Plan wynikowy do nauczania matematyki w klasie drugiej gimnazjum jest zgodny z celami zawartymi w Podstawie programowej kształcenia ogólnego, po danej w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 r, Nr 4, poz. 17). Opracowany został do autorskiego programu nauczania matematyki „Z Pitagorasem przez gimnazjum " i nowego podręcznika o tym samym tytule - dopuszczonego przez Ministra Edukacji Narodowej do użytku szkolnego. (Nr dopuszczenia 156/2/2010). Zawiera on:
- tematy jednostek lekcyjnych lub metodycznych do każdego działu programowego,
- wymagania programowe,
- uwagi dotyczące realizacji treści programowych.
Wymagania programowe stawiane przed uczniem, opracowane na podstawie celów i kryteriów, takich jak: przystępność, użyteczność, niezbędność wewnątrzprzedmiotowa i międzyprzedmiotowa oraz niezawodność zostały podzielone na podstawowe oraz ponadpodstawowe. Wymagania podstawowe stawiamy każdemu uczniowi. Są to wymagania z zakresu wiedzy podstawowej, umiejętności łatwe do opanowania, przydatne życiowo, niezbędne do dalszej edukacji i ułatwiające rozumienie wiadomości oraz zdobywanie umiejętności z innych przedmiotów.
Wymagania ponadpodstawowe to wymagania, jakie stawiamy uczniowi zdolnemu i ambitnemu. Jest to zakres wiedzy dopełniający posiadane wiadomości i nabyte umiejętności, o charakterze bardziej teoretycznym, problemowym, o zabarwieniu naukowym, stawiający wobec uczniów większe wymagania.
Prezentowany plan wynikowy stanowi dla każdego nauczyciela uczącego matematyki w drugiej klasie gimnazjum znakomitą pomoc:
• w systematycznej i rytmicznej realizacji treści programowych,
• we właściwym zaplanowaniu każdej jednostki lekcyjnej,
• w opracowywaniu celów głównych i operacyjnych oraz celów motywujących ucznia do nauki,
• w ustaleniu kryteriów oceny i obiektywnym ocenianiu uczniów.
Całą publikację traktować należy jako pewną autorską propozycję, którą nauczyciel może wykorzystać w procesie nauczania.