Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Z pieśni kościelnych - H. M. Górecki

30-10-2014, 23:16
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 45 zł     
Użytkownik giszowiecorg
numer aukcji: 4730764437
Miejscowość Mysłowice
Wyświetleń: 8   
Koniec: 30-10-2014 21:47:45

Dodatkowe informacje:
Typ publikacji: nuty
Stan: Nowy
Waga (z opakowaniem): 0.50 [kg]
Okładka: miękka
Kondycja: bez śladów używania
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Opracowania pieśni, wśród których maryjne stanowią najliczniejszą grupę, powstawały w 1986 roku. Dzięki pomocy ks. Wojciecha Kałamarza udało się ustalić źródła opracowań. Większość oryginalnych, starych melodii (niekiedy sięgających nawet wieku XIV) pochodzi ze Śpiewników kościelnych ks. Jana Siedleckiego. Pośród pieśni do Najświętszej Marii Panny panuje duże zróżnicowanie(np. O Matko miłościwa); jest pieśń adwentowa, jest fragment Godzinek, są wreszcie pieśni typowe dla tradycji nabożeństw majowych. Z pieśni wielkopostnych wybrał kompozytor i te powszechnie znane (m.in. Ludu mój ludu), jak i fragment Gorzkich Żalów – Lament duszy nad cierpiącym Chrystusem. Wśród wybranych pieśni są też wielkanocne, ku czci Trójcy Św. i Najświętszego Sakramentu.

SPIS TREŚCI:
Zdrowaś bądź Maryja
Idźmy, tulmy się jak dziatki,
Szczęśliwy, kto sobie patrona,
Ludu, mój ludu,
Witaj, Pani, Matko Matki,
Zawita Pani świata,
Bądź pozdrowiony,
Jezu Chryste, Panie miły,
O Matko Miłościwa,
Pozdrawiajmy, wychwalajmy,
Święty, Święty, Święty,
Tysiąckroć bądź pozdrowiona,
Krzyknijmy wszyscy,
Wstał Pan Chrystus z martwych,
Śliczny Jezu, miły Panie
Twoja cześć, chwała,
Ojcze Boże wszechmogący,
Krzyżu Chrystusa,
Ciebie wzywamy, Ciebie błagamy,
Witaj Jutrzenko

Specyficzny język harmoniczny kompozytora skrystalizowany w latach 70. daje o sobie znać i w tych pieśniach. Modalno-tonalne kształtowanie wielogłosowej faktury chóralnej (od dwu do dziesięciu głosów) jest cechą stałą opracowań. W wielu wypadkach wielogłosowe akordy wzbogacane są licznymi dźwiękami obcymi, w większości – dysonującymi, co powiązane z niestabilnością i przemiennością skalową właściwą muzyce ludowej daje efekt chwiejności i niejednoznaczności tonacyjnej, buduje zarazem, jak w pieśni Ludu mój ludu niezwykłą atmosferę wielkopostną. Z drugiej strony są i takie pieśni, w których dominują współbrzmienia proste, niekiedy kwintowo-kwartowe, co nadaje im charakter wręcz archaiczny (np. Wstał Pan Chrystus). Aura brzmieniowo-harmoniczna pieśni wyrasta wyraźnie z doświadczeń kompozytora z jego największych arcydzieł muzyki sakralnej. [Teresa Malecka]