HISTORIA MUZYKI-Z MUZYKĄ PRZEZ WIEKI I KRAJE
Bogusław Śmiechowski
Wydawnictwo Borgis 1993wydanie III poszerzone
Książka ta jest udaną próbą znalezienia współzależności zagadnień muzycznych z innymi dziedzinami sztuki, a także z historią powszechną.Dzięki głębokiej analizie chronologicznych przemian w muzyce (przedstawionych niemal encyklopedystycznie),książka stanowi bogate źródło dotychczas nieusystematyzowanej i trudno dostępnej wiedzy.Jest na naszym rynku niewątpliwie jedyną w swoim rodzaju pozycją wydawniczą o takim potencjale edukacyjnym.Zainteresuje Czytelnika dociekliwego, wrażliwego, pragnącego korzystać z dorobku kultury światowej.Powinna też służyć oświacie na każdym etapie nauczania.
Wydanie poszerzone jest odpowiedzią Wydawnictwa Borgis na liczne prośby Czytelników o wznowienie książki.
Autor książki, dr Bogusław Śmiechowski, jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.Doktoryzował się na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, na którym wykłada do dziś.Jako pracownik naukowo-dydaktyczny specjalizuje się w metodyce wychowania muzycznego i historii muzyki.Ze szkolnictwem muzycznym związany jest już od ponad czterdziestu lat.
322 strony
stan ogólny bdbale wycięta strona tytułowa
ze spisu treści:WSTĘPHIPOTEZY DOTYCZĄCE POWSTANIA MUZYKISTAROŻYTNOŚĆMuzyka Starożytnego Egiptu - Muzyka Starożytnej Grecji - Muzyka Starożytnego RzymuŚREDNIOWIECZEPowstanie chorału gregoriańskiego; Cechy i formy chorału gregoriańskiego - Świecka muzyka epoki Średniowiecza; Muzyka ludowa, Muzyka dworska,Muzyka wojskowa i myśliwska, Muzyka miejska - Notacja muzyczna i solmizacja - Tropy i sekwencje - Początki wielogłosowości -Zagadnienia korelujące z muzyką - Wielogłosowa muzyka świecka - Polska muzyka epoki ŚredniowieczaRENESANS CZYLI ODRODZENIEInformacje wstępne - Rozwój wielogłosowości: gymel i fauxbourdon - Szkoła burgundzka i szkoła flamandzka - Szkoła wenecka - Zalążki suity -Marcin Luter i powstanie chorału protestanckiego - Sobór trydencki i jego muzyczne ustalenia - Giovanni Pierluigi da Palestrina i szkoła rzymska -Camerata florencka - Złoty wiek muzyki polskiej - Inne dziedziny sztuki w RenesansieBAROKInformacje wstępne - Rozwój opery - Uwertura francuska i włoska - Dalszy rozwój opery w Baroku - Oratorium i kantata -Ugruntowanie się systemu dur-moll i temperacja stroju - Rozwój instrumentów w Baroku - Rozwój muzyki instrumentalnej; -Concerto grosso, Koncert solowy, Sonata barokowa - Muzyka klawesynistów francuskich - Rokoko - Fuga - Polska muzyka barokowa -Jerzy Fryderyk Handel - Jan Sebastian Bach - Stosunek późniejszych twórców do epoki BarokuOKRES PRZEDKLASYCZNY (WCZESNOHOMOFONICZNY)Informacje wstępne - Zmiany dynamiki gry - Zalążki allegra sonatowego - Schemat allegra sonatowego - Sonatina, sonata, symfonia - Reforma stylu operowegoEPOKA KLASYKÓW WIEDEŃSKICHInformacje wstępne - Kultura polska okresu Oświecenia; Muzyka polska okresu Klasycyzmu - Józef Haydn - Wolfgang Amadeusz Mozart - Ludwik van BeethovenROMANTYZMinformacje wstępne - Karol Maria Weber - Franciszek Schubert - Robert Schumann - Feliks Mendelssohn-Bartholdy - Joachim Rossini - Niccolo Paganini -Fryderyk Franciszek Chopin - Hektor Berlioz - Franciszek Liszt - Opera romantyczna; Gasparo Luigi Spontini i Daniel Auber, Vincenzo Bellini, Ryszard WagnerNEOROMANTYZM, NEOKLASYCYZM I POZYTYWIZM POLSKI 1[zasłonięte]848-19Informacje wstępne - Szkoły narodowe; Szkoła norweska, Szkoła hiszpańska, Szkoła rosyjska (Piotr Czajkowski, Aleksander Skriabin i Sergiusz Rachmaninow,Inne informacje o sztuce rosyjskiej XIX wieku), Szkoła czeska (Bedrzich Smetana, Antonin Dworzak), Szkoła polska ( Stanisław Moniuszko, Henryk Wieniawski,Ignacy Jan Paderewski, Zygmunt Noskowski, Oskar Kolberg), Szkoła francuska (Cezar Franek, Karol Gounod, Georges Bizet, Jakub Offenbach),Szkoła włoska (Giuseppe Verdi, Ruggiero Leoncavallo, Giacomo Puccini, Pietro Mascagni i opera werystyczna), Muzyka w Austrii (Anton Bruckner,Hugo Wolf i Gustaw Mahler, Jan Strauss i Franciszek Lehar), Muzyka w Niemczech (Jan Brahms, Ryszard Strauss, Max Reger)IMPRESJONIZMInformacje wstępne - Klaudiusz Debussy - Maurycy RavelKRES MŁODEJ POLSKIInformacje wstępne - Mieczysław Karłowicz - Młoda Polska - Grzegorz Fitelberg; Karol Szymanowski, Ludomir Różycki, Apolinary SzelutoINNI KOMPOZYTORZY POLSCY PIERWSZEJ POŁOWY XX WIEKUFeliks Nowowiejski - Stanisław Niewiadomski - Mieczysław Surzyński, Henryk Melcer, Eugeniusz Morawski, Władysław ŻeleńskiMUZYKA OBCA W PIERWSZEJ POŁOWIE XX WIEKUJazz - Igor Strawiński - Sergiusz Prokofiew - Dodekafonia i technika serialna; Arnold Schonberg, Alban Berg, Anton Webem - Bela Bartok i Zoltan Kodaly -Dymitr Szostakowicz i Aram Chaczaturian - Przemiany stylistyczne w muzyce francuskiej; Artur Honegger, 01ivier Messiaen i system 'modi',Pierre Boulez, Yannis Xenakis, Pierre Schaeffer i 'muzyka konkretna'MUZYKA NIEMIECKA W POŁOWIE XX WIEKU I W LATACH PÓŹNIEJSZYCHPaul Hindemith - Karlheinz Stockhausen i aleatoryzmMUZYKA ANGIELSKA W POŁOWIE XX WIEKUBeniamin BrittenMUZYKA W STANACH ZJEDNOCZONYCH W POŁOWIE XX WIEKU I W LATACH PÓŹNIEJSZYCHGeorge Gershwin, Charles Ives, Edgar Varese, John CageROZWÓJ INNYCH DZIEDZIN SZTUKI PRZEŁOMU XIX I XX WIEKU I W LATACH PÓŹNIEJSZYCHNAJWYBITNIEJSI KOMPOZYTORZY POLSCY MIĘDZYWOJENNEGO DWUDZIESTOLECIA DZIAŁAJĄCY TAKŻE PO II WOJNIEPiotr Rytel, Jan Maklakiewicz, Stanisław Wiechowicz - Tadeusz Szeligowski, Bolesław Szabelski, Bolesław Woytowicz - Artur Malawski, Grażyna Bacewicz,Andrzej PanufnikKOMPOZYTORZY POLSCY II POŁOWY XX WIEKUWitold Lutosławski, Stefan Kisielewski, Witold Rudziński - Tadeusz Paciorkiewicz, Tadeusz Maklakiewicz, Andrzej Nikodemowicz - Kazimierz Serocki,Włodzimierz Kotoński, Tadeusz Baird - Augustyn Bloch, Romuald Twardowski, Wojciech Kilar - Henryk Mikołaj Górecki, Krzysztof Penderecki -Zygmunt Krauze, Marta Ptaszyńska, Krzysztof Meyer - Kompozytorzy młodego pokoleniaMUZYKA POLSKA PO II WOJNIE ŚWIATOWEJPERSPEKTYWY ROZWOJU MUZYKIWIADOMOŚCI OGÓLNEGłosy ludzkie; Głosy żeńskie, Głosy męskie - Instrumenty strunowe; Instrumenty smyczkowe, Instrumenty szarpane, Instrumenty klawiszowe -Instrumenty dęte; Instrumenty dęte drewniane, Instrumenty dęte blaszane, Instrumenty dęte klawiszowe - Instrumenty perkusyjne;Instrumenty o określonej wysokości dźwięku, Instrumenty o nieokreślonej wysokości dźwięku - Partytura - Instrumenty ludowe -Ludowe tańce polskie; Tańce o metrum nieparzystym, Tańce o metrum parzystym - Badacze polskiego folkloru -Elementy formotwórcze dzieła muzycznego, elementy muzyki - Forma pieśni; AB, ABA1, A - Budowa ewolucyjna i okresowa - WariacjeRondo - Menuet - Walc - Formy cykliczne - Wybrane techniki kompozytorskie - Muzyka ilustracyjna i programowa - Polskie kolędy i pastorałkiLITERATURA POMOCNICZAMuzyka - Plastyka i architektura - MonografieINDEKS RZECZOWY, WYBRANYCH UTWORÓW I MIEJSCOWOŚCIINDEKS NAZWISK