CZTERY KSIĄŻKI:
1. ARIANIE I KATOLICY, autor: Janusz Tazbir, wydawca: KiW, Warszawa 1971, oprawa miękka, stron 295, wymiary 125 x 197, przypisy w tekście, indeks osób. UWAGA – przetarcia, załamania i zabrudzenia na okładce, nieaktualne pieczątki biblioteki, zabrudzenia krawędzi bloku.
SPIS TREŚCI: I. Zagłada ariańskiej stolicy - II. Kryptoarianie w Polsce - III. Bracia Polscy w opinii potomnych - IV. Arianie w literaturze pięknej - V. Katoliccy obrońcy tolerancji - VI. Hieronim Zahorowski i jego „Monita privata” - VII. Kult św. Izydora - VIII. Ksenofobia w Polsce XVI i XVII wieku.
2. BRACIA POLSCY NA WYGNANIU. Studia z dziejów emigracji ariańskiej, autor: Janusz Tazbir, wydawca: PWN, Warszawa 1977, oprawa miękka, stron 282, wymiary 124 x 194, przypisy w tekście, indeks osób, streszczenie w języku angielskim i niemieckim. UWAGA – przetarcia, załamania i zabrudzenia na okładce, nieaktualne pieczątki biblioteki, zabrudzenia i przebarwienia krawędzi bloku.
SPIS TREŚCI: Wstęp - I. Socynianizm w pierwszej połowie XVII wieku - II. Przed banicją - III. Lata wędrówek (1660 – 1662) - IV. Położenie materialne emigracji - V. Kontakty diaspory ariańskiej - VI. Walka z Braćmi Polskimi - VII. Schyłek emigracji i zabiegi o unię - VIII. Polacy wśród obcych - IX. W obronie tolerancji - X. Kulturalne zasługi emigracji ariańskie – Posłowie.
3. Z DZIEJÓW PEDAGOGIKI ARIAŃSKIEJ, autor: Łukasz Kurdybacha, wydawca: PZWS, Warszawa 1958, oprawa miękka, stron 212, wymiary 148 x 208, indeks nazwisk i miejscowości, streszczenie w językach: angielskim, niemieckim i rosyjskim. UWAGA – przetarcia, przebarwienia, zabrudzenia i załamania na okładce, nieaktualne pieczątki biblioteki, zabrudzenia i przebarwienia krawędzi bloku, okładka doklejona do bloku taśmą klejącą, niewielkie naddarcia krawędzi okładki.
SPIS TREŚCI: I. U ŹRÓDEŁ ARIAŃSKIEJ MYŚLI WYCHOWAWCZEJ (Stosunek szlachty polskiej do szkoły w wiekach średnich. Poglądy Mikołaja Reja na wiedzą szkolną. Szymon Marycki i jego poglądy na użyteczność nauki) - II. IDEE I DĄŻENIA SZKOŁY LEWARTOWSKIEJ (Początki arian i ich ideologia. Poglądy Socyna na wykształcenie. Powstanie szkoły lewartowskiej. Reforma Wojciecha z Kalisza. Stosunek Wojciecha i Kalisza do Sturma. Świecki charakter etyki Szymona Maryckiego. Rola polityki w programie szkoły lewartowskiej. Nauka prawa i retoryki w Lewartowie) - III. KONTYNUACJA LEWARTOWSKICH TRADYCJI (Akademia Zamojska i jej program. Poglądy Pietra Myszkowskiego na wiedzą szlachcica. Instrukcja Jana Ostroroga) - IV. PROGRAM SZKOŁY RAKOWSKIEJ (Założenie szkoły rakowskiej. Czy w Rakowie istniała akademia? Program szkoły rakowskiej. Poglądy Joachima Stegmanna i Ruara na wychowanie. Nauczanie historii i prawa. Pedagogika rakowska a Jan Amos Komeński) - V. PRZEPISY SZKOŁY RAKOWSKIEJ (Ważniejsze przepisy dla szkół w okresie reformacji. Przepisy szkoły rakowskiej. Swoboda życia religijnego w Rakowie. Obowiązki uczniów w szkole rakowskiej. Przepisy dla nauczycieli. Ograniczenie władzy rektora na rzecz scholarchów.) - VI. SYTUACJA RAKOWSKICH REKTORÓW I NAUCZYCIELI (Niechęć szlachty do nauczycieli. Oburzenie Marycijusza. Trudna sytuacja materialna nauczycieli rakowskich. Uprawnienia scholarchatu w Rakowie. Niechęć do pracy pedagogicznej Krokiera. Jan Caper-Kozielski. Wysiłki Stegmanna opuszczenia rektoratu w Rakowie. Kinner kandydatem na rektora. Wyjazd Stegmanna i Franka do Siedmiogrodu, Żale Wawrzyńca Stegmanna) - VII. POCZĄTKI NAUCZANIA ETYKI ŚWIECKIEJ (Zainteresowanie etyką krajów luterańskich w początkach XVII w. Bartłomiej Keckermann i jego praca nauczycielska w Gdańsku. Wykłady Keckermanna z zakresu etyki, polityki i historii Polski. Podręcznik etyki Jana Jonstona. Poglądy obozu katolickiego na etyką. Tłumaczenie Etyki Nikomachejskiej przez Sebastiana Petrycego) VIII. NAUCZANIE ETYKI W RAKOWIE (Wielka rola moralności w ideologii polskich arian. Etyka Jana Crella. Opinia Moskorzowskiego i Hugona Grotiusa. Świecki charakter etyka Crella. Rola przykładów zaczerpniętych z życia. Obowiązki rządu i obywatela. Wpływ Grotiusa. Równość ludzi wobec prawa. Etyka w szkole sierakowskiej. Podręcznik Pastoriusa) - IX. RAKOWSKIE PODRĘCZNIKI MATEMATYKI I ŁACINY (Rola matematyki w nauczaniu w XVII w. Program arytmetyki i geometrii w Rakowie w ujęciu Stegmanna. Znaczenie podręczników Stegmanna. Podręczniki do nauczania łaciny. Rozmówki Cordiera) - X. PEDAGOGIKA ARIAŃSKA W UJĘCIU PASTORIUSA (Joachim Pastorius realizatorem ariańskich idei pedagogicznych. Rola historii w nauczaniu. Wpływ Wielkiej dydaktyki na Pastoriusa. Zarys organizacji szkolnictwa. Rola szkoły elementarnej i średniej. Korzystanie z podręczników Komeńskiego. Palaestra nobilium — programem kształcenia synów szlacheckich. Rola języka ojczystego i łaciny. Historia Polski i powszechna. Wzory mów, Etyka i ekonomia. Program nauczania polityki, prawa i medycyny) - XI. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PEDAGOGIKI ARIAŃSKIEJ – Dodatki: Leges scholae racovianae - Przepisy szkoły rakowskiej - Oratio qua Amplissimos Dn. Dn. Curatores Gymnasii Racoviani excepit Laurentius Stegmannus - Mowa, którą rektor Wawrzyniec Stegmann powitał prześwietnych panów kuratorów gimnazjum rakowskiego.
4. ARIANIE POLSCY W ŚWIETLE WŁASNEJ POEZJI. Zarys ideologii i wybór wierszy, autor: Jan Durr-Durski, wydawca: PZWS, Warszawa 1948, oprawa miękka, stron 319, wymiary 145 x 201, indeks nazwisk. UWAGA – przetarcia, przebarwienia i zabrudzenia na okładce, nieaktualne pieczątki biblioteki, zabrudzenia i przebarwienia krawędzi bloku.