Z BADAŃ NAD ZDROWIEM PSYCHICZNYM UCZNIÓW - WSTĘP DO DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH SZKOŁY
Pod red. Marii John-Borys i Zofii Dołęgi
Przedmiotem zainteresowania autorów prezentowanego skryptu są badania różnych aspektów zdrowia psychicznego w kontekście funkcjonowania dzieci w środowisku szkolnym. Ramy teoretyczne opracowania wyznacza traktowanie zdrowia zarówno somatycznego, jak i psychicznego jako podlegającego rozwojowi i zmianom. Przyjęto też, że stres jest istotnym czynnikiem zagrażającym zdrowiu, a umiejętność radzenie sobie z nim jest istotnym determinantem zdrowia.W kolejnych artykułach dokonano przeglądu głównych ujęć i rozumienia zdrowia psychicznego; przeprowadzono próbę rozpoznania czynników ryzyka zaburzeń zdrowia uczniów; przeanalizowano poczucie własnej wartości w odniesieniu do zdrowia psychicznego dziecka w okresie wczesnoszkolnym; skupiono się na przyczynach i treściach lęków oraz sposobach radzenia sobie z nimi; omówiono style atrybucji przyczynowej sukcesów i porażek w kontekście radzenia sobie ze stresem. Przedmiotem rozważań stała się też wyuczona bezradność uczniów jąkających się. Poruszono kwestię spostrzegania atrakcyjności nauczyciela oraz doświadczania wsparcia nauczycielskiego. Zebrano też refleksje nad znaczeniem badań nad zdrowiem w działaniach profilaktycznych szkoły.
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Strony: 216 s.,
Wymiary: 170 x 240 mm,
oprawa broszurowa foliowana
Katowice, 2006
Wysyłka 0 zł