Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Z BADAŃ NAD DAWNĄ KSIĄŻKĄ I-II STARODRUKI KSIĄŻKI

16-01-2012, 18:09
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 60 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 2036022382
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 24   
Koniec: 13-01-2012 20:11:02

Dodatkowe informacje:
Opis niedostępny...
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha



PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
Z BADAŃ NAD DAWNĄ KSIĄŻKĄ

STUDIA OFIAROWANE PROFESOR ALODII KAWECKIEJ-GRYCZOWEJ W 85-LECIE URODZIN

I-II (KOMPLET)



PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W DOLNEJ CZĘŚCI AUKCJI (CZASAMI TRZEBA WYKAZAĆ SIĘ CIERPLIWOŚCIĄ W OCZEKIWANIU NA ICH DOGRANIE)


AUTOR -
PRACA ZBIOROWA

REDAKTOR IRENA EXNER


WYDAWNICTWO, WYDANIE, NAKŁAD -
WYDAWNICTWO - BIBLIOTEKA NARODOWA, WARSZAWA 1[zasłonięte]991-19
WYDANIE - 1
NAKŁAD - 1200 + 150 EGZ.

STAN KSIĄŻKI -
BARDZO DOBRY JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).

RODZAJ OPRAWY -
ORYGINALNE, MIĘKKIE

ILOŚĆ STRON, WYMIARY, WAGA -
ILOŚĆ STRON - 704
WYMIARY - 24 x 17 x ŁĄCZNIE 4 CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - ŁĄCZNA 1,273 KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)

ILUSTRACJE, MAPY ITP. -
ZAWIERA LICZNE ILUSTRACJE.


KOSZT WYSYŁKI -
8 ZŁ - KOSZT UNIWERSALNY, NIEZALEŻNY OD ILOŚCI I WAGI, DOTYCZY PRZESYŁKI PRIORYTETOWEJ NA TERENIE POLSKI.

ZGADZAM SIĘ WYSŁAĆ PRZEDMIOT ZA GRANICĘ. KOSZT WYSYŁKI W TAKIM PRZYPADKU, USTALA SIĘ INDYWIDUALNIE WEDŁUG CENNIKA POCZTY POLSKIEJ I JEST ZALEŻNY OD WAGI PRZEDMIOTU. (PREFEROWANYM JĘZYKIEM KONTAKTU POZA OCZYWIŚCIE POLSKIM JEST ANGIELSKI, MOŻNA OCZYWIŚCIE PRÓBOWAĆ KONTAKTU W SWOIM JĘZYKU NATYWNYM.)

I AGREE to SEND ITEMS ABROAD. The COST of DISPATCHING In SUCH CASE, IS ESTABLISH ACCORDING TO PRICE-LIST of POLISH POST OFFICE SEVERALLY And it IS DEPENDENT FROM WEIGHT of OBJECT. ( The PREFERRED LANGUAGE of CONTACT WITHOUT MENTIONING POLISH IS ENGLISH, BUT YOU CAN OBVIOUSLY TRY TO CONTACT ME IN YOUR NATIVE LANGUAGE.)


DODATKOWE INFORMACJE - W PRZYPADKU UŻYWANIA PRZEGLĄDARKI FIREFOX MOŻE WYSTĄPIĆ BŁĄD W POSTACI BRAKU CZĘŚCI TEKSTU LUB ZDJĘĆ, NIESTETY NARAZIE JEDYNYM ROZWIĄZANIEM JAKIE MOGĘ ZAPROPONOWAĆ TO UŻYCIE INTERNET EXPLORERA LUB WYSZUKIWARKI "OPERA", Z GÓRY PRZEPRASZAM ZA NIEDOGODNOŚCI.
PRZY OKAZJI PRZYPOMINAM O KOMBINACJI KLAWISZY CTRL+F (PRZYTRZYMAJ CTRL I JEDNOCZEŚNIE NACIŚNIJ F), PO NACIŚNIĘCIU KTÓREJ Z ŁATWOŚCIĄ ZNAJDZIESZ INTERESUJĄCE CIĘ SŁOWO O ILE TAKOWE WYSTĘPUJE W TEKŚCIE WYŚWIETLANEJ WŁAŚNIE STRONY.



SPIS TREŚCI LUB/I OPIS -


KLIKAJĄC TUTAJ MOŻESZ ŚCIĄGNĄĆ LUB OTWORZYĆ PLIK ZE SPISEM KOMPLETNYM

Prace Działu Zbiorów Specjalnych Biblioteki Narodowej.Tom 1
Z BADAŃ
NAD DAWNĄ
KSIĄŻKĄ
STUDIA OFIAROWANE
PROFESOR ALODII
KAWECKIEJ - GRYCZO WEJ
W 85-LECIE URODZIN
I i II (KOMPLET)
Warszawa 1991 BIBLIOTEKA NARODOWA
Komitet redakcyjny:
Paulina Buchwald-Pelcowa, Henryk Bułhak, Maciej Dąbrowski, Jakub Z. Lichański
Redaktor: Irena Exner
Redaktor techniczny: Irena Exner
Projekt okładki: Zdzisław Byczek
Korektor: Danuta Skrzeczkowska
Zdjęcia wykonano w Zakładzie Reprografii
oraz w Zakładzie Graficznym
Biblioteki Narodowej







In principio erat liber
Pociecho moja ty — książeczko... Stanisław Wyspiański
Księga, którą oddajemy do rąk czytelników ma już swoją historię i o niej wypada wspomnieć. Zamysł niniejszego dzieła dla uczczenia Profesor dr Alodii Kaweckiej-Gryczowej powstał bowiem przed laty, wszelako ostateczny kształt osiągnął dopiero na 85-lecie Dostojnej Jubilatki.
Vivat et floreat
ad laudem gloriamąuae professionis nostrae bibliothecariorum et ad excellentem
progressum omnium scientiarum humaniorum.
Ad multos annos.1
Jak powiedział już bodaj Homer — sława nasza przekazywana jest w pieśni i w niej żyjemy nawet wtedy, gdy prochy nasze wymieszają się z piaskami Sahary. A pieśni najdoskonalszym wciąż i zapewne na wiele jeszcze stuleci kształtem będzie — książka. Sięgając po nią czy jako czytelnik, czy jako badacz spotykamy nie tylko informację (jak to się dziś modnie mówi), ale ocieramy się częstokroć o przeszłość; bowiem żyje ona wciąż i wciąż w tym starym woluminie, który bierzemy właśnie z półki w Sali Wilanowskiej. Gdy kupowaliśmy ostatnio do zbiorów Biblioteki Narodowej kodeks rękopiśmienny z IX wieku zawierający Nowy Testament2 — przynajmniej niektórzy z nas poczuli dreszcz emocji. Oto żywy fragment historii z czasów Karola Wielkiego, milczący świadek tamtych dni -może na kartach tego manuskryptu spoczęło roztargnione oko Alkuina, a może jego wielkiego ucznia, wychowawcy Germanii, Hrabana Maura? Jakby na moment przeszłość stała się czymś żywym i dotykalnym, jakby na moment opadła zasłona oddzielająca nas na zawsze od tego, co minęło porwane falą czasu.
Badaniu właśnie tej przeszłości zaklętej w księgach całe swe życie poświęca Pani Profesor Alodia Kawecka-Gryczowa. Od pierwszych prac związanych z kancjonałami aż do najnowszego studium nad biblioteką Zygmunta II Augusta tropi wciąż i wciąż umykającą przeszłość, aby pochwycić ją, aby ukazać nam jej frag-
ment, byśmy lepiej rozumieli naszą własną, polską tradycję. Lecz kultura nie stanowi zamkniętej enklawy jednego tylko narodu czy ludu, jest dobrem wspólnym całej ludzkiej rodziny. I badając księgi, ukazując tradycje i źródła jednego narodu pokazujemy przecież także tradycje i źródła, które złożyły się na dorobek naszej wspólnej, ogólnoludzkiej, może skromniej: ogólnoeuropejskiej kultury.
Sądzę, że jeszcze nie czas na podsumowanie i oceny dorobku Pani Profesor. Dostojna Jubilatka wciąż zadziwia i zaskakuje nas, którzy uważać się śmiemy i pragniemy za Jej uczniów, swoją energią, rozmachem prac, głęboką wiedzą. A także, mimo okazywanej czasemi surowości, wielką i jakże rzadko już dziś spotykaną — życzliwością. Sądzę też, że śmiało możemy powiedzieć, iż właśnie dobierając materiały do tej Księgi uświadomiliśmy sobie (obawiam się, że wciąż jeszcze nie w pełni) wielkość dorobku badawczego i dydaktycznego pani Profesor.
Jakkolwiek bowiem Pani Profesor — rozpatrując rzecz w porządku formalnym — stroniła raczej od dydaktyki w potocznym rozumieniu, to jednak umiała w każdej chwili obdarzać nas nie tylko skarbami swojej przebogatej wiedzy i erudycji, ale również uczyć cierpliwą i życzliwą radą lub też zmuszać do większego, ambitniejszego wysiłku surową, ostrą, lecz przecież sprawiedliwą oceną. Śmiem twierdzić, iż gdy kiedykolwiek ktoś z nas, kto choć trochę pracował pod kierunkiem Pani Profesor chwyta za pióro, by pisać cokolwiek na temat dziejów książek i bibliotek — zaraz czuje, że oto jego dokonanie przegląda czujne oko Pani Profesor. Zarazem budzi się w nas, chwalona już przez Pseudo-Longinosa cnota pisarska, by choć w maleńkim zakresie zmierzyć się z Wielkością, by choć raz spróbować swych sił z Homerem czy choćby Pindarem. I dlatego Pani Profesor jest zawsze dla nas wszystkich, którzy ośmieliliśmy się uznać nasze prace za godne, aby czciły Jej Jubileusz, naszą Nauczycielką, więcej - Inspiratorką, więcej -Mistrzynią.
Z badań nad dawną książką nie jest tylko zbiorem artykułów złożonych w hołdzie pani Profesor Gryczowej. Wydaje się, że w tomie tym zawarte prace ogarniają podstawowe obszary zainteresowań badawczych Jubilatki. Mamy zatem rozprawy poświęcone dziejom drukarstwa, badaniom kolekcji historycznych, kancjonałom, sztuce książki. Są także studia poświęcone historii literatury oraz roli książki w dawnej kulturze polskiej. Wreszcie — odnajdujemy także uwagi poświęcone pewnemu wycinkowi sztuki drukarskiej, a mianowicie klasyfikacji krojów pism. Całość otwiera bibliografia prac Pani Profesor.
Tom nie jest zatem jednolity, przeciwnie, przynosi studia bardzo różne nie tylko tematycznie, ale także inaczej budowane od strony metodycznej. Jako redaktorzy, mamy pełne poczucie tego, że równowaga tomu jest nieco zachwiana, bowiem niektóre studia i rozmiarami, i przede wszystkim wagą poruszanych zagadnień, daleko wykroczyły poza wstępnie przyjmowane założenia. Uważamy jednak zarazem, że właściwie dobrze się stało, że tom ten przynosi tak różnorodny (pod kilkoma co najmniej względami) materiał. Ukazuje on przecież w ten sposób bogactwo pól badawczych kryjących się pod niepozorną i wydawałoby się tak skromną nazwą, jak „nauka o książce".
Sądzimy także, że niektóre ze studiów może staną się inspiracją do prac szerszych, do podjęcia nowych tematów, może — do zrewidowania pewnych ustalonych już sądów.
Dział Zbiorów Specjalnych Biblioteki Narodowej, w którym powstała i sama koncepcja tomu, i pracuje (lub pracowała) większość autorów, zamierza także tym tomem rozpocząć serię publikacji związanych z badaniami nad rzadką i cenną książką, nad jej miejscem w dawnej kulturze, a także nad dziejami kultury
duchowej dawnych wieków. Pragniemy aby Pani Profesor patronowała nie tylko temu, ale wszystkim naszym dalszym przedsięwzięciom na tym polu.
Quod felix faustum fortunatumąue sit

Warszawa, sierpień 1988 r.

Z najgłębszym żalem zmuszeni jesteśmy dopisać smutne post-scriptum do tej księgi, z której treścią Profesor Alodia Kawecka-Gryczowa zdążyła zapoznać się tylko w egzemplarzu korektowym.
Zmarła 16 czerwca 1990 r. pozostawiając po sobie dzieło aere perennius i pamięć wybitnej Uczonej i niezwykłego Człowieka.

Redaktorzy





Spis treści

Vol. I
In principio erat liber................... 5
Anna Maria Wolińska, Bibliografia prac prof. dr Alodii Kaweckiej-
-Gryczowej (1[zasłonięte]926-19)................. 9
Eliza Szandorowska, Jeszcze raz w sprawie „Drukarza kazań papieża
Leona I" (Hain 10015).................37
Maria Cytowska, Erazm i jego drukarze (Analiza korespondencji) . . 53
Bożena Sajna, Maria Zychowiczowa, Rękopiśmienne dedykacje autorskie w zbiorze poloników XVI wieku w Bibliotece Narodowej ........................63
Mieczysław Mejor, Księgozbiór łańcuchowej biblioteki ze Złotoryi w
zbiorach Biblioteki Narodowej.............77
Paulina Buchwald- Pelcowa, Polonica XVI wieku w bibliotekach hiszpańskich ......................97
fElżbieta Stankiewicz-Kapełuś, Z zagadnień polskiej facecjonistyki
wieku XVI (Figliki M. Reja - Facecje polskie).......117
Helena Kapełuś, Wokół Ludycji wieśnych...........147
Andrzej Wyczański, O miłości do książki w dobie Odrodzenia . . . 163 Maria Cubrzyńska-Leonarczyk, O początkach drukarstwa w Supraślu 173
Maciej Dąbrowski, Ulisses w Martinie (Na marginesie rejestracji
poloników w Bibliotece Maticy Slovenskiej)........203
fWładysław Chojnacki, Jerzego Waziańskiego kancjonał mazurski i
jego poprzednicy...................233
Jakub Z. Lichański, Kancjonał Jerzego Waziańskiego.......251
Wiesław Łoś, Czy Polacy wybić się mogą na niepodległość? Unikatowy egzemplarz wydania z 1800 r. w zbiorach Biblioteki Narodowej .......................269





SPIS ILUSTRACJI

1. Bohonos M., Szandorowska E., Incunabula... Wratislaviae 1970.
Dwie karty tutułowe — łacińska i polska
Bibliografia A.K.-G. poz. 120
2. Kawecka-Gryczowa A., Ariańskie oficyny... Wrocław — Geneve 1974.
Dwie karty tutułowe — polska i francuska. W części nakładu przeznaczonej dla Szwajcarii na kartach tytułowych dodrukowano współwy-dawcę: Librairie Droz S.A. 1211 Geneve 12.
Bibliogr. A.K.-G. poz. 138
3. Kawecka-Gryczowa A., Les imprimeurs des antitrinitaires... Wrocław -Geneve 1974.
Okładka wersji francuskiej.
Bibliogr. A.K.-G. poz. 138
4. Kawecka-Gryczowa A., Ariańskiej oficyny... Wrocław - Geneve 1974.
Okładka wersji polskiej.
Bibliogr. A.K.-G. poz. 138
5. Polonia typographica... Z. 10: Maciej Wirzbięta... Wrocław 1975.
Karta tytułowa.
Bibliogr. A.K.-G. poz. 148.
6. Kawecka-Gryczowa A., Biblioteka ostatniego Jagiellona... Wrocław 1988.
Okładka.
Bibliogr. A.K.-G. poz. 182
SPIS ILUSTRACJI
1. Wygląd biblioteki w Złotoryi ok. 1900 r.
Reprodukcja z: Kampers F., Schlesische Landeskunde. Tl. 2. Geschicht-liche Abteilung, Leipzig 1913 Tabl. XXXIX.
SPIS ILUSTRACJI
1. Leitourgikon si est Służebnik. Wilno-Supraśl, Druk. OO. Bazylianów, 1[zasłonięte]692-16. 20.
Karta tytułowa z datą 1692.
Miedzioryt sygnowany: „L. Tarasiewicz sculp." Wymiar 267*170 mm.
Biblioteka Narodowa Cyr. 351.
Reprodukcja pomniejszona
2. Leitourgikon...
Karta ostatnia verso. Kolofon z datą 1695.
3. Leitourgikon...
Karta nlb. 16 recto.
Finalik na końcu rejestru treści (Ogławlenije).
4. Leitourgikon...
Karta nlb. 16 z doklejoną na niej u dołu luźną karteczką zawierającą uzupełnienie rejestru treści (Ogławlenije). Finalik zasłonięty.
5. Leitourgikon...
Karta 65 Ill-go liczbowania. Tytuł nagłówkowy: Czin Wieczerni
Wielikaja.
Reprodukcja pomniejszona.
SPIS ILUSTRACJI
1. Paxillus Adam, Tragedia o Ulissesie. Kraków, Druk. Wojciecha Kobyliń-skiego, 1603. 40.
Karta tytułowa recto
Martin. Matica Slovenska MSBaPIP 4893 priv. 2.
2. Paxillus Adam, Tragedia o Ulissesie. Kraków, Druk. Wojciecha Kobyliń-skiego, 1603. 40.
Karta D3 verso
Początek aktu drugiego
Martin. Matica Slovenska MSBaPIP 4893 priv. 2.
3. Paxillus Adam, Tragedia o Ulissesie. Kraków, Druk. Wojciecha Kobyliń-skiego, 1603. 4O.
Karta F4 recto
Początek aktu czwartego zawierającego intermedium
Martin. Matica Slovenska MSBaPIP 4893 priv. 2.
SPIS ILUSTRACJI
1 [Pawlikowski Józef], Czy Polacy wybić się mogą na niepodległość9
Prykop nad Donem [w rzeczywistości Paris, Fr Jean Baudouin, 1800]
8O
Karta tytułowa
Warszawa BN XVIII 2 4376





Spis treści
Vol. II
Henryk Bułhak, Wiedeńska oficyna Hieronima Wietora. Materiały do dziejów zasobu typograficznego oraz bibliografii druków z lat 1[zasłonięte]510-15......................297
Maria Błońska, Polonica cyrylickie XV-XVIII wieku czyli o drukach
cyrylickich wydawanych w państwie polsko-litewskim .... 433
Jadwiga Rudnicka, Wykorzystanie księgozbioru Stanisława Augusta ........................555
Hanna Widacka, Warszawscy ilustratorzy książkowi czasów Stanisława Augusta....................575
Michał Spandowski, Zasady katalogowania obcych druków urzędowych XVI-XVIII wieku (projekt).............649
tRoman Tomaszewski, Klasyfikacja pism drukarskich ART (Andrzeja i Romana Tomaszewskich)..............663
Indeks .........................677





SPIS ILUSTRACJI

Pismo 1. Tabl. 1.
Bartholomaeus Coloniensis, Dialogus mythologicus, 6 X 1512. 40. [54
Karta B3b.
Ou1: wiersz 11. - Qu3: wiersz 20. - Qu4: wiersz 5.
Warszawa BN.XVI.Qu.897.
Pismo 1. Tabl. 2.
Peurbach Georgius, Institutiones in Aritmetricam [sic!], 10 III 1511. 40. [20
Karta Btb.
Qu2: wiersz 20.
Kraków B.Jag.Cim.Qu.43O2.
Pismo 1. Tabl. 3.
Sallustius Caius Crispus, De coniuratione Catilinae, 21-[post 27] X 1511. 40. [30
Karta a2a.
Qu3: wiersze 1, 17, 21, 23. - Cyfra 1.
Warszawa BN.XVI.Qu.222.
Pismo 1. Tabl. 4.
Bruni Leonardus Aretinus, Isagoge in philosophiam morałem, I 1515. 4O. [103
Karta C2a.
Qu4: wiersze 17, 18, 24, 27.
Wrocław Ossol.XVI.Qu.1674.
Pismo 1 (mutacja). Tabl. 5.
Bartholinus Riccardus, Odeporicon idest itinerarium Matthaei [Lang] cardi-nalis Gurcensis. War. A., 19 VIII - 13 IX 1515. 40. [117
Karta B4a.
Kraków Czart.XVI.177/II.
Pismo 2. Tabl. 6.
Mela Pomponius, Geographiae libri tres, 4 IX 1512. 40. [49
Karta f3b.
Rubryki a.
Warszawa BN.XVI.Qu.1123 adl.
Pisma 3-5. Tabl. 7.
Leopoliensis Stanislaus I, Regulae tredecim iuxta doctrinam Apostoli, 1512.40. [58
Karta tytułowa
Pismo 3: wiersze 1-2. - Pismo 4: wiersze 3-4. - Pismo 5: wiersze 5-8. -Pismo 7: wiersze 9-12. - Inicjał 1(R). Kraków: B.Jag.Cim.Qu.4189.
Pismo 6. Tabl. 8.
Stromer Henricus, Algorithmus linealis, 1512. 4O. [52
Karta tytułowa verso
Pismo 5: wiersze 1-3. - Pismo 6: wiersze 4-32. - Inicjał 1(M).
Kraków B.Jag. Cim.Qu.4189.
Pismo 7. Tabl. 9.
Leopoliensis Stanislaus I, Regulae tredecim iuxta doctrinam Apostoli, 1512. 40. [58
Karta A2b.
Kraków B.Jag. Cim.Qu.4304.
Pismo 8. Tabl. 10.
Sirectus Antonius, Formalitatum opus de mente Doctoris Subtilis. War. B., 14 VII 1517. 4O. [140
Karta A2a.
Cyfra 4.
Warszawa B.Sem. G.23.3(68707).
Pismo Gra, Grb. Tabl. 11.
1. Sallustius Caius Crispus, De coniuratione Catilinae, 21-[post 27] X 1511. 4O. [30
Karta aga. (dolna część).
Pismo Gra: wiersz 9. - Pismo 1. - Inicjał 1 (A).
2. Ovidius Publius Naso, Heroidum epistolae, 30 VII 1513. 40. [73
Karta l7b. (środek).
Pismo Grb: wiersz 3. - Pismo 1.
1) Warszawa BN.XVI.Qu.222.
2) Warszawa BN.XVI.Qu.239.
Pismo Gr Grc. Tabl. 12.
Capella Martianus, De nuptiis Mercurii et Philologiae, ll-[post 17] V 1516. 2O. [129
Karta P5a (górna część).
Pismo Gra: wiersze 11-12. - Pismo 1.
Karta L6b. (dolna część)
Pismo Grc: wiersze 3, 5. - Pismo 1: wiersze 1-2, 4.
Warszawa BN.XVI.F.l.
Pismo Grd, Znaki zodiaku 1. Tabl. 13.
Capella Martianus, Ne nuptiis Mercurii et Philologiae, ll-[post 17] V 1516. 20. [129
Karta E2a. (dolna część)
Pismo Grd: wiersze 2-9. - Pismo 1: wiersze 1, 10-11.
Karta Hsa. (dolna część)
Znaki zodiaku 1. - Pismo 1. Warszawa BN.XVI.F.l.
Cyfry 1,2. Tabl. 14.
Peurbach Georgius, Institutiones in Aritmetricam [sic!], 10 III 1511. 40. [20
Karta A5a. (środek)
Cyfry 1. - Pismo 1.
Kraków B.Jag.Cim.Qu.43O2.
Donatus Aelius, Argumenta compendiaria in Fabulas potiores Ovidianae Metamorphosis, 13 XII 1513. 4O. [80
Karta a3a. (dolna część).
Cyfry 2. - Pismo 2.
Wrocław Ossol.XVI.Qu.3219.
Cyfry 3, 4. Tabl. 15.
[Gaszowiec Petrus], Computus novus et ecclesiasticus astronomiae, 1512, 40. [57
Karta a3b. (górna część).
Cyfry 3. - Pismo 7.
Warszawa BN.Inc.Qu.236 adl.
Ioannes de Sacrobosco, Algorithmus, VIII 1517. 40. [144
Karta B4a. (dolna część).
Cyfry 4: wiersz 3. - Pismo 8. - Rubryki /?. Kraków Czart.XVI.1762/II.
Znaki zodiaku 2. Tabl. 16.
Perlachius Andreas, Almanach novum super anno 1518 ex tabulis Ioannis de Gmunden, 1518. 40. [150
Karta b3b.
Pismo 8. - Cyfry 4.
Kraków B.Jag.Cim.Qu.4215.
Inicjały 1. Tabl. 17.
Inicjały reprodukowano z pozycji: 30, 65, 97
Inicjały 1, 2. Tabl. 18.
Inicjały serii 1 reprodukowano z pozycji 97.
Inicjały serii 2 reprodukowano z pozycji: 93 karta A2a (A), 60 karta A2a (C), 30 karta e7a (F), karta bta (O), 86 karta a4a (P), 40 karta a,a (Q).
Inicjały 3-6. Tabl. 19.
Inicjał pojedynczy 3 reprodukowano z pozycji: 30 karta b2a. Inicjały 4 reprodukowano z pozycji: 30 karta a6b (C), karta b2b (V). Inicjał pojedynczy 5 reprodukowano z pozycji: 31 karta O5a. Inicjały serii 6 reprodukowano z pozycji: 52, 62, 71, 81.
Inicjały 7-9. Tabl. 20.
Inicjał pojedynczy 7 reprodukowano z pozycji: 46 karta A2b. Inicjały serii 8 reprodukowano z pozycji: 52 karta tytułowa (A), 86 karta tytułowa (B), 82 karta tytułowa (C), 85 karta XXa (P). Inicjały serii 9 reprodukowano z pozycji: 71, 86, 95, 113.
Inicjały 10, 12, 13. Tabl. 21.
Inicjały serii 10 reprodukowano z pozycji: 79, 83, 86, 95. Inicjał pojedynczy 12 reprodukowano z pozycji 122 karta tytułowa verso.
Inicjały 13 reprodukowano z pozycji: 117 karta D4b (C), 109 karta a2a (M), 122 karta A2a (P).
Inicjały 14-19. Tabl, 22.
Inicjał pojedynczy 14 reprodukowano z pozycji 104 karta tytułowa verso.
Inicjały serii 15 reprodukowano z pozycji: 109-111, 113, 114, 119, 135. Inicjał pojedynczy 16 reprodukowano z pozycji 114 karta A2a. Inicjał pojedynczy 17 reprodukowano z pozycji 113 (war. B) karta tytułowa.
Inicjał pojedynczy 18 reprodukowano z pozycji 127 karta A3a. Inicjał pojedynczy 19 reprodukowano z pozycji 129 karta A4a.
Inicjały 20. Tabl. 23.
Inicjały reprodukowano z pozycji: 133, 135, 137, 140-142, 144, 148.
Inicjały 20, 21. Tabl. 24.
Inicjały serii 20 reprodukowano z pozycji: 133, 135, 137, 148. Inicjały serii 21 (w wyborze) reprodukowano z pozycji: 133, 144.
Drzeworyt 1. Tabl. 25
Bartholomaeus de Usingen, Parvulus philosophiae naturalis, 16 VIII 1510. 40. [2
Karta b6b.
Pismo 1.
Poznań AA Inc.731,3 adl.
Drzeworyt 2. Tabl. 26
Strub Arbogastus, Orationae duae, 16 IV 1511. 40. [22
Karta E4a.
Łowicz B.Kap. Cim.75 adl.
Drzeworyt 3. Tabl. 27
Euripides, Hecuba et Iphigenia in Aulide, X 1511. 4O. [31
Karta O6b.
Kraków B.Jag. Cim.Qu.4180.
Drzeworyt 4. Tabl. 28
Mela Pomponius, Geographiae libri tres, 4 IX 1512. 40. [49
Karta f6b.
Warszawa BN.XVI.Qu.1123 adl.
Drzeworyt 5. Tabl. 29.
Ianus Pannonius, Panegyricus in laudem Baptistae Guarini Veronensis, [praef.: VI] 1512. 4O. [43
Karta tytułowa
Pismo 2.
Kraków B.Jag.Cim.Qu.4187.
Drzeworyt 7 stan I. Tabl. 30.
Mela Pomponius, Geographiae libri tres, 4 IX 1512. 40. [49
Karta tytułowa
Pismo 1.
Warszawa BN.XVI.Qu.1123 adl.
Drzeworyt 7 stan II. Tabl. 31.
Victurius Cicero, Synonyma Ciceronis, 11 1513. 40. [60
Karta tytułowa
Pismo 1.
Wrocław Ossol.XVI.Qu.3506.
Drzeworyt 7 stan III. Tabl. 32.
Andreae Ioannes, Lecturae super arboribus consangunitatis et affinitatis, 1 II 1513. 4O. [62
Karta tytułowa
Inicjał 6(L): wiersz 1. - Pismo 3: wiersz 1. - Pismo 5: wiersze 2-3. -
Pismo 6: wiersze 4-13.
Warszawa BN.XVI.Qu.923.
Drzeworyt 7 stan IV. Tabl. 33.
Camers Ioannes, Plynianus index. Pars secunda, 1IX 1514. 40. [97
Karta tytułowa
Pismo 1: wiersze 1-10. - Pismo 2: wiersze 11-12.
Warszawa BN.XVI.Qu.983 ad.
Drzeworyt 7 stan V. Tabl. 34.
Sirectus Antonius, Formalitatum opus. War.C, 14 VII 1517. 40. [140
Karta tytułowa
Pismo 1.
Warszawa B.Sem.G.23.c(68707).
Drzeworyty 11, 12. Tabl. 35.
Stromer Henricus, Algorithmus linealis, 16 IX 1512. 40. [52
Karta A3b.
Pismo 6. - Rubryki a.
Kraków B.Jag.Cim.Qu.4189.
Drzeworyty 19, 20. Tabl. 36.
Andreae Ioennes, Lecturae super arborum consanguinitatis et affinitatis,
1 II 1513. 40. [62 Karta 94a.
[Gaszowiec Petrus], Computus novus et ecclesiasticus astronomiae, 1512. 40. [57 Karta tytułowa verso Warszawa BPW XVI.Qu.54. Warszawa BN.Inc.Qu.236 adl.
Drzeworyt 21. Tabl. 37.
Andreae Ioannes, Lecturae super arboribus consanguinitatis et affinitatis, 1 II 1513. 40. [62
Karta fa2ja.
Warszawa BN.XVI.Qu.923.
Reprodukcja pomniejszona.
Drzeworyt 22. Tabl. 38.
Andreae Ioannes, Lecturae super arboribus consanguinitatis et affinitatis, 1 II 1513. 40. [62
Karta c2b.
Warszawa BN.XVI.Qu.923.
Drzeworyt 23. Tabl. 39.
Andreae Ioannes, Lecturae super arboribus consanguinitatis et affinitatis, 1 II 1513, 40. [62
Karta dtb.
Warszawa BN.XVI.Qu.923.
Drzeworyt 24. Tabl.40
Andreae Ioannes, Lecturae super arboribus consanguinitatis et affinitatis, 1 II 1513, 40. [62
Karta esa.
Warszawa BN.XVI.Qu.923.
Drzeworyty 26, 27. Tabl. 41.
Andreae Ioannes, Lecturae super arboribus consanguinitatis et affinitatis, 1 II 1513. 4O. [62
Karta b2b.
Pismo 7. - Rubryka a.
Warszawa BN.XVI.Qu.923.
Drzeworyty 29, 37. Tabl. 42.
Andreae Ioannes, Lecturae super arboribus consanguinitatis et affinitatis, 1 II 1513. 40. [62
Karta d4b. Isocrates,De regno gubernando ad Nicoclem liber, 13 II1514. 40. [87
Karta K4b.
Warszawa BN.XVI.Qu.923.
Kraków B.Jag.Cim.Qu.6264.
Drzeworyt 39 stan i. Tabl. 43.
Reuchlin Ioannes, Scaenica progym.nasm.ata, 1514. 40. [101
Karta C4b.
Pismo 1.
Warszawa BN.XVI.Qu.193.
Drzeworyt 39 stan II. Tabl. 44.
Anselmus de Canterbury s., Elucidarius dialogicus theologiae. War. B., VI 1515.4O. [113
Karta F4b.
Pismo 1.
Warszawa BN.XVI.Qu.6470.
Drzeworyt 39 stan III. Tabl. 45.
Orationes Viennae Austriae ad Maximilianum caesarem aliosąue principes habitae in trium regum ad caesarem conventu anno MDXV, 11516. 4O. [127
Karta S4b.
Pismo 1.
Łowicz B.Kap. Cim.74 adl.
Drzeworyt 39 stan IV. Tabl. 46.
Sallustius Caius Crispus, De coniuratione Catilinae et bello Iugurtino. War.A., X 1516. 40. [133.
Karta m6b.
Pismo 1.
Wrocław Ossol.XVI.Qu.1957.
Drzeworyty 40, 62. Tabl. 47.
Reuchlin Ioannes, Scaenica progymnasmata, 1514. 4O. [101
Karta B3a.
Pismo 1.
Prudentius Aurelius Clemens, Cathamerinon, [ante VI] 1515. 40. [112
Karta B2a. Pismo 1.
Warszawa BN.XVI.Qu.193. Wrocław Ossol.XVI.Qu.3272.
Drzeworyty 47-52. Tabl. 48
Tannstetter Georgius Collimitius, Ephemerides ad meridianum civitatis Budensis in annum 1515. Germanice]. plo. [102
Drzeworyt 47: Waga. - Drzeworyt 48: Skorpion. - Drzeworyt 49: Strzelec. - Drzeworyt 50: Koziorożec. - Drzeworyt 51: Wodnik. - Drzeworyt 52: Ryby. Praha Statni Knihovna.
Drzeworyty 53-56, 60. Tabl. 49.
[Tannstetter Georgius Collimitius, Ephemerides ad meridianum civitatis Budensis in annum 1515. Germanice]. plo. [102
Drzeworyt 53: Saturn. - Drzeworyt 54: Jowisz. — Drzeworyt 55: Mars.
— Drzeworyt 56: Merkury. — Drzeworyt 60: tarcza księżyca.
Praha Statni knihovna.
Drzeworyty 61, 64. Tabl. 50.
Vadianus Ioachimus, De Vadianorum familiae insignibus a Sigismundo I rege donatis exegesis, I 1515. 40. [105
Karta tytułowa
Vadianus Ioachimus, Oratio coram Sigismundo Poloniae Rege, 5 VIII 1515, 40. [115
Karta tytułowa
Kraków B.Jag.Cim.Qu.5586.
Warszawa BN.XVI.Qu.6959.
Drzeworyty 63, 65, 66. Tabl. 51.
Bartholinus Riccardus, Odeporicon idest itinerarium Matthaei Lang cardina-lis Gurcensis. War.C, 19 VIII - 13 IX 1515. 4O. [117
Karta tytułowa
Drzeworyt 63: winieta ramkowa. — Drzeworyt 65: herb Burgundzko-
-Austriacki. — Drzeworyt 66: herb kardynała Langa. — Pismo 1.
Kraków Czapscy XVI.595.
Drzeworyt 67. Tabl. 52.
Capella Martianus, De nuptiis Mercurii et Philologiae, ll-[post 17] V 1516. 20. [129
Karta L4b.
Warszawa BN.XVI.F.l.
Drzeworyt 68. Tabl. 53.
Capella Martianus, De nuptiis Mercurii et Philologiae, ll-[post 17] V 1516. 20. [129
Karta L6a.
Warszawa XVI.F.l.
Reprodukcja pomniejszona.
Drzeworyt 69. Tabl. 54.
Constitutiones sinodales ecclesiae Vesprimiensis, 11 VI 1517. 40. [138
Karta tytułowa
Inicjał 20(C3). - Pismo 1: wiersz 1. - Pismo 3: wiersz 2.
Reprodukcja z fotokopii w Bibliotece Szechśny (Budapest) RMK.III.
214 a.
Drzeworyt 71. Tabl. 55.
Perlachius Andreas, Almanach novum super anno 1518 ex tabulis Ioannis de Gmunden, 1518. 40. [150
Karta a2a.
Pismo 8. - Cyfry 4.
Kraków B.Jag.Cim.Qu.4215.
SPIS ILUSTRACJI
1. Trioćf postnaja. [Kraków, S. Fioł, przed 1491]. 20.
Karta 2 recto z początkiem tekstu (niedziela o celniku i faryzeuszu) oraz z charakterystyczną zastawką (winietą) drzeworytową, występującą we wszystkich drukach Fioła.
2. Triod" cvetnaja. Kraków, S. Fioł, [przed 1491]. 20.
a) Karta 2 verso z drzeworytami: Ukrzyżowanie, znane do niedawna tylko z Oktoicha (Osmohłasnika) Fioła oraz sygnet drukarski, nowa wersja, pozwalający na pewne ustalenie adresu wydawniczego.
b) Karta 3 recto z początkiem tekstu w tym wydaniu przypadającym na niedzielę o Łazarzu (VI tydzień Wielkiego Postu), zapowiadającą Zmartwychwstanie oraz z charakterystyczną zastawką.
3. Maią/a podoroźnaja kniźica. Wilno, F. Skoryna, [ok. 1522/1523]. 8O.
Materiał ilustracyjny i zdobniczy: a) Zwiastowanie, drzeworyt przed Aka-fistami ku czci Bogarodzicy. b) Karta tytułowa recto Akafistów ku czci Grobu Pańskiego w ramce drzeworytowej.
4. Apostoł. Wilno, F. Skoryna [w Domu J. Babicza], 1525, 80.
a) Karta tytułowa verso z przedmową F. Skoryny w języku białoruskim.
b) Ramka drzeworytowa wokół karty tytułowej Listów św. Pawła Apostoła.
5. Evangelie ućitelnoe. Zabłudów, I. Fiodorow i P. Mścisławiec, nakład G. Chod-kiewicza, 1569, 20.
Herb Grzegorza Chodkiewicza na karcie tytułowej verso, występujący w zmodyfikowanych formach również w późniejszych drukach I. Fiodorowa, w Psałterzu z Czasosłowcem (Zabłudów 1570) i w Apostole (Lwów 1574).
6. Psaltyr Wilno, P. Mścisławiec w Domu Mamoniczów, nakład I. i Z. Zareckich, 1576. 20.
Karta 41 (?) recto — kolumna druku z inicjałem Y (G).
7. Osmohlasnik [Oktoich]. Wilno, W. Haraburda, 1582. 2O.
Karta 29 recto — kolumna druku z wzorowanymi na Fiodorowowskich zastawką i inicjałem T (T).
8. Statut Velikoho Kniażestva Litovskoho. [Między wyd. 2 i 3]. Wilno, druk. Mamoniczów, [między 1592 a 1595]. 20.
Karta tytułowa recto z odmianami nie notowanymi w dotychczasowych opracowaniach: herb Litwy, z wyjątkiem uszkodzenia w koronie, oraz graficzny układ kolumny, jak w wyd. 2, poprawienie błędu w nazwisku Mamoniczów jak w wyd. 3. Odmian tych nie uwzględniają A.S. Zernova, Tipografija Mamonićej v ViVne (XVII vek.). „Kniga. Issledovanija i materiały". Moskva 1958, Sb. 1, s. 192-196 oraz V.I. Luk5janenko, Katalog belo-russkich izdanij kirilovskogo śrifta XVI-XVII w. Vyp. 1. (1[zasłonięte]523-16). Leningrad 1973, poz. 25 i 28.
9. Lavrenty Zizanija, Stefan Zizanija, Nauka ku ćitanju pisma slovenskoho. Wilno, druk. Bractwa Św. Ducha, 1596. 80.
Fragmenty części składowych książki: Leksis (słownik) L. Zizanii, karta z literą „L" - oraz S. Zizanii Izlożenie o pravoslavnoj vere z drzeworytowym materiałem zdobniczym na kartach: a) B(W)t recto, przerywnik, b) A(D)2 verso, listwa F. Skoryny oraz inicjał C(S).
10. Kniha o vere. [Wilno, druk. Bractwa Św. Ducha, 1596]. 8O.
Karta Q(ph)8 recto z drzeworytowym materiałem zdobniczym: finalik, listwa F. Skoryny, inicjał M(M).
11. Evangelie ućitelnoe albo kazaniia na kożduju nedelju i sviata uroćistyi. Prez sviatoho otca naśeho Kalista... PoKgrecku [!] napisanyi, a teper1 novo z Kgrec-koho [!] i Slovenskoho jazyka na Ruskij perelożenyi. [Tłum. i wyd. M. Smo-trycki]. Jewie, druk. wileńskiego Bractwa Sw. Ducha, nakład B. Ogińskiego i R. Wołłowiczówny, 1616. 20.
a) Karta tytułowa recto z po raz pierwszy na niej podanym nazwiskiem autora (wydawcy) zbioru, Kalista Ksanthopula. b) Karta 28 verso z wyraźnymi usprawnieniami techniczno-wydawniczymi, wprowadzenie przed każdym „Pouczeniem" całego tekstu perykopy Ewangelii przeznaczonej na dany dzień, której „Pouczenie" dotyczy. Poniżej komentarz do całej perykopy, poprzedzający komentowanie poszczególnych wersetów. Wprowadzenie nazwiska M. Smotryckiego jako tłumacza oparto na ustaleniach D.A. Fricka (przypis 92a).
12. Kniha Służebnik. Wilno, L. Mamonicz, 1617. 4O.
Karta tytułowa Służebnika wydanego po raz pierwszy w redakcji katolickiej.
13. Melecy Smotrycki, Grammatika slovenskiia. Jewie, [druk. Bractwa Św. Ducha, 1[zasłonięte]618-16]. 8O.
Karta 2 recto z przedmową autora do nauczycieli.
14. Trifologion iii cvetoslov. [Minea prazdnicznaja]. Kutein, druk. Klasztoru Objawienia Bożego, (Bogojawlenija), 1647. 4O.
Karta 293 recto, prawdopodobnie z pierwszym w grafice książkowej wyobrażeniem postaci św. Jerzego, rycerza i męczennika.
15. Bukvarr jazyka sloveńska. Kutein, druk. Klasztoru Kuteińskiego, 1653. 8O.
Karta tytułowa recto wydania odnalezionego dopiero po II wojnie światowej .
16. Joanniki Gałatovski, Nebo navoe. Mohylew, M. Woszczanka, 1699. 40.
Karta 62 verso z drzeworytami — zastawką i inicjałem B(W).
17. Sobranie pripadkov kratkoe i Duchovnym Osobom potrebnoe, Supraśl, druk. OO. Bazylianów, 1722. 4O.
Karty 136 verso i 137 recto z tekstem w językach cerkiewnosłowiańskim i polskim.
18. Ćasoslov [Horologion]. Supraśl, [druk. OO. Bazylianów], 1786. 20.
Przedruk wydania moskiewskiego sprzed reformy liturgii Nikona, przeznaczony dla staroobrzędowców.
19. Apostoł. Lwów, I. Fiodorow, 1574. 2O.
Dawny i nowy materiał ilustracyjny Fiodorowa. a) Rycina przedtytułowa, drzeworyty: ramka wykonana do pierwszego wydania Apostoła (Moskwa, I. Fiodorow 1564), w ramce wizerunek św. Łukasza Apostoła, sporządzony do wydania lwowskiego. Ten drzeworyt podpisany jest inicjałami autora rysunku: Ali (LP), Ławrysza Pilipowicz (Wawrzyniec Filipowicz) i rytownika: W.S., Wendel Szarfenberg albo Wojciech Stefanowski, wedle ostatnich ustaleń M. Gębarowicza (1954 r.), jak podaje E.L. Nemirovskij (Naćalo knigopećatanija na Ukrainę. Ivan Fedorov. Moskva 1974, s. 62). b) Karta 3 recto: początek Dziejów Apostolskich z odbitymi z moskiewskich klocków drzeworytowych - zastawką (winietą) i cyrylickim inicjałem II (P).
20. Azbuka [Bukwar], Lwów, I. Fiodorow, 1574. 8O.
Karta ostatnia: zakończenie posłowia, herb miasta Lwowa, sygnet drukarza i kolofon.
21. Grammatika dobrohlaholivaho ellinoslovenskaho jazyka. Lwów, druk. Bractwa stauropigialnego, 1591. 8O.
Karta tytułowa recto z poprzedzającą tytuł właściwy nazwą instytucji sprawczej „Adelfotes" (po grecku Bractwo).
22. Biblia. Ostróg, I. Fiodorow w druk. K. Ostrogskiego, 1581. 2O.
Dawny i nowy materiał ilustracyjny Fiodorowa w Biblii zwanej „Ostrog-ską": a) Karta tytułowa recto w ramce drzeworytowej z dwóch kolejnych wydań Apostoła, drukowanego przez Fiodorowa w Moskwie (1564) i we Lwowie (1574). b) Karta 171 verso (III liczbowanie) z elementami zdobniczymi, sporządzonymi do tego wydania: zastawka oraz inicjały B(W) i H(N). Tekst tłoczony nowym pismem (czcionką).
23. Kleryk Ostrogskiej Cerkwi, Otpis na list... otca Ipatia [Hipacego Pocieja] volodimerskoho i berestejskoho episkopa. Do... Kostentina [!] Ostrozskoho, voevody Kievskoho... [Ostróg, druk Ostrogska, 1598]. 4O.
Przykład prawosławnej literatury polemicznej, wydanej pod pseudonimem. W ostatnio wydanych katalogach za autora uważa się albo Kiriła Łukarisa (T.N. Kameneva, A.A. Guseva, Ukraińskie knigi kirillovskoj pećati XVI-XVIII w. Katalog izdanij chranjaścichsja v Gosudarstvennoj bibliotekę SSSR im. V.I. Lenina. Vyp. 1. 1574 - I polovina XVII v. Moskwa 1976, poz. 12) albo Gawriła Dorofiejowicza (Ja. Zapasko, Ja. Isajević,Pam"-jatki kniżkovogo mistectva. Katalog starodrukiv vidaniach na Ukraini Kn. 1. (1[zasłonięte]574-17). LViv 1981, poz. 37.
24. Oktoich [Osmohlasnik]. Dermań, druk. Ostrogska, 1604. 2O.
Karta 2 recto (II liczbowanie) z zastawką drzeworytową i nagłówkiem napisanym więzią: „V subotu na velió6j veóerni".
25. Evangelie ućitelnoe. Kryłoś, G. Bałaban w druk. przy Cerkwi Zaśnięcia Najświętszej Maryi Panny, 1606. 2O.
Karta 1 recto: Przedmowa G. Bałabana z po raz pierwszy wymienionym autorem (wydawcą) zbioru: „...siia sviaśćennaia kniha Evangelie
ućitelnoe. Izbrannaia ot sviatoho Evangelia i innych mnohich5 boźest-venych pisanij... Kalistom Ksanthopulom archiepiskopom5 Konstanti-nohrada..."
26. Anphologion [Minea prazdnicznaja]. Kijów, druk Ławry Pieczerskiej, 1619. 20. a) Karta tytułowa recto w ramce drzeworytowej, jednego z najokazalej wydanego druku, zawierającego modlitwy liturgiczne na cześć pierwszych świętych Rusi oraz drzeworyty przedstawiające ich wyobrażenia (wszystkie na kartach II liczbowania): b) strona 1032: św. Włodzimierz, c) strona 1041: św. Borys, d) strona 1041 św. Gleb.
27. Kirill Trankvillon Stavrovecki, Evangelie ućitelnoe. Rachmanów, K.T. Staw-rowiecki, 1619. 20.
Karta 31 recto z nagłówkowym tytułem podanym więzią: „Pouóenie v nedelju siropustnuju" (przebaczenia grzeszników - ostatnia niedziela przedpościa) oraz drzeworyty: zastawka i inicjał JI (Ja).
28. Leiturgiarion si esf Służebnik9... blahosloveniem i ispravleniem ... Petra Mohily... Kijów, druk. Ławry Pieczerskiej, 1629. 20.
Pierwszy Służebnik prawosławny zreformowany przez Piotra Mohyłę, metropolitę kijowskiego, odznaczający się również estetyką wydania, a) Karta tytułowa w ramce drzeworytowej, b) Karta 2 recto: Przedmowa P. Mohyły w formie modlitwy.
29. Eufonia veselo brmiaćaa. Na vysoce slavnyj Thron1 Mitropolii Kievskoi śóas-live vstupujuóemu... Petru Mohilś... Ot typografovf v tojźe s. Ćudotvornoj Lavrś Pećerskoj pracujućich pri uniźonom9 poklonś prudko dedikovanaia. Kijów, druk. Ławry Pieczerskiej, 1633. 40.
Przykład literatury panegirycznej, nawiązującej do polsko-łacińskiego piśmiennictwa, a) Karta tytułowa recto i b) karta ag recto z początkiem tekstu.
30. Euchologion albo Molitvoslovf iii Trebnik". Kijów, druk. Ławry Pieczerskiej, 1646. 20.
Pierwszy Trebnik objęty reformą ksiąg liturgicznych P. Mohyły, wydany w bogatej szacie graficznej: a) Karta tytułowa recto, b) strona 37 (I liczbowanie) z zastawką sygnowaną przez rytownika: „HJ1I" po raz pierwszy użytą przez K.T. Stawrowieckiego (Perło mnohocennoe. Czernihów, 1646) oraz z nagłówkiem w formie więzi: Ćin v eże tvoriti ohlaśennaho kresti-tisja chotjaśóa".
31. Preóestnyi akaphisty i proćaa spasitelnyia molby... Uniów, druk. 00. Bazylianów przy Klasztorze Zaśnięcia Najświętszej Maryi Panny, 1678. 120.
a) Karta 63 verso: Anioł Stróż, drzeworyt sygnowany imieniem Erodi Serapion. b) Karta 64 recto: początek Kanonu ku czci Anioła Stróża. Drzeworyt i modlitwy prawdopodobnie związane z ożywieniem w Kościele rzymskim kultu ku czci Aniołów Stróżów (1608 r. zatwierdzenie osobnej uroczystości ku ich czci przez papieża Pawła V, w 1670 r., papież Klemens X wyznacza ją na dzień 2 października).
32. Łazarz Baranowicz, Notiy piec [!]. Ran Chrystusowych pięć. Czernihów, Typo-grafia Klasztoru Św. Trójcy Ilińskiego, 1680. 4O.
Karty b4 verso i Cj recto z dwujęzycznym tekstem, polskim i cerkiewno-słowiańskim.
33. Paterik9 iii Oteónik9 Fećerskij. [Wyd. 3]. Kijów, druk. Ławry Pieczerskiej, VI. 1702. 20.
Karta tytułowa recto w ramce drzeworytowej rytownika liii. W roku 1702 Paterik Pieczerski ukazał się dwukrotnie z zachowaniem tego samego składu kolumny druku lecz z innymi ilustracjami. Wydanie czerwcowe ozdobiono drzeworytami, które rytownik Ilia sporządził jeszcze do wydania pierwszego z 1660 r. Wydanie następne, z grudnia, wyposażono w miedzioryty specjalnie do Ławry sprowadzonego znanego malarza i rytownika, Leontego Tarasewicza (zob. przypis 96a), i jako bardziej okazałe przeznaczono głównie na dary dla ważnych osobistości oraz gości Ławry.
34. Paterik5 iii Oteónik Pederskij. [Wyd. 4]. Kijów, druk. Ławry Pieczerskiej, XII 1702. 2O. Tekst karty tytułowej dwubarwny - czerwony i czarny.
Karta tytułowa recto w ramce miedziorytowej L. Tarasewicza. (Porównaj komentarz do ilustracji 33). (Tekst czerwony w ilustr. mało czvtelny.)
35. Novyi Zavśt [Nowy Testament]. Kijów, druk. Ławry Pieczerskiej, 1703. 8O.
a) Karta 141 verso: św. Jan Ewangelista - drzeworyt z podpisem, cyrylicą, rytownika liii. b) Karta 141 verso: św. Jan Ewangelista — miedzioryt L. Tarasewicza podpisany jego inicjałami.
To wydanie Nowego Testamentu ukazało się w dwóch wersjach ilustracyjnych, a z zachowaniem tego samego składu. Część nakładu przyozdobiono drzeworytami w stylu wschodnim, w większości autorstwa rytownika liii, część - miedziorytami w stylu zachodnim Leontego Tarasewicza. Wedle przypuszczeń K. Estreichera (XIII. 40) część nakładu z ilustracjami w stylu wschodnim przeznaczono dla prawosławnych, zaś część z ilustracjami w stylu zachodnim dla unitów. Jednakże bardziej prawdopodobne wydają się przyczyny takie, jakie były w przypadku dwóch wydań Paterika Pieczerskiego z 1702 r. (Porównaj komentarz do ilustracji 33).
36. Euchologion albo Molitvoslov iii Trebnik1. Lwów, druk. Bractwa stauropigial-nego, 1719. 40.
Ilustracje dokumentujące ówczesne życie religijne w drzeworytowych zastawkach autorstwa Jana Glińskiego: a) Karta 69 recto: udzielanie sakramentu Eucharystii, b) Karta 130 recto: udzielanie sakramentu ostatniego namaszczenia.
37. Leiturgiarion si esf Służebnik". Lwów, druk. Bractwa stauropigialnego, 1666.40.
Wyobrażenia twórców liturgii bizantyjskiej. Drzeworyty: a) Karta 108 verso: św. Jan Złotousty, b) karta 195 verso: św. Bazyli Wielki, c) karta 289 (!) verso: św. Grzegorz „Dwojesłow" (Dialog).
38. Izobraź[enie] Ćudotvorn[oj] Ikony Poćaevskoj Gr.D: B[ohorodi]ci. [Poczajów, druk. OO Bazylianów, ok. 1733]. 40. 1 karta luzem.
Wizerunek Matki Bożej Poczajowskiej, będący najprawdopodobniej kopią miejscowego obrazu.
39. Evangelie. Poczajów, druk. OO. Bazylianów, 1780. 2O.
Karta 161 verso: św. Łukasz Ewangelista, malujący obraz Matki Bożej Poczajowskiej — drzeworyt Józefa Adama Goczemskiego (Zapasko Isaje-vić Pamiątki kniźkovogo mistectva... Kn. 2, ć. 2. L5viv 1984, poz. 3008).
40. Leiturgikon. Lwów, druk. Bractwa stauropigialnego, 1759. 2O.
Frontispis. W głębi figuralnej ryciny u dołu rysunek lwowskiej cerkwi, zwanej Wołoską. Miedzioryt Jana Filipowicza.
SPIS ILUSTRACJI
1. Rejestr książek wypożyczonych z biblioteki Stanisława Augusta na Zamku Warszawskim s. 1.
s^t^ F66417lna Biblioteka Naukowa Akademii Nauk Ukraińskiej SRR,
2" Zatku lSl?szL7SZŹyCZOnyCh Z bibUOteki Stanisława AuguBta na s. 4.
^j nW" ie6417lna Biblioteka Naukowa Akademii Nauk Ukraińskiej SRR,
SPIS ILUSTRACJI
1. G.J. Marstaller wg własnego rysunku, frontispis do Eneidy Wergiliusza, miedzioryt, 1754.
2. G.J. Marstaller, tablica do dzieła S. Łuskiny De solis eclipsi..., Warszawa 1764, akwaforta.
3. G.J. Marstaller wg rysunku A. Albertrandiego, portret Stanisława Augusta, miedzioryt, 1764. I wersja.
4. G.J. Marstaller wg rysunku A. Albertrandiego, portret Stanisława Augusta, miedzioryt, 1764. II wersja.
5. G.J. Marstaller wg własnego rysunku, portret Stanisława Augusta, miedzioryt, 1765.
6. G.J. Marstaller, ekslibris Jerzego Augusta i Marii Amalii Mniszchów, miedzioryt z akwafortą, początek lat sześćdziesiątych XVIII w.
7. G.J. Marstaller wg własnego rysunku, portret Stanisława Augusta, miedzioryt, 1773.
8. G.J. Marstaller wg własnego rysunku, portret Horacego, miedzioryt, 1773.
9. G.J. Marstaller wg własnego rysunku, Erato, miedzioryt, 1773.
10. G.J. Marstaller wg własnego rysunku, winieta do Pieśni wszystkich Horacjusza, miedzioryt, 1773.
11. G.J. Marstaller wg rys. M. Grólla, Fama, miedzioryt, 1773.
12. G.J. Marstaller, Chronos, miedzioryt, 1773.
13. G.J. Marstaller, Król Dawid, miedzioryt, 1773.
14. G.J. Marstaller, Modląca się kobieta, miedzioryt, 1773.
15. G.J. Marstaller wg własnego rysunku, Alegoria Wiary, miedzioryt, 1773.
16. G.J. Marstaller, portrety Adama Naruszewicza i Macieja K. Sarbiew-skiego, miedzioryt, 1775.
17. G.J. Marstaller, tablica do dzieła Opisanie gospodarstwa pszczołowego w Szczorsach, Warszawa 1785, miedzioryt.
18. G.J. Marstaller, św. Józef z Kopertynu, miedzioryt retuszowany, w dziele Nowenna rozmyślania..., Warszawa 1785.
19. G.J. Marstaller, św. Józef z Kopertynu, miedzioryt przed retuszami.
20. G. Prixner, portret Stanisława Augusta, miedzioryt, 1781.
21. G. Prixner, Pallas Atena z herbami Rzeczypospolitej, miedzioryt, 1781.
22. G. Prixner wg własnego rysunku, Alegoria Matematyki (lub Algebry), miedzioryt, 1782.
23. G. Prixner wg własnego rysunku, Fama i Geniusze otaczające herby Rzeczypospolitej, miedzioryt, 1781.
24. G. Prixner, Wystrzelenie pocisku z moździerza, miedzioryt, 1782.
25. G. Pnxner, tablica do podręcznika D. Szybińskiego Sztuka pisania, Warszawa 1781, miedzioryt.
26. R. Benard, tablica do dzieła Recueil de planches sur les sciences Paris 1[zasłonięte]762-17, miedzioryt.
27. CC. Klopsch, Święta Rodzina w kościele Filipinów w Studziannie miedzioryt, 1776.
28. CC. Klopsch wg własnego rysunku, karta tytułowa do dzieła S. Konar-skiego Wiersze wszystkie, Warszawa 1778, miedzioryt.
29. CC. Klopsch, Widok iluminowanego Ratusza Miasta Starey Warszawy miedzioryt, 1789.
30. F. Klopsch, frontispis do dzieła Zbiór życia i cudów znakomitych świętego Bonifacego męczennika w Kościele Czerniakowskim..., Warszawa 1791, miedzioryt.
31. K.M. Gróll, Widok łazienek w Krzeszowicach, akwaforta, 1788.
32. K.M. Gróll wg własnego rysunku, karta tytułowa do dzieła F. Siarczyń-skiego Dzień Trzeci Maia Roku 1791, Warszawa 1791, akwaforta z miedziorytem.
33. K.M. Gróll wg rysunku F. Smuglewicza, Alegoria Wolności, akwaforta, 1791.
34. K.M. Gróll, finalik zamykający dzieło O. Kopczyńskiego Ad ąuosdam Polonos..., Warszawa 1792, miedzioryt.
35. K.M. Gróll wg rysunku Dłuskiego, ekslibris Józefiny i Michała Grabow-skich, akwaforta, ok. 1790.
36. K.M. Gróll, ekslibris Józefiny i Michała Grabowskich, akwaforta.
37. K.M. Gróll, ilustracja do dzieła Volney5a Rozwaliny czyli uwagi nad rewolucyami narodów, Warszawa 1794, miedzioryt.
38. J. Łęski wg akwaforty D.M. Chodowieckiego, Pallas-Atena i Sztuki Piękne, akwaforta, 1790.
39. J. Łęski wg akwaforty D.M. Chodowieckiego, Bellona i Geniusz Wojny, akwaforta, 1790.
40. J. Łęski wg własnego rysunku, frontispis do dzieła Ch.P. Aignera Budownictwo wieyskie..., Warszawa 1791.
41. J. Łęski, portret Tadeusza Kościuszki, miedzioryt z akwafortą, 1794. I wersja.
42. J. Łęski, portret Tadeusza Kościuszki, akwaforta, 1794, II wersja.
43. S. Opacki, portret Tadeusza Kościuszki, miedzioryt, 1794.
44. Szukański, portret Tadeusza Kościuszki, miedzioryt punktowany, 1794.
45. J. Kraus, portret Tadeusza Kościuszki, mezzotinta, 1794.
46. J. Hempel, frontispis do dzieła Vignoli Pięć porządków budowniczych..., Warszawa 1791, akwaforta.
*
Fotografie wykonano w Zakładzie Reprografii BN, z wyjątkiem pozycji:
19 - fot. Zbigniew Malinowski, Kraków
42 - Pracownia Reprografii BJ, Kraków
24, 34, 43 - Pracownia Reprografii Biblioteki Uniwersyteckiej, Warszawa






Indeks osobowy

(A) N mistrz Abramowicz Ludwik Abramowiczówna Zofia Abramowska Janina Abramowski Ryszard Herman Abstemius Laurentius zob Bevilaqua Lo renzo Accoltus Vincentius Accursius Bonus Ackermann panna Adam z Brzeska zob Kołek Bernard Adam Adamczyk Jadwiga Adamides Theophilus (Adamowie Teofil) zob Rodecki Aleksy Adams Herbert Mayow Adrianek Mieczysława Adulph bajkopisarz Aemilianus Quintus Aeneas (XVI w ) Aesticampianus Ioannes zob Sommerfeld Jan st Agricola Rudolphus mł Aguilera Juan de Aigner Christian Piotr Alantsee Leonard Alantsee Luca Albert Wielki św Albertrandi Antoni Albertrandi Jan Chrzciciel Albinius (Albinus) Jerzy Albrecht Hohenzollern książę pruski Albrecht Fryderyk Hohenzollern książę pruski Albricus Philosophus Aldus Manutius zob Manuzio Aldo Aleksander Wielki król macedoński Aleksandrowicz Tomasz Aleksandrowska Elżbieta Aleksy metropolita Kijowa Alessandri J Alhazen (Ibn Al Haytham) Alkuin Allen Helen Mary Allen Percy Stafford Alliaco Petrus de Alphonsus Petrus zob Petrus Alphonsus Alssner Antonius Altmann Ursula Altmann Wilhelm Ambrogini Angelo Poliziano zob Politianus Angelus Ambrosius Pannonius Ambroży św Amerbach Basilius Amerbach Bonifacius Amerbach Bruno Amerbach Johannes Amicinus Stanisław Anacharsis Anastazy bibliotekarz Andreae Ioannes Androtius Fulvius Anemorinus Wolfgangus (Wintperger) Anna św Anna Austriaczka królowa polska Anselmus de Canterbury Anselmus Laudunensis Anson Georg Antermony Jean Bell d zob Bell d"Anter mony Jean Antoniewicz Jan Bołoz Antoninus Florentinus Antonius de Fantis zob Fantis Antonius de Antoniusz IV patriarcha konstantynopolitański Anuszkin Aleksandr J Apollodorus Atheniensis Apponyi Sandor (Aleksander) Aretinus Leonardus Brunus zob Bruni Leonardo Aretino Aristoteles Arnaud Francois Thomas Marie de Baculard d" Arndt (Arnt) Johann Arnoldus Bartholomaeus de Usingen zob Usingen Bartholomaeus Arnoldi de Arpe Heinrich Arseniusz biskup Rzymu Artomius (Krzesichleb) Piotr Ascensius Jodocus Badius zob Badius Jodo cus Ascensius Askenazy Szymon Ataman Julian Augezdecki (Aujezdecky) Aleksander August cesarz rzymski Augustinus Moravus Olomucensis Augustyn św Aujezdecky Aleksander zob Augezdecki Aleksander Aulus Sabinus Aurelius Marcus Nemesianus Ausonius Decimus Magnus Avantius Hieronymus Baatz Herman Karol Otto Babi właściciel kamienicy w Warszawie Babicz Jakub Babinger Franz Bacciarelli Marceli Bach Johann Sebastian Backvis Claude Baculard d^rnaud Francois Thomas Marie de zob Arnaud Francois Thomas Marie de Baculard d Badecki Karol Badeni Marcin Badius Jodocus Ascensius Baebius Italicus Bahlow Helmut Bailly Jean Sylvain Bakchus św Bałaban Fiodor Bałaban Gedeon Bałyk B J Banach Andrzej Bandurus Anselmus Baptista Mantuanus (Spagnuoli) Bar Adam Ignacy Baran Władysław Baranowicz Łazarz Baranowski Wojciech (Albert) Barazna L Barącz Sadok Barbara żona Jerzego II Pobożnego ks brzesko legnickiego Barbarus Hermolaus Bardach Juliusz Baretti Giuseppe Marco Antonio Barss Franciszek Barthślemy Jean Jacąues Bartholinus Riccardus Bartholomaeus Coloniensis Bartholomaeus de Usingen Arnoldi zob Usingen Bartholomaeus Arnoldi de Bartoszewicz Julian Bartoszewski Ferdynand Bartula Czesław Baruch Roman Barwiński Eugeniusz Barwkowius Jan Barycz Henryk Basan Francois Bassaeus Franciscus Batory Andrzej B"auch Gustav Baudouin Francois Jean Baumgarten Konrad Baworowski Wiktor Bazyli Wielki św ...





Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.


ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT


NIE ODWOŁUJĘ OFERT, PROSZĘ POWAŻNIE PODCHODZIĆ DO LICYTACJI