Yamaha TDM 859 4TX to sprzęt stworzony do turystyki, jednakże odbiegający wieloma standardami od typowych rozwiązań dla motocykli enduro, czy funbike. Przede wszystkim TDM zbudowany jest na typowo sportowej ramie „Deltabox”. Daje to inne rozłożenie mas, a kierowcy bardziej sportową sylwetkę, pozwalającą jednakże na bezpieczną jazdę w lekkim terenie.
Sportowe aspiracje nie kłócą się z wygodą kierowcy. Pozycja za kierownicą jest wygodna. Pomimo rąk mocno wyciągniętych do przodu, czujemy się naturalnie siedząc w pozycji niemal prostej.Nogi spoczywają solidnie na podnóżkach, które umiejscowione są w prostej linii z tułowiem motocyklisty.
Silnik o pojemności 850 ccm to rzędowa „dwójka” wykorbiona pod takim kątem, że jej charakterystyka pracy przypomina bardziej silnik widlasty, a niżeli typowy silnik rzędowy.O wtłoczenie mieszanki paliwowo-powietrznej odpowiadają trzy zawory ssące na cylinder, a o późniejszą wentylację komory spalania po dwa zawory wydechowe. Za dostarczenie paliwa do silnika odpowiadają dwa 38 mm gaźniki Mikuni, do których paliwo podawane jest za pomocą pompy paliwowej
Silnik generuje 83 KM, przy 7500 obrotach na minutę. Sprzężony z pięciostopniową skrzynią biegów przyspiesza od zera do stu km/h w cztery sekundy. Jak na tak ciężki motocykl jest to bardzo dobry wynik. Czuć pod manetką sportowe zacięcie, na szczęście reakcja silnika na otwarcie przepustnicy nie jest nerwowa i motocykl płynnie oddaje moc. Jeżeli zapragniemy pojechać trochę szybciej, silnik powyżej 5 tys. obrotów odżywa na nowo, pokazując rogi i raz dwa łapiemy ponad 200 km na godzinę.Skrzynia biegów działa precyzyjnie, każdą zmianę biegu solidnie czuć pod nogą, minimalizując tym samym niepoprawne wbijanie biegów.
Motocykl dużo lepiej radzi sobie na szutrach, gdzie jazda z prędkością 80 km/h nie jest niczym niezwykłym. Po wjechaniu na asfalt, TDM natychmiast gubi kompleksy i odnajduję się bardzo szybko w towarzystwie „naked Bike’ów” czy innych motocykli szosowych. W zakręty nie wali się jak typowy ,,endurak”. Płynie gładko, w winkle wchodzi bardzo przewidywalnie, nie przysparzając kierowcy niepotrzebnych stresów. Wychodząc z zakrętów nie łapie shimmy przy gwałtownym przyspieszaniu. To zjawisko występuje w tym modelu raczej bardzo rzadko, za co należą się brawa konstruktorom.
Dane techniczne:
miejsce parkowania: Wrocław
Rok prod: 1996
pojemność: 850 cm3
V max: 210 km/h
przyspieszenie 0-100 km/h: 3,8 sek.
rozruch: elektryczny
liczba biegów: 5
masa(na sucho): 201 kg
wys. siedziska: 79 cm
spalanie /100 km: 5,5 l
hamulce:
przód: podwójna tarcza
tył: tarcza
Motocykl jest w stalej eksploatacji. Wymieniony olej, klocki hamulcowe, akumulator. Dodatkowo posiada kufer. OC opłacone, przegląd do V 2013.
zainteresowanych zapraszam do obejrzenia filmu:
http://www.youtube.com/watch?v=VWgqUCC5LI4&feature=youtu.be
w razie pytań prosze o tel. 530 [zasłonięte] 778