JADWIGA BEDNARSKA
Z DZIEJÓW
POLSKIEJ ILUSTRACJI
PANEGIRYCZNEJ
PIERWSZEJ POŁOWY XVII WIEKU
CZĘŚĆ 2
PROBLEMATYKA STYLISTYCZNO -FORMALNA
POLSKIEJ PANEGIRYCZNEJ ILUSTRACJI KSIĄŻKOWEJ
Pamięci Profesora Jeana Adhemara
Dyrektora Gabinetu Rycin Biblioteki Narodowej w Paryżu
poświęcam tę książkę
wyd. 2005 r., łącznie 456 stron (296 + część ilustracyjna na papierze kredowym
zawierająca 300 ryc. czarno-białych, bibliografia, indeksy ikonograficzno-rzeczowe, aneksy, miękka oprawa format ok. 23 cm x 16 cm
Przedmiot badań autorki stanowi zespół ilustracji panegirycznych pierwszej połowy XVII wieku. Ilustracje te dokumentują i pozwalają prześledzić ważne wydarzenia z życia polskich monarchów związane z ich intronizacją, odniesionymi triumfami wojennymi bądź zaślubinami i narodzinami potomków, a także gloryfikują członków wielu rodów magnackich i upamiętniają istotne fakty z życia różnych dostojników duchowieństwa. Najbogatszy zestaw ilustracji zachował się w epitalamiach i drukach okolicznościowych wydanych z okazji intrad królewskich. Ilustracja panegiryczna stanowiła znakomite narzędzie propagandy i gloryfikacji. Jej głównym celem było uwiecznienie pamięci bohaterów utworów panegirycznych, analogicznie do takich dzieł architektoniczno-rzeźbiarskich, jak fundacje kaplic grobowych i mauzoleów. Autorka omówiła między innymi: oddziaływanie grafiki niderlandzkich manierystów i rytowników „szkoły graficznej Rubensa" oraz nawiązania do zachodnioeuropejskiej emblematyki, ikonologii, „hieroglifiki okresu renesansu", antyku i heraldyki polskich twórców ilustracji panegirycznej.
UWAGI WSTĘPNE [fragment] :
W badaniach nad kulturą i sztuką czasów nowożytnych fenomenem epoki okazały się obchody uroczystości związanych z różnymi ważnymi wydarzeniami w życiu władców europejskich, takich jak: intronizacja lub zaślubiny, pogrzeby osób panujących, narodziny ich potomków. Wyjątkowe miejsce zajmowały uroczyste wjazdy - entrady - monarchów do miast usytuowanych w granicach ich państwa bądź do krajów sąsiadujących, stanowiąc rodzaj „aparatu pomocniczego" w sprawach rządzenia i znakomite narzędzie propagandy. Obchody te, wprzęgnięte w służbę polityki, stały się z czasem nieodzowną koniecznością, dowodząc umiejętnie sprawowanej władzy.
Dawni historycy kultury określali owe obchody jako element zupełnie marginalny, może nawet kuriozalny. Dzięki badaniom takich uczonych, jak: A. Chastel, J. Jacquot, F.A. Yates czy F. Bardon i wielu innych, obecnie uznaje się je jako problem centralny w tej epoce.
Przy wznoszeniu dekoracji okazjonalnych, stanowiących niezbędną oprawę różnych uroczystości, było zatrudnianych wielu, często wybitnych artystów. Znana jest badaczom sztuki działalność Leonarda da Vinci (1[zasłonięte]452-15), obejmująca projektowanie różnych dekoracji dworskich (m.in. był on autorem szkiców do kostiumów i projektantem dekoracji scenograficznych). Pośród rozlicznych przykładów z obszaru różnych krajów Europy można przypomnieć entradę cesarza Karola V do Antwerpii w 1521 r., kiedy to przy realizacji bram i rydwanów triumfalnych zatrudniono ponad pięciuset malarzy. Projektodawcą kilku dekoracji okazjonalnych - w tym także bram triumfalnych - był Peter Paul Rubens (1[zasłonięte]577-16). Można wymienić słynny „Łuk Fernandini", wzniesiony w 1635 r. z okazji wjazdu infanta Ferdynanda do Antwerpii.
Wyjątkowe znaczenie w Europie w latach 1[zasłonięte]574-15 miał dwór Rudolfa II w Pradze, gdzie gromadzili się wybitni artyści i uczeni. Organizacją rożnych uroczystości - intermediów i maskarad - kierował nadworny artysta cesarza G. Arcimboldo (1[zasłonięte]527-15), który projektował szkice wozów triumfalnych, kostiumów. Była to sztuka charakterystyczna dla tak zwanego supermanieryzmu, gdzie prym wiodły zawiłe alegorie i różne wyobrażenia groteskowe, a nade wszystko wszędzie królowała mitologia...
SPIS TREŚCI :
Uwagi wstępne
Rozdział I: Oddziaływanie grafiki niderlandzkich manierystów i rytowników „szkoły graficznej Rubensa"
Nawiązanie autora miedziorytu w druku H.K. Połubińskiego do sztychów czołowego manierysty H. Goltziusa i rycin przedstawicieli jego szkoły. Frontyspis w druku H. Piaseckiego inspirowany przez jego twórcę ryciną C. de Passe jun. Ilustracje w panegiryku M. Kiszki powstałe z inspiracji miedziorytami J. Sadelera i J. Wierixa. Imprezy Ae. Sadelera obiektem inspiracji J. Sabałowicza, autora ilustracji w panegiryku Sphinx Samsonica... Analiza anonimowej ryciny w druku Uranoscopia..., nawiązującej do miedziorytów H. Wierna i C. de Passe jun. Wpływ manieryzmu na twórczość T. Makowskiego. Charakterystyka ilustracji zdobiących panegiryk W. Montelupiego: karty tytułowej (wykazującej analogie z cyklem rycin manierysty H. Wierixa) oraz dwóch miedziorytów emblematycznych (będących swobodnymi transpozycjami emblematów O. van Vaeniusa). Nawiązanie przez autora karty tytułowej w epitalamium Bellaria Academica... C. Götkego oraz anonimowego sztycharza frontyspisu w druku Sacro Civilis Politia... do frontyspisów rytowanych według kompozycji P.P. Rubensa. Analiza innych ilustracji powstałych z inspiracji rycinami grafików „szkoły graficznej Rubensa" (m.in. S.A. Bolswerta). Ilustracje sygnowane przez grafików niderlandzkich (frontyspis C. van Dalen w druku J. Sobieskiego i karta tytułowa sygnowana nazwiskiem inwentora C. de Passe w utworze D. Uffana Archelia... Analiza karty tytułowej w epicedium Trophoeum Gloriae...). Krótkie wnioski.
Rozdział II: Rytownicy - autorzy ilustracji panegirycznych
Przykłady ilustracji zaliczanych do dzieł importu w drukach panegirycznych: Archelia..., Sacro Civilis Politia..., Uranoscopia..., Leopardus [...] D. Henrici Firley... Omówienie miedziorytu w druku H.K. Połubińskiego. Analiza ilustracji w drukach oficyn gdańskich (prace autorstwa C. van Dalena w dziele J. Sobieskiego i M. Opitza) oraz rycina nieznanego z nazwiska sztycharza w panegiryku I.I. Cramerusa. Charakterystyka kart tytułowych autorstwa J. Hermana i H. Jammera w panegiryku E. Wassenberga: Gestorum... Vladislai IV... z 1641 i 1643. Ryciny F. Jansza w druku A.J. Martiniego i w dwóch epitalamiach. Charakterystyka twórczości najwybitniejszych rytowników rodzimych: J. Sabałowicza i T. Makowskiego. C. Götke i jego działalność na terenie Wilna w I połowie XVII w. Rytownicy śląscy: D. Tscherning i C. Pfister. Przykłady ilustracji różnych sztycharzy - prymitywizacja formy.
Rozdział III: Nawiązania do zachodnioeuropejskiej emblematyki, ikonologii oraz "hieroglifiki okjresu renesansu"
Przykłady ilustracji panegirycznych nawiązujących do dzieła A. Alciatusa. Podkreślenie odrębności rycin z wyobrażeniami w typie "hieroglifów okresu renesansu" z uwagi na ich wyraźne nawiązania do emblematyki. Sięganie po wzory do imprez C. Paradina i G. Simeoniego, H. Ruscellego, J. Typotiusa i emblematów z dzieła J. Camerariusa. Nawiązania do sygnetów drukarskich. Ryciny z emblematami opatrzonymi lemmatem "Et sago et toga" lub "Arte et Marte". Ilustracja, w której sięgnięto po wzory do zbioru emblematów H. Juniusa. Analiza rycin ozdobionych dewizą "Plus ultra". Charakterystyka ilustracji nawiązujących do imprez z dzieła P. Giovio i G. Simeoniego oraz emblematów G. Rollenhagiusa. Analiza najbogatszego zespołu emblematów w ilustracjach epitalamium Sphinx Samsonica (liczne przykłady zapożyczeń z kompendium imprez J. Typotiusa, sięganie po wzory do emblematów J. Camerariusa, sygnetu drukarza F. Morela, ilustracji drzeworytowej z dzieła Gniazdo cnoty... B. Paprockiego i innych dzieł). Charakterystyka różnych figur alegorycznych rytowanych przez J. Sabałowicza, sięgającego po wzory do dzieła J. Typotiusa. Ryciny inspirowane emblematami z dzieła O. Vaeniusa oraz frontyspisami rytowanymi przez grafików „szkoły graficznej Rubensa". Analiza wyobrażeń alegorycznych na przykładzie ilustracji C. Pfistera. Przykłady personifikacji i różnych figur mitologicznych ze zwielokrotnioną ilością atrybutów. Ryciny z wyobrażeniami alegorycznymi świadczącymi o inspiracji sztycharzy ilustracjami z dzieła Hieroglyphica... G.P. Valeriano.
Rozdział IV: Rekonstrukcje architektury antycznej jako tematy inspirujące rytowników ilustracji panegirycznych
Nowożytne rekonstrukcje pomników antycznego Rzymu („Mauzoleum Hadriana". „Hortus Ovidii", „Naumachia Domitiani" - zdobiące album G. Lauro: Antiquae urbis splendor...), stanowiące obiekty inspirujące dla sztycharza C. Götkego, autora frontyspisów w drukach panegirycznych: K. J. Wojsznarowicza: Parentalis splendor..., L. Pogirskiego: Imago una ex omnibus... i J. Ślęskiego: Decora Lilieti... Szczegółowa analiza tych rekonstrukcji. Miedzioryty P. Galle z serii „Cudów świata" (np. fantastyczne rekonstrukcje antycznej latarni morskiej na Pharos) oraz innych serii (m.in. fantastyczne widoki „Murów Babilonu" oraz legendarnej „Wieży Babel") źródłem inspiracji drzeworytnika, twórcy emblematów zdobiących panegiryk Pharus Sarmatica... autorstwa B. Paprockiego. Przykłady rycin nawiązujących wyraźnie do antycznej koncepcji łuku triumfalnego, obelisku i wolno stojącej kolumny. Odosobniony przykład ilustracji świadczącej o inspirowaniu się przez jej twórcę nowożytnym dziełem sztuki. Krótkie wnioski.
Rozdział V: Problem wierności realiom antyku w badaniach nad polska ilustracją panegiryczną pierwszej połowy XVII wieku
Uwagi dotyczące adaptacji stylu "all'antica" w nowożytnej zachodnioeuropejskiej sztuce. Sięganie twórców programów ideowych rycin panegirycznych do mitologii i literatury świata antycznego. Wpływ ideologii sarmatyzmu oraz zagadnienie alegoryzacji tematów mitologicznych. Analiza różnych realiów, motywów i akcesoriów tematycznie nawiązujących do antyku (wzakresie kultu pogańskiego, obrzędowości, obyczajowości, kostiumologii, uzbrojenia - motywy togi, "signum triciput", antykizującej zbroi, "pteriges", "caligae", hełmy, różne rodzaje wieńców, "tromba romana" i inne przykłady). Inspirowanie się wizerunkami na monetach antycznych za pośrednictwem emblematyki i dzieł zzakresu ikonologii oraz "hieroglifiki okresu renesansu" (np. kaduceusz z parą rogów obfitości, pentagram, trofeum i inne wyobrażenia). Przykłady różnych wyobrażeń mitologicznych (np. Fortuny, Virtus, Aeternitas, Securitas, Libertas). Analiza najbogatszego zestawu przykładów postaci mitologicznych w epitalamium Sphinx Samsonica... (np. Pietas, Liberalitas, Amazonka Pentesileja, Kybele-Virgo Caelestis, Apollon i inne). Analiza różnych postaci mitologicznych na przykładzie innych rycin panegirycznych (np. Muzy, Merkury, Atlas, Herkules, Mars i Minerwa). Krótka charakterystyka problemu chrystianizacji mitologii pogańskiej na przykładzie ilustracji panegirycznych (np. wyobrażenia Chronosa zestawionego z figurami aniołów, analiza enigmatycznego wyobrażenia pt.: „Eros Anteros sive Cherubini"), ilustracje z postaciami mitologicznymi zestawionymi z wyobrażeniami znanymi z Pisma Świętego, np. Psalmów, i innych źródeł).
Rozdział VI: Problem aktualizowania tematów i różnych realiów nawiązujących do antyku oraz prymat heraldyki w polskiej ilustracji panegirycznej pierwszej połowy XVII wieku
Przykłady miniatur i rycin, w których aktualizowano tematy zaczerpnięte z antycznej mitologii. Problem aktualizowania różnych tematów nawiązujących do antyku na przykładzie rycin panegirycznych. Ilustracje, w których kreowano polskich władców na bogów mitologicznych (np. w drukach J.W. Judyckiego i M. Kiszki). Analiza akcesoriów kostiumologicznych w drzeworytowych ilustracjach przedstawiających Muzy (w panegiryku M. Buczkowskiego i S. Chłapowskiego). Charakterystyka przykładów aktualizowania treści nawiązujących do antyku w ilustracjach epitalamium Sphinx Samsonica... oraz w drukach A. Wysockiego i P. Mieszkowskiego. Krótka charakterystyka portretu sarmackiego oraz ilustracji prezentujących grupowe portrety (np. w panegirykach H. Piaseckiego, M. Kiszki i w druku S. Okolskiego). Przegląd rycin C. Götkego, J. Sabałowicza, D. Tscherninga i T. Makowskiego. Wyodrębnienie najoryginalniejszych ilustracji o treści heraldycznej w drukach wydanych na cześć króla, jego rodziny oraz przedstawicieli magnaterii i duchowieństwa. Rola panegirystów związanych z zakonem Jezuitów i innych zgromadzeń, autorów programów ikonograficznych rycin w drukowanych panegirykach.
Wnioski końcowe
Posłowie: Analiza porównawcza polskiej ilustracji panegirycznej pierwszej połowy XVII wieku z zachodnioeuropejską i dekoracją okazjonalną
Przykłady w zachodnioeuropejskiej emblematyce nawiązujące do heraldyki. Heraldyka i wyobrażenia słowno-obrazowe (dewizy) w dekoracjach zamków - siedzib królów francuskich. Krótka charakterystyka francuskiej ilustracji panegirycznej II połowy XVI i I połowy XVII wieku. Przykłady dekoracji okazjonalnej realizowanej w związku z uroczystymi wjazdami (entree) Henryka IV i Ludwika XIII do różnych miast. Ryciny upamiętniające te dekoracje, potwierdzające prymat przedstawień mitologicznych, heraldycznych i słowno-obrazowych. Zwrócenie uwagi na pewne analogie tematyczne i kompozycyjne między analizowanymi ilustracjami francuskimi i rycinami zdobiącymi polskie panegiryki. Przykłady gloryfikacji Karola V oraz ryciny uwieczniające jego liczne entrady. Kompozycje graficzne upamiętniające uroczystości egzekwialne Karola V („pompa funebris"), w których dominującą rolę odgrywają treści heraldyczne i dewizy (zwłaszcza dewiza „Plus ultra"). Przykłady frontyspisów rytowanych według inwencji P.P. Rubensa z dominującymi treściami alegorycznymi, mitologicznymi i heraldycznymi.
Bibliografia Źródła drukowane. Opracowania
Aneksy Aneks 1: Wykaz 48 ilustrowanych panegiryków (na podstawie spisu zamieszzonego w części 1. dysertacji: Z dziejów polskiej ilustracji panegirycznej pierwszej połowy XVII wieku. Motywy i tematy antyczne w polskiej panegirycznej ilustracji książkowej. Studium z zakresu ikonografii sztuki nowożytnej) Aneks 2: Dodatkowy wykaz 32. panegiryków Aneks 3: Wykaz ilustracji Conrada Götkego Aneks 4: Analiza stylistyczno-formalna frontyspisu dzieła: Reformationes Generales ad Clerum..., wydanego w Krakowie w drukarni A. Piotrkowczyka w 1621 roku Aneks 5: Informacje dotyczące kompendium imprez Jacoba Typotiusa: Symbola Divina et Humana Pontificum, Imperatorum, Regum... T. 1-3. Praga 1[zasłonięte]601-16 oraz Frankfurt u Schönvetterusa 1642
Indeksy ikonograficzno-rzeczowe
Spis ilustracji
Resume Summary Zusammenfassung
Album ilustracji
Książka z minimalnym zagięciem dolnego narożnika okładki; wewnątrz stan idealny !
Nie wysyłam za pobraniem !
|