TOCA Race Driver 3 na konsolę Microsoft Xbox to konwersja piątej odsłony pecetowej serii realistycznych symulacji jazdy, skupionej wokół wszelakiej maści sportów samochodowych. W Stanach Zjednoczonych gra nosi nazwę TOCA Race Driver 2006, z kolei niemieccy gracze otrzymali ją jako DTM Race Driver 3.
Jako wirtualny kierowca, bierzemy udział w trzydziestu pięciu rodzajach mistrzostw sportów motorowych - m.in. British GT, Muscle Cars, V8 Supercars, DTM, Monster Trucks, Baja Motocross, Formula Palmer Audi, Historic Grand Prix, Touring Sports Cars, Formula 3, czy BMW Williams F1. Nowością jest tutaj możliwość skupienia się na karierze kierowcy tylko w wybranym rodzaju wyścigów. Do wyboru jest m.in.: GT, Off Road, Touring Cars, Historic, Open Wheel, Rally i Oval. Przykładowo, gdy zdecydujemy się robić karierę jako tzw. "open-wheel race driver", pierwsze kroki będziemy stawiać za kierownicą gokartów. Dopiero później pokażemy swoje umiejętności i spełnimy się za kierownicą Formuły 1000, Formuły 3, czy ostatecznie siadając w maszynie sygnowanej logiem zespołu BMW Williams F1. Inną możliwością jest wskoczenie praktycznie z miejsca do najszybszych obecnie pojazdów i rozpoczęcie zmagań w trybie World Tour, gdzie przechodzimy jeden wyścig za drugim, praktycznie bez wytchnienia. W to wszystko wpleciono oczywiście ciekawy wątek fabularny, opowiadający historię wybranego kierowcy (jeden ze znaków rozpoznawczych serii TOCA).
Wirtualna rywalizacja odbywa się na w pełni licencjonowanych trasach, odwzorowanych zgodnie z rzeczywistością i dbałością o rozmaite szczegóły. Gracze siadają przed kierownicą kilkudziesięciu licencjonowanych aut. Każda maszyna inaczej zachowuje się na torze, posiada inne parametry czy wybrane właściwości. Mocno podreperowany silnik poprzedniej osłony serii, wprowadza do najnowszej gry z cyklu TOCA wysoce ulepszoną grafikę i zmieniony model prowadzenia aut. Kierowany przez nas pojazd można „zepsuć” m.in. poprzez przegrzanie bądź zatarcie silnika, spalenie (lub zwyczajne zużycie) opon, itp. Sama jazda obfituje w dużą ilość detali, które wprowadzą do wyścigów bardziej ekscytującą akcję i elementy taktyczne - na szybkość samochodu mają obecnie wpływ nawet takie czynniki jak zużywanie paliwa podczas wyścigu - samochód z czasem staje się lżejszy, a przez to szybszy. Blisko 8 lat doświadczenia twórców TOCA pozwoliło na opracowanie realistycznego modelu jazdy i uszkodzeń samochodów. Wszelkie zniszczenia karoserii czy układu jezdnego są od razu widoczne na pojazdach (wgniecenia, oderwane elementy, telepiące się koła, itp.). W porównaniu do TOCA Race Driver 2 poprawiono również algorytmy odpowiedzialne za AI komputerowych przeciwników - jeżdżą agresywniej, potrafią blokować gracza...