Gears of War 2 to sequel znakomitej gry akcji studia Epic Games. Po raz kolejny wcielamy się w postać Marcusa Fenixa i stawiamy czoła obcym przybyszom, znanym jako Szarańcza (Locust).
Akcja zaczyna się sześć miesięcy po zakończeniu scenariusza części pierwszej. Większość obcych została unicestwiona, ale wśród ludzi pojawiła się fatalna w skutkach zaraza, określona mianem „rdzewienia płuc”. Niedobitki kosmitów ukrywają się w ogromnych tunelach pod ludzkimi siedzibami, a jako bezpieczne miejsce ostał się jedynie płaskowyż Jacinto. Wkrótce Szarańcza zaczyna wykorzystywać nową technologię, dzięki której jest w stanie doprowadzać do zapadania się całych miast. Do akcji wkracza ekipa Fenixa, wyruszając z zadaniem ostatecznego rozprawienia się z wrogo nastawionymi kreaturami.
W drugiej części GoW obok Marcusa, Doma, Cole’a i Bairda pojawiają się nowe postaci niezależne. Tai Kaliso to typowy twardy żołnierz z zasadami, Chairman Prescott pełni funkcję dowódcy Coalition of Ordered Governments (COG), a Maria Santiago jest żoną Doma. Właśnie na poszukiwaniach tej kobiety skupiają się początkowe etapy gry.
Podobnie jak w pierwowzorze, rozgrywka polega na eksterminacji obcych z wykorzystaniem dostępnych zasłon oraz licznych narzędzi mordu (np. strzelba, karabin z piłą i granaty), których arsenał został uzupełniony o nowe zabawki (m.in. pistolety Gorgon i granaty z trującym ładunkiem). W grze niekiedy wykorzystuje się środki transportu. Oprócz maszyn typu Centaur są to również ogromne czołgi. Zwiększyła się liczba rodzajów oponentów, a jednym z nowych stworów jest Kantus. Potwór ten jest w stanie wskrzeszać swoich poległych kamratów, pełniąc rolę swego rodzaju szamana. W grze znajdują się też znacznie okazalsze monstra, będące pełnoprawnymi bossami.
Autorzy wprowadzili czwarty poziom trudności, umieszczony poniżej dotychczas najłatwiejszego Casual. Oprócz trybu single player developerzy udostępnili także rozgrywki wieloosobowe. Jednym z ich wariantów jest kooperacja, w której wiele parametrów ustala się samemu. Wspiera ją specjalny system, odmiennie punktujący graczy na różnych poziomach trudności. Gracze mogą też zmierzyć się w pojedynku na piły ze Sztuczną Inteligencją bądź z żywym przeciwnikiem. W rozgrywkach sieciowych może uczestniczyć maksymalnie osiem osób.