Dziesiąta edycja niezwykle rozbudowanego symulatora, cechującego się bardzo realistycznym sterowaniem i fizyką lotu. Dzieło Laminar Research stanowi poważną konkurencję między innymi dla popularnej serii Microsoft Flight Simulator.
W omawianej wersji gry najpoważniejszych zmian doczekała się oprawa audiowizualna produktu. Na uwagę zasługuje przede wszystkim zupełnie nowy system generowania podłoża, dzięki któremu obiekty na ziemi są nie tylko szczegółowo wymodelowane, ale również w pełni trójwymiarowe. Zdecydowanie najlepiej prezentują się w tej materii metropolie, na które składają się setki ulic, budynków, mostów i wielu innych elementów, które nawet podczas lotu na niskiej wysokości nie tracą na jakości wykonania. W dużym stopniu udoskonalono także silnik odpowiedzialny za generowanie warunków pogodowych. Mowa tu nie tylko o wiernym oddaniu opadów deszczu czy śniegu, ale także chmur, przez które regularnie się przelatuje. Istotnym usprawnieniem omawianej gry jest również zadbanie o większą jej kompatybilność z procesorami wielordzieniowymi. Co ciekawe, gra potrafi wykorzystać nawet najbardziej zaawansowane odmiany procesorów, mogąc przeznaczać ich moc obliczeniową między innymi na sprawowanie większej kontroli nad pozostałymi samolotami znajdujących się aktualnie w powietrzu.
Podobnie jak w poprzednich edycjach X-Plane, do naszej dyspozycji oddano kilkadziesiąt modeli jednostek latających. Gra może pochwalić się ich ogromnym zróżnicowaniem, bo oprócz niewielkich awionetek i szybowców, są to też między innymi wielkie samoloty pasażerskie, myśliwce wojskowe, transportowce czy Boeing AV-8B Harrier II będący samolotem pionowego startu. Wisienką na torcie jest obecność w grze śmigłowców (między innymi popularny Bell 47) oraz wahadłowców wykorzystywanych przez NASA oraz inne instytuty badań kosmicznych.
Każda z przygotowanych maszyn cechuje się wiernie odwzorowanym i w pełni interaktywnym kokpitem, na który składają się nie tylko drążki sterownicze, ale również różnorakie urządzenia kontrolne czy systemy nawigacyjne. Co ciekawe, poszczególne instrumenty pokładowe mogą ulegać losowym awariom.
W powietrzu oprócz sterowanej przez gracza maszyny znajdują się także inne jednostki latające i w edycji 10.0 można w jeszcze większym stopniu odczuć ich obecność, albowiem zmodyfikowano funkcjonowanie wieży kontroli lotów. Nadawane przez kontrolerów komunikaty docierają teraz do wszystkich maszyn latających w okolicy i samoloty sterowane przez komputer w prawidłowy sposób reagują na polecenia.