ANTYK
1. Mitologia i Księga Rodzaju jako dwie opowieści o powstaniu świata i człowieka
2. Obraz Boga (bogów) i człowieka w kulturze i literaturze antycznej oraz w Biblii
3. Humanistyczne wartości mitów greckich
4. Iliada Homera - arcydzieło literatury i wzór postaw
5. Różnorodność tematyczna liryki greckiej
6. Na czym polega tragizm bohaterów Antygony?
7. Antygona i Kreon - miłość i nienawiść. Konflikt tragiczny w Antygonie Sofoklesa
8. Poglądy życiowe Horacego w. wybranych odach
9. Miłość niejedno ma imię - na podstawie literatury antycznej
10. Prometeusz - ukarany za miłość do ludzi. Charakterystyka i ocena bohatera z perspektywy końca XX wieku
11. Problem cierpienia w mitologii i w Biblii
12. Inspiracje biblijne w kulturze polskiej
13. Obecność motywów mitologicznych w polskiej literaturze dawnej i współczesnej
ŚREDNIOWIECZE
1. Dlaczego kroniki średniowieczne zaliczamy do literatury? Omów na przykładzie Kroniki Galla Anonima
2. Obraz miłości w Dziejach Tristana i Izoldy opracowanych przez Josepha Bediera
3. Dante i Villon - indywidualności w epoce anonimów
4. F. Villon - artysta-cygan - najwybitniejszym poetą francuskiego średniowiecza
5. W poszukiwaniu Beatrycze - rola alegorii w Boskiej Komedii D. Alighieri
6. Znaczenie średniowiecza dla języka i kultury polskiej
7. Czy właściwe jest nazwanie wieków średnich „mrokami średniowiecza”?
8. Dlaczego literatura zawiera „przepisy na życie”? Wzorce osobowe w epoce średniowiecza
9. Bogurodzica jako najstarszy zabytek językowy i arcydzieło poezji średniowiecza
10. Czym była średniowieczna pokora? Założenia franciszkanizmu w Kwiatkach św. Franciszka
11. Czy asceza prowadzi do świętości? Ideał ascety w kulturze i literaturze średniowiecza na podstawie Legendy o św. Aleksym
12. Legenda o św. Aleksym i Kwiatki św. Franciszka - dwa oblicza średniowiecznej ascezy
13. Motyw śmierci w literaturze średniowiecznej na przykładzie Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią, Pieśni o Rolandzie, Dziejów Tristana i Izoldy, Legendy o św. Aleksym
RENESANS
1. „Używaj miła duszo, masz wszytkiego dobrego dosyć” - w oparciu o poznane utwory M. Reja wyjaśnij, na czym polega renesansowa postawa wobec życia
2. Mikołaj Rej - świetny obserwator otaczającej go rzeczywistości (Krótka rozprawa, Źwierzyniec, Żywot człowieka poćciwego)
3. „Nie tak daleko do Czarnolasu z Nagłowic - A jednak jak daleko, mowo polska, powiedz!” - zestawiając twórczość J. Kochanowskiego i M. Reja, wykaż słuszność powyższych słów
4. „Mądrość i prawda są tarczą człowieka” - filozofia życiowa J. Kochanowskiego w Pieśniach
5. Tradycje antyczne i akcenty narodowe w Odprawie posłów greckich J. Kochanowskiego
6. Fraszki Jana Kochanowskiego jako pamiętnik humanisty
7. Renesansowy charakter fraszek J. Kochanowskiego
8. Czy fraszki Jana z Czarnolasu zawierają odpowiedź na pytanie o cel ludzkiego życia?
9. Refleksja nad życiem i śmiercią we fraszkach i pieśniach Jana Kochanowskiego
10. Kształtowanie się postaw obywatelskich w okresie renesansu (Rej, Kochanowski, Modrzewski, Skarga)
11. Kryzys renesansowej postawy humanizmu w Trenach Jana Kochanowskiego
12. Koncepcje odnowy Rzeczypospolitej w dobie renesansu i ich związek z prądami humanistycznymi epoki
13. Obraz i ocena polskiej rzeczywistości XVI w. na podstawie Krótkiej rozprawy... M. Reja
14. Polaków portret własny na podstawie Pieśni o spustoszeniu Podola J. Kochanowskiego
15. Obraz wsi w literaturze staropolskiej (od Satyry na leniwych chłopów przez Pieśń świętojańską o sobótce J. Kochanowskiego po Żeńców Sz. Szymonowica)
16. Mikołaj Sęp Szarzyński: nowa koncepcja życia i człowieka (porównaj z postawą renesansowego humanisty)
17. „Żyję na świecie, na którym zło często bywa chwalebnym” - problematyka moralna w Makbecie W. Szekspira
18. „Kaleka na duchu czy obłąkany zbrodnią?” - charakterystyka i ocena postępowania Makbeta
19. Walka o władzę w dramatach W. Szekspira (Hamlet, Makbet)
BAROK
1. Bóg i człowiek w poezji baroku na podstawie poezji M. Sępa Szarzyńskiego
2. Poezja D. Naborowskiego i J. A. Morsztyna jako realizacja barokowej konwencji literackiej
3. Kunsztowność dworskiej poezji barokowej na przykładzie wierszy Jana Andrzeja Morsztyna
4. Obraz XVII-wiecznej Polski w wierszach W. Potockiego - krytyka niesprawiedliwości społecznej i wad politycznych
5. Dwa oblicza polskiego sarmatyzmu w Pamiętnikach J. Ch. Paska i utworach W. Potockiego
6. Dramaty Moliera jako komedie charakterów (Świętoszek, Skąpiec)
7. Obnażenie fałszu i obłudy religijnej (dewocji, zakłamania) w Świętoszku Moliera
8. Jak motywują swe postępowanie bohaterowie Cyda Pierre’a Corneille’a? (uzasadnij swoją wypowiedź na podstawie wybranych cytatów)
OŚWIECENIE
1. W jaki sposób patrioci walczyli o poprawę Rzeczypospolitej
2. Koncepcja człowieka oświeconego w drugiej połowie XVIII wieku
3. Ideał człowieka oświeconego w Mikołaja Doświadczyńskiego przypadkach I. Krasickiego
4. Humor i dydaktyzm bajek I. Krasickiego
5. Portrety XVIII-wiecznych Polaków w utworach pisarzy oświecenia
6. W jakie wady Polaków wymierzony był krytycyzm satyr I. Krasickiego?
7. Dydaktyzm w literaturze polskiego oświecenia
8. Staropolski Sarmata przeciw oświeconemu patriocie - ocena wad szlachty XVII w.
9. Aktualność, uniwersalizm i ponadczasowość cechami bajek I. Krasickiego
10. „Świat zepsuty” w satyrach I. Krasickiego
11. „Śmiejmy się z głupich choć i przewielebnych” - żart, drwina, ironia w Monachomachii I. Krasickiego. Istota poematu heroikomicznego
12. W jaki sposób Julian Ursyn Niemcewicz przedstawił w Powrocie posła aktualne konflikty polityczne?
13. Portrety i karykatury Polaków w twórczości pisarzy oświecenia
14. Mazurek Dąbrowskiego odpowiedzią na III rozbiór Polski, na utratę niepodległości
15. Rozwiń myśl Jana Jakuba Rousseau zawartą w Nowej Heloizie: „Miłość pozbawiona uczciwości traci swój największy powab”
ROMANTYZM
1. Romantyczna koncepcja miłości - Cierpienia młodego Wertera
2. Apoteoza młodości w Odzie do młodości Adama Mickiewicza
3. Romantyczność Adama Mickiewicza jako ballada programowa
4. Świat romantycznych ballad (Goethe, Schiller, Mickiewicz)
5. Problem winy i kary w młodzieńczych utworach A. Mickiewicza
6. Świat romantycznych przeżyć bohatera lirycznego Sonetów krymskich
A. Mickiewicza. Nowatorski charakter tych utworów
7. W jaki sposób romantycy opisywali przyrodę? Omów na podstawie poznanych utworów wczesnego romantyzmu (do 1830 r.)
8. W czym się wyraża ludowość ballad i II części Dziadów A. Mickiewicza?
9. Romantyczna miłość (Werter, Giaur, Gustaw)
10. „Nasz naród jak lawa...” - dokończ myśl Wysockiego i na podstawie III części Dziadów A. Mickiewicza uzasadnij jej trafność
11. Prometeizm i mesjanizm III części Dziadów A. Mickiewicza
12. Obraz społeczeństwa polskiego i jego ocena w III części Dziadów A. Mickiewicza
13. Konrad i Ksiądz Piotr - dramat postaw i racji
14. Konrad (III cz. Dziadów) i Kordian (Kordian) - charakterystyka porównawcza
15. Tragizm bohatera romantycznego na przykładzie Konrada Wallenroda, Konrada z III części Dziadów i Kordiana
16. Dziady cz. III - dramat romantyczny i narodowy
17. Przyroda słowem malowana - omów na przykładzie wybranych utworów (Sonety krymskie, Pan Tadeusz)
18. Idylliczny obraz świata w Panu Tadeuszu A. Mickiewicza i jego funkcja w świetle Epilogu
19. Historyzm, obyczaje i współczesność w Panu Tadeuszu
20. Różne wcielenia bohatera Mickiewiczowskiego
21. Jacek Soplica - nowy typ bohatera romantycznego
22. Historiozoficzne koncepcje J. Słowackiego w Kordianie
23. Pytania dotyczące narodu i sensu historii w Kordianie Juliusza Słowackiego
24. Dramat rodzinny w Nie-Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego
25. Świat jako teren procesów historycznych w Nie-Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego
26. Filozofia dziejów w Nie-Boskiej Komedii Z. Krasińskiego
27. Nowy typ bohatera w poemacie dygresyjnym Juliusza Słowackiego Beniowski
28. Juliusza Słowackiego poemat o sobie (na podstawie Beniowskiego)
29. Obraz miłości w Ślubach panieńskich Aleksandra Fredry
30. Relacje między jednostką a zbiorowością w wierszach C. K. Norwida (W Weronie, Fortepian Szopena, Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie, Do obywatela Johna Brown, Bema pamięci żałobny rapsod, Klaskaniem mając obrzękłe prawice)
31. Romantyczny buntownik i jego literackie wcielenia w znanych ci utworach literatury polskiej
32. Straszny, odległy czy niezrozumiały? - własne widzenie Boga w twórczości J. Słowackiego i A. Mickiewicza
33. „W imię sumienia - przeciw sumieniu” - tragizm bohatera romantycznego. Omów zagadnienie na wybranych przykładach
34. Koncepcje poety i poezji w twórczości romantyków (Konrad Wallenrod, Beniowski, Nie-Boska Komedia)
35. Wolność i tyrania w literaturze romantycznej
36. Polska-Rosja - wizerunek narodów w dziełach romantyków
37. Cierpienie i ofiara, wina i kara w utworach romantycznych
POZYTYWIZM
1. Etos walki i etos pracy w wybranych utworach pozytywistycznych
2. Liryka Marii Konopnickiej wobec wyzwań epoki
3. Poezja miłosna Adama Asnyka
4. Konflikt pokoleń w Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej
5. W czym dopatrujesz się analogii i różnic między Panem Tadeuszem A. Mickiewicza a Nad Niemnem E. Orzeszkowej?
6. Jakie kryteria oceny wartości człowieka proponuje E. Orzeszkowa w powieści Nad Niemnem?
7. Sposoby kreacji postaci kobiecych w powieściach E. Orzeszkowej i H. Sienkiewicza. Które z nich są dla ciebie bardziej przekonujące?
8. Lalka B. Prusa jako najlepsza powieść realizmu krytycznego
9. Lalka B. Prusa powieścią o trzech pokoleniach idealistów polskich
10. Wokulski to romantyk czy pozytywista?
11. Romantyczna miłość galanteryjnego kupca w Lalce Bolesława Prusa
12. W jaki sposób Henryk Sienkiewicz traktował historię w swoich powieściach historycznych (na przykładzie Potopu)?
13. Cechy powieści historycznej H. Sienkiewicza na przykładzie Potopu
14. W jaki sposób Trylogia H. Sienkiewicza spełnia zadanie „krzepienia serc”?
15. Na czym polega atrakcyjność postaci powieściowych H. Sienkiewicza?
16. Tragedia ojca Goriot, bohatera powieści Honoriusza Balzaka
17. W jaki sposób Honoriusz Balzak przedstawił społeczeństwo paryskie z początku XIX wieku w swej powieści Ojciec Goriot?
MŁODA POLSKA
1. W jaki sposób Joseph Conrad przedstawił swego bohatera w Lordzie Jimie?
2. Czy Lorda Jima można uznać za bohatera romantycznego?
3. Problemy psychologiczne i moralne w Zbrodni i karze Fiodora Dostojewskiego
4. Porównaj kreacje dwóch bohaterów wybitnych powieści psychologicznych Josepha Conrada i Fiodora Dostojewskiego
5. Gromada chłopska jako bohater zbiorowy Chłopów Władysława Stanisława Reymonta
6. Jak rozumiesz naturalistyczną koncepcję losu człowieka w Chłopach W. Reymonta?
7. Mitologizacja chłopskiego bytu w Chłopach W. Reymonta
8. Bronowice i Lipce - dwa obrazy wsi polskiej przełomu wieków
9. Słowa: „Człowiek to rzecz święta, której nikomu krzywdzić nie wolno” potraktuj jako motto znanych ci utworów S. Żeromskiego
10. Problematyka narodowowyzwoleńcza w opowiadaniach S. Żeromskiego
11. „Z szlachtą polską polski lud” - mit solidaryzmu narodowego w ocenie S. Wyspiańskiego i S. Żeromskiego
12. Istota bezdomności w Ludziach bezdomnych S. Żeromskiego
13. Trudne wybory bohaterów S. Żeromskiego - czy doktor Judym jest postacią tragiczną?
14. Wesele Stanisława Wyspiańskiego jako dramat modernistyczny
15. W jaki sposób Stanisław Wyspiański w Weselu ukazał współczesną sobie Polskę, a także jej przeszłość i przyszłość?
16. Chłopi i ludomania w Weselu S. Wyspiańskiego
17. Społeczna rola inteligencji w ujęciu S. Wyspiańskiego i S. Żeromskiego
18. Na czym polega narodowy i symboliczny charakter Wesela S. Wyspiańskiego?
19. W jaki sposób Gabriela Zapolska rozprawia się z dulszczyzną w swoim dramacie pt. Moralność pani Dulskiej?
20. Moralność pani Dulskiej G. Zapolskiej jako tragifarsa kołtuńska
21. Przejawy dekadentyzmu i sposoby jego przezwyciężania w poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera
22. Na podstawie znanych ci utworów stwórz portret poety - dekadenta
23. Filozoficzny wymiar poezji B. Leśmiana
24. Prostota i fascynacja światem w wierszach L. Staffa
25. Bóg umarł - znajdź potwierdzenie słów Nietzschego w młodopolskiej poezji
26. Motyw gór i elementy impresjonistyczne w poezji K. Przerwy-Tetmajera
27. Czy poezja może ocalić? - pozycja artysty w społeczeństwie młodopolskim na podstawie wierszy K. Przerwy-Tetmajera
28. Symbolizm i impresjonizm w poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera
29. Symbolizm i impresjonizm w Sonetach J. Kasprowicza (Cykl Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach)
30. Naturalizm w poezji Jana Kasprowicza: wiersz W chałupie i cykl sonetów Z chałupy
31. Symbolizm i katastrofizm w poezji Jana Kasprowicza: Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach oraz Hymny
32. Franciszkanizm w twórczości Jana Kasprowicza: Księga ubogich, Mój świat
DWUDZIESTOLECIE MIĘDZYWOJENNE
1. Przedwiośnie Stefana Żeromskiego jako powieść polityczna
2. Obraz rewolucji społecznej w Nie-Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego i Przedwiośniu Stefana Żeromskiego
3. W jaki sposób Zofia Nałkowska połączyła w Granicy problematykę społeczno-polityczną z psychologiczną?
4. Refleksje o złożonej naturze człowieka w powieści Zofii Nałkowskiej Granica
5. Granica Z. Nałkowskiej jako nowy typ powieści społeczno-obyczajowej
6. Portret Zenona Ziembiewicza - bohatera Granicy Z. Nałkowskiej
7. Bogumił i Barbara w powieści Noce i dnie Marii Dąbrowskiej - dwie przeciwstawne postawy życiowe
8. Twórczość J. Iwaszkiewicza. Ewolucja postawy życiowej od Oktostychów do Lata 1932 (Prolog, Erotyk, Szczęście, XV, XXV, XXXVII)
9. Różnorodność poezji M. Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej na przykładzie wybranych utworów (Miłość, Nike, Samobójstwo dębu, La precieuse, Historia o czarownicach)
10. Twórczość polskich futurystów na wybranych przykładach (manifesty i wiersze A. Wata, A. Sterna, B. Jasieńskiego)
11. J. Przyboś jako przedstawiciel Awangardy Krakowskiej (Gmachy, Z Tatr, Notre-Dame, Lipiec, Odjazd z wakacji)
12. Odrębność i oryginalność twórczości poetyckiej Bolesława Leśmiana
13. Poezja i codzienność w wierszach L. Staffa (Poeta, Ars poetica, Kartoflisko, Wół, Wysokie drzewa)
14. Witalizm i pochwała życia w twórczości J. Tuwima (Wiosna, Życie, Do krytyków, Sokrates tańczący)
15. Ewolucja twórczości W. Broniewskiego: od żołnierza legionów do komunisty, od rewolucjonisty do autora współczesnych trenów (Młodość, Zagłębie Dąbrowskie, Bagnet na broń, Targowisko, Lament)
16. Folklor miejski i ironia w utworach K. I. Gałczyńskiego (Kryzys w branży szarlatanów, Ulica Towarowa, Zima z wypisów szkolnych)
17. Problem odczłowieczenia i redukcji człowieka do formy manekina w Sklepach cynamonowych oraz Sanatorium pod Klepsydrą B. Schulza
18. Walka z formą jako próba zachowania autentyczności w Ferdydurke W. Gombrowicza
19. Prawda, fałsz i mit w Żeglarzu J. Szaniawskiego
20. Szewcy S. I. Witkiewicza jako wizja społecznego kataklizmu
21. Ironia i groteska w dramacie S. I. Witkiewicza W małym dworku
22. Mieszanina realizmu i groteski w sposobie prezentacji świata powieściowego w Mistrzu i Małgorzacie Michała Bułhakowa
23. Uniwersalne przesłanie wynikające ze splotu trzech wątków Mistrza i Małgorzaty M. Bułhakowa
24. M. Bułhakow Mistrz i Małgorzata czyli wizerunek państwa totalitarnego
25. Wizerunek Józefa K. Człowiek w Procesie F. Kafki
LITERATURA WSPÓŁCZESNA
1. Poetyckie świadectwa wojny. Wrzesień 1939 w utworach Antoniego Słonimskiego (Alarm), Władysława Broniewskiego (Żołnierz polski), Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (Pieśń o żołnierzach z Westerplatte) oraz Zbigniewa Herberta (17 IX)
2. Dramat pokolenia Kolumbów w liryce K. K. Baczyńskiego (Pokolenie I, Pokolenie II, Ten czas, Z głową na karabinie)
3. Obraz okupacyjnej Warszawy w opowiadaniach T. Borowskiego (Pożegnanie z Marią, Matura na Targowej)
4. Prawda o obozach i człowieku w opowiadaniach T. Borowskiego (Dzień na Harmenzach, Proszę państwa do gazu, U nas w Auschwitzu)
5. Mechanizm zbrodni ludobójstwa na przykładzie Medalionów Z. Nałkowskiej
6. Wpływ wojny i terroru na psychikę i moralność człowieka na przykładzie Medalionów Z. Nałkowskiej
7. Jak rozumiesz wymowę motta, którym Zofia Nałkowska opatrzyła zbiór swych opowiadań pt. Medaliony - „Ludzie ludziom zgotowali ten los”?
8. Obserwacje ludzkich postaw w nieludzkim świecie obozów w Innym świecie Gustawa Herlinga-Grudzińskiego
9. W jaki sposób Marek Edelman wspomina powstanie w getcie warszawskim w reportażu Hanny Krall Zdążyć przed Panem Bogiem?
10. Tragedia Żydów, tragedia Polski, tragedia naszej cywilizacji (T. Różewicz: Krzyczałem w nocy, Zostawcie nas, Żywi umierali, Cz. Miłosz: Campo di Fiori, Biedny chrześcijanin patrzy na getto, A. Szczypiorski: Początek, W. Broniewski: Żydom polskim, Ballady i romanse)
11. Zapis o umieraniu miasta w Pamiętniku z powstania warszawskiego M. Białoszewskiego
12. Portret hitlerowskiego zbrodniarza w Rozmowach z katem Kazimierza Moczarskiego
13. Tragizm młodego pokolenia w Popiele i diamencie J. Andrzejewskiego
14. Sąd o sile i słabości człowieka w Popiele i diamencie J. Andrzejewskiego
15. Porażenie wojną oraz poetycka moralistyka w wierszach Tadeusza Różewicza
16. Wojna w poezji Cz. Miłosza (Campo di Fiori, W Warszawie, Ballada, Walc)
17. Bogactwo refleksji na temat problemów współczesności w poezji Cz. Miłosza (Piosenka o końcu świata, Który skrzywdziłeś, Zaklęcie, Piosenka o porcelanie)
18. Bohater Małej apokalipsy Tadeusza Konwickiego
19. Z. Herbert - poeta współczesności. Pytania o sens i wartość życia zawarte w wybranych utworach
20. „Poezja rupieci” M. Białoszewskiego (Podłogo błogosław, Karuzela z madonnami, Rozprawa o stolikowych baranach, Szare eminencje zachwytu)
21. „Póki żyję nic mnie nie usprawiedliwia” - rozrachunkowy charakter poezji W. Szymborskiej
22. Ewa Lipska jako przedstawicielka Nowej Fali (My, Dom, Egzamin)
23. Rzeczywistość, język i wyobraźnia w poezji Stanisława Barańczaka (Spójrzmy prawdzie w oczy, U końca wojny dwudziestodwuletniej)
24. Powrót do prostoty i dzieciństwa drogą do ocalenia człowieka - wiersze J. Twardowskiego
25. Różne światy i różne koncepcje sztuki w Dwóch teatrach J. Szaniawskiego
26. Bohater Kartoteki Tadeusza Różewicza jako przedstawiciel pokolenia
27. Żywioł parodii i groteski w Tangu Sławomira Mrożka
28. Postawy ludzkie w sytuacji zagrożenia śmiercią w powieści Alberta Camusa Dżuma
29. Funkcja alegorii w Folwarku zwierzęcym George’a Orwella
30. Powieść George’a Orwella Rok 1984 jako antyutopia
Indeks tytułów