Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Wzory wypracowań lektury z podstawy programowej

20-01-2012, 0:36
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 12 zł     
Użytkownik Paulina759
numer aukcji: 2043667043
Miejscowość Perzów
Wyświetleń: 9   
Koniec: 17-01-2012 21:28:08

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Książka zawiera wzorcowe wypracowania z lektur omawianych w liceum oraz prac na tematy przekrojowe. Są tu wszystkie formy wypowiedzi, jakie musi biegle opanować przyszły maturzysta, od rozprawki po esej, refleksję. Ponadto książka zawiera opracowanie tematów najczęściej zadawanych przez nauczycieli. Każdy licealista mający problemy z formułowaniem wypowiedzi pisemnych z tą publikacją wreszcie poczuje się pewnie, bo dzięki niej żadna praca nie będzie już trudna do napisania.
Spis treści
ANTYK

1. Mitologia i Księga Rodzaju jako dwie opowieści o powstaniu świata i człowieka

2. Obraz Boga (bogów) i człowieka w kulturze i literaturze antycznej oraz w Biblii

3. Humanistyczne wartości mitów greckich

4. Iliada Homera - arcydzieło literatury i wzór postaw

5. Różnorodność tematyczna liryki greckiej

6. Na czym polega tragizm bohaterów Antygony?

7. Antygona i Kreon - miłość i nienawiść. Konflikt tragiczny w Antygonie Sofoklesa

8. Poglądy życiowe Horacego w. wybranych odach

9. Miłość niejedno ma imię - na podstawie literatury antycznej

10. Prometeusz - ukarany za miłość do ludzi. Charakterystyka i ocena bohatera z perspektywy końca XX wieku

11. Problem cierpienia w mitologii i w Biblii

12. Inspiracje biblijne w kulturze polskiej

13. Obecność motywów mitologicznych w polskiej literaturze dawnej i współczesnej


ŚREDNIOWIECZE

1. Dlaczego kroniki średniowieczne zaliczamy do literatury? Omów na przykładzie Kroniki Galla Anonima

2. Obraz miłości w Dziejach Tristana i Izoldy opracowanych przez Josepha Bediera

3. Dante i Villon - indywidualności w epoce anonimów

4. F. Villon - artysta-cygan - najwybitniejszym poetą francuskiego średniowiecza

5. W poszukiwaniu Beatrycze - rola alegorii w Boskiej Komedii D. Alighieri

6. Znaczenie średniowiecza dla języka i kultury polskiej

7. Czy właściwe jest nazwanie wieków średnich „mrokami średniowiecza”?

8. Dlaczego literatura zawiera „przepisy na życie”? Wzorce osobowe w epoce średniowiecza

9. Bogurodzica jako najstarszy zabytek językowy i arcydzieło poezji średniowiecza

10. Czym była średniowieczna pokora? Założenia franciszkanizmu w Kwiatkach św. Franciszka

11. Czy asceza prowadzi do świętości? Ideał ascety w kulturze i literaturze średniowiecza na podstawie Legendy o św. Aleksym

12. Legenda o św. Aleksym i Kwiatki św. Franciszka - dwa oblicza średniowiecznej ascezy

13. Motyw śmierci w literaturze średniowiecznej na przykładzie Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią, Pieśni o Rolandzie, Dziejów Tristana i Izoldy, Legendy o św. Aleksym


RENESANS

1. „Używaj miła duszo, masz wszytkiego dobrego dosyć” - w oparciu o poznane utwory M. Reja wyjaśnij, na czym polega renesansowa postawa wobec życia

2. Mikołaj Rej - świetny obserwator otaczającej go rzeczywistości (Krótka rozprawa, Źwierzyniec, Żywot człowieka poćciwego)

3. „Nie tak daleko do Czarnolasu z Nagłowic - A jednak jak daleko, mowo polska, powiedz!” - zestawiając twórczość J. Kochanowskiego i M. Reja, wykaż słuszność powyższych słów

4. „Mądrość i prawda są tarczą człowieka” - filozofia życiowa J. Kochanowskiego w Pieśniach

5. Tradycje antyczne i akcenty narodowe w Odprawie posłów greckich J. Kochanowskiego

6. Fraszki Jana Kochanowskiego jako pamiętnik humanisty

7. Renesansowy charakter fraszek J. Kochanowskiego

8. Czy fraszki Jana z Czarnolasu zawierają odpowiedź na pytanie o cel ludzkiego życia?

9. Refleksja nad życiem i śmiercią we fraszkach i pieśniach Jana Kochanowskiego

10. Kształtowanie się postaw obywatelskich w okresie renesansu (Rej, Kochanowski, Modrzewski, Skarga)

11. Kryzys renesansowej postawy humanizmu w Trenach Jana Kochanowskiego

12. Koncepcje odnowy Rzeczypospolitej w dobie renesansu i ich związek z prądami humanistycznymi epoki

13. Obraz i ocena polskiej rzeczywistości XVI w. na podstawie Krótkiej rozprawy... M. Reja

14. Polaków portret własny na podstawie Pieśni o spustoszeniu Podola J. Kochanowskiego

15. Obraz wsi w literaturze staropolskiej (od Satyry na leniwych chłopów przez Pieśń świętojańską o sobótce J. Kochanowskiego po Żeńców Sz. Szymonowica)

16. Mikołaj Sęp Szarzyński: nowa koncepcja życia i człowieka (porównaj z postawą renesansowego humanisty)

17. „Żyję na świecie, na którym zło często bywa chwalebnym” - problematyka moralna w Makbecie W. Szekspira

18. „Kaleka na duchu czy obłąkany zbrodnią?” - charakterystyka i ocena postępowania Makbeta

19. Walka o władzę w dramatach W. Szekspira (Hamlet, Makbet)


BAROK

1. Bóg i człowiek w poezji baroku na podstawie poezji M. Sępa Szarzyńskiego

2. Poezja D. Naborowskiego i J. A. Morsztyna jako realizacja barokowej konwencji literackiej

3. Kunsztowność dworskiej poezji barokowej na przykładzie wierszy Jana Andrzeja Morsztyna

4. Obraz XVII-wiecznej Polski w wierszach W. Potockiego - krytyka niesprawiedliwości społecznej i wad politycznych

5. Dwa oblicza polskiego sarmatyzmu w Pamiętnikach J. Ch. Paska i utworach W. Potockiego

6. Dramaty Moliera jako komedie charakterów (Świętoszek, Skąpiec)

7. Obnażenie fałszu i obłudy religijnej (dewocji, zakłamania) w Świętoszku Moliera

8. Jak motywują swe postępowanie bohaterowie Cyda Pierre’a Corneille’a? (uzasadnij swoją wypowiedź na podstawie wybranych cytatów)


OŚWIECENIE

1. W jaki sposób patrioci walczyli o poprawę Rzeczypospolitej

2. Koncepcja człowieka oświeconego w drugiej połowie XVIII wieku

3. Ideał człowieka oświeconego w Mikołaja Doświadczyńskiego przypadkach I. Krasickiego

4. Humor i dydaktyzm bajek I. Krasickiego

5. Portrety XVIII-wiecznych Polaków w utworach pisarzy oświecenia

6. W jakie wady Polaków wymierzony był krytycyzm satyr I. Krasickiego?

7. Dydaktyzm w literaturze polskiego oświecenia

8. Staropolski Sarmata przeciw oświeconemu patriocie - ocena wad szlachty XVII w.

9. Aktualność, uniwersalizm i ponadczasowość cechami bajek I. Krasickiego

10. „Świat zepsuty” w satyrach I. Krasickiego

11. „Śmiejmy się z głupich choć i przewielebnych” - żart, drwina, ironia w Monachomachii I. Krasickiego. Istota poematu heroikomicznego

12. W jaki sposób Julian Ursyn Niemcewicz przedstawił w Powrocie posła aktualne konflikty polityczne?

13. Portrety i karykatury Polaków w twórczości pisarzy oświecenia

14. Mazurek Dąbrowskiego odpowiedzią na III rozbiór Polski, na utratę niepodległości

15. Rozwiń myśl Jana Jakuba Rousseau zawartą w Nowej Heloizie: „Miłość pozbawiona uczciwości traci swój największy powab”


ROMANTYZM

1. Romantyczna koncepcja miłości - Cierpienia młodego Wertera

2. Apoteoza młodości w Odzie do młodości Adama Mickiewicza

3. Romantyczność Adama Mickiewicza jako ballada programowa

4. Świat romantycznych ballad (Goethe, Schiller, Mickiewicz)

5. Problem winy i kary w młodzieńczych utworach A. Mickiewicza

6. Świat romantycznych przeżyć bohatera lirycznego Sonetów krymskich

A. Mickiewicza. Nowatorski charakter tych utworów

7. W jaki sposób romantycy opisywali przyrodę? Omów na podstawie poznanych utworów wczesnego romantyzmu (do 1830 r.)

8. W czym się wyraża ludowość ballad i II części Dziadów A. Mickiewicza?

9. Romantyczna miłość (Werter, Giaur, Gustaw)

10. „Nasz naród jak lawa...” - dokończ myśl Wysockiego i na podstawie III części Dziadów A. Mickiewicza uzasadnij jej trafność

11. Prometeizm i mesjanizm III części Dziadów A. Mickiewicza

12. Obraz społeczeństwa polskiego i jego ocena w III części Dziadów A. Mickiewicza

13. Konrad i Ksiądz Piotr - dramat postaw i racji

14. Konrad (III cz. Dziadów) i Kordian (Kordian) - charakterystyka porównawcza

15. Tragizm bohatera romantycznego na przykładzie Konrada Wallenroda, Konrada z III części Dziadów i Kordiana

16. Dziady cz. III - dramat romantyczny i narodowy

17. Przyroda słowem malowana - omów na przykładzie wybranych utworów (Sonety krymskie, Pan Tadeusz)

18. Idylliczny obraz świata w Panu Tadeuszu A. Mickiewicza i jego funkcja w świetle Epilogu

19. Historyzm, obyczaje i współczesność w Panu Tadeuszu

20. Różne wcielenia bohatera Mickiewiczowskiego

21. Jacek Soplica - nowy typ bohatera romantycznego

22. Historiozoficzne koncepcje J. Słowackiego w Kordianie

23. Pytania dotyczące narodu i sensu historii w Kordianie Juliusza Słowackiego

24. Dramat rodzinny w Nie-Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego

25. Świat jako teren procesów historycznych w Nie-Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego

26. Filozofia dziejów w Nie-Boskiej Komedii Z. Krasińskiego

27. Nowy typ bohatera w poemacie dygresyjnym Juliusza Słowackiego Beniowski

28. Juliusza Słowackiego poemat o sobie (na podstawie Beniowskiego)

29. Obraz miłości w Ślubach panieńskich Aleksandra Fredry

30. Relacje między jednostką a zbiorowością w wierszach C. K. Norwida (W Weronie, Fortepian Szopena, Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie, Do obywatela Johna Brown, Bema pamięci żałobny rapsod, Klaskaniem mając obrzękłe prawice)

31. Romantyczny buntownik i jego literackie wcielenia w znanych ci utworach literatury polskiej

32. Straszny, odległy czy niezrozumiały? - własne widzenie Boga w twórczości J. Słowackiego i A. Mickiewicza

33. „W imię sumienia - przeciw sumieniu” - tragizm bohatera romantycznego. Omów zagadnienie na wybranych przykładach

34. Koncepcje poety i poezji w twórczości romantyków (Konrad Wallenrod, Beniowski, Nie-Boska komedia)

35. Wolność i tyrania w literaturze romantycznej

36. Polska-Rosja - wizerunek narodów w dziełach romantyków

37. Cierpienie i ofiara, wina i kara w utworach romantycznych


POZYTYWIZM

1. Etos walki i etos pracy w wybranych utworach pozytywistycznych

2. Liryka Marii Konopnickiej wobec wyzwań epoki

3. Poezja miłosna Adama Asnyka

4. Konflikt pokoleń w Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej

5. W czym dopatrujesz się analogii i różnic między Panem Tadeuszem A. Mickiewicza a Nad Niemnem E. Orzeszkowej?

6. Jakie kryteria oceny wartości człowieka proponuje E. Orzeszkowa w powieści Nad Niemnem?

7. Sposoby kreacji postaci kobiecych w powieściach E. Orzeszkowej i H. Sienkiewicza. Które z nich są dla ciebie bardziej przekonujące?

8. Lalka B. Prusa jako najlepsza powieść realizmu krytycznego

9. Lalka B. Prusa powieścią o trzech pokoleniach idealistów polskich

10. Wokulski to romantyk czy pozytywista?

11. Romantyczna miłość galanteryjnego kupca w Lalce Bolesława Prusa

12. W jaki sposób Henryk Sienkiewicz traktował historię w swoich powieściach historycznych (na przykładzie Potopu)?

13. Cechy powieści historycznej H. Sienkiewicza na przykładzie Potopu

14. W jaki sposób Trylogia H. Sienkiewicza spełnia zadanie „krzepienia serc”?

15. Na czym polega atrakcyjność postaci powieściowych H. Sienkiewicza?

16. Tragedia ojca Goriot, bohatera powieści Honoriusza Balzaka

17. W jaki sposób Honoriusz Balzak przedstawił społeczeństwo paryskie z początku XIX wieku w swej powieści Ojciec Goriot?


MŁODA POLSKA

1. W jaki sposób Joseph Conrad przedstawił swego bohatera w Lordzie Jimie?

2. Czy Lorda Jima można uznać za bohatera romantycznego?

3. Problemy psychologiczne i moralne w Zbrodni i karze Fiodora Dostojewskiego

4. Porównaj kreacje dwóch bohaterów wybitnych powieści psychologicznych Josepha Conrada i Fiodora Dostojewskiego

5. Gromada chłopska jako bohater zbiorowy Chłopów Władysława Stanisława Reymonta

6. Jak rozumiesz naturalistyczną koncepcję losu człowieka w Chłopach W. Reymonta?

7. Mitologizacja chłopskiego bytu w Chłopach W. Reymonta

8. Bronowice i Lipce - dwa obrazy wsi polskiej przełomu wieków

9. Słowa: „Człowiek to rzecz święta, której nikomu krzywdzić nie wolno” potraktuj jako motto znanych ci utworów S. Żeromskiego

10. Problematyka narodowowyzwoleńcza w opowiadaniach S. Żeromskiego

11. „Z szlachtą polską polski lud” - mit solidaryzmu narodowego w ocenie S. Wyspiańskiego i S. Żeromskiego

12. Istota bezdomności w Ludziach bezdomnych S. Żeromskiego

13. Trudne wybory bohaterów S. Żeromskiego - czy doktor Judym jest postacią tragiczną?

14. Wesele Stanisława Wyspiańskiego jako dramat modernistyczny

15. W jaki sposób Stanisław Wyspiański w Weselu ukazał współczesną sobie Polskę, a także jej przeszłość i przyszłość?

16. Chłopi i ludomania w Weselu S. Wyspiańskiego

17. Społeczna rola inteligencji w ujęciu S. Wyspiańskiego i S. Żeromskiego

18. Na czym polega narodowy i symboliczny charakter Wesela S. Wyspiańskiego?

19. W jaki sposób Gabriela Zapolska rozprawia się z dulszczyzną w swoim dramacie pt. Moralność pani Dulskiej?

20. Moralność pani Dulskiej G. Zapolskiej jako tragifarsa kołtuńska

21. Przejawy dekadentyzmu i sposoby jego przezwyciężania w poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera

22. Na podstawie znanych ci utworów stwórz portret poety - dekadenta

23. Filozoficzny wymiar poezji B. Leśmiana

24. Prostota i fascynacja światem w wierszach L. Staffa

25. Bóg umarł - znajdź potwierdzenie słów Nietzschego w młodopolskiej poezji

26. Motyw gór i elementy impresjonistyczne w poezji K. Przerwy-Tetmajera

27. Czy poezja może ocalić? - pozycja artysty w społeczeństwie młodopolskim na podstawie wierszy K. Przerwy-Tetmajera

28. Symbolizm i impresjonizm w poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera

29. Symbolizm i impresjonizm w Sonetach J. Kasprowicza (Cykl Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach)

30. Naturalizm w poezji Jana Kasprowicza: wiersz W chałupie i cykl sonetów Z chałupy

31. Symbolizm i katastrofizm w poezji Jana Kasprowicza: Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach oraz Hymny

32. Franciszkanizm w twórczości Jana Kasprowicza: Księga ubogich, Mój świat


DWUDZIESTOLECIE MIĘDZYWOJENNE

1. Przedwiośnie Stefana Żeromskiego jako powieść polityczna

2. Obraz rewolucji społecznej w Nie-Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego i Przedwiośniu Stefana Żeromskiego

3. W jaki sposób Zofia Nałkowska połączyła w Granicy problematykę społeczno-polityczną z psychologiczną?

4. Refleksje o złożonej naturze człowieka w powieści Zofii Nałkowskiej Granica

5. Granica Z. Nałkowskiej jako nowy typ powieści społeczno-obyczajowej

6. Portret Zenona Ziembiewicza - bohatera Granicy Z. Nałkowskiej

7. Bogumił i Barbara w powieści Noce i dnie Marii Dąbrowskiej - dwie przeciwstawne postawy życiowe

8. Twórczość J. Iwaszkiewicza. Ewolucja postawy życiowej od Oktostychów do Lata 1932 (Prolog, Erotyk, Szczęście, XV, XXV, XXXVII)

9. Różnorodność poezji M. Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej na przykładzie wybranych utworów (Miłość, Nike, Samobójstwo dębu, La precieuse, Historia o czarownicach)

10. Twórczość polskich futurystów na wybranych przykładach (manifesty i wiersze A. Wata, A. Sterna, B. Jasieńskiego)

11. J. Przyboś jako przedstawiciel Awangardy Krakowskiej (Gmachy, Z Tatr, Notre-Dame, Lipiec, Odjazd z wakacji)

12. Odrębność i oryginalność twórczości poetyckiej Bolesława Leśmiana

13. Poezja i codzienność w wierszach L. Staffa (Poeta, Ars poetica, Kartoflisko, Wół, Wysokie drzewa)

14. Witalizm i pochwała życia w twórczości J. Tuwima (Wiosna, Życie, Do krytyków, Sokrates tańczący)

15. Ewolucja twórczości W. Broniewskiego: od żołnierza legionów do komunisty, od rewolucjonisty do autora współczesnych trenów (Młodość, Zagłębie Dąbrowskie, Bagnet na broń, Targowisko, Lament)

16. Folklor miejski i ironia w utworach K. I. Gałczyńskiego (Kryzys w branży szarlatanów, Ulica Towarowa, Zima z wypisów szkolnych)

17. Problem odczłowieczenia i redukcji człowieka do formy manekina w Sklepach cynamonowych oraz Sanatorium pod Klepsydrą B. Schulza

18. Walka z formą jako próba zachowania autentyczności w Ferdydurke W. Gombrowicza

19. Prawda, fałsz i mit w Żeglarzu J. Szaniawskiego

20. Szewcy S. I. Witkiewicza jako wizja społecznego kataklizmu

21. Ironia i groteska w dramacie S. I. Witkiewicza W małym dworku

22. Mieszanina realizmu i groteski w sposobie prezentacji świata powieściowego w Mistrzu i Małgorzacie Michała Bułhakowa

23. Uniwersalne przesłanie wynikające ze splotu trzech wątków Mistrza i Małgorzaty M. Bułhakowa

24. M. Bułhakow Mistrz i Małgorzata czyli wizerunek państwa totalitarnego

25. Wizerunek Józefa K. Człowiek w Procesie F. Kafki


LITERATURA WSPÓŁCZESNA

1. Poetyckie świadectwa wojny. Wrzesień 1939 w utworach Antoniego Słonimskiego (Alarm), Władysława Broniewskiego (Żołnierz polski), Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (Pieśń o żołnierzach z Westerplatte) oraz Zbigniewa Herberta (17 IX)

2. Dramat pokolenia Kolumbów w liryce K. K. Baczyńskiego (Pokolenie I, Pokolenie II, Ten czas, Z głową na karabinie)

3. Obraz okupacyjnej Warszawy w opowiadaniach T. Borowskiego (Pożegnanie z Marią, Matura na Targowej)

4. Prawda o obozach i człowieku w opowiadaniach T. Borowskiego (Dzień na Harmenzach, Proszę państwa do gazu, U nas w Auschwitzu)

5. Mechanizm zbrodni ludobójstwa na przykładzie Medalionów Z. Nałkowskiej

6. Wpływ wojny i terroru na psychikę i moralność człowieka na przykładzie Medalionów Z. Nałkowskiej

7. Jak rozumiesz wymowę motta, którym Zofia Nałkowska opatrzyła zbiór swych opowiadań pt. Medaliony - „Ludzie ludziom zgotowali ten los”?

8. Obserwacje ludzkich postaw w nieludzkim świecie obozów w Innym świecie Gustawa Herlinga-Grudzińskiego
9. W jaki sposób Marek Edelman wspomina powstanie w getcie warszawskim w reportażu Hanny Krall Zdążyć przed Panem Bogiem?

10. Tragedia Żydów, tragedia Polski, tragedia naszej cywilizacji (T. Różewicz: Krzyczałem w nocy, Zostawcie nas, Żywi umierali, Cz. Miłosz: Campo di Fiori, Biedny chrześcijanin patrzy na getto, A. Szczypiorski: Początek, W. Broniewski: Żydom polskim, Ballady i romanse)

11. Zapis o umieraniu miasta w Pamiętniku z powstania warszawskiego M. Białoszewskiego

12. Portret hitlerowskiego zbrodniarza w Rozmowach z katem Kazimierza Moczarskiego

13. Tragizm młodego pokolenia w Popiele i diamencie J. Andrzejewskiego

14. Sąd o sile i słabości człowieka w Popiele i diamencie J. Andrzejewskiego

15. Porażenie wojną oraz poetycka moralistyka w wierszach Tadeusza Różewicza

16. Wojna w poezji Cz. Miłosza (Campo di Fiori, W Warszawie, Ballada, Walc)

17. Bogactwo refleksji na temat problemów współczesności w poezji Cz. Miłosza (Piosenka o końcu świata, Który skrzywdziłeś, Zaklęcie, Piosenka o porcelanie)

18. Bohater Małej apokalipsy Tadeusza Konwickiego

19. Z. Herbert - poeta współczesności. Pytania o sens i wartość życia zawarte w wybranych utworach

20. „Poezja rupieci” M. Białoszewskiego (Podłogo błogosław, Karuzela z madonnami, Rozprawa o stolikowych baranach, Szare eminencje zachwytu)

21. „Póki żyję nic mnie nie usprawiedliwia” - rozrachunkowy charakter poezji W. Szymborskiej

22. Ewa Lipska jako przedstawicielka Nowej Fali (My, Dom, Egzamin)

23. Rzeczywistość, język i wyobraźnia w poezji Stanisława Barańczaka (Spójrzmy prawdzie w oczy, U końca wojny dwudziestodwuletniej)

24. Powrót do prostoty i dzieciństwa drogą do ocalenia człowieka - wiersze J. Twardowskiego

25. Różne światy i różne koncepcje sztuki w Dwóch teatrach J. Szaniawskiego

26. Bohater Kartoteki Tadeusza Różewicza jako przedstawiciel pokolenia

27. Żywioł parodii i groteski w Tangu Sławomira Mrożka

28. Postawy ludzkie w sytuacji zagrożenia śmiercią w powieści Alberta Camusa Dżuma

29. Funkcja alegorii w Folwarku zwierzęcym George’a Orwella

30. Powieść George’a Orwella Rok 1984 jako antyutopia

Indeks tytułów


Szczegóły książki

Tytuł Wzory wypracowań Wszystkie lektury z podstawy programowej Liceum Technikum, Greg
Autor Beata Górska, Dorota Stopka
Wydawca Greg
Oprawa miękka
ISBN 83-7327-478-2
EAN 978[zasłonięte][zasłonięte]32747
indeks G2901
Liczba stron 366
Długość 235
Szerokość 163
Rok wydania 2004


Wzory wypracowań lektury z podstawy programowej


Dodano 2[zasłonięte]011-08 16:06
OSTATNIA SZANSA! ZAPRASZAM!