Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kultur

28-02-2012, 14:12
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 62.60 zł     
Użytkownik arik_ksiegarnia
numer aukcji: 2029714853
Miejscowość SANOK
Wyświetleń: 8   
Koniec: 30-01-2012 10:10:38

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2009
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Arik, podręczniki akademickie

e-mail: [zasłonięte]@arik.pl
tel: 510 [zasłonięte] 753


» Strona "o mnie"
» Inne moje aukcje
» Dodaj do ulubionych





Stron: 522
Format: Format B5,
Rok wydania: 2009
Oprawa: Oprawa twarda



Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej (przechadzki krytyczne w poszukiwaniu dyskursu dla teorii)

Lech Witkowski

         Otrzymujemy książkę, która jest wyjątkowym darem humanisty […]należy tę książkę wydać, by można było zachwycać się genialnymi wręcz sugestiami, inspiracjami, pomysłami i/lub nie zgadzać się ze stawianymi w niej przez Autora tezami czy hipotezami. […] Żaden z pedagogów nie byłby w stanie właśnie w taki sposób, jak uczynił to Witkowski, odsłonić innych wymiarów rozumienia autorytetu […]  książka wyznacza niewątpliwie kolejny przełom w humanistycznej debacie naukowej i oby pedagodzy […] chcieli się choć trochę otworzyć na siebie przez pryzmat często bolesnych o nich i dla nich myśli czy opinii […]. 

prof. zw. dr hab. Bogusław Śliwerski

 

            Lech Witkowski w swej nowej książce udowadnia, że pożegnanie z autorytetem (zjawiskiem i pojęciem) jest chyba przedwczesne. We wstępie do Wyzwań autorytetu... zapowiada co prawda, że czas zapotrzebowania na autorytety skończył się, jednak faktycznie – jeśli dobrze odczytuję tę zapowiedź, to nie chodzi o zerwanie z tym problemem, lecz raczej zależy mu na nowym jego odczytaniu, i to w dwóch możliwych warstwach: realnej i semantycznej.

Pierwszy zabieg L. Witkowskiego polega na wyrwaniu autorytetu naukom behawioralnym, a więc odcięciu go od sił żywotnych oferowanych przez ten kierunek uprawiania psychologii, który polega na redukowaniu wszystkiego do konkretnych zachowań ludzi i prowadzenia precyzyjnych badań empirycznych (najlepiej eksperymentalnych).

Propozycja L. Witkowskiego polega na wprowadzeniu autorytetu w obszar nauk humanistycznych, czyli uznaniu, że zjawisko to ma genezę kulturową, a tym samym jest bardziej płynne, bardziej uwarunkowane tradycją historyczną, bardziej wysycone wartościami, niż chcieliby to zaakceptować przedstawiciele nauk behawioralnych.

Drugi zabieg na autorytecie polega na nadaniu temu pojęciu nowego znaczenia. Mówiąc krotko i konkretnie, chodzi o potraktowanie autorytetu jako soczewki, która pozwala ludziom lepiej orientować się w otoczeniu społecznym, pewne rzeczy wyodrębniać z niego wyraziście, a inne ignorować, przetwarzać informacje o świecie zgodnie z tym, co widzimy w tym „szkle powiększającym” autorytetu. Chcąc jak najlepiej oddać to oryginalne podejście: autorytet jest generatorem znaczeń społecznych, który pozwala z nieograniczonej liczby sensów możliwych do wydobycia z rzeczywistości uznać za własne tylko niektóre z nich.

 

Znalazł się ktoś, na kogo czekaliśmy, aby napisał wyraźnie to, co powinno być napisane o autorytecie.

 

 

Prof. dr hab. Stanisław Zbigniew Kowalik



Spis treści

Przedmowa

 

Podziękowania

 

Wstęp

Perspektywa ujęcia

Ogniwa metodologiczne

Wyznanie

 

Rozdział I

Autorytet i „autorytety” jako problem kulturowy i społeczny

oraz jego obecność w dyskursie publicznym transformacji w Polsce

 

Wstęp

Autorytet w kulturze (według) Leszka Kołakowskiego

Autorytet między degradacją i uwzniośleniem

Inteligencja w Polsce – bez autorytetu czy skazana na igranie nim?

Pułapka „systemu” i „sieci” autorytetów – trudności analiz

Jacka Żakowskiego i nastawienia Adama Michnika

Przykład pułapki myślenia lewicowego o autorytetach

Autorytet jako człowiek-tworca etycznie wyniesiony niezależnością – poza sporem o władzę

Autorytet moralny w wersji salonowej z cudzysłowem – u Rafała Ziemkiewicza

 

Rozdział II

Tropy historyczne, socjologiczne i pytanie o wpływ w psychologii społecznej

 

Wstęp

Kryzys autorytetu jako kryzys kolejności w pułapce

mimetycznego pragnienia (geniusz Williama Szekspira

w oczach Rene Girarda)

Lunatycy i „zacofańcy” – dwa bieguny autorytetu w historii nauki

według Artura Koestlera

Autorytet jako problem socjologii kultury, filozofii nauki i socjologii wiedzy

Wyzwanie „refleksyjności” wobec autorytetów w „posttradycyjnym”

społeczeństwie: przypadek iluzji „aktywnego zaufania”

u Anthony’ego Giddensa; w stronę autorytetu globalizacji proceduralnej

Między oznakami autorytetu jako źródła wpływu

a autorytetem oznak – badania Stanleya Milgrama

 

Rozdział III

Szkoła frankfurcka, czyli o niemożności zniesienia autorytetu,

a nawet o jego nieautorytarnej potrzebie w nowoczesności

 

Wstęp

Ericha Fromma postulat „autorytetu racjonalnego”

poza konformizmem i anonimowością wpływu

Testament Maxa Horkheimera (kryzys autorytetu ojca i pułapka rozumu)

Theodora W. Adorna problemy z autorytetem w filozofii, sztuce

i życiu społecznym: przeciw autorytetowi realnej siły pozoru

 

Rozdział IV

Ćwiczenia filozoficzne z myśli o autorytecie – przypadek Hannah Arendt

 

Wstęp

Autorytet w edukacji: poza posłuszeństwo

Przeciw abdykacji i absolutyzacji autorytetu

Między liberalizmem i konserwatyzmem

Walka o tradycję przeciw jej rzecznikom – casus reformacji

Od absolutyzacji do formalizacji

Spory o źródła autorytetu

Autorytet cytatu jako źródła

Modalności pozycji autorytetu w kulturze

 

Rozdział V

Problem autorytetu a hermeneutyka Hansa-Georga Gadamera

 

Wstęp

W stronę krytyki czystego autorytetu

Wyzwolenie spod autorytetu przyrodoznawstwa: przeżycie

Autorytet i oświecenie – spor Hansa-Georga Gadamera z Jurgenem Habermasem

Błąd oświecenia a oświeceniowy błąd Hansa-Georga Gadamera

Oświecenie i romantyzm – autorytet w walce na dwa fronty

Pochwała wpływu fragmentu: autorytet jako ślad

Klasyk jako autorytet: warunki realnego spotkania

Problem normatywności autorytetu

 

Rozdział VI

Z programu badań nad autorytetem u Richarda Sennetta (zapiski z lektury)

 

Wstęp

Poza ujęcia Maxa Webera i Zygmunta Freuda: autorytet jako dwoistość respektu i lęku

Mechanizm więzi (z) odrzucenia

Trzy przypadki: autorytet z odrzucenia, autorytet jako substytucja

ideału, autorytet jako fantazmat zniknięcia

Autorytet z ducha negacji

Autorytet ewoluującego paternalizmu

Autorytet relacji beznamiętnej jako perwersyjnej autonomii

W stronę autorytetu racjonalnego: poprzez cztery kryzysy

O wspólnictwie autorytetów i ich ofiar

Autorytet jako ślad wyższego świata

O trudnościach „czytania” autorytetu i o presji jego iluzji

O groźbie niskiego autorytetu

 

Rozdział VII

(Po)nowoczesna aura dla autorytetu – impulsy myśli Zygmunta Baumana

 

Wstęp

Ślady autorytetu w zarysie socjologicznym z 1962 roku

Etyczne fiasko autorytetu nowoczesności

Autorytet: między parweniuszem, idolem i spożywcą a życiem w roju

Autorytet z lęku i niepewności

 

Rozdział VIII

Pułapy i pułapki słownikowe

 

Wstęp

Bezradność słownikowa – odsłona pierwsza

Słowniki filozoficzne i ich ograniczenia

Autorytet w nauce – ujęcie Janusza Goćkowskiego

Casus popularnego marksizmu

Wariant katolicki: afirmacja ideału

Przewrotność Roberta Nisbeta

 

Rozdział IX

Przymiarki pedagogiczne, mielizny i inne przeszkody psychologiczne

 

Wstęp

Trudności w problematyzowaniu autorytetu

Funkcjonalność autorytetu i jego ambiwalencja

Pierwszeństwo autorytaryzmu?

Słowniki psychologiczne

Profile autorytetu w perspektywie rozwojowej – Erik Erikson

i Lawrence Kohlberg oraz ich niedoczytania pedagogiczne

Autorytet jako „specyfika i indywidualność” –

źródło „partycypacji mistycznej” według Carla Gustava Junga

 

Rozdział X

Autorytet w perspektywie komunikacyjnej

 

Wstęp

Przypadek Jurgena Habermasa

Między narcyzmem i Cieniem

Pytanie o style bycia autorytetem: poza Hermanna Hessego

Estetyki oddziaływania

W stronę autorytetu symbolicznego

 

Rozdział XI

Autorytet w świetle Slavoja Žižka wykładni psychoanalizy Jacques’a Lacana

 

Wstęp

W kwestii autorytetu dyskursu naukowego

Typy dyskursu i pozycje autorytetu

Patologia autorytetu – pytania w kontekście groźby przemocy

Autorytet ojca (Imienia-Ojca) wobec dziecka

Wolność woli i perswazja (sugestia) autorytetu

Zmienne losy recepcji autorytetu: przypadki Hannah Arendt

i Zygmunta Freuda

Autorytet wobec innych i ich dzieł

Autorytet jako efekt performacji: między emanacją i namiastką mądrości

Pozor autorytetu w wariancie totalitarnym

Autorytet wobec roszczeń ofiary i wyzwania cierpienia

Przeciw autorytetowi Nikogo

 

Rozdział XII

Nauczyciel jako autorytet – o błędach opisów i projektów normatywnych

 

Wstęp

Przeciw ideałowi niekwestionowania u Mieczysława Łobockiego

Pozorny prymat ufności

Przestrogi w pracach Henryki Kwiatkowskiej

Przeciw integralnej sentymentalności

W stronę autoryzacji – współmyślenie na marginesie rozważań

Marii Dudzikowej o autorytecie nauczyciela

Marzenie Johna Holta o autorytecie „naturalnym” nauczyciela –

z namawianiem do forteli w grze „w Szkołę”

w pułapce formalizmu edukacyjnego

 

Rozdział XIII

Błąd sentymentalizmu, dydaktyzmu i psychologizmu – pytanie o ukryty autorytaryzm i bezradność wobec słabości autorytetu pedagogicznego nauczycieli

 

Wstęp

Stefana Baleya elementy psychologii wychowawczej a autorytet

Przeciw dydaktyzmowi Bolesława Niemierki

Psychologizm Jolanty Miluskiej i innych

O braku „fazowego” myślenia o autorytecie nauczyciela –

z ograniczoną wizją „poziomu” autonomii i słabością badań

nad aspektem stabilizującym komfort zamiast stymulacji rozwoju

 

Rozdział XIV

Autorytet pedagogiczny jako medium „obiektów niemych kulturowo” – o filozofii wychowania Zygmunta Mysłakowskiego

 

Wstęp

Przeciw sentymentalizacji autorytetu

W stronę autorytetu post-konwencjonalnego

Autorytet przeciw Erosowi? (pytanie o pedagogiczne minimum wpływu)

Autorytet w kontekście dydaktyki przeżycia, podniet i sprzężenia

Autorytet między napięciem i rozproszeniem

 

Rozdział XV

Autorytet przeciw dominacji. Radykalna wizja autorytetu w pedagogice amerykańskiej (Larry Grossberg, Henry A. Giroux i Peter McLaren)

 

Wstęp

Cztery typy elitaryzmu i autorytetu w edukacji

Źródła walki o autorytet (w) edukacji

Autorytet między dominacją a hierarchią

Zadanie pracy wobec autorytetu

Autorytet i intelektualiści

Jak bronić autorytetu przed konserwatyzmem i liberalizmem?

Autorytet w perspektywie trójwymiarowej niewspółobecności

W stronę głosu jako przejawu autorytetu

Trzy sposoby widzenia kryzysu autorytetu

Od zysku z krytyki autorytetu do odzysku autorytetu (dla) krytyki

Peter McLaren o językowym i etycznym upełnomocnieniu do walki o autorytet

Edukacja jako walka o nowe oblicze autorytetu

Zamiast zakończenia – czyżby mission impossible?

 

Bibliografia

 

Posłowie

 

Słowo od autora

Maria Dudzikowa – Na marginesie maszynopisu

Stanisław Zbigniew Kowalik – Opinia o książce

Zbigniew Kwieciński – Recenzja wydawnicza (fragmenty)

Bogusław Śliwerski – Rekomendacja lektury

 

Indeks nazwisk