INSTYTUT IM. JERZEGO GROTOWSKIEGOWITA NA AUKCJI KSIĄŻKI Wywołując i (zapominając) Szekspira Autor: Peter Brook Przekład: Grzegorz Ziółkowski Redakcja przekładu: Ewa Guderian-Czaplińska Data wydania: marzec 2006 ISBN: 83-[zasłonięte]448-8-4 Format: 110x180 mm Liczba stron: 55 Rodzaj oprawy: miękka Książka zawiera zapis dwóch spotkań Petera Brooka z publicznością z połowy lat dziewięćdziesiątych, podczas których wybitny reżyser podjął temat aktualności Szekspira. „Cóż więc można powiedzieć młodemu aktorowi, który przymierza się do jednej z tych wielkich ról? Zapomnij o Szekspirze. Zapomnij, że kiedykolwiek istniał taki człowiek. Zapomnij, że te sztuki miały autora. Pamiętaj jedynie, że twoim aktorskim obowiązkiem jest powołanie do życia postaci. Przyjmij jako założenie – i niech będzie to sztuczka, która ma ci pomóc – że postać, nad którą pracujesz, naprawdę istniała”. (Fragment książki) Peter Brook – urodzony 21 marca 1925 roku w Londynie – jest jednym z najwybitniejszych reżyserów współczesnego teatru. Przez sześćdziesiąt lat twórczej aktywności wystawił ponad osiemdziesiąt spektakli teatralnych i operowych, reżyserował filmy, projektował scenografie i komponował muzykę do swoich przedstawień. Jest autorem kilku utworów scenicznych, scenariuszy telewizyjnych i filmowych. W młodości recenzował spektakle baletowe. Realizował swe przedsięwzięcia w wielu krajach (m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji, Indiach, Persji, Stanach Zjednoczonych, Szwajcarii). Wielojęzyczna bibliografia artykułów, recenzji, rozpraw i innego typu prac dotyczących jego dokonań liczy już kilkanaście tysięcy pozycji. Brook to także autor licznych artykułów i książek, wśród których najważniejsze miejsce zajmuje The Empty Space (1968) – książka współtworząca kanon dwudziestowiecznej myśli teatralnej. Ukazała się ona w Polsce pod tytułem Pusta przestrzeń w serii „Teorie współczesnego teatru”, redagowanej przez Konstantego Puzynę, gdzie miała dwa wydania – w 1977 i 1981 roku. Oprócz niej Brook napisał: The Shifting Point: Theatre, Film, Opera, 1[zasłonięte]946-19 (wydanie amerykańskie – 1987, wydanie angielskie z 1988 roku opatrzone zostało podtytułem: Forty Years of Theatrical Exploration, 1[zasłonięte]946-19; wydanie polskie Ruchomy punkt. Czterdzieści lat poszukiwań teatralnych, 1[zasłonięte]946-19, Ośrodek Grotowskiego – „Poznańskie Studia Polonistyczne”, Poznań – Wrocław 2004), There Are No Secrets (1993; w Stanach Zjednoczonych książka ta nosiła tytuł The Open Door, wydanie polskie Nie ma sekretów, 1997), Threads of Time (1998), Evoking Shakespeare (1998), Avec Shakespeare (1998) oraz Between Two Silences (1999).