Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Wywiad motywujący w opiece zdrowotnej Rollnick

23-02-2014, 12:57
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 55 zł     
Użytkownik tfuj_psyholok
numer aukcji: 3987902562
Miejscowość gdańsk
Wyświetleń: 43   
Koniec: 23-02-2014 12:21:53

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2010
Kondycja: bez śladów używania
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Wywiad motywujący w opiece zdrowotnej. Jak pomóc pacjentom w zmianie złych nawyków i ryzykownych zachowań


Stephen Rollnick, William R. Miller, Christopher C. Butler


książka jest przeznaczona dla lekarzy różnych specjalności,psychologów,terapeutów,dietetyków,edukatorów zdrowia

wyd 1 dodruk

str 263 Książka skupia się na pewnym rodzaju spokojnego dialogu z pacjentem, zwanym wywiadem motywującym (ang. motivational interviewing, w skrócie MI), który okazał się efektywnym sposobem dopingowania pacjentów do zmiany różnego rodzaju ryzykownych dla zdrowia zachowań. Kliniczna metoda wywiadu motywującego została opisana po raz pierwszy w 1983 r. Początkowo wykorzystywano ją do pracy z osobami z problemem alkoholowym. Niska motywacja tych pacjentów jest częstą przeszkodą w ich terapii. Począwszy od roku 1990, metodę tę zaczęto testować przy innych problemach zdrowotnych, szczególnie chorobach przewlekłych, w których zmiana zachowań i nawyków oraz wzmocnienie motywacji chorego są szczególnie pożądane. Wykorzystanie wywiadu motywującego przyniosło pozytywne efekty w walce z: chorobą sercowo-naczyniową, cukrzycą, nadciśnieniem, psychozą, uzależnieniem od hazardu, stosowaniem niewłaściwej diety oraz zakażeniem wirusem HIV. Książka ta została napisana, aby pomóc wszystkim tym pracownikom sektora ochrony zdrowia, którzy w swojej praktyce zawodowej prowadzą z pacjentami czy podopiecznymi rozmowy na temat zmiany ryzykownych zachowań i nawyków na postępowanie prozdrowotne. Do tej szerokiej grupy można zaliczyć m.in.: •Lekarzy •Psychologów •Terapeutów •Pielęgniarki i położne •Konsultantów medycznych •Dietetyków •Edukatorów zdrowia •Kapelanów szpitalnych •Pracowników socjalnych. Wywiad motywujący nie służy do manipulowania ludźmi, skłaniania ich ku czemuś, czego sami by nie chcieli. Przeciwnie, jest to umiejętność i styl pracy lekarza, który potrafi wzbudzić u chorego pozytywną motywację do zmiany postaw na takie, które służą jego zdrowiu. Lekarz podejmuje tu rolę przewodnika, a nie kierownika, partnera w tańcu, a nie zapaśnika. W takim samym stopniu wymagane jest słuchanie chorego, co mówienia do niego. Istotę wywiadu motywującego stanowi: współpraca, sugestia i poszanowanie autonomii pacjenta. Gdy pacjentowi brakuje motywacji, aby stosować się do słusznych zaleceń lekarza, często sądzi się, że problem leży po stronie chorego, a więc nie ma na to wpływu. Osąd ten jest jednak zwykle nieprawdziwy. Punktem wyjścia do rozważań w tej książce jest przekonanie, że motywację do zmiany zachowań można kształtować, w szczególności w relacji z drugą osobą. Sposób rozmowy z pacjentem w znacznym stopniu wpływa na jego motywację. Wszyscy mamy swoje dążenia i aspiracje, nie ma osób zupełnie niezmotywowanych. Lekarz, decydując się na terapię z zastosowaniem techniki wywiadu motywującego, wnosi do leczenia zupełnie nową jakość. Wpływa na długotrwałą zmianę postaw pacjenta, a w konsekwencji na poprawę stanu jego zdrowia.