Historia napełniania opon azotem
Opony napełniane azotem cieszą się ponad 20-letnią historią w Europie i Ameryce. W branży wojskowej i w handlu, do samolotów, wahadłowców, samochodów wyścigowych F1, pojazdów użytkowych, maszyn górniczych i innych stosuje się typ opon napełnianych azotem, ponieważ maszyny te muszą być odporne na duży nacisk. W ostatnich latach, niektóre kraje Europy i Ameryki wydały nakaz napełniania opon samochodowych azotem; w konsekwencji jest konieczne, aby rozpowszechniać użycie opon napełnianych azotem na krajowym rynku ze względów bezpieczeństwa.
2. Zalety opon napełnianych azotem
W dobie ciągłych inwestycji w budowę infrastruktury, rozbudowę autostrad oraz nieustanne zwiększanie prędkości jazdy, wytwornice azotu do opon samochodowych są powszechnie stosowane w Europie, Ameryce i Japonii.
Napełnianie opon przy użyciu tych urządzeń ma następujące zalety:
(1). Będąc gazem obojętnym, azot wywołuje niewielką zmianę ciśnienia i temperatury w oponie, przez co opona jest niemal w pełni odporna na działanie czynników zewnętrznych;
(2). Gdy ciśnienie w oponie jest stabilne, opona nie ulega przedwczesnemu zużyciu, a kierownica jest stabilna i zrównoważona;
(3). Temperatura koła nie wzrasta tak łatwo, przez co zmniejsza się rozprężalność cieplna i cały układ koła zachowuje stabilność;
(4). Gdy ciśnienie opon jest stabilne, zmniejsza się współczynnik tarcia kół, co wydłuża okres eksploatacji opon i zmniejsza zużycie oleju;
(5). Pojazd jeździ stabilniej i bezpieczniej na równo napompowanych oponach, a pasażerowie siedzący na siedzeniach odczuwają większą wygodę;
(6). Masa cząsteczkowa azotu przewyższa masę tlenu w ogumieniu, przez co wycieki są niewielkie i opony nie muszą być często pompowane.
(7). Temperatura opony nie wzrasta tak szybko, co zmniejsza ryzyko przebicia opony.
(8). Przy niskiej zawartości wilgoci i tlenu, brzegi stopu aluminiowego i stalowego nie rdzewieją i nie ulegają korozji;
(9). Ponieważ w azocie dźwięk jest przenoszony wolniej, zmniejsza się hałas w pojeździe.
3. Co przemawia za pompowaniem opon azotem?
Azot jest wysoce stabilnym gazem obojętnym, a ponieważ masa cząsteczkowa azotu jest większa niż masa cząsteczkowa tlenu, azot jest odporny na rozprężanie pod wpływem ciepła oraz kurczenie pod wpływem zimna. Dzięki temu ciśnienie w oponie jest stabilne.
Co za tym idzie, po napompowaniu opon azotem opony ściślej przylegają do podłoża, zwiększa się kontrola nad pojazdem, prowadzi się wygodniej i bezpiecznej, a drgania są mniej odczuwalne.
III. Instrukcja obsługi
1. Urządzenie zostało zaprojektowane w sposób zintegrowany.
Za pomocą przewodu należy podłączyć beztłuszczową sprężarkę (lub zwykłą sprężarkę po przefiltrowaniu) do wlotu powietrza wytwornicy azotu.
2. Aby zacząć wytwarzanie azotu, należy włączyć zasilanie prądem naprzemiennym oraz nacisnąć włącznik rozruchowy. Po 15 minutach działania urządzenia, można zacząć napełnianie opon przez wylot azotu w urządzeniu.
3. Proszę podłączyć wlot powietrza w dołączonym urządzeniu wywiewnym (lub pistolecie odprowadzającym powietrze) do beztłuszczowej sprężarki za pomocą przewodu, a następnie połączyć wlot azotu (lub pistolet wprowadzający powietrze) z wylotem azotu wytwornicy.
4. Wylot w dołączonym urządzeniu wywiewnym (lub pistolecie odprowadzającym powietrze) należy przyłożyć do opon pojazdu.
5. Jeśli napełnianie jest wykonywane po raz pierwszy, należy całkowicie odprowadzić powietrze z opon.
6. Po opróżnieniu opon, proszę je napełnić azotem.
7. Ciśnienie napełnianej opony można wyświetlić na manometrze dołączonego urządzenia odprowadzającego (lub pistoletu odprowadzającym powietrza).