ANTYK
1. Odwołując się do podanego fragmentu Iliady (pojedynek Hektora z Achillesem), przedstaw starogrecki etos rycerski
2. Odwołując się do Stasimonu IV tragedii Sofoklesa Król Edyp i Sofoklesowskiego ujęcia losu Edypa, omów antyczną koncepcję ludzkiego losu
3. Na podstawie utworów Horacego (O co poeta prosi Apollina) i J. Kochanowskiego (Na dom w Czarnolesie) porównaj filozofię życiową obu poetów
4. Dwa opisy powstania świata. Porównaj fragmenty Księgi Rodzaju i mitologii greckiej w opracowaniu Z. Kubiaka
ŚREDNIOWIECZE
1. Odwołując się do Lamentu świętokrzyskiego i fragmentu Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią, porównaj ukazane w nich obrazy śmierci
2. Na podstawie załączonych tekstów porównaj kreację Matki Boskiej w Bogurodzicy i Lamencie świętokrzyskim
KOSZTY WYSYLKI:
1 KSIAZKA: KOSZT WYSYLKI 10,00 zl - PRIORYTET!!!
2 KSIAZKI: KOSZT WYSYLKI 12,00 zl - PRIORYTET!!!
3 I WIECEJ KSIAZEK: KOSZT WYSYLKI 14,00 zl - PRIORYTET!!! (KURIER)
NIE REALIZUJEMY ZAMÓWIEŃ ZA POBRANIEM !!!!!!!!
DANE DO PRZELEWU:
NUMER KONTA: 06 1240 [zasłonięte] 4[zasłonięte]5881100 [zasłonięte] 548821 - BANK PKO S.A.
"AS" A.R. LESIŃSCY
os.TEATRALNE 33
31-948 KRAKÓW
W TYTULE PRZELEWU PROSIMY O PODAWANIE WYŁĄCZNIE NAZWY UŻYTKOWNIKA ALLEGRO (NICK)!!! ODBIÓR OSOBISTY OS STALOWE 5 NOWA HUTA
1 PRZYSTANEK PRZED HTS !!!RENESANS
1. Renesansowa koncepcja człowieka w pieśni J. Kochanowskiego Jest kto, co by wzgardziwszy te doczesne rzeczy... (Pieśń XIX ks. II) oraz w Pieśni o cnocie (Pieśń XII ks. II)
2. Do gór i lasów - curriculum vitae renesansowego humanisty. Rozwiń temat, odwołując się do podanego utworu
3. Na podstawie pieśni Panny VI i Panny XII z Pieśni świętojańskiej o sobótce J. Kochanowskiego przedstaw zawarty w jego poezji renesansowy wzorzec osobowy
4. Scharakteryzuj system wartości człowieka renesansu. Odwołaj się do Pieśni o cnocie (XII ks. II) i „Nie wierz Fortunie...” (III ks. II) J. Kochanowskiego
5. Odwołując się do Pieśni IX (ks. I) i Pieśni IX (ks. II) J. Kochanowskiego scharakteryzuj wpływ antycznej myśli filozoficznej na światopogląd poety
6. Na podstawie trenów IX i X przedstaw kryzys światopoglądowy poety w Trenach. Zwróć uwagę na funkcję zastosowanych przez poetę środków artystycznych
7. Na podstawie sc. 5 aktu V Makbeta i całości utworu spróbuj odpowiedzieć na pytanie, czy Makbet jest postacią tragiczną, czy zbrodniarzem. Zwróć uwagę na funkcję toposu świata jako teatru
8. Makbet jako dramat o mechanizmach władzy. Rozwiń myśl, odwołując się do podanego fragmentu (sc. 3 aktu IV) i całości utworu
BAROK
1. Odwołując się do wiersza D. Naborowskiego Krótkość żywota oraz do fragm. Księgi Koheleta scharakteryzuj zawarty w nich obraz życia ludzkiego
2. Na podstawie wierszy D. Naborowskiego Na oczy królewny angielskiej i Do Anny wyjaśnij, na czym polega barokowy konceptyzm
3. Na podstawie sonetów J. A. Morsztyna Cuda miłości i Do trupa przedstaw barokową koncepcję miłości. Zwróć uwagę na funkcję zastosowanych środków stylistycznych
4. Człowiek - Boże igrzysko. Przedstaw zagadnienie, odwołując się do fraszki J. Kochanowskiego O żywocie ludzkim oraz do tekstu W. Potockiego Człowiek - igrzysko Boże
5. Dwa oblicza sarmatyzmu w literaturze baroku. Wykorzystaj wnioski z analizy fragmentu Wojny chocimskiej (mowa Chodkiewicza) W. Potockiego i fragmentu Pamiętników (bitwa z Moskwą) J. Ch. Paska
OŚWIECENIE
1. Sarmatów portret w krzywym zwierciadle. Rozwiń temat, odwołując się do fragmentów utworów I. Krasickiego Pijaństwo i Do króla
2. Jak rozumieją miłość ojczyzny I. Krasicki i P. Skarga? Odwołaj się do podanych tekstów (Święta miłości... oraz fragm. Kazania wtórego)
3. Na podstawie utworów Pijaństwo i Świat zepsuty I. Krasickiego wyjaśnij, w czym przejawia się moralizatorski charakter satyr
ROMANTYZM
1. Scharakteryzuj Odę do młodości A. Mickiewicza jako manifest pokoleniowy romantyków
2. Zinterpretuj sonet Czatyrdah A. Mickiewicza jako przykład romantycznej fascynacji Orientem
3. Odwołując się do zamieszczonego poniżej fragmentu oraz do całości Wielkiej Improwizacji przedstaw Konrada jako bohatera romantycznego
4. Odwołując się do Widzenia Ks. Piotra z III cz. Dziadów A. Mickiewicza i fragmentu Monologu z Kordiana J. Słowackiego oraz całości utworów porównaj zawarte w nich koncepcje historiozoficzne
5. Na podstawie opowiadania Adolfa o Cichowskim i całości III cz. Dziadów omów przedstawioną przez Mickiewicza martyrologię narodu polskiego
6. Na podstawie zamieszczonego poniżej fragmentu Przygotowania (tworzenie przywódców) oraz fragmentu rozmowy spiskowców z dramatu J. Słowackiego Kordian przedstaw ocenę powstania listopadowego zawartą w tym utworze
7. Na podstawie zamieszczonego tu fragmentu Epilogu oraz odwołując się do znajomości Pana Tadeusza scharakteryzuj „kraj lat dziecinnych” ukazany w poemacie A. Mickiewicza
8. Na podstawie prozatorskiego wstępu do III części Nie-Boskiej komedii oraz całości utworu przedstaw historiozoficzną koncepcję Z. Krasińskiego
9. Na podstawie zamieszczonego poniżej fragmentu powieści Johanna W. Goethego Cierpienia młodego Wertera oraz całości utworu scharakteryzuj romantyczną koncepcję miłości
POZYTYWIZM
1. Odwołując się do zamieszczonego fragmentu oraz do całej powieści E. Orzeszkowej przedstaw funkcję mogił w Nad Niemnem
2. Na podstawie fragmentów Nad Niemnem E. Orzeszkowej (mogiła Jana i Cecylii i fr. tomu III roz. IV) przedstaw pozytywistyczny patriotyzm pracy
3. Na podstawie zamieszczonego tu zakończenia powieści oraz całości utworu zaprezentuj Potop H. Sienkiewicza jako utwór pisany ku pokrzepieniu serc
4. Na podstawie zamieszczonego poniżej fragmentu Lalki B. Prusa i całości utworu scharakteryzuj Wokulskiego jako człowieka przełomu epok i idealistę
5. Miłość - siła destrukcyjna czy wartość nadająca sens życiu człowieka. Rozważ problem, odwołując się do podanego fragmentu Lalki B. Prusa oraz do całej powieści
6. Na podstawie załączonego fragmentu Lalki oraz odwołując się do całej powieści B. Prusa, scharakteryzuj Ignacego Rzeckiego
7. Na podstawie fragmentu i całości powieści F. Dostojewskiego Zbrodnia i kara przedstaw przemiany wewnętrzne Raskolnikowa jako drogę od zbrodni ku zmartwychwstaniu
8. Na podstawie fragmentu noweli M. Konopnickiej Mendel Gdański i całości utworu omów problem dyskryminacji Żydów
MŁODA POLSKA
1. Na podstawie wierszy K. Przerwy-Tetmajera Koniec wieku i Nie wierzę w nic scharakteryzuj postawę dekadencką
2. Na podstawie wiersza K. Przerwy-Tetmajera Na Anioł Pański... scharakteryzuj zjawisko symbolizmu w poezji młodopolskiej
3. Na podstawie wiersza Melodia mgieł nocnych K. Przerwy-Tetmajera scharakteryzuj impresjonizm w poezji. Zwróć uwagę na kategorię psychizacji krajobrazu
4. Na podstawie fragmentu Dies irae wyjaśnij, na czym polega katastroficzny charakter hymnu J. Kasprowicza. Zwróć uwagę na apokaliptyczność wizji
5. Scharakteryzuj dramat S. Wyspiańskiego Wesele jako utwór o społeczeństwie polskim. Odwołaj się do podanego fragmentu (akt I sc. 1, akt I sc. 24) i całości utworu
6. Zinterpretuj dramat S. Wyspiańskiego Wesele jako utwór o narodowych mitach. Odwołaj się do podanego fragmentu (akt I sc. 24, akt II sc. 24) i całości utworu
7. Na podstawie zamieszczonych poniżej fragmentów Pieśni o Rolandzie oraz powieści W. S. Reymonta Chłopi porównaj scenę śmierci Rolanda i Boryny. Zwróć uwagę na sposoby heroizacji bohaterów
8. Na podstawie poniższego fragmentu powieści i całości utworu omów różne rodzaje bezdomności w powieści S. Żeromskiego Ludzie bezdomni
9. Na podstawie fragmentu (wystąpienie na zebraniu lekarzy) i całości utworu przedstaw Judyma, bohatera powieści S. Żeromskiego Ludzie bezdomni, jako nonkonformistę i społecznika
DWUDZIESTOLECIE MIĘDZYWOJENNE
1. Odwołując się do podanych fragmentów powieści S. Żeromskiego Przedwiośnie rozwiń temat: Wpływ rewolucji na psychikę Cezarego Baryki
2. Na podstawie podanego fragmentu powieści S. Żeromskiego Przedwiośnie i całości utworu przedstaw niepokoje towarzyszące dojrzewaniu głównego bohatera
3. Na podstawie Lekcji języka polskiego i całości Ferdydurke rozwiń temat: Walka z formą w powieści W. Gombrowicza
4. Na podstawie fragmentów Przedwiośnia S. Żeromskiego i Ferdydurke W. Gombrowicza porównaj ukazane w nich obrazy dworku szlacheckiego
5. Odwołując się do podanego fragmentu powieści Z. Nałkowskiej i do całego utworu, wyjaśnij, w jaki sposób można interpretować pojęcie granicy
6. Odwołując się do fragmentów utworu i całości powieści Dżuma A. Camusa zaprezentuj różne postawy człowieka wobec zła
7. Proces jako metafora życia. Rozwiń temat opierając się na analizie treści rozdziału X i całej powieści F. Kafki
8. Na podstawie załączonego fragmentu określ relacje między Bogiem i człowiekiem w wierszu Pan Błyszczyński B. Leśmiana. Zwróć uwagę na artystyczne ujęcie tematu
LITERATURA WSPÓŁCZESNA
1. Na podstawie opowiadania Proszę państwa do gazu T. Borowskiego przedstaw proces zlagrowania człowieka. Odwołaj się zwłaszcza do zamieszczonego niżej fragmentu
2. Czy w świecie sowieckich łagrów możliwe jest zachowanie człowieczeństwa? - Odpowiedz na pytanie, odwołując się do podanego fragmentu i całej powieści G. Herlinga-Grudzińskiego pt. Inny świat
3. Relacje między mitem a prawdą w dokumencie H. Krall Zdążyć przed Panem Bogiem. Odwołaj się do całego utworu, a zwłaszcza do poniższego fragmentu
4. Interpretując wiersze Cz. Miłosza W Warszawie i Który skrzywdziłeś zwróć uwagę na to, jaką rolę przypisuje autor współczesnemu poecie
5. Tragizm pokolenia Kolumbów w poezji K. K. Baczyńskiego. W wypracowaniu odwołaj się do znanych Ci wierszy poety oraz wykorzystaj wnioski z interpretacji tekstu Pokolenie II
6. Jaką koncepcję historiozoficzną odnajdujesz w poezji K. K. Baczyńskiego? Odwołaj się do wiersza Historia
7. Interpretując wiersze T. Różewicza Ocalony i Lament, przedstaw kondycję człowieka po wojnie
8. Wyjaśnij pojęcie „postawy wyprostowanej”, odwołując się do Przesłania Pana Cogito Z. Herberta
9. W jaki sposób poeta zachwyca się codziennością? Odpowiedz na podstawie utworów M. Białoszewskiego: Podłogo, błogosław! i Szare eminencje zachwytu
10. Ironiczna refleksja nad człowiekiem w poezji W. Szymborskiej. Rozwiń myśl, odwołując się do tekstów Szkielet jaszczura i Sto pociech