Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

wypracowania klasa 1,2,3 lo repetytorium vademecum

20-01-2012, 1:05
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 31 zł     
Użytkownik ksiegarniaAS
numer aukcji: 2015536330
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 7   
Koniec: 22-01-2012 16:35:12

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Klasa: 1, 2, 3, 4,
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Ksiegarnia Szikolna As Ksiegarnia Szikolna As

SUPER PROMOCJA!!!


WYSYŁKA 12 zl PRIORYTET POLECONY !



Pełny opis książki: Wypracowania "z klucza" - klasy 1-3


ISBN: [zasłonięte]978-8327-635-2
liczba stron: 272
typ oprawy: oprawa klejona, frez
format: 165 x 235 mm
wersja mini: nie

spis treści

ANTYK

  • Odwołując się do podanego fragmentu Iliady (pojedynek Hektora z Achillesem), przedstaw starogrecki etos rycerski
  • Odwołując się do Stasimonu IV tragedii Sofoklesa Król Edyp i Sofoklesowskiego ujęcia losu Edypa, omów antyczną koncepcję ludzkiego losu
  • Na podstawie utworów Horacego (O co poeta prosi Apollina) i J. Kochanowskiego (Na dom w Czarnolesie) porównaj filozofię życiową obu poetów
  • Dwa opisy powstania świata. Porównaj fragmenty Księgi Rodzaju i mitologii greckiej w opracowaniu Z. Kubiaka

ŚREDNIOWIECZE

  • Odwołując się do Lamentu świętokrzyskiego i fragmentu Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią, porównaj ukazane w nich obrazy śmierci
  • Na podstawie załączonych tekstów porównaj kreację Matki Boskiej w Bogurodzicy i Lamencie świętokrzyskim

RENESANS

  • Renesansowa koncepcja człowieka w pieśni J. Kochanowskiego Jest kto, co by wzgardziwszy te doczesne rzeczy... (Pieśń XIX ks. II) oraz w Pieśni o cnocie (Pieśń XII ks. II)
  • Do gór i lasów - curriculum vitae renesansowego humanisty. Rozwiń temat, odwołując się do podanego utworu
  • Na podstawie pieśni Panny VI i Panny XII z Pieśni świętojańskiej o sobótce J. Kochanowskiego przedstaw zawarty w jego poezji renesansowy wzorzec osobowy
  • Scharakteryzuj system wartości człowieka renesansu. Odwołaj się do Pieśni o cnocie (XII ks. II) i „Nie wierz Fortunie...” (III ks. II) J. Kochanowskiego
  • Odwołując się do Pieśni IX (ks. I) i Pieśni IX (ks. II) J. Kochanowskiego scharakteryzuj wpływ antycznej myśli filozoficznej na światopogląd poety
  • Na podstawie trenów IX i X przedstaw kryzys światopoglądowy poety w Trenach. Zwróć uwagę na funkcję zastosowanych przez poetę środków artystycznych
  • Na podstawie sc. 5 aktu V Makbeta i całości utworu spróbuj odpowiedzieć na pytanie, czy Makbet jest postacią tragiczną, czy zbrodniarzem. Zwróć uwagę na funkcję toposu świata jako teatru
  • Makbet jako dramat o mechanizmach władzy. Rozwiń myśl, odwołując się do podanego fragmentu (sc. 3 aktu IV) i całości utworu

KOSZTY WYSYLKI:
1 KSIAZKA: KOSZT WYSYLKI 10,00 zl - PRIORYTET!!!
2 KSIAZKI: KOSZT WYSYLKI 12,00 zl - PRIORYTET!!!
3 I WIECEJ KSIAZEK: KOSZT WYSYLKI 14,00 zl - PRIORYTET!!! (KURIER)

NIE REALIZUJEMY ZAMÓWIEŃ ZA POBRANIEM !!!!!!!!

DANE DO PRZELEWU:
NUMER KONTA: 06 1240 [zasłonięte] 4[zasłonięte]5881100 [zasłonięte] 548821 - BANK PKO S.A.
"AS" A.R. LESIŃSCY
os.TEATRALNE 33
31-948 KRAKÓW

W TYTULE PRZELEWU PROSIMY O PODAWANIE WYŁĄCZNIE NAZWY UŻYTKOWNIKA ALLEGRO (NICK)!!!


ODBIÓR OSOBISTY OS STALOWE 5 NOWA HUTA
1 PRZYSTANEK PRZED HTS !!!


BAROK

  • Odwołując się do wiersza D. Naborowskiego Krótkość żywota oraz do fragm. Księgi Koheleta scharakteryzuj zawarty w nich obraz życia ludzkiego
  • Na podstawie wierszy D. Naborowskiego Na oczy królewny angielskiej i Do Anny wyjaśnij, na czym polega barokowy konceptyzm
  • Na podstawie sonetów J. A. Morsztyna Cuda miłości i Do trupa przedstaw barokową koncepcję miłości. Zwróć uwagę na funkcję zastosowanych środków stylistycznych
  • Człowiek - Boże igrzysko. Przedstaw zagadnienie, odwołując się do fraszki J. Kochanowskiego O żywocie ludzkim oraz do tekstu W. Potockiego Człowiek - igrzysko Boże
  • Dwa oblicza sarmatyzmu w literaturze baroku. Wykorzystaj wnioski z analizy fragmentu Wojny chocimskiej (mowa Chodkiewicza) W. Potockiego i fragmentu Pamiętników (bitwa z Moskwą) J. Ch. Paska

OŚWIECENIE

  • Sarmatów portret w krzywym zwierciadle. Rozwiń temat, odwołując się do fragmentów utworów I. Krasickiego Pijaństwo i Do króla
  • Jak rozumieją miłość ojczyzny I. Krasicki i P. Skarga? Odwołaj się do podanych tekstów (Święta miłości... oraz fragm. Kazania wtórego)
  • Na podstawie utworów Pijaństwo i Świat zepsuty I. Krasickiego wyjaśnij, w czym przejawia się moralizatorski charakter satyr

ROMANTYZM

  • Scharakteryzuj Odę do młodości A. Mickiewicza jako manifest pokoleniowy romantyków
  • Zinterpretuj sonet Czatyrdah A. Mickiewicza jako przykład romantycznej fascynacji Orientem
  • Odwołując się do zamieszczonego poniżej fragmentu oraz do całości Wielkiej Improwizacji przedstaw Konrada jako bohatera romantycznego
  • Odwołując się do Widzenia Ks. Piotra z III cz. Dziadów A. Mickiewicza i fragmentu Monologu z Kordiana J. Słowackiego oraz całości utworów porównaj zawarte w nich koncepcje historiozoficzne
  • Na podstawie opowiadania Adolfa o Cichowskim i całości III cz. Dziadów omów przedstawioną przez Mickiewicza martyrologię narodu polskiego
  • Na podstawie zamieszczonego poniżej fragmentu Przygotowania (tworzenie przywódców) oraz fragmentu rozmowy spiskowców z dramatu J. Słowackiego Kordian przedstaw ocenę powstania listopadowego zawartą w tym utworze
  • Na podstawie zamieszczonego tu fragmentu Epilogu oraz odwołując się do znajomości Pana Tadeusza scharakteryzuj „kraj lat dziecinnych” ukazany w poemacie A. Mickiewicza
  • Na podstawie prozatorskiego wstępu do III części Nie-Boskiej komedii oraz całości utworu przedstaw historiozoficzną koncepcję Z. Krasińskiego
  • Na podstawie zamieszczonego poniżej fragmentu powieści Johanna W. Goethego Cierpienia młodego Wertera oraz całości utworu scharakteryzuj romantyczną koncepcję miłości

POZYTYWIZM

  • Odwołując się do zamieszczonego fragmentu oraz do całej powieści E. Orzeszkowej przedstaw funkcję mogił w Nad Niemnem
  • Na podstawie fragmentów Nad Niemnem E. Orzeszkowej (mogiła Jana i Cecylii i fr. tomu III roz. IV) przedstaw pozytywistyczny patriotyzm pracy
  • Na podstawie zamieszczonego tu zakończenia powieści oraz całości utworu zaprezentuj Potop H. Sienkiewicza jako utwór pisany ku pokrzepieniu serc
  • Na podstawie zamieszczonego poniżej fragmentu Lalki B. Prusa i całości utworu scharakteryzuj Wokulskiego jako człowieka przełomu epok i idealistę
  • Miłość - siła destrukcyjna czy wartość nadająca sens życiu człowieka. Rozważ problem, odwołując się do podanego fragmentu Lalki B. Prusa oraz do całej powieści
  • Na podstawie załączonego fragmentu Lalki oraz odwołując się do całej powieści B. Prusa, scharakteryzuj Ignacego Rzeckiego
  • Na podstawie fragmentu i całości powieści F. Dostojewskiego Zbrodnia i kara przedstaw przemiany wewnętrzne Raskolnikowa jako drogę od zbrodni ku zmartwychwstaniu
  • Na podstawie fragmentu noweli M. Konopnickiej Mendel Gdański i całości utworu omów problem dyskryminacji Żydów

MŁODA POLSKA

  • Na podstawie wierszy K. Przerwy-Tetmajera Koniec wieku i Nie wierzę w nic scharakteryzuj postawę dekadencką
  • Na podstawie wiersza K. Przerwy-Tetmajera Na Anioł Pański... scharakteryzuj zjawisko symbolizmu w poezji młodopolskiej
  • Na podstawie wiersza Melodia mgieł nocnych K. Przerwy-Tetmajera scharakteryzuj impresjonizm w poezji. Zwróć uwagę na kategorię psychizacji krajobrazu
  • Na podstawie fragmentu Dies irae wyjaśnij, na czym polega katastroficzny charakter hymnu J. Kasprowicza. Zwróć uwagę na apokaliptyczność wizji
  • Scharakteryzuj dramat S. Wyspiańskiego Wesele jako utwór o społeczeństwie polskim. Odwołaj się do podanego fragmentu (akt I sc. akt I sc. i całości utworu
  • Zinterpretuj dramat S. Wyspiańskiego Wesele jako utwór o narodowych mitach. Odwołaj się do podanego fragmentu (akt I sc. akt II sc. i całości utworu
  • Na podstawie zamieszczonych poniżej fragmentów Pieśni o Rolandzie oraz powieści W. S. Reymonta Chłopi porównaj scenę śmierci Rolanda i Boryny. Zwróć uwagę na sposoby heroizacji bohaterów
  • Na podstawie poniższego fragmentu powieści i całości utworu omów różne rodzaje bezdomności w powieści S. Żeromskiego Ludzie bezdomni
  • Na podstawie fragmentu (wystąpienie na zebraniu lekarzy) i całości utworu przedstaw Judyma, bohatera powieści S. Żeromskiego Ludzie bezdomni, jako nonkonformistę i społecznika

DWUDZIESTOLECIE MIĘDZYWOJENNE

  • Odwołując się do podanych fragmentów powieści S. Żeromskiego Przedwiośnie rozwiń temat: Wpływ rewolucji na psychikę Cezarego Baryki
  • Na podstawie podanego fragmentu powieści S. Żeromskiego Przedwiośnie i całości utworu przedstaw niepokoje towarzyszące dojrzewaniu głównego bohatera
  • Na podstawie Lekcji języka polskiego i całości Ferdydurke rozwiń temat: Walka z formą w powieści W. Gombrowicza
  • Na podstawie fragmentów Przedwiośnia S. Żeromskiego i Ferdydurke W. Gombrowicza porównaj ukazane w nich obrazy dworku szlacheckiego
  • Odwołując się do podanego fragmentu powieści Z. Nałkowskiej i do całego utworu, wyjaśnij, w jaki sposób można interpretować pojęcie granicy
  • Odwołując się do fragmentów utworu i całości powieści Dżuma A. Camusa zaprezentuj różne postawy człowieka wobec zła
  • Proces jako metafora życia. Rozwiń temat opierając się na analizie treści rozdziału X i całej powieści F. Kafki
  • Na podstawie załączonego fragmentu określ relacje między Bogiem i człowiekiem w wierszu Pan Błyszczyński B. Leśmiana. Zwróć uwagę na artystyczne ujęcie tematu

LITERATURA WSPÓŁCZESNA

  • Na podstawie opowiadania Proszę państwa do gazu T. Borowskiego przedstaw proces zlagrowania człowieka. Odwołaj się zwłaszcza do zamieszczonego niżej fragmentu
  • Czy w świecie sowieckich łagrów możliwe jest zachowanie człowieczeństwa? - Odpowiedz na pytanie, odwołując się do podanego fragmentu i całej powieści G. Herlinga-Grudzińskiego pt. Inny świat
  • Relacje między mitem a prawdą w dokumencie H. Krall Zdążyć przed Panem Bogiem. Odwołaj się do całego utworu, a zwłaszcza do poniższego fragmentu
  • Interpretując wiersze Cz. Miłosza W Warszawie i Który skrzywdziłeś zwróć uwagę na to, jaką rolę przypisuje autor współczesnemu poecie
  • Tragizm pokolenia Kolumbów w poezji K. K. Baczyńskiego. W wypracowaniu odwołaj się do znanych Ci wierszy poety oraz wykorzystaj wnioski z interpretacji tekstu Pokolenie II
  • Jaką koncepcję historiozoficzną odnajdujesz w poezji K. K. Baczyńskiego? Odwołaj się do wiersza Historia
  • Interpretując wiersze T. Różewicza Ocalony i Lament, przedstaw kondycję człowieka po wojnie
  • Wyjaśnij pojęcie „postawy wyprostowanej”, odwołując się do Przesłania Pana Cogito Z. Herberta
  • W jaki sposób poeta zachwyca się codziennością? Odpowiedz na podstawie utworów M. Białoszewskiego: Podłogo, błogosław! i Szare eminencje zachwytu
  • Ironiczna refleksja nad człowiekiem w poezji W. Szymborskiej. Rozwiń myśl, odwołując się do tekstów Szkielet jaszczura i Sto pociec

    Pełny opis książki: Wzory wypracowań - klasy 1-3


    ISBN: [zasłonięte]978-8327-478-5
    liczba stron: 352
    typ oprawy: oprawa klejona, frez
    format: 165 x 235 mm
    wersja mini: nie

    opis książki

    Książka zawiera wzorcowe wypracowania z lektur omawianych w liceum oraz prac na tematy przekrojowe. Są tu wszystkie formy wypowiedzi, jakie musi biegle opanować przyszły maturzysta, od rozprawki po esej, refleksję. Ponadto książka zawiera opracowanie tematów najczęściej zadawanych przez nauczycieli. Każdy licealista mający problemy z formułowaniem wypowiedzi pisemnych z tą publikacją wreszcie poczuje się pewnie, bo dzięki niej żadna praca nie będzie już trudna do napisania.

    spis treści

    ANTYK

  • Mitologia i Księga Rodzaju jako dwie opowieści o powstaniu świata i człowieka
  • Obraz Boga (bogów) i człowieka w kulturze i literaturze antycznej oraz w Biblii
  • Humanistyczne wartości mitów greckich
  • Iliada Homera - arcydzieło literatury i wzór postaw
  • Różnorodność tematyczna liryki greckiej
  • Na czym polega tragizm bohaterów Antygony?
  • Antygona i Kreon - miłość i nienawiść. Konflikt tragiczny w Antygonie Sofoklesa
  • Konflikt tragiczny w Królu Edypie Sofoklesa
  • Motyw cierpienia w Królu Edypie Sofoklesa
  • Poglądy życiowe Horacego w wybranych odach
  • Miłość niejedno ma imię - na podstawie literatury antycznej
  • Prometeusz - ukarany za miłość do ludzi. Charakterystyka i ocena bohatera z perspektywy końca XX wieku
  • Problem cierpienia w mitologii i w Biblii
  • Inspiracje biblijne w kulturze polskiej
  • Obecność motywów mitologicznych w polskiej literaturze dawnej i współczesnej

ŚREDNIOWIECZE

  • Dlaczego kroniki średniowieczne zaliczamy do literatury? Omów na przykładzie Kroniki Galla Anonima
  • Obraz miłości w Dziejach Tristana i Izoldy opracowanych przez Josepha Bediera
  • Dante i Villon - indywidualności w epoce anonimów
  • F. Villon - artysta-cygan - najwybitniejszym poetą francuskiego średniowiecza
  • W poszukiwaniu Beatrycze - rola alegorii w Boskiej Komedii D. Alighieri
  • Znaczenie średniowiecza dla języka i kultury polskiej
  • Czy właściwe jest nazwanie wieków średnich „mrokami średniowiecza”?
  • Dlaczego literatura zawiera „przepisy na życie”? Wzorce osobowe w epoce średniowiecza
  • Bogurodzica jako najstarszy zabytek językowy i arcydzieło poezji średniowiecza
  • Czym była średniowieczna pokora? Założenia franciszkanizmu w Kwiatkach św. Franciszka
  • W jaki sposób asceza prowadzi do świętości? Ideał ascety w kulturze i literaturze średniowiecza na podstawie Legendy o św. Aleksym
  • Legenda o św. Aleksym i Kwiatki św. Franciszka - dwa oblicza średniowiecznej ascezy
  • Motyw śmierci w literaturze średniowiecznej na przykładzie Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią, Pieśni o Rolandzie, Dziejów Tristana i Izoldy, Legendy o św. Aleksym

RENESANS

  • „Używaj miła duszo, masz wszytkiego dobrego dosyć” - w oparciu o poznane utwory M. Reja wyjaśnij, na czym polega renesansowa postawa wobec życia
  • Mikołaj Rej - świetny obserwator otaczającej go rzeczywistości (Krótka rozprawa, Źwierzyniec, Żywot człowieka poćciwego)
  • „Nie tak daleko do Czarnolasu z Nagłowic - A jednak jak daleko, mowo polska, powiedz!” - zestawiając twórczość J. Kochanowskiego i M. Reja, wykaż słuszność powyższych słów
  • „Mądrość i prawda są tarczą człowieka” - filozofia życiowa J. Kochanowskiego w Pieśniach
  • Tradycje antyczne i akcenty narodowe w Odprawie posłów greckich J. Kochanowskiego
  • Fraszki Jana Kochanowskiego jako pamiętnik humanisty
  • Renesansowy charakter fraszek J. Kochanowskiego
  • Czy fraszki Jana z Czarnolasu zawierają odpowiedź na pytanie o cel ludzkiego życia?
  • Refleksja nad życiem i śmiercią we fraszkach i pieśniach Jana Kochanowskiego
  • Kształtowanie się postaw obywatelskich w okresie renesansu (Rej, Kochanowski, Modrzewski, Skarga)
  • Kryzys renesansowej postawy humanizmu w Trenach Jana Kochanowskiego
  • Koncepcje odnowy Rzeczypospolitej w dobie renesansu i ich związek z prądami humanistycznymi epoki
  • Obraz i ocena polskiej rzeczywistości XVI w. na podstawie Krótkiej rozprawy... M. Reja
  • Polaków portret własny na podstawie Pieśni o spustoszeniu Podola J. Kochanowskiego
  • Obraz wsi w literaturze staropolskiej (od Satyry na leniwych chłopów przez Pieśń świętojańską o sobótce J. Kochanowskiego po Żeńców Sz. Szymonowica)
  • „Żyję na świecie, na którym zło często bywa chwalebnym” - problematyka moralna w Makbecie W. Szekspira
  • „Kaleka na duchu czy obłąkany zbrodnią?” - charakterystyka i ocena postępowania Makbeta
  • Walka o władzę w dramatach W. Szekspira (Hamlet, Makbet)

BAROK

  • Mikołaj Sęp Szarzyński: nowa koncepcja życia i człowieka (porównaj z postawą renesansowego humanisty)
  • Bóg i człowiek w poezji baroku na podstawie poezji M. Sępa Szarzyńskiego
  • Poezja D. Naborowskiego i J. A. Morsztyna jako realizacja barokowej konwencji literackiej
  • Kunsztowność dworskiej poezji barokowej na przykładzie wierszy Jana Andrzeja Morsztyna
  • Obraz XVII-wiecznej Polski w wierszach W. Potockiego - krytyka niesprawiedliwości społecznej i wad politycznych
  • Dwa oblicza polskiego sarmatyzmu w Pamiętnikach J. Ch. Paska i utworach W. Potockiego
  • Dramaty Moliera jako komedie charakterów (Świętoszek, Skąpiec)
  • Obnażenie fałszu i obłudy religijnej (dewocji, zakłamania) w Świętoszku Moliera
  • Jak motywują swe postępowanie bohaterowie Cyda Pierre

OŚWIECENIE

  • W jaki sposób patrioci walczyli o poprawę Rzeczypospolitej
  • Koncepcja człowieka oświeconego w drugiej połowie XVIII wieku
  • Ideał człowieka oświeconego w Mikołaja Doświadczyńskiego przypadkach I. Krasickiego
  • Humor i dydaktyzm bajek I. Krasickiego
  • Portrety XVIII-wiecznych Polaków w utworach pisarzy oświecenia
  • W jakie wady Polaków wymierzony był krytycyzm satyr I. Krasickiego?
  • Dydaktyzm w literaturze polskiego oświecenia
  • Aktualność, uniwersalizm i ponadczasowość cechami bajek I. Krasickiego
  • „Świat zepsuty” w satyrach I. Krasickiego
  • „Śmiejmy się z głupich choć i przewielebnych” - żart, drwina, ironia w Monachomachii I. Krasickiego. Istota poematu heroikomicznego
  • W jaki sposób Julian Ursyn Niemcewicz przedstawił w Powrocie posła aktualne konflikty polityczne?
  • Portrety i karykatury Polaków w twórczości pisarzy oświecenia
  • Mazurek Dąbrowskiego odpowiedzią na III rozbiór Polski, na utratę niepodległości
  • Rozwiń myśl Jana Jakuba Rousseau zawartą w Nowej Heloizie: „Miłość pozbawiona uczciwości traci swój największy powab”
  • Nowa koncepcja narodu i krytyka rządów szlachty w Przestrogach dla Polski Stanisława Staszica
  • Stanisław Staszic jako oświeceniowy publicysta w Przestrogach dla Polski

ROMANTYZM

  • Romantyczna koncepcja miłości - Cierpienia młodego Wertera
  • Apoteoza młodości w Odzie do młodości Adama Mickiewicza
  • Romantyczność Adama Mickiewicza jako ballada programowa
  • Świat romantycznych ballad (Goethe, Schiller, Mickiewicz)
  • Problem winy i kary w młodzieńczych utworach A. Mickiewicza
  • Świat romantycznych przeżyć bohatera lirycznego Sonetów krymskich A. Mickiewicza. Nowatorski charakter tych utworów
  • W jaki sposób romantycy opisywali przyrodę? Omów na podstawie poznanych utworów wczesnego romantyzmu (do 1r.)
  • W czym się wyraża ludowość ballad i II części Dziadów A. Mickiewicza?
  • Romantyczna miłość (Werter, Giaur, Gustaw)
  • „Nasz naród jak lawa...” - dokończ myśl Wysockiego i na podstawie III części Dziadów A. Mickiewicza uzasadnij jej trafność
  • Prometeizm i mesjanizm III części Dziadów A. Mickiewicza
  • Obraz społeczeństwa polskiego i jego ocena w III części Dziadów A. Mickiewicza
  • Konrad i Ksiądz Piotr - dramat postaw i racji
  • Konrad (III cz. Dziadów) i Kordian (Kordian) - charakterystyka porównawcza
  • Tragizm bohatera romantycznego na przykładzie Konrada Wallenroda, Konrada z III części Dziadów i Kordiana
  • Dziady cz. III - dramat romantyczny i narodowy
  • Przyroda słowem malowana - omów na przykładzie wybranych utworów (Sonety krymskie, Pan Tadeusz)
  • Idylliczny obraz świata w Panu Tadeuszu A. Mickiewicza i jego funkcja w świetle Epilogu
  • Historyzm, obyczaje i współczesność w Panu Tadeuszu
  • Różne wcielenia bohatera Mickiewiczowskiego
  • Jacek Soplica - nowy typ bohatera romantycznego
  • Historiozoficzne koncepcje J. Słowackiego w Kordianie
  • Pytania dotyczące narodu i sensu historii w Kordianie Juliusza Słowackiego
  • Dramat rodzinny w Nie-Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego
  • Świat jako teren procesów historycznych w Nie-Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego
  • Filozofia dziejów w Nie-Boskiej Komedii Z. Krasińskiego
  • Nowy typ bohatera w poemacie dygresyjnym Juliusza Słowackiego Beniowski
  • Juliusza Słowackiego poemat o sobie (na podstawie Beniowskiego)
  • Obraz miłości w Ślubach panieńskich Aleksandra Fredry
  • Relacje między jednostką a zbiorowością w wierszach C. K. Norwida (W Weronie, Fortepian Szopena, Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie, Do obywatela Johna Brown, Bema pamięci żałobny rapsod, Klaskaniem mając obrzękłe prawice)
  • Romantyczny buntownik i jego literackie wcielenia w znanych ci utworach literatury polskiej
  • Straszny, odległy czy niezrozumiały? - własne widzenie Boga w twórczości J. Słowackiego i A. Mickiewicza
  • „W imię sumienia - przeciw sumieniu” - tragizm bohatera romantycznego. Omów zagadnienie na wybranych przykładach
  • Koncepcje poety i poezji w twórczości romantyków (Konrad Wallenrod, Beniowski, Nie-Boska komedia)
  • Wolność i tyrania w literaturze romantycznej
  • Polska-Rosja - wizerunek narodów w dziełach romantyków
  • Cierpienie i ofiara, wina i kara w utworach romantycznych

POZYTYWIZM

  • Etos walki i etos pracy w wybranych utworach pozytywistycznych
  • Liryka Marii Konopnickiej wobec wyzwań epoki
  • Poezja miłosna Adama Asnyka
  • Konflikt pokoleń w Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej
  • W czym dopatrujesz się analogii i różnic między Panem Tadeuszem A. Mickiewicza a Nad Niemnem E. Orzeszkowej?
  • Jakie kryteria oceny wartości człowieka proponuje E. Orzeszkowa w powieści Nad Niemnem?
  • Trudny los dziecka w Tadeuszu, A...B...C..., Dobrej pani Elizy Orzeszkowej
  • Pionierka „siłaczek” - Joanna Lipska z noweli A...B...C... Elizy Orzeszkowej
  • Sposoby kreacji postaci kobiecych w powieściach E. Orzeszkowej i H. Sienkiewicza. Które z nich są dla ciebie bardziej przekonujące?
  • Lalka B. Prusa jako najlepsza powieść realizmu krytycznego
  • Lalka B. Prusa powieścią o trzech pokoleniach idealistów polskich
  • Wokulski to romantyk czy pozytywista?
  • Romantyczna miłość galanteryjnego kupca w Lalce Bolesława Prusa
  • W jaki sposób Henryk Sienkiewicz traktował historię w swoich powieściach historycznych (na przykładzie Potopu)?
  • Cechy powieści historycznej H. Sienkiewicza na przykładzie Potopu
  • W jaki sposób Trylogia H. Sienkiewicza spełnia zadanie „krzepienia serc”?
  • Na czym polega atrakcyjność postaci powieściowych H. Sienkiewicza?
  • Moralny triumf chrześcijan w Quo Vadis Henryka Sienkiewicza
  • Postać cesarza-despoty w Quo Vadis Henryka Sienkiewicza
  • Tragedia ojca Goriot, bohatera powieści Honoriusza Balzaka
  • W jaki sposób Honoriusz Balzak przedstawił społeczeństwo paryskie z początku XIX wieku w swej powieści Ojciec Goriot?

MŁODA POLSKA

  • W jaki sposób Joseph Conrad przedstawił swego bohatera w Lordzie Jimie?
  • Czy Lorda Jima można uznać za bohatera romantycznego?
  • Problemy psychologiczne i moralne w Zbrodni i karze Fiodora Dostojewskiego
  • Porównaj kreacje dwóch bohaterów wybitnych powieści psychologicznych Josepha Conrada i Fiodora Dostojewskiego
  • Omów metaforyczne znaczenie tytułu powieści Josepha Conrada Jądro ciemności
  • Gromada chłopska jako bohater zbiorowy Chłopów Władysława Stanisława Reymonta
  • Mitologizacja chłopskiego bytu w Chłopach W. Reymonta
  • Bronowice i Lipce - dwa obrazy wsi polskiej przełomu wieków
  • Słowa: „Człowiek to rzecz święta, której nikomu krzywdzić nie wolno” potraktuj jako motto znanych ci utworów S. Żeromskiego
  • Problematyka narodowowyzwoleńcza w opowiadaniach S. Żeromskiego
  • „Z szlachtą polską polski lud” - mit solidaryzmu narodowego w ocenie S. Wyspiańskiego i S. Żeromskiego
  • Istota bezdomności w Ludziach bezdomnych S. Żeromskiego
  • Trudne wybory bohaterów S. Żeromskiego - czy doktor Judym jest postacią tragiczną?
  • Wesele Stanisława Wyspiańskiego jako dramat modernistyczny
  • W jaki sposób Stanisław Wyspiański w Weselu ukazał współczesną sobie Polskę, a także jej przeszłość i przyszłość?
  • Chłopi i ludomania w Weselu S. Wyspiańskiego
  • Społeczna rola inteligencji w ujęciu S. Wyspiańskiego i S. Żeromskiego
  • Na czym polega narodowy i symboliczny charakter Wesela S. Wyspiańskiego?
  • W jaki sposób Gabriela Zapolska rozprawia się z dulszczyzną w swoim dramacie pt. Moralność pani Dulskiej?
  • Moralność pani Dulskiej G. Zapolskiej jako tragifarsa kołtuńska
  • Przejawy dekadentyzmu i sposoby jego przezwyciężania w poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera
  • Na podstawie znanych ci utworów stwórz portret poety - dekadenta
  • Filozoficzny wymiar poezji B. Leśmiana
  • Prostota i fascynacja światem w wierszach L. Staffa
  • Bóg umarł - znajdź potwierdzenie słów Nietzschego w młodopolskiej poezji
  • Motyw gór i elementy impresjonistyczne w poezji K. Przerwy-Tetmajera
  • Czy poezja może ocalić? - pozycja artysty w społeczeństwie młodopolskim na podstawie wierszy K. Przerwy-Tetmajera
  • Symbolizm i impresjonizm w poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera
  • Symbolizm i impresjonizm w Sonetach J. Kasprowicza (Cykl Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach)
  • Naturalizm w poezji Jana Kasprowicza: wiersz W chałupie i cykl sonetów Z chałupy
  • Symbolizm i katastrofizm w poezji Jana Kasprowicza: Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach oraz Hymny
  • Franciszkanizm w twórczości Jana Kasprowicza: Księga ubogich, Mój świat

DWUDZIESTOLECIE MIĘDZYWOJENNE

  • Przedwiośnie Stefana Żeromskiego jako powieść polityczna
  • Obraz rewolucji społecznej w Nie-Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego i Przedwiośniu Stefana Żeromskiego
  • W jaki sposób Zofia Nałkowska połączyła w Granicy problematykę społeczno-polityczną z psychologiczną?
  • Refleksje o złożonej naturze człowieka w powieści Zofii Nałkowskiej Granica
  • Granica Z. Nałkowskiej jako nowy typ powieści społeczno-obyczajowej
  • Portret Zenona Ziembiewicza - bohatera Granicy Z. Nałkowskiej
  • Bogumił i Barbara w powieści Noce i dnie Marii Dąbrowskiej - dwie przeciwstawne postawy życiowe
  • Twórczość J. Iwaszkiewicza. Ewolucja postawy życiowej od Oktostychów do Lata 1(Prolog, Erotyk, Szczęście, XV, XXV, XXXVII)
  • Różnorodność poezji M. Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej na przykładzie wybranych utworów (Miłość, Nike, Samobójstwo dębu, La precieuse, Historia o czarownicach)
  • Twórczość polskich futurystów na wybranych przykładach (manifesty i wiersze A. Wata, A. Sterna, B. Jasieńskiego)
  • J. Przyboś jako przedstawiciel Awangardy Krakowskiej (Gmachy, Z Tatr, Notre-Dame, Lipiec, Odjazd z wakacji)
  • Odrębność i oryginalność twórczości poetyckiej Bolesława Leśmiana
  • Poezja i codzienność w wierszach L. Staffa (Poeta, Ars poetica, Kartoflisko, Wół, Wysokie drzewa)
  • Witalizm i pochwała życia w twórczości J. Tuwima (Wiosna, Życie, Do krytyków, Sokrates tańczący)
  • Ewolucja twórczości W. Broniewskiego: od żołnierza legionów do komunisty, od rewolucjonisty do autora współczesnych trenów (Młodość, Zagłębie Dąbrowskie, Bagnet na broń, Targowisko, Lament)
  • Folklor miejski i ironia w utworach K. I. Gałczyńskiego (Kryzys w branży szarlatanów, Ulica Towarowa, Zima z wypisów szkolnych)
  • Problem odczłowieczenia i redukcji człowieka do formy manekina w Sklepach cynamonowych oraz Sanatorium pod Klepsydrą B. Schulza
  • Walka z formą jako próba zachowania autentyczności w Ferdydurke W. Gombrowicza
  • Prawda, fałsz i mit w Żeglarzu J. Szaniawskiego
  • Szewcy S. I. Witkiewicza jako wizja społecznego kataklizmu
  • Ironia i groteska w dramacie S. I. Witkiewicza W małym dworku
  • Mieszanina realizmu i groteski w sposobie prezentacji świata powieściowego w Mistrzu i Małgorzacie Michała Bułhakowa
  • Uniwersalne przesłanie wynikające ze splotu trzech wątków Mistrza i Małgorzaty M. Bułhakowa
  • Mistrz i Małgorzata Michaiła Bułhakowa jako wizerunek państwa totalitarnego
  • Wizerunek Józefa K. Człowiek w Procesie F. Kafki

LITERATURA WSPÓŁCZESNA

  • Poetyckie świadectwa wojny. Wrzesień utworach Antoniego Słonimskiego (Alarm), Władysława Broniewskiego (Żołnierz polski), Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (Pieśń o żołnierzach z Westerplatte) oraz Zbigniewa Herberta (IX)
  • Dramat pokolenia Kolumbów w liryce K. K. Baczyńskiego (Pokolenie I, Pokolenie II, Ten czas, Z głową na karabinie)
  • Obraz okupacyjnej Warszawy w opowiadaniach T. Borowskiego (Pożegnanie z Marią, Matura na Targowej)
  • Prawda o obozach i człowieku w opowiadaniach T. Borowskiego (Dzień na Harmenzach, Proszę państwa do gazu, U nas w Auschwitzu)
  • Mechanizm zbrodni ludobójstwa na przykładzie Medalionów Z. Nałkowskiej
  • Wpływ wojny i terroru na psychikę i moralność człowieka na przykładzie Medalionów Z. Nałkowskiej
  • Jak rozumiesz wymowę motta, którym Zofia Nałkowska opatrzyła zbiór swych opowiadań pt. Medaliony - „Ludzie ludziom zgotowali ten los”?
  • Obserwacje ludzkich postaw w nieludzkim świecie obozów w Innym świecie Gustawa Herlinga-Grudzińskiego
  • W jaki sposób Marek Edelman wspomina powstanie w getcie warszawskim w reportażu Hanny Krall Zdążyć przed Panem Bogiem?
  • Tragedia Żydów, tragedia Polski, tragedia naszej cywilizacji (T. Różewicz: Krzyczałem w nocy, Zostawcie nas, Żywi umierali, Cz. Miłosz: Campo di Fiori, Biedny chrześcijanin patrzy na getto, A. Szczypiorski: Początek, W. Broniewski: Żydom polskim, Ballady i romanse)
  • Zapis o umieraniu miasta w Pamiętniku z powstania warszawskiego M. Białoszewskiego
  • Portret hitlerowskiego zbrodniarza w Rozmowach z katem Kazimierza Moczarskiego
  • Tragizm młodego pokolenia w Popiele i diamencie J. Andrzejewskiego
  • Sąd o sile i słabości człowieka w Popiele i diamencie J. Andrzejewskiego
  • Porażenie wojną oraz poetycka moralistyka w wierszach Tadeusza Różewicza
  • Wojna w poezji Cz. Miłosza (Campo di Fiori, W Warszawie, Ballada, Walc)
  • Bogactwo refleksji na temat problemów współczesności w poezji Cz. Miłosza (Piosenka o końcu świata, Który skrzywdziłeś, Zaklęcie, Piosenka o porcelanie)
  • Bohater Małej apokalipsy Tadeusza Konwickiego
  • Z. Herbert - poeta współczesności. Pytania o sens i wartość życia zawarte w wybranych utworach
  • „Poezja rupieci” M. Białoszewskiego (Podłogo błogosław, Karuzela z madonnami, Rozprawa o stolikowych baranach, Szare eminencje zachwytu)
  • „Póki żyję nic mnie nie usprawiedliwia” - rozrachunkowy charakter poezji W. Szymborskiej
  • Ewa Lipska jako przedstawicielka Nowej Fali (My, Dom, Egzamin)
  • Rzeczywistość, język i wyobraźnia w poezji Stanisława Barańczaka (Spójrzmy prawdzie w oczy, U końca wojny dwudziestodwuletniej)
  • Powrót do prostoty i dzieciństwa drogą do ocalenia człowieka - wiersze J. Twardowskiego
  • Różne światy i różne koncepcje sztuki w Dwóch teatrach J. Szaniawskiego
  • Bohater Kartoteki Tadeusza Różewicza jako przedstawiciel pokolenia
  • Żywioł parodii i groteski w Tangu Sławomira Mrożka
  • Postawy ludzkie w sytuacji zagrożenia śmiercią w powieści Alberta Camusa Dżuma
  • Funkcja alegorii w Folwarku zwierzęcym George
  • Powieść George'a Orwella Rok 1984 jako antyutopia
  • Obraz XX wieku w Listach starego diabła do młodego Clive'a Staplesa Lewisa
  • Co mówi o ludziach „młodemu diabłu” Piołunowi „stary diabeł” Krętacz? (Analogia najczęstszych wad i grzechów człowieka
  • Obraz rewolucji w Cesarzu Ryszarda Kapuścińskiego
  • Obraz państwa totalitarnego i postać dyktatora w Cesarzu Ryszarda Kapuścińskiego
  • Papieskie rozumienie zła, dobra i cierpienia w Pamięci i tożsamości Jana Pawła II
  • Ojczyzna i patriotyzm w Pamięci i tożsamości Jana Pawła II

Indeks tytułów

Indeks nazwisk