Jaka jest rola tarcz hamulcowych?
Tarcze hamulcowe to jedne z najważniejszych elementów wykonawczych układu hamulcowego. Obracając się wraz z kołem są ściskane przez umieszczone w zaciskach hamulcowych klocki. Powoduje to zmniejszenie prędkości obrotowej kół i zmniejszenie prędkości pojazdu. Tarcze hamulcowe są elementami wykonanymi precyzyjnie i specyficznie dla każdego modelu samochodu. Muszą one wytrzymywać olbrzymie obciążenia mechaniczne, a także szeroki zakres temperatur, gdyż w normalnie eksploatowanym samochodzie temperatura tarcz sięga kilkuset stopni Celsjusza.
Jak często należy wymieniać tarcze hamulcowe?
Tarcze muszą być wykonane z dobrej jakości materiału, który będzie odporny na odkształcanie wskutek zalania gorących tarcz wodą, na przykład z kałuży. Tarcze hamulcowe w miarę ich eksploatacji zużywają się, zmniejszając swoją grubość. W zależności od stylu jazdy i rodzaju stosowanych klocków hamulcowych, jeden komplet tarcz wystarcza na około 2-3 komplety klocków hamulcowych, czyli na przejechanie około 60-80 tysięcy kilometrów. Czynnikiem decydującym o konieczności ich wymiany jest grubość powierzchni roboczej tarczy. Minimalna, dopuszczalna grubość jest określona odpowiednim oznaczeniem na kołnierzu tarczy hamulcowej.
Jak wygląda wymiana tarcz hamulcowych?
Wymiana tarcz hamulcowych polega na zdemontowaniu koła samochodu, a następnie wymontowaniu zacisku hamulcowego, odkręceniu jego jarzma i wymontowaniu tarczy hamulcowej. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności, należy jednak pamiętać, że przed zamontowaniem nowych tarcz trzeba oczyścić piastę na powierzchni styku z tarczą. Zakładając komplet nowych tarcz hamulcowych należy bezwzględnie założyć nowe klocki hamulcowe, gdyż stare ułożone są do dotychczas używanych tarcz i nie dość, że spowodują zniszczenie nowych tarcz, to także będą o wiele gorzej spełniać swoje zadanie.
O czym jeszcze należy pamiętać?
Dobrze jest przy okazji zmiany tarcz hamulcowych zwrócić uwagę na poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku wyrównawczym na pompie hamulcowej oraz temperaturę jego wrzenia (test na zawartość wody). Chcąc mieć pewność, że nowe tarcze i klocki hamulcowe będą działać w maksymalnie skuteczny sposób należy także zlecić konserwację zacisków hamulcowych i ich prowadnic.