Jaka jest rola oleju w automatycznej skrzyni biegów?
Automatyczna skrzynia biegów jest przekładnią sterowaną hydraulicznie za pomocą płynu. Płyn ten ma za zadanie smarować wewnętrzne, ruchome części skrzyni, a także uczestniczyć w przekazywaniu do elementów wykonawczych sygnałów pochodzących z jednostki sterującej. Przez płyn hydrauliczny realizowany jest wybór trybu pracy skrzyni (jazda do przodu, do tyłu, postój itp.) oraz zmiana przełożeń w trakcie jazdy.
Jak wygląda wymiana oleju automatycznej skrzyni biegów?
Ważne jest, żeby olej znajdujący się w automatycznej skrzyni biegów miał odpowiednią klasyfikację i był czysty. Podczas pracy przekładni do oleju dostają się drobne zanieczyszczenia, opiłki metalu i inne cząstki stałe. Nie wszystkie z nich mogą zostać wychwycone przez filtr.
Olej ulega przepracowaniu, co w połączeniu z zebranymi zanieczyszczeniami powoduje konieczność jego okresowej wymiany. Wymiany takiej dokonuje się przez odkręcenie i wymontowanie miski olejowej skrzyni biegów, zlanie znajdującego się w niej oleju, a następnie po ponownym zamontowaniu miski, wlaniu nowego oleju. Dobrze jest podczas tej operacji skontrolować stan uszczelki miski, a w razie potrzeby wymienić ją na nową. Bardzo często nowa uszczelka znajduje się w zestawie z filtrem oleju automatycznej skrzyni, gdyż wymiana filtra jest obowiązkowa przy każdej zmianie oleju.
Po wlaniu świeżego oleju o odpowiedniej dla danego samochodu klasyfikacji i sprawdzeniu jego poziomu, należy wykonać jazdę próbną w celu sprawdzenia, czy skrzynia biegów działa prawidłowo i czy nie występują wycieki. Następnie należy ponownie sprawdzić poziom oleju w skrzyni.
O czym należy pamiętać?
Zaniechanie wymiany oleju może doprowadzić do nieprawidłowej pracy skrzyni biegów, objawiającej się przełączaniem biegów w niewłaściwych momentach lub zupełnym brakiem możliwości zmiany przełożenia.
W skrajnych przypadkach może dojść do całkowitego uszkodzenia automatycznej skrzyni biegów. Częstotliwość wymiany oleju ATF (Automatic Transmission Fluid) zawiera się zwykle w granicach od 30 do 60 tysięcy kilometrów przebiegu. Niektórzy producenci samochodów zalecają jego pierwszą wymianę dopiero po przejechaniu 100 tysięcy kilometrów.