Co to jest drążek stabilizatora?
Drążek stabilizatora jest pracującym skrętne, elastycznym elementem, który łączy ze sobą zawieszenia prawego i lewego koła jednej osi samochodu. Jego zadaniem jest przenoszenie ugięcia zawieszenia, z jednej strony pojazdu na stronę przeciwną, podczas pokonywania zakrętu. W ten sposób przeciwdziała zbyt dużemu przechyłowi nadwozia i zapewnia zwiększenie przyczepności koła znajdującego się po zewnętrznej stronie zakrętu.
Jak zbudowany jest łącznik drążka stabilizatora?
Drążek stabilizatora połączony jest z wahaczami zawieszenia lub amortyzatorami, za pomocą łączników, które zawierają przeguby kulowe i gumowe elementy tłumiące drgania. Łączniki są zatem jedynymi elementami przenoszącymi siły powstające podczas pokonywania zakrętów, z jednej strony samochodu na drugą.
Kiedy należy wymienić łącznik drążka stabilizatora?
Na skutek przejeżdżania przez nierówności drogi, łączniki ulegają wybiciu, co objawia się uciążliwym stukaniem podczas jazdy. W takim przypadku konieczna jest wymiana uszkodzonych łączników. Zaleca się robić to parami, gdyż żywotność łączników jest do siebie zbliżona i awaria jednego oznacza rychły koniec jego odpowiednika, znajdującego się po drugiej stronie samochodu.
Jak wygląda wymiana łącznika drążka stabilizatora?
Wymiana łącznika polega na podniesieniu samochodu, zdemontowaniu koła i odkręceniu łącznika od wahacza (lub amortyzatora) oraz od drążka stabilizatora. Często połączenia te są skorodowane i konieczne jest uszkodzenie łączników poprzez rozcięcie ich śrub, aby możliwy był ich demontaż. Montaż nowych łączników przebiega w odwrotnej kolejności.
Po dokonaniu wymiany nie jest konieczne ustawianie geometrii zawieszenia.