1.
źródłowe - tekst redagowany jest na podstawie źródeł pochodzących bezpośrednio od kompozytora
przede wszystkim autografów, korygowanych przez Chopina kopii autografów oraz pierwodruków,
w tym egzemplarzy lekcyjnych z odręcznymi adnotacjami Chopina. Redakcja WN dysponuje oryginałami
lub fotokopiami praktycznie wszystkich dostępnych źródeł;
2.
krytyczne - źródła badane są pod kątem ich autentyczności i wzajemnych powiązań. Szczególny nacisk
postawiony jest na kompleksową analizę źródeł, a nie tylko odtworzenie jednego lub kilku z nich.
Tylko taka metoda badań pozwala bowiem na określenie w sposób najbardziej wiarygodny intencji twórcy.
Charakterystyka, filiacja i rozbieżności źródeł podane są w Komentarzach źródłowych wraz
z uzasadnieniem poszczególnych decyzji redakcyjnych;
3.
praktyczne - w tekście nutowym obok oryginalnej Chopinowskiej aplikatury podane jest palcowanie
sprawdzone w praktyce koncertowej, a Komentarze wykonawcze dołączone do każdego tomu wyjaśniają
wszystkie te elementy zapisu nutowego, które mogą budzić wątpliwości u dzisiejszego wykonawcy.
Komentarze zawierają między innymi rozwiązania ozdobników, wskazówki dotyczące pedalizacji
(ze względu na różnice brzmienia fortepianów z czasów Chopina i dzisiejszych autentyczna pedalizacja
nie zawsze może być stosowana literalnie), propozycje realizacji "legato harmonicznego"
(chwyt wykonawczy chętnie stosowany przez Chopina, a dziś zapomniany).