Wychowawcza rola szkoły
Autor: Janusz Kirenko, Danuta Wosik-Kawala, Teresa Zubrzycka-Maciąg (red.)
ISBN:[zasłonięte]978-8384-160-0
Wydawnictwo: UMCS, Lublin
Liczba stron: 387
Wymiar: 170 x 240 mm
Stan: bardzo dobry
Problematyka wychowawcza wciąż jest niedoceniana w polskim systemie edukacji, a przecież wychowanie, obok kształcenia i opieki, to główne zadania współczesnej szkoły. Oczekuje się od niej, aby była nie tylko instytucją nauczającą, ale także chroniącą indywidualność każdego ucznia, przygotowującą do świadomego i wartościowego uczestnictwa w życiu społecznym oraz do kierowania własnym rozwojem i samorealizacji. Szczególną rolę w procesie wychowania szkolnego odgrywają nauczyciele - wychowawcy klas. Od ich wiedzy, umiejętności, postaw i zaangażowania w dużej mierze zależy stosunek uczniów do obowiązków szkolnych, nastawienie i motywacja do nauki, funkcjonowanie w grupie rówieśniczej, a w konsekwencji jakość życia szkolnego. Bardzo ważne dla skuteczności podejmowanych przez nauczyciela działań wychowawczych jest pozyskanie dla współpracy rodziców. Tym głównym kierunkom refleksji pedagogicznej nad wychowaniem w szkole poświęcone jest niniejsze opracowanie. To książka dla tych, którym zagadnienia związane z wychowaniem dzieci i młodzieży są bliskie, pomagają bowiem w racjonalnej i efektywnej pracy z nimi.
Spis treści:
WstępCzęść I SZKOŁA JAKO ŚRODOWISKO WYCHOWAWCZEMaria Chodkowska Współodpowiedzialność rodziców i szkoły za wychowanie młodych pokoleń (wświetle raportów CBOS)
Wiesława Walc Opiekuńczo-wychowawcza funkcja polskiej szkoły Teresa Zubrzycka-Maciąg, Danuta Wosik-Kawala Wychowanie w szkole w świetle doświadczeń i opinii studentów pedagogiki Dorota Pankowska, Anna Witek Strata czasu czy szansa rozwojowa? Godziny wychowawcze w percepcji uczniów szkół ponadpodstawowych Jolanta M. Wolińska Obraz szkoły, nauczyciela i kolegi w percepcji uczniów gimnazjum Beata Bednarczuk Atmosfera uczenia się w świadomości absolwentów klas prowadzonych na podstawie założeń pedagogiki Marii Montessori Wojciech J. Maliszewski Indywidualność w kształceniu i wychowaniu. Perspektywa nauczyciela i wychowankaCzęść II NAUCZYCIEL JAKO WYKONAWCA ZADAŃ WYCHOWAWCZYCHTeresa Lewandowska-Kidoń Stereotyp nauczyciela w opinii społecznejMaria Kocór Kompetencje wychowawcy klasy w ocenie uczniów i nauczycieli Małgorzata Samujło Przygotowanie uczniów do pracy nad sobą jako zadanie nauczyciela wychowawcyIzabella Maria Łukasik Kompetencje społeczne pedagogów z różnym poczuciem samoskuteczności Janina Janowska Interakcje nauczyciel-uczeń jako czynnik stresogenny (w świetle badańwłasnych)Anna Bochenek, Anna Grabowiec Przygotowanie przyszłych nauczycieli wychowania fizycznego do realizacji zadańwychowawczych Marzena Kowaluk O krok od bezradności, czyli nauczyciel wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Danuta Osik-Chudowolska Możliwości współpracy szkoły z oddziałami integracyjnymi z rodziną dzieci niepełnosprawnych Joanna Jemielnik Możliwości współpracy nauczycieli i rodziców w procesie wychowania i kształcenia uczniów w szkole muzycznejCzęść III WYCHOWANIE W SZKOLE W UJĘCIU HISTORYCZNYM (w świetle badańpolskich i ukraińskich)Barbara Kalinowska-Witek Oczekiwania wobec szkoły elementarnej i średniej na przełomie XIX i XX wieku (wświetle wybranych czasopism kobiecych Królestwa Polskiego)Adam Marcinkowski Refleksje na temat założeń polityki oświatowej i wychowawczej II RzeczypospolitejKatarzyna Kochan Wychowanie patriotyczne w elementarzach II Rzeczypospolitej Mariya Chepil Działalność wychowawcza ukraińskich nauczycieli Galicji w procesie edukacji narodowej uczniów (1[zasłonięte]867-19) Anna Pohorila The role of the teacher in the formation of senior pupils‘ creative personality (1[zasłonięte]950-19) Rola nauczyciela w kształtowaniu osobowości twórczej licealistów w latach 1[zasłonięte]950-19Roman Vyshnivskyi Iwan Franko about the role of a teacher inyouth education Iwan Franko na temat roli nauczyciela w edukacji uczniów
Gorąco zachęcam do licytacji :)