Lech Wyszczelski
Działalność oświatowo-wychowawcza w Wojsku Polskim w latach 1[zasłonięte]918-19
Bellona, Warszawa 1995
184 s., 24 cm
stan dobry (stemple i sygn. bibl.)
SPIS TREŚCI
Wstęp.................................... 5
1. Doświadczenia i wnioski z prowadzenia pracy oświatowo-wychowawczej
w polskich formacjach zbrojnych w I wojnie światowej........ 8
2. Zasady prowadzenia działalności oświatowo-wychowawczej podczas działań wojennych w latach 1[zasłonięte]918-19................ 19
3. Struktura pionu oświatowo-wychowawczego i kierunki działalności w latach 1[zasłonięte]921-19............................. 46
4. Formy i metody działalności oświatowo-wychowawczej w latach 1[zasłonięte]926-19................................ 70
5. Zmiany organizacyjne i merytoryczne podjęte w latach 1[zasłonięte]934-19. . 90
Zakończenie................................. 108
Bibliografia................................. 111
Załączniki..................... 122
Wstęp
Potrzeba prowadzenia działalności oświatowo-wychowawczej ujawniła się wraz z przejściem do etapu tworzenia wojska narodowego opartego o powszechny pobór. Zapoczątkowane to zostało podczas rewolucji francuskiej i dalszych zmian, jakie ona za sobą niosła w zakresie wojskowości europejskiej. W Polsce jeszcze przed rewolucją francuską, bo w Szkole Rycerskiej, doceniono znaczenie działalności oświatowo-wychowawczej w procesie szkolenia przede wszystkim kadr oficerskich. Ideały wychowawcze zaszczepione w Szkole Rycerskiej jej wychowankowie starali sie realizować praktycznie. Z przemyślaną i planową działalnością oświatowo-wychowawczą w Wojsku Polskim mieliśmy do czynienia w czasie powstania kościuszkowskiego, a następnie w tworzonych we Włoszech Legionach Polskich walczących u boku wojsk napoleońskich.
Ponad stuletnia niewola narodowa zahamowała pracę nad wypracowaniem spójnego modelu działalności oświatowo-wychowawczej. Pewnych prób w tym względzie dokonywano podczas powstań narodowych, głównie w powstaniu listopadowym i styczniowym.
W okresie poprzedzającym wybuch I wojny światowej, kiedy krystalizowała sie koncepcja podjęcia walki o przynajmniej częściową odbudowę niepodległości, powstał zamysł zintensyfikowania działań nad pobudzeniem postaw patriotycznych Polaków poddawanych intensywnym poczynaniom służącym ich wynaradawianiu. Dostrzeżono fakt, że największą przeszkodą w budzeniu świadomości narodowej był ogromny analfabetyzm - skutek celowej polityki okupantów - i słaba znajomość własnych dziejów i tradycji orężnych.
W polskich formacjach zbrojnych walczących na frontach I wojny światowej podejmowano próby prowadzenia działalności oświatowo-wychowawczej. Ich głównym celem było budzenie świadomości narodowej poprzez akcję oświatową i wychowawczą.
Szczególna potrzeba prowadzenia intensywnej pracy oświatowo-wychowawczej w szeregach odrodzonego Wojska Polskiego ujawniła się podczas walki o granice Polski w latach 1[zasłonięte]918-19. Wówczas to uznano, iż działalność wychowawcza winna dominować nad innymi dziedzinami życia wojskowego. Stawiano ją nawet wyżej nad działalność szkoleniową. Postanowiono także, że działalność oświatowo--wychowawczą winni prowadzić wszyscy oficerowie. W pierwszym polskim podręczniku dla szkół podchorążych Mariana Porwita pt. Służba oficerska, wydanym w 1919 r., ujęto obowiązki spoczywające na oficerach. „Służba oficerska - pisał Porwit - jest ważna, gdyż jest wychowawcza. Wychowując wiernych i karnych, żołnierzy, damy państwu naszemu takich samych zalet obywateli. [...] Oficer występuje w służbie zawodowej: a) jako nauczyciel i wychowawca, b) jako dowódca".
Działalność oświatowo-wychowawcza w Wojsku Polskim po przyjęciu przez nie struktury pokojowej przechodziła różne fazy. Była bardziej lub mniej doceniania przez centralne władze wojska, Stanowiła jednak istotny czynnik szkolenia żołnierzy, zwłaszcza zasadniczej służby wojskowej, a przede wszystkim wyrabiania
u nich poczucia przynależności narodowej i świadomości obywatelskiej. W okresie poprzedzającym wybuch (I wojny światowej działalności tej nadano wysoką rangę i przystąpiono do fazy intensywnego oddziaływania propagandowego.
Pomimo dużego znaczenia, jaką działalność oświatowo-wychowawcza odgrywała w życiu wojska w okresie międzywojennym, nie doczekała się ona wszechstronnej analizy i opracowania naukowego. W polskiej historiografii wojskowej brak jest opracowań prezentujących działalność oświatowo-wychowawcza w Wojsku Polskim w latach 1[zasłonięte]918-19. Pod względem badawczym tematyka ta jest mocno zaniedbana. Ukazały się drukiem tylko nieliczne artykuły naukowe i populamo-naukowe. Problematyka ta jest z reguły pomijana w opracowaniach monograficznych poświęconych omawianemu okresowi, poza niewielkim rozdziałem jaki jej poświęcił prof. Piotr Stawecki w pracy Polityka wojskowa Polski w latach 1[zasłonięte]921-19. Praca J. Karwina, E. Pomianowskiego i S. Rut-kowskiego Z dziejów wychowania wojskowego w Polsce jest mocno zdezaktualizowana, zwłaszcza w odniesieniu do analizowanej problematyki i dlatego wykorzystana została tylko w niewielkim stopniu. W powyższych uwarunkowaniach zaszła potrzeba oparcia się na materiałach źródłowych, niezwykle rozproszonych w archiwach, zwłaszcza w Centralnym Archiwum Wojskowym, gdzie przechowywana jest większość tego typu źródeł. Wykorzystane zostały instrukcje i inne dokumenty normatywne przechowywane zwłaszcza w Centralnej Bibliotece Wojskowej.
Niechęć historyków wojskowości do wszechstronnego przebadania działalności oświatowo-wychowawczej w Wojsku Polskim w latach 1[zasłonięte]918-19 wynika nie tylko z rozproszenia źródeł i dużej pracochłonności w opracowaniu niniejszej problematyki. Spowodowana ona była także małą atrakcyjnością powyższego tematu badawczego do końca lat osiemdziesiątych. Ówczesne władze wojskowe nie były zainteresowane wszechstronnymi badaniami nad dziejami Wojska Polskiego w okresie międzywojennym, a przede wszystkim nad działalnością oświatowo-wychowawcza. Korzystano bowiem z zupełnie innych wzorców w prowadzonej wówczas pracy partyjno-politycznej.
Wojsko Polskie III Rzeczypospolitej, starające się wykorzystać wiele doświadczeń z okresu międzywojennego, winno być zainteresowane w zapoznaniu się z prowadzonym wówczas modelem działalności oświatowo-wychowawczej, zwłaszcza gdy nadal poszukiwany jest współczesny model prowadzenia działalności wychowawczej.
Niniejsze opracowanie składa się z pięciu rozdziałów. Pierwszy - wprowadzający - ukazuje próby prowadzenia pracy oświatowo-wychowawczej w polskich formacjach zbrojnych walczących na frontach I wojny światowej. Rozdział drugi analizuje powyższą działalność w warunkach wojennych w latach 1[zasłonięte]918-19, kiedy to żołnierz polski musiał w bronią w ręku walczyć o granice odrodzonej Polski W pokojowych dziejach Wojska Polskiego II Rzeczypospolitej wyodrębniono trzy rozdziały obejmujące lata 1[zasłonięte]921-19, 1[zasłonięte]926-19 i 1[zasłonięte]934-19. W poszczególnych etapach odnajdujemy wyraźne różnice w metodach i formach prowadzonej pracy oświatowo-wychowawczej |