WYCHOWANIE MUZYCZNE I NAUKA O MUZYCE W ŚWIETLE PRZEMIAN KULTUROWYCH I CYWILIZACYJNYCH
pod redakcją Janusza Zathey
Wydawnictwo: Akademia Muzyczna w Krakowie, 2003, format B5, s. 204
Antologia zawiera teksty autorów polskich i zagranicznych. Tematyka dotyczy: zastosowania programów komputerowych i Internetu w wychowaniu muzycznym oraz nauce o muzyce, instrumentów elektronicznych w Japonii i w Polsce, programów telewizyjnych, muzyki rockowej, problematyki młodzieżowej. Także o związkach muzyki i plastyki.
Słowo wstępne I. W STRONĘ DIAGNOZY Wolfgang MASTNAK: Zintegrowana pedagogika muzyczna. Konflikty, wymagania i idee w zróżnicowanym i wielokulturowym świecie; Wolfgang MASTNAK: Wychowanie poliestetyczne. Współdziałanie zmysłów a integracja sztuk; Zofia KONASZKIEWICZ: Dylematy wychowania muzycznego jako integralna część dylematów współczesnego wychowania; Antoni PORCZAK: Medialna dyspersja wyobraźni. II. W STRONĘ NOWYCH IDEI W WYCHOWANIU MUZYCZNYM Shiro FUJITA: Wychowanie muzyczne w japońskich szkołach ogólnokształcących po wprowadzeniu elektronicznych instrumentów klawiszowych; Janusz ZATHEY: Zagubione ogniwo triady wychowawczej – edukacja estetyczna na rozdrożu; Leon MARKIEWICZ: Kształtowanie gustów estetycznych młodzieży przez telewizję: na przykładzie programu dla nastolatków „Luz” preferującego muzykę wyłącznie rockową; Karl-Georg WALDINGER: Ronsdorferski projekt rockowy „Uczniowie kreują media”. Znaczenie pedagogiczne ukierunkowanej na projekty edukacyjne pracy z dziećmi i młodzieżą w „szkole otwartej”; Stefan OLBERT: Szkic o nowym słyszeniu. Uwagi o percepcji i estetyce muzyki rockowej lat 1[zasłonięte]972-19; Stanisław JUSZCZYK: Media elektroniczne w wychowaniu muzycznym i plastycznym; Mariusz KĄKOLEWICZ: Związki edukacji medialnej z wychowaniem muzycznym i plastycznym; Zdzisław KURKOWSKI: Goniąc nowoczesność. III. W STRONĘ KONKRETNYCH MEDIÓW ELEKTRONICZNYCH Mariusz BARANOWSKI: Przez muzykę do mądrości; Magdalena DŁUGOSZ: Solfeż komputerowy. Wspomaganie procesu kształcenia słuchu muzycznego poprzez użycie elektronicznych instrumentów muzycznych i komputera; Ryszard TOMCZYK, Irena ZATHEY-TOM: Zastosowanie komputerów i syntezatorów do opracowania i realizacji testów solfeżowych; Krzysztof BILICA: CD-ROM z Chopinem; Guerino MAZZOLA Collaboratory. Internet rewolucjonizuje teorię i praktykę muzyczną. ANEKS. Programy komputerowe wybrane pod kątem potrzeb wychowania muzycznego i początkowej edukacji muzycznej