Wstęp
Rozdział I
Filozofia a pedagogika – związki i zależności
1. Pojęcie paidei
1.1. Klasyczne źródła paidei
1.2. Paideia jako miejsce spotkania filozofii i pedagogiki
2. Antropologia fi lozofi czna a pedagogika
2.1. Filozofia człowieka a problem wychowania
2.2. Koncepcje człowieka a modele wychowania
2.3. Antropologiczne podstawy współczesnej edukacji
3. Etyka a pedagogika
3.1. Wychowawczy charakter etyki normatywnej
3.2. Aksjologia a pedagogika
3.2.1. Wartości w celach i ideałach wychowania
3.2.2. Wartości w treściach i metodach wychowania
4. Perspektywy współczesnej filozofii edukacji
Rozdział II
Źródła i inspiracje filozofii Józefa Tischnera
1. Rola fenomenologii w filozofii Józefa Tischnera
1.1. Edmund Husserl
1.2. Roman Ingarden
1.3. Martin Heidegger
2. Spotkanie z filozofią dialogu
2.1. Dialogiczny paradygmat w filozofii XX wieku
2.2. Spotkanie z myślą Emmanuela Levinasa
3. Od fenomenologii do hermeneutyki
3.1. Hermeneutyczny postulat rozumienia
3.2. Paul Ricoeur
4. Biblia w filozofii Józefa Tischnera
4.1. Biblia jako źródło prawdy o człowieku
4.2. Biblia jako źródło myślenia z głębi metafory
Rozdział III
Józefa Tischnera koncepcja człowieka agatologicznego
1. Człowiek wobec wartości – koncepcja Ja aksjologicznego
1.1. Źródłowe doświadczenie Ja
1.2. Solidaryzacja
1.3. Ja aksjologiczne
1.3.1. Prywatywność
1.3.2. Irrealność
1.3.3. Radykalna indywidualność
1.3.4. Pozytywność
2. Koncepcja osoby – personalistyczny fundament filozofii Józefa Tischnera
2.1. Osoba jako w y r a z
2.2. Sobość
2.3. Wolność
2.3.1. Aksjologiczny wymiar wolności
2.3.2. Agatologiczny wymiar wolności
2.3.3. Wolność jako wyzwalanie
3. Józefa Tischnera apologia nadziei
3.1. Aksjologiczny horyzont nadziei
3.1.1. Pluralizm nadziei
3.1.2. Wiązanie nadziei
3.2. Dialogiczny horyzont nadziei
3.2.1. Spotkanie
3.2.2. Powiernictwo nadziei
3.3. Soteriologiczny horyzont nadziei
3.3.1. Bieda i ocalenie
3.3.2. Rozpacz
3.3.3. Czas i przestrzeń nadziei
3.3.4. Łaska
Rozdział IV
Pedagogia agatologiczna jako model współczesnej paidei
1. Pedagogia agatologiczna: próba ujęcia
1.1. Źródła pedagogii agatologicznej
1.2. Perspektywy pedagogii agatologicznej
1.2.1. Perspektywa agatologiczna
1.2.2. Perspektywa humanistyczna
1.2.3. Perspektywa personalistyczna
2. Założenia pedagogii agatologicznej
2.1. Cele wychowania
2.2. Wolność jako warunek wychowania
2.3. Wychowanek – człowiek agatologiczny jako podmiot wychowania
2.4. Rola wychowawcy
2.5. Relacja dialogiczna w wychowaniu
2.5.1. Wychowanie jako spotkanie osób
2.5.2. Wychowanie jako praca nad nadzieją
Zakończenie
Bibliografia
Indeks osób
Indeks pojęć