Opieka i wychowanie w rodzinie dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim
Autor: Alicja Kozubska |
Format: B-5, Stron: 233 |
|
Data wydania: 2000 |
|
Pozycja wzbogaca literaturę z zakresu oligofrenopedagogiki, dotyczącą
dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim i jego środowiska
rodzinnego.
Książka przydatna dla specjalistów, a także dla rodzin, borykających się
z tytułowym problemami na co dzień.
SPIS TREŚCI
WSTĘP...............................................................................................7
1. RODZINA JAKO PRZEDMIOT BADAŃ W NAUKACH SPOŁECZNYCH . 11
1.1. Rodzina podstawowym komponentem środowiska wychowawczego.............17
1.2. Patologia życia społecznego jako czynnik dysfimkcjonalności rodziny..........24
1.3. Funkcja opiekuńczo-wychowawcza rodziny.........................................29
1.4. Uwarunkowania i trudności wypełniania funkcji opiekuńczo- wychowawczej
przez rodzinę z dzieckiem upośledzonym umysłowo...............................36
1.5. Zarys stanu badań nad sytuacją rodzin z dzieckiem upośledzonym umysło-
wo w stopniu lekkim.........................................................................48
1.6. Podsumowanie — model funkcji opiekuńczo-wychowawczej rodziny.............54
2.ZAŁOŻENIA METODOLOGICZNE WŁASNYCH
BADAŃ EMPIRYCZNYCH.....................59
2.1. Przedmiot i cele badań.....................................................59
2.2. Problemy i założenia badawcze........................................................62
2.3. Metoda, techniki oraz organizacja i przebieg badań.......................70
2.4. Charakterystyka badanej zbiorowości.................................75
3. SYTUACJA MATERIALNO-BYTOWA RODZINY Z DZD3CKIEM UPO-
ŚLEDZONYM UMYSŁOWO W STOPNIU LEKKIM I JEJ ZNACZENIE
W WYPEŁNIANIU FUNKCJI OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZEJ...........84
3.1. Wykształcenie i aktywność zawodowa rodziców jako czynnik warunkujący
sytuację materialno-bytową rodziny..............................85
3.2. Poziom dochodów i ich wpływ na zaspokojenie biologicznych potrzeb
dzieci..............................................................................................90
3.3. Indywidualne warunki mieszkaniowe dziecka na tle sytuacji mieszkaniowej rodziny.....................................................................................93
3.4. Poziom materialno-bytowych warunków życia badanych rodzin - ocena różnic.........................................................................................99
3.5. Podsumowanie..............................................................................102
4. UWARUNKOWANIA I POZIOM ŻYCIA PSYCHOSPOŁECZNEGO BADANYCH
RODZIN JAKO CZYNNIK OPTYMALIZACJI FUNKCJI OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZEJ.....................................................105
4.1. Zakłócenia atmosfery emocjonalnej w rodzinie...........................106
4.2. Wzajemne postawy członków rodziny i dziecka upośledzonego umysłowo
w stopniu lekkim.................................................................................120
4.2.1. Postawy dziecka lekko upośledzonego umysłowo wobec członków rodziny...................................................................................123
4.2.2. Postawy członków rodziny w stosunku do dziecka upośledzonego
umysłowo w jego odczuciu.................................................................128
4.2.3. Postawy dziecka normalnie rozwijającego się do członków rodziny.. 131
4.2.4. Postawy członków rodziny wobec dziecka normalnie rozwijającego się.......................................................134
4.2.5. Bilans uczuciowy dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
i dzieci normalnie rozwijających się - podobieństwa i różnice..........136
4.2.6. Globalna ocena bilansu uczuciowego dziecka w rodzinie jako przejawu jego akceptacji...........................................................................141
4.3. Podsumowanie...............................................................................143
5. PEDAGOGICZNY ASPEKT WYPEŁNIANIA FUNKCJI
OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZEJ PRZEZ BADANE RODZINY..................146
5.1. Znaczenie świadomości wychowawczej rodziców w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej................................................................147
5.1.1. Udział rodziców w organizowaniu czasu wolnego i w rozwoju zainteresowań
badanych dzieci...........................................................14S
5.1.2. Stosowane przez rodziców metody i środki wychowawcze
oraz towarzysząca im refleksja pedagogiczna....................................155
5.1.3. Charakter stosunków wychowawczych w badanych rodzinach..........164
5.1.4. Współpraca rodziców ze szkołą jako przejaw poczucia odpowiedzialności
za rozwój dziecka..............................................................168
5.2. Poziom wypełniania funkcji opiekuńczo-wychowawczej wjej pedagogicznym zakresie........................................................................................176
5.3. Podsumowanie.............................................................................176
ZAKOŃCZENIE.....................................................................................183
BIBLIOGRAFIA...................................................................................188
SPIS TABEL...............................................................................................206
SPIS DIAGRAMÓW ..............................................................................207
SPIS RYSUNKÓW..............................................................................208
ANEKSY.............................................................................................209
SUMMARY.......................................................................................232