Przekład z języka niemieckiego: Michał Głażewski
Pedagogika prezentowana w Wychowaniu do wolności odrzuca pragmatyczny, w istocie postherbartowski model technologii wychowania, sprowadzający się do manipulacji człowiekiem, przywracając mu jego duchowy wymiar: nauczyciel szkoły waldorfskiej nie urabia wychowanka, nie wtłacza go w gotowe wzorce „ról społecznych”, nie narzuca mu spreparowanego światopoglądu, lecz pomaga mu w jego wysiłku stawania się, dorabiania się osobowości w wysiłku bycia człowieka jako bytu przytomnego w świecie, w jego autonomicznym rozwoju ku wewnętrznej wolności sądzenia i stanowienia o sobie i świecie. Spirytualistyczno-teozoficzny (antropozoficzny) fundament filozofii Rudolfa Steinera może się wydawać Czytelnikowi kontrowersyjny ze względu na swój radykalnie alternatywny i uniwersalistyczny charakter, i taką też może się mu jawić wywiedziona z niego pedagogika, lecz szkoły waldorfskiej przez niemal stulecie swej działalności pokazały swą niezaprzeczalną praktyczną wartość wychowawczo-dydaktyczną, tworząc – w trudnych warunkach konkurencji z systemami szkół państwowych – rzeczywistą dla nich alternatywę.
Książka zdaje sprawozdanie z tej działalności już ponad 900 szkół w świecie (w tym kilku w Polsce). Napisana niezwykle komunikatywnie, bogato ilustrowana, ukazuje obraz pedagogiki radości barwnego dzieciństwa zabawy, naśladowania i fantazji twórczej, poszukującej młodości, nie pozbawionej jednak dobrodziejstwa autorytetu, rozwoju ku samodzielności sądzenia i dojrzałości nieindyferentnej dorosłości.
Wstęp do polskiego wydania
Rudolf Steiner i jego pedagogika
Dziecko przed osiągnięciem dojrzałości szkolnej
Dziecko jako narząd zmysłu
Pierwsze trzy lata
Mało przedmiotów – wiele fantazji
Podstawy pedagogiki
Rytm dnia
Nauczanie w cyklach
Działania artystyczne
Żywe słowo
Praca z książką i zeszytem
Rola działań artystycznych
O rysowaniu form
Obcowanie z barwami
O pracach ręcznych i rzemiośle artystycznym
Gimnastyka
Eurytmia
Uroczystości comiesięczne
Ze świata języków
Temperamenty
Zróżnicowane nauczanie religii
O motywie wolności
Pierwsze osiem lat w szkole
Problem dojrzałości szkolnej
Nauczyciel wychowawca klasy
Autorytet czy wolność?
Potrzeba obrazów
Od obrazu do litery
Klasa pierwsza: baśnie
O nauce rachunków
Klasa druga: bajki i legendy
Klasa trzecia: Stary Testament
Opowiadania z kluczem
Kryzys dziewiątego roku życia
Wiedza o środowisku
Nauka o zwierzętach
Nauka o roślinach
Geografia
Historia
Sztuki dramatyczne
Geometria
Dwunasty rok życia
Prawa, które można zobaczyć i usłyszeć
Zjawiska na niebie – jak je postrzegamy
Ostatnie cztery lata
Pokwitanie w naszych czasach
Kontrasty w klasach VII i VIII
Klasy IX – XII (klasy starsze)
Matematyka i geometria
Fizyka
Chemia
Aspekty technologiczne
Geografia
Nauka o człowieku i biologia
Historia i nauka o społeczeństwie
Zajęcia artystyczne
Historia literatury
Języki obce
Sztuka dramatyczna
Muzyka
Malowanie
Inne dziedziny artystyczno-rzemieślnicze
Współczesne problemy szkoły
Szkoła uprzemysłowiona i szkoła pedagogiczna
Wolna szkoła
Ogólnoświatowy ruch szkolny
Wychowanie do wolności
Współpraca autorska
Pedagogika steinerowska w literaturze
Szkoły steinerowskie w świecie