Alfie Kohn
WYCHOWANIE BEZ NAGRÓD I KAR
Rodzicielstwo bezwarunkowe
Wydawnictwo MiND, wrzesień 2013
oprawa miękka, 272 strony
format 13cmx21cm
CENA na okładce 34,90zł
Książkę polecają:
portale: www.DziecisaWazne.pl, CzasDzieci.pl, Mamywsieci.pl
miesięczniki Twoje Dziecko, GaGA, Tygodnik Powszechny
Fundacja Na Rzecz Wspólnoty Dzieci i Dorosłych BULLERBYN
Książka wybitnego amerykańskiego psychologa może zaskoczyć rodziców przyzwyczajonych do tradycyjnej dyscypliny i posłuszeństwa. Powołując się na wiele fachowych badań:
● Demonstruje negatywne skutki nadmiernej kontroli nad dziećmi.● Przedstawia dowody przeciwko stosowaniu kar, nagród i pochwał.● Podważa zalety powszechnie stosowanego odosobnienia czasowego (time-out) jako klasycznego przykładu miłości odmawianej. ● Krytykuje presję sukcesu ciążącą na dzieciach w szkołach i przedszkolach. ● Uczy rozumieć punkt widzenia dziecka. ● Przedstawia zasady rodzicielstwa i miłości bezwarunkowej.
Książka zdobyła najważniejszą amerykańską nagrodę dla książek parentingowych: złotą nagrodę NAPPA (National Parenting Publications Awards) w 2006 roku.
Alfie KOHN (ur. 1957) jest amerykańskim psychologiem, uważanym za czołową postać tzw. edukacji progresywnej (progresive education), krytykiem podejścia behawioralnego do wychowania dzieci oraz wielu innych aspektów tradycyjnej dyscypliny. Najbardziej znany przeciwnik obecności ocen w szkołach i rywalizacyjnego podejścia do nauki i sportu. Autor m.in. książek Punished by Rewards (Ukarani przez nagrody), No Contest (Bez rywalizacji), What Does It Mean to Be Well Educated? (Co to znaczy być dobrze wykształconym?).
Książka Kohna prezentuje alternatywny model wychowania, który pomaga dzieciom stać się troskliwymi i odpowiedzialnymi ludźmi.
Adele FABER, współautorka książki: Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały
‒ jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły
Spis rzeczy
Wstęp 5
Rozdział 1. Wychowanie warunkowe 16
Dwie metody wychowawcze 18
Skutki wychowania warunkowego 28
Rozdział 2. Obdarzanie miłością i odmawianie miłości 34
Manipulowanie miłością 35
Skutki miłości odmawianej 38
Nagradzanie nie zdaje egzaminu 43
Wzmocnienie pozytywne ‒ wcale nie tak pozytywne 46
Poczucie własnej wartości 57
Rozdział 3. Zbyt wiele kontroli 62
Które dzieci robią to, co im się każe? 68
Dwie skrajności 71
Różne skutki kontrolowania dzieci 76
Rozdział 4. Szkody wyrządzone przez kary 83
Dlaczego kary zawodzą? 88
Rozdział 5. Presja na sukces 96
W szkole 101
Tak zwany ,,sport’’ 110
Rywalizacja 112
Rozdział 6. Co nas powstrzymuje? 118
Co widzimy i słyszymy? 119
W co wierzymy? 123
Co czujemy? 131
Czego się boimy? 134
Rozdział 7. Rodzicielstwo bezwarunkowe 145
Rozdział 8. Miłość, która nie stawia wymagań 173
Zrezygnujmy ze stawiania warunków 174
Ograniczmy krytykę 176
Czego robić więcej? 180
Zrezygnujmy z gróźb 183
Nie stosujmy przekupstwa 187
O sukcesach i porażkach 197
Nauczyciele i rodzice na wspólnym froncie 200
Rozdział 9. Dać dzieciom wybór 203
Korzyści pozostawiania dzieciom wyboru 203
Pierwsze słowo, ostatnie słowo 206
Wspólne podejmowanie decyzji 208
Pozorny wybór 215
Granice ograniczeń 217
Kiedy dzieci nie chcą, ale muszą 219
Wypróbujmy zasady 225
Rozdział 10. Punkt widzenia dziecka 230
Moralność dzieci 231
Rozumienie czyjejś perspektywy 242
Patrząc oczami dziecka 246