Wybrane zagadnienia z ekonomiki przedsiębiorstw turystycznych
autor: Barbara Gołębiewska
wydawnictwo: SGGW
rok wydania: 2009
liczba stron: 114
oprawa: broszurowa
format: B5
ISBN: 978
[zasłonięte][zasłonięte]58306
SPIS TREŚCI: Wstęp 5
1. Przedsiębiorstwo turystyczne i cele jego działalności 7 1.1. Wprowadzenie 7
1.2. Elementy przedsiębiorstwa i cel jego istnienia 10
1.3. Podstawowe kryteria podziału i klasyfikacji przedsiębiorstw turystycznych 12
1.4. Otoczenie i jego znaczenie dla przedsiębiorstwa turystycznego 14
1.5. Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw 17
2. Zasoby przedsiębiorstwa turystycznego i ich wykorzystanie 28 2.1. Zasoby ludzkie 28
2.2. Zasoby rzeczowe (majątek trwały i obrotowy) 31
2.2.1. Środki trwałe i ich zużycie 31
2.2.2. Wycena środków trwałych 33
2.2.3. Majątek obrotowy 34
2.3. Finansowe zasoby przedsiębiorstwa 35
2.4. Zasoby informacyjne w przedsiębiorstwie 37
3. Koszty działalności przedsiębiorstwa 41 3.1. Wprowadzenie 41
3.2. Klasyfikacja kosztów 42
3.3. Metody wyodrębniania kosztów stałych i zmiennych 46
3.4. Rachunek kosztów 48
4. Sprawozdania finansowe przedsiębiorstw 51 4.1. Wprowadzenie 51
4.2. Bilans majątkowy 51
4.3. Źródła przychodów i ustalanie wyniku finansowego 55
4.3.1. Źródła przychodów 55
4.3.2. Obliczanie wyniku finansowego 55
4.4. Rachunek przepływów środków pieniężnych 60
5. Badanie rezultatów działalności przedsiębiorstwa turystycznego 68 5.1. Analiza bilansu majątkowego 68
5.2. Analiza przychodów 71
5.3. Analiza kosztów 72
5.4. Ocena efektywności finansowej przedsiębiorstw 73
5.4.1. Wstępna analiza rachunku wyników 74
5.4.2. Analiza wskaźnikowa sprawozdań finansowych 75
5.5. Analiza przepływów środków pieniężnych 79
5.6. Analiza turystycznych obiektów zbiorowego zakwaterowania 81
6. Działalność inwestycyjna przedsiębiorstwa 92 6.1. Wprowadzenie 92
6.2. Podejmowanie decyzji inwestycyjnych w przedsiębiorstwach turystycznych 94
6.3. Cykl rozwojowy projektu inwestycyjnego 95
6.4. Zmiany wartości pieniądza w czasie 96
6.5. Badanie opłacalności przedsięwzięć rozwojowych 99
7. Próg rentowności i punkt największej opłacalności produkcji 107 7.1. Wprowadzenie 107
7.2. Wyznaczanie progu rentowności przy produkcji jednoasortymentowej 108
Literatura 113