1) Jeżeli nie chcesz kupić, nie licytuj! 2) Wszystkie poradniki / instrukcje są nowe. W większości przypadków zafoliowane. 3) Poradniki wysyłamy w ciągu 24h od zaksięgowania wpłaty, lub wybrania formy płatności za pobraniem. 4) W momencie realizacji zamówienia otrzymasz potwierdzenie emailem, wraz z numerem nadawczym Twojej przesyłki. 5) Na życzenie otrzymasz fakturę Vat. 6) Kontakt telefoniczny: (22)[zasłonięte]428-11 pon. - pt. 8:00-16:00 Zapraszamy serdecznie już teraz. | | | | PRZEDMIOTEM LICYTACJI JEST NOWY PORADNIK - INSTRUKCJA NAPRAWY / OBSŁUGI.
Wybrane zagadnienia recyklingu samochodów (wyd.2 rozszerzone)
- Wydawnictwo:WKŁ (Wydawnictwa Komunikacji i Łączności)
- Wymiary: 164 x 237 mm
- Ilość stron:160
- ISBN: 978-83-[zasłonięte]-1726-9
- Wymiary: 164 x 237 mm
| Recykling (wtórne wykorzystanie) materiałów stosowanych do budowy samochodów jest obecnie koniecznością wynikającą z wymagań ochrony środowiska – podręcznik uświadamia skalę problemu wynikającą z wycofywania z eksploatacji kilkudziesięciu milionów pojazdów na świecie, w Polsce około 500 tysięcy. Recykling jest problemem interdyscyplinarnym – w podręczniku omówiono zagadnienia prawne: dyrektywa UE, polskie przepisy; techniczne: urządzenia do demontażu pojazdów; zakłady recyklingu: stacje demontażu, strzępiarki, huty, „recyklingową” budowę pojazdów – materiały podatne na przetwarzanie; organizacyjne: sieci zbiórki zużytych samochodów, wspomaganie komputerowe; ekonomiczne: opłacalność działalności przedsiębiorców; społeczne: świadomość ekologiczna – działania społeczne. Odbiorcy: studenci kierunków studiów: Mechanika i Budowa Maszyn, Inżynieria Materiałowa, Transport, a także innych uczelni na kierunkach ekologicznych i ekonomicznych. | Wstęp 7 1. Recykling pojazdów samochodowych 9 1.1. Potrzeby recyklingu pojazdów samochodowych 9 1.2. Samochód jako źródło materiałów – odpadów niebezpiecznych dla środowiska 11 1.3. Systemy gospodarcze recyklingu samochodów 11 1.4. Systemy recyklingu w wybranych krajach Unii Europejskiej 14 1.4.1. Holandia 15 1.4.2. Szwecja 16 1.4.3. Niemcy 17 1.4.4. Wielka Brytania 19 1.4.5. Francja 19 1.4.6. Włochy 21 Literatura do rozdziału 1 23 2. Organizacja recyklingu 26 2.1. Właściwości systemu recyklingu samochodów 25 2.2. System recyklingu samochodów w Polsce 26 2.3. Warunki działania stacji demontażu 31 2.4. Sieci zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji 32 2.5. System finansowania 33 2.6. Przepływ informacji w systemie recyklingu 34 Literatura do rozdziału 2 36 3. Działania realizowane w stacji demontażu 37 3.1. Demontaż 37 3.2. Przeznaczenie demontowanych zespołów i materiałów 40 3.2.1. Zespoły i materiały przeznaczone do odzysku i recyklingu 40 3.2.2. Opony i inne elementy gumowe 44 3.2.3. Silnik i zespoły napędowe 50 3.2.4. Reaktory katalityczne 51 3.2.5. Recykling akumulatorów 53 3.2.6. Urządzenia elektryczne i elektroniczne 53 3.2.7. Tworzywa sztuczne i kompozyty 55 3.2.8. Nadwozie wraz z pozostałościami 56 Literatura do rozdziału 3 57 4. Recykling poszczególnych rodzajów materiałów i zespołów stosowanych w budowie samochodów 58 4.1. Wstęp 58 4.2. Stal i żelazo 58 4.3. Metale nieżelazne 60 4.4. Tworzywa sztuczne i kompozyty 61 4.4.1. Problemy recyklingu tworzyw sztucznych i kompozytów 61 4.4.2. Tworzywa termoplastyczne 67 4.4.3. Poliuretany (PUR) 70 4.5. Materiały kompozytowe 78 4.6. Płyny eksploatacyjne 84 4.7. Szkło 85 4.8. Ocena ekonomicznej racjonalności wtórnego przetworzeniaróżnych rodzajów materiałów 86 Literatura do rozdziału 4 87 5. Ocena możliwości odzysku i recyklingu materiałów z samochodów najczęściej eksploatowanych w Polsce 89 Literatura do rozdziału 5 101 6. Systemy wspomagania komputerowego recyklingu samochodów 102 6.1. Wstęp 102 6.2. Międzynarodowy System Demontażu Pojazdów IDIS 102 6.2.1. Zadania systemu 102 6.2.2. Obsługa programu IDIS 105 6.3. Systemy stosowane w kraju 110 6.3.1. System ARES 110 6.3.2. Modułowy system informatyczny recyklingu samochodów SIRS 120 6.4. Autorski system wsparcia demontażu pojazdów „Recykling System” 122 6.4.1. Zadania systemu 122 6.4.2. Monitorowanie poziomu spełnienia Dyrektywy Unii Europejskiej – uzyskania zakładanego poziomu recyklingu 126 6.4.3. Internetowa giełda części i zespołów do ponownego użycia 128 7. Trendy rozwojowe w budowie samochodów i ich wpływ na działania w zakresie recyklingu 131 7.1. Zmiany proporcji materiałów stosowanych w budowie pojazdów, wzrost udziału tworzyw sztucznych i kompozytów 131 7.2. Zorientowane „recyklingowo” projektowanie samochodów 132 7.3. Nowoczesne tworzywa sprzyjające recyklingowi 132 7.4. Przystosowanie samochodów do demontażu 135 7.5. Ograniczanie stosowania materiałów o znacznej szkodliwości 138 7.6. Elementy bezpieczeństwa biernego 139 Literatura do rozdziału 7 141 8. System recyklingu pojazdów w Polsce 142 8.1. Samochody wycofywane z eksploatacji w Polsce 142 8.2. Stacje demontażu i punkty zbierania pojazdów 145 8.3. Strzępiarki 146 8.4. Recykling stali i metali kolorowych 148 8.5. Recykling płynów eksploatacyjnych 150 8.6. Recykling tworzyw sztucznych, kompozytów i materiałów tekstylnych 151 8.7. Recykling szkła 153 8.8. Ogólna ocena działania systemu recyklingu samochodów w Polsce, problemy, prognozy rozwojowe 153 Literatura do rozdziału 8 157 Dodatek Strony internetowe stowarzyszeń i zakładów zajmujących się recyklingiem 158
|
| |