Wybrane zagadnienia duchowości. Perspektywa psychologiczna.
Maria Sokolik (red.), Wydawnictwo Mantis, Olsztyn 2006, 326 str., format 17 x 24 cm, oprawa twarda. ISBN 83-[zasłonięte]125-8-8
„Doświadczenie to miałem w wieku 17 lat. Byłem bardzo zmęczony (...) Nie mogłem zasnąć. Zacząłem robić rebirtherskie oddychanie, żeby się rozluźnić. Zasnąłem w końcu, leżąc na brzuchu. Obudziłem się i stwierdziłem, że ktoś mi leży na plecach i sapie. W głowie słyszałem chrapliwy oddech. Zacząłem się miotać by to zrzucić. Tym czymś było moje ciało. W końcu wyszedłem spod niego. Poczułem, że leżę na plecach. Wtedy pojawiła mi się myśl, że śpię. Nigdy jednak nie miałem w trakcie snu takiej świadomości. Zastanawiałem się co to jest. Czułem się za lekki, jakbym miał za moment się unieść. Zacząłem bardzo intensywnie wpatrywać się w ciemność. Słońce świeciło do pokoju. Poczułem się tak, jakbym był w wodzie. Zobaczyłem jakby powierzchnię wody nade mną. Błękit ze smugami światła, które falowały. Obraz się wyostrzał, aż zobaczyłem sufit. Potem zobaczyłem własne ciało leżące obok siebie. Bardzo się przestraszyłem, znowu zrobiło się ciemno.” Doświadczenia „wyjścia z ciała” (Agata Kuryło, Maria Sokolik)
Ze wstępu: Niniejsza praca zbiorowa stanowi rezultat zespołowych studiów i badań nad problematyką duchowości i zawiera prezentację wybranych zagadnień z zakresu tej tematyki. Jest to praca psychologiczna. Przedmiot naszych zainteresowań stanowi psychika człowieka i doświadczenie psychiczne. W zapoczątkowującym zbiór rozdziale poświęconym myślokształtom omawiane są niektóre, określane jako niekonwencjonalne czy ezoteryczne, koncepcje duchowej istoty człowieka i ludzkiej psychiki. W koncepcjach tych psychika nie jest traktowana wyłącznie jako funkcja ciała, ale przypisuje się jej wymiar duchowy. Szczególny przedmiot zainteresowań stanowi podstawowa funkcja psychiczna, jaką jest myślenie. Na gruncie wspomnianych koncepcji spotykamy się z podejściem do myślenia daleko odbiegającym od tradycyjnego stanowiska psychologicznego. W kolejnej pracy zostały przedstawione ludowe metody lecznicze z naszego obszaru geograficznego i związany z nimi światopogląd dotyczący możliwości oddziaływania psychicznego na stan drugiego człowieka. Światopogląd ten wydaje się mieć wiele wspólnego z wymienionymi powyżej koncepcjami. Dalsza, zasadnicza cześć książki poświęcona jest doświadczeniom opisywanym przez ludzi jako doświadczenia duchowe. Są to przede wszystkim doświadczenia uzyskiwane w efekcie stosowania specyficznych praktyk, aktualnie rozpowszechnionych, jak: regresing, rebirthing, medytacja czy świadome śnienie. Są też inne, które mogą pojawić się w sposób niezaplanowany, jak doznania z pogranicza śmierci, czy poczucie wyjścia z ciała. Opisujemy także doświadczenia związane z praktykami religijnymi realizowanymi w ramach Ruchu Odnowy w Duchu Świętym. Cechą wspólną omawianych w tym zbiorze doświadczeń jest to, że doznające osoby przy ich opisie odwołują się do sfery duchowej, wiążąc je z metodami rozwoju duchowego, uznając za doznania swego duchowego "ja", kontaktu ze światem duchowym, z Bogiem. Doświadczenia te wydawały nam się interesujące psychologicznie, ponieważ bardzo odbiegają od normalnego stanu świadomości. Są one istotne dla większości doznających, którzy są zdania, że prowadzą do daleko idących konsekwencji w ich życiu.
Spis treści: