KSIĄŻKA NOWA
Współczesnemu człowiekowi towarzyszą intensywne ciągłe przemiany społeczne, pojawiają się nowe trendy, mody, określające, a także determinujące, jego zamierzenia i podejmowane przez niego role społeczne. Na drodze do takiej rzeczywistości, migoczącej wieloma znaczeniami, przepełnionej wielością pozytywnych i negatywnych ofert, pomysłów na spełnianie swojego życia, właśnie szkoła powinna przyjąć nowe zadania, stwarzać takie warunki nauczania i wychowania, by nauczyciele mogli wspólnie z rodziną przygotowywać do życia silne, odporne, kreatywne jednostki, umiejące określić swoją przyszłość, stające się samodzielne, niezależne i odpowiedzialne.
Idea edukacji XXI wieku nacechowana jest nie tylko dynamiką i antycypacją, stosownie do wymogów współczesności, ale również i refleksją. Od początku transformacji ustrojowej szkoła, podobnie jak inne instytucje, podlega przemianom, z dużym wysiłkiem jednak dostosowuje się do potrzeb społecznych oraz wymogów cywilizacyjnych i kulturowych. Organizowanie procesu kształcenia szkolnego to obecnie nie tylko nauczanie skierowane na powiększanie zasobu wiedzy ucznia oraz kształtowanie umiejętności niezbędnych w życiu, lecz wspieranie go w rozwoju i przygotowanie do samokształcenia w toku życia. To również tak ważna współcześnie socjalizacja. Dlatego też obok tradycyjnych metod i form pracy nauczyciele powinni w znacznie większym zakresie wprowadzać nowe propozycje metodyczno-dydaktyczne, medialnie i technicznie wzbogacać proces przekazu treści, stwarzać tym samym nowoczesną i przyjazną przestrzeń edukacyjną. Każde działanie podejmowane przez współczesną szkołę i nauczycieli powinna cechować innowacyjność, tak w sferz organizowania infrastruktury, jak też nauczania i wychowania. Zdaniem J. Kozieleckiego, nie powinna to być jedynie zmiana, lecz "mała rewolucja", która będzie skoncentrowana na drugim człowieku - uczniu. Autor pisze: "Polsce nic bardziej nie jest potrzebne, jak rzesza sprawców racjonalnych i prospołecznych, innowacyjnych i odpowiedzialnych"1. Tylko tacy bowiem mogą wspierać samorozwój ucznia, jego potencjał osobowy, intelektualny, emocjonalny i kształtować system wartości.
Przedstawione w publikacji materiały są zbiorem różnych spojrzeń na problematykę kształcenia i wychowania w ciągle reformującej się szkole.