WYBORY 2007
Partie, programy, kampania wyborcza
T. Gardziel, S. Gawroński
Wydawnictwo WSIiZ 2008, s. 312
Wybory do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, które odbyły się 21 października 2007 roku zostaną na długo zapamiętane z kilku przyczyn. Po pierwsze stosunkowo krótka kampania wyborcza dostarczyła niesłychanej dawki emocji i prowadzona była w niezwykle dynamiczny sposób. Brutalizacja dyskursu politycznego, agresywna walka na klipy telewizyjne i spoty wyborcze oraz niezwykła intensyfikacja wykorzystania narzędzi dyskredytacyjnych przeciwników politycznych wyznaczyły nowy, choć mało chlubny standard prowadzenia kampanii wyborczej. Wybory 2007 roku zapamiętane zostaną jako starcie dwóch konkurencyjnych wizji państwa, przyszłości Rzeczypospolitej Polskiej i jej obywateli. Starcie, w którym wyborcy dali wyraźny sygnał jakiej Polski oczekują, choć jeszcze wyraźniej wyartykułowali jakiej Polski nie chcą i jaką odrzucają.
publikacja stanowi próbę rejestracji ulotnych aspektów kampanii wyborczej, która miała miejsce w 2007 roku. Prezentuje kolejno programy poszczególnych komitetów wyborczych oraz odtwarza najważniejsze wydarzenia z prowadzonych przez nie kampanii wyborczych, pośrednio rekonstruując strategie dotyczące komunikowania politycznego i wykorzystywanych narzędzi marketingowych. Konsekwencje działań podjętych przez partie polityczne i powołane przez nie komitety, wyrażające się decyzjami wyborczymi głosującej części społeczeństwa, prezentują wyniki wyborów, ogłoszone przez Państwową Komisję Wyborczą. Autorzy ograniczyli się do siedmiu komitetów wyborczych, które osiągnęły największą liczbę głosów.
SPIS TREŚCI
ISTOTA I ZNACZENIE WYBORÓW
Wybory
Partie polityczne i ich programy
Marketingowa koncepcja rywalizacji politycznej
KOMITET WYBORCZY PLATFORMY OBYWATELSKIEJ RP
Program wyborczy
Kampania wyborcza
Wyniki wyborów
KOMITET WYBORCZY PRAWO I SPRAWIEDLIWOŚĆ
KOMITET WYBORCZY LEWICA I DEMOKRACI
KOMITET WYBORCZY POLSKIEGO STRONNICTWA LUDOWEGO
KOMITET WYBORCZY LPR
KOMITET WYBORCZY SAMOOBRONA RP
KOMITET WYBORCZY PARTIA KOBIET
NA OBRZEŻACH KAMPANII WYBORCZEJ