Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

WTN TOM I 1957 KSIĘGA KU CZCI WŁADYSŁAW PODLACHA

24-01-2012, 5:15
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 40 zł     
Użytkownik serdecznie
numer aukcji: 2039709572
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 11   
Koniec: 15-01-2012 20:03:35
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha



PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W DOLNEJ CZĘŚCI AUKCJI (CZASAMI TRZEBA WYKAZAĆ SIĘ CIERPLIWOŚCIĄ W OCZEKIWANIU NA ICH DOGRANIE)



PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO - , WYDANIE - , NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM)
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE -
KOSZT WYSYŁKI - 8 ZŁ - KOSZT UNIWERSALNY, NIEZALEŻNY OD ILOŚCI I WAGI (NP. JEŚLI KUPISZ 7 KSIĄŻEK ŁĄCZNY KOSZT ICH WYSYŁKI WCIĄŻ BĘDZIE WYNOSIŁ 8 ZŁ), DOTYCZY PRZESYŁKI PRIORYTETOWEJ NA TERENIE POLSKI. ZGADZAM SIĘ WYSŁAĆ PRZEDMIOT ZA GRANICĘ. KOSZT WYSYŁKI W TAKIM PRZYPADKU, USTALA SIĘ INDYWIDUALNIE WEDŁUG CENNIKA POCZTY POLSKIEJ I JEST ZALEŻNY OD WAGI PRZEDMIOTU.




SPIS TREŚCI LUB/I OPIS - PRZYPOMINAM O KOMBINACJI KLAWISZY CTRL+F (PRZYTRZYMAJ CTRL I JEDNOCZEŚNIE NACIŚNIJ F), PO NACIŚNIĘCIU KTÓREJ Z ŁATWOŚCIĄ ZNAJDZIESZ INTERESUJĄCE CIĘ SŁOWO O ILE TAKOWE WYSTĘPUJE W TEKŚCIE WYŚWIETLANEJ WŁAŚNIE STRONY.


WROCŁAWSKIE TOWARZYSTWO NAUKOWE ROZPRAWY KOMISJI HISTORII SZTUKI
TOM I
KSIE.GA
KU CZCI
WŁADYSŁAWA PODLACHY
Redaktor tomu: Władysław Floryan





SŁOWO WSTĘPNE

Komisja Historii Sztuki Wrocławskiego Towarzystwa Naukowego postanowiła pierwszy tom powołanej do życia serii "Rozpraw" z zakresu historii sztuki poświęcić pamięci Władysława Podłachy.
Złożyło się na to wiele względów.
Zmarły w 1951 r. wielki uczony należał do grona członków założycieli Wrocławskiego Toioarzystwa Naukowego. Bezpośrednio po wojnie znalazł się w grupie profesorów, którzy najwcześniej stanęłi do pracy nad stworzeniem połskiej wszechnicy w stołicy odzyskanego Śląska. Był na niej pierwszym kierownikiem Katedry Historii Sztuki. On też w 1948 r. zainicjował, u wkrótce potem zorganizował Komisję Historii Sztuki i kierował pierwszymi jej publikacjami w ramach wydawnictw Wrocławskiego Towarzystwa Naukowego.
Władysław Podlacha zasłużył na utrwalenie pamięci o nim osobną publikacją. Swym dorobkiem naukowym uświetnił i pogłębił polską wiedzę o sztuce naszej i międzynarodowej na przestrzeni wieków. Był humanistą w najszerszym znaczeniu słowa, wałorami umysłu i charakteru reprezentował najszlachetniejsze człowieczeństwo.
Na zawartość „Księgi" złożyły się prace ucznióiv, przyjaciół i kolegów po jachu Zmarłego. Znajduje się wśród nich także rozprawa „Scena Wieczerzy Pańskiej w malarstwie cerkiewnym XV i XVI wieku". Powstała ona iv ostatnich miesiącach życia Władysława Podłachy i stanowi zamknięcie jego drogi naukowej.

Marian Morelowski





SPIS ILUSTRACJI

Władysław Podlacha.................4/5
WŁADYSŁAW PODLACHA
SCENA WIECZERZY PAŃSKIEJ W MALARSTWIE CERKIEWNYM XV i XVI WIEKU
1. Fresk w soborze Mądrości Bożej w Kijowie (E. D o b b e r t, Repertorium fiir Kunstwissenschaft^ XV, s. 377, fig. 44)...........183
2. Miniatura w Ewangeliarzu z Gelati (E. D o b b e r t, op. cit. s. 368, fig. 37). 183 .3. Mozaika w kościele San Apollinare Nuovo (B. H. JlasapeB, HcmopUH 6u-
3aumuucKou otcueonucu, MocKBa 1948, II. tabl. 27.......184
4. Malowidło w katedrze w Sandomierzu (W. P o d J a c b a, Malarstwo średniowieczne, s. 92)..............., . 18:1
ó. Malowidło w Kaplicy Świętokrzyskiej w Krakowie na Wawelu (F. K o p e r a.
Dzieje malarstwa w Polsce. I, tahl. 12)...........186
JANINA OHOSZ
SZTUKA I UBIÓR. WSPÓLNOŚĆ ZAŁOŻEŃ W KSZTAŁTOWANIU
1. Ubiór Nowego Państwa. Wycinek reliefu z Memfis, 18 dyn. Berlin. Muz. nr 7275
(H. S c h a f e r, Die Kunst Aegyptens, Propylaen-Kunstgeschichte, II, ryc. 369). 187
2. Osłona bioder z ozdobą na przodzie w kształcie trójkąta. Fragment reliefu z grobu Ti koło Sakkary, 5 dyn. k. 2650 r. p. n. e. (H. S b Ii f o r. op. cit..
ryc. 259)................,,. 188
3. Statua niewieścia, V wiek p. n. e. Widoczny wałek kolposu obiegający całą postać
i apoptigma z przodu i z tyłu sukni (G. Rodenwaldt, Die Kunst der Antikc. Prop.-Kunstgeschichte, Berlin 1928, III, ryc. 252 i 253).......188
4. Lekyt attycki. Chlauiis ułożona z materiału o formie prostokątnej (E. P f u li I, Meisterwerke griechischer Zeichnung und Malerei, 1924).......189
5. Lacerna. Płaszcz o formie półkolistej. Medalion reliefowy z łuku Konstanty na
(J. Brckhardt, Das Antike Rom, Bern 1940, ryc. 94).......189
6 Himation. Statua marmurowa Demostenesa wg Polyeuktosa ok. 280 r. p. u. e.,
Rzym, Watykan, Bracio Nuovo (G. Rodenwaldt, op. cit., s. 417) . . . 190
7. Toga. Statua Tytusa, Rzym, Watykan (G. Rodenwaldt, op. cit., t. XXXIX) 190
8. Mozaika bizantyńska z VI wieku: cesarzowa Teodora z orszakiem. Ravenna, S. Vitale (B. H. ,]a3apeB, Hcmopu.ióunaitmuucKOu -^tcueonucu,M.oci&. 1048,
t. II, tabl. 33).................. 191
9. Henryk i Kunegunda. Miniatura, XI wiek. Biblioteka w Bambergu (według ,.BibIiotek zu Bamberg", hgb. von E. L e i t s c h u h, Bamberg 3888, t. I, tabl. XI). 192
10. Ubiór XII wieku. Rzeźba z portalu kościoła N. D. w Corbeil (według rysunku
J. von Falke, Kostiimgeschichte. Stuttgart, s. 168, ryc. 127).....192
11. Ubiór XIII wieku. Miniatura z rękopisu Manessische Liederhandschrift, Uniwer-sitatsbibliothek, Heidelberg (według Die Minnesinger in Bildern der Mannessi-schen Handschrift, Leipzig, tabl. „Der von Kiirenberg").......192
12. Ubiór XIV wieku. Nagrobek fundatorów kościoła przy zamku w Barby n. Łabą
(H. K u n t z e, Die gotische Skulptur in Mitteldeutschland, Bonn 1925, tabl. 49) 193
13. Ubiór XV wieku. Miedzioryt Israhela van Mackenem (M. L e h r s, Geschichte und kritischer Katalog des deutschen, niederlandischen und franzóschen Kup-ferstichs in XV Jahrhundert. Wien 1934. IX Tafelband, tabl. 280, ryc. 674). . . 194
KAZIMIERZ MAJE^SKI
T0WE FORMY KULTL ^A KRECIE IV A PRZEŁOMIE III i II TYSIĄCLECIA
PRZED NASZĄ ERĄ
1. Repositum sakralne w Knossos............. 195
2. Okręg kultowy z betylem, przed którym wykonywany jest taniec. Scena na proscenium z Phaistos (ŚE III).............. 195
3. Okręg kultowy wyobrażony na fragmencie steatytowego naczynia z Knossos . . 196
4. Stół ofiarny z czarnego steatytu z Psychro (ŚE III)....... 196
5. Steatytowa płytka libacyjna z Knossos (ŚE III)........ 196
6. Gliniany stół ofiarny (ołtarzyk) — Knossos (ŚE I)........ 196
7. Fasada budowli kultowej. Uzupełnione fragmenty miniaturowe fresku
z Knossos (rysunek)................197
8. Bra/owy topór o podwójnym ostrzu („podwójna siekiera") z Psychro (ŚE III)
na drzewcu wetkniętym w podstawę z czarnego steatytu......198
9. Procesje mężczyzn niosących rytony, fragment fresku z Knossos (rekonstrukcja) 198
10. Kapłanka w okręgu kultowym. Odcisk pieczęci z Hagia Triada .... 199
11. Taniec w przebraniu zwierzęcym, scena na gemmie z Knossos..... 199
12. Procesja w przebraniach zwierzęcych, płaskorzeźba z Phaistos..... 199
13. Taniec kultowy na złotym pierścieniu z Phaistos (PE III)...... 199
14. Brązowy topór obosieczny (..podwójna siekiera") z sanktuarium w Nirou Khani
na Krecie (PE I)................200
15. Kamienny cokół służący do wetknięcia obosiecznego topora („podwójnej siekiery") z Knossos (ŚE III)..............200
STEFAN PARNICKI-PUDEŁKO
UWAGI DO GENEZY KOLUMNY DORYCKIEJ
1. Archaiczne kapitele doryckie, z lewej z Akragas. z prawej z Tirynsu. Rekonstrukcja. (H. S u 1 z e, Das dorische Kapitel der Burg von Tiryns, „Archaologischer Anzeiger", 1936, s. 18, ryc. 3)..............201
2. Pracownia garncarska. Malowidło na wazie z VI w. przed n. e. (A. Furtwangler-Reichhold, Griechische Vasenmalerei, I, Monachium 1904, s. 159) .... 20J
3. Pracownia brązownicza. Malowidło na wazie z VI w. przed n. e. („Bulletin de Correspondance Helleniąue", LXXVI. 1952, II, s. 599, ryc. 2).....202
4. Centauromachia. Malowidło na wazie / V w. przed n. e. (E. Łowy, Polygnot. Wiedeń 1929, tabl. 5)................202
5. Świątynia Posejdona w Posejdonii (F. K r a u s s. Paestunt. Berlin 1941. ryc. 44) 20H
6 a. b. Kolumny na freskach z pałacu w Knossos (A. E v a n s, The Pałace of Minos
at Knossos. II. 2, s. 60], ryc. a, b............204
7. Kolumny mykeńskie: 1 ze „Skarbca Atreusa". 2. z „Lwiej bramy", 3. kolumienka z kości słoniowej /e Spata. 1. i reliefu w kości słoniowej z Menidi. (W. Liibke-Pernice-Sarne, Die Kunst der Griechen, Wiedeń 1948.
s. 50, ryc. 43).................205
8. Kapitel ze świątyni Cerery w Posejdonii (W. Liibke-Senirau, Die Kunst
des Altertums. E&slingen 1908. s. 177. ryc. 233)........205
9. Odciski żłobkowanych kolumn na murze w ,.Małym pałacu" w Knossos
(A. E v a n s. The Pałace of Minos at Knossos. 11. Londyn 1928, s. 520. ryc. 323) 206
WILHELMINA LEPIK-KOPACZYiNSKA
PROBLEM SKIAGRAFli Z CZASÓW PLATONA
1. Portret mumiowy egipsko-grecki, męski, malowany na płótnie z I wieku n. e.. Glyptoteka Ny Carlsberg w Kopenhadze (E. P f u h i. Meisterwerke dpr griechi-schen Zeichnung und Malerei, Monachium 1924, ryc. 143)......207
2. Wprowadzenie konia do Troi. malowidło ścienne. Neapol, Muzeum Narodowe (W. Weisbach. Impressionismus, ein Problem der Malerei in der Antike
und Weiizeit, Berlin 1910. s. 32).............208
3. Scena z kultu Izydy. malowidło ścienne ł Herkulanum (P. D u c a t i. Die etruskische, italo-hellenistische und rómische Malerei, Wiedeń 1942, ryc. 88) 209
1. Narzędzia pracy malarza-enkausty kauteriowego znalezione w Saint-Medard-des-Pres we Francji z II wieku n. e. (E. B e r g e r. Die Maltechnik des Altertums, Monachium 1904, ryc. 46)..............209
5. Portret mumiowy egipsko-grecki. męski ze zbiorów Th. Grata Wiedeń (nr 2), wykonany na tabliczce drewnianej o wymiarach 24,5 cm na 19 cm i 3 mm grubości, głowa wykonana w technice enkaustyki kauteriowej. uhiór w enkaustyce pędzlowej. koniec I wieku n. e. (P. B u b e r 1. Die griechisch-dgyptischen Mu-mienbildnisse der Sammlung Th. Graf, Wiedeń 1922, tab. 15, nr 15). . . . 210
6. Fragment żółtego fresku monochromicznego z domu Liwii na Palatynie (G. E. R i z z o, Le pitture delia casa di Livia, Palatino, w „Monumenti delia pittura antica scoperti in Italia", Roma 1938, fasc. III. tab. VII) .... 211
7. Fragment żółtego fresku monochromicznego z domu Liwii na Palatynie
(G. E. R i z z o. /. cit.)...............212
JERZY HAWROf
GENEZA FORMY KOŚCIOŁA ŚW. WOJCIECHA W KRAKOWIE. A PROBLEM PASTOFORIÓW W POLSCE
1. Kraków. Kościół św. Wojciecha, widok od wschodu. Fot. S. Semsson . . - 213
2. Kraków. Kościół św. Wojciecha, rzut poziomy. Skala 1 :200. Grubą kreską zaznaczono obrys pierwotnego kościoła. Pomiar autora. Opracowanie graficzne
E. Wiączek.................. 214
3. Kraków. Kościół św. Wojciecha, portal wejściowy. Fot. S. Semsson .... 214
4. Kraków. Kościół ^w. Wojciecha, przekrój poprzeczny. Skala 1 :200 .... 215
5. Kraków. Kościół sw. Wojciecha, widok od zachodu. Fot. S. Senisson .... 215
6. Kraków. Kościół św. Wojciecha. Przekrój podłużny. Skala 1 :200 .... 216
7. Kraków. Kościół ^w. Wojciecha, widok od południa. Fot. S. Senisson . . . 216
8 i 9. Wczesne kościoły jednonawowe w Belgii, Niemczech i w innych krajach Europy: 1. Metz — St. Peter, IV w.; 2. Mayen — St. Klemens: a) budowla drewniana, b) 1. budowla kamienna, c) kościół jednoprzestrzenny; 3. Nyfels/Ni-velles (Belgia) — St. Gertrud, VII w.; 4. Paderborn — Abdinghofkirche, około 770 r.; 5. Millen - a) X w., b) XII w.; 6. Tiiddern; 7. Orsbeck; 8. Frau-kirch koło Thirr, VIII w. 9. Erkelenz - St. Lambertus; 10. Birgelen; 11. Wald-feucht; 12. Breberen, koniec IX w.; 13. Elberfeld — St. Laurentius, X w.; 14. Vi-lich: a) 1. budowla VII/VIII w., b) 2. budowla X w., 15. Rommerskirchen, koniec IX—X w.; 16. Bochum — Stiepel, po 1008 r.; 17. Hohensyburg: a) 1. budowla, 799 r., b) 2. budowla, około 1100 r.; 18. Niederdornberg - Deppendorf, 790/820 r.; 19. Soest - St. Thomae, IX w. (?); 20. Hersfeld; 21. Altstadt (Morawy), polowa IX w.; 22. Altstadt (Morawy); 23. St. Odilienberg; 24. Afferden; 25. Geisteren. X w.; 26. Swolgen; 27. Venlo - St. Martin; 28. Arcen; 29. Blerik; 30. Maasniel; 31. Horst; 32. Gennep; 33. Beegden; 34. Sevenum; 35. Eethen; 36. Elst, 2. budowla, X w.; 37. Buggenum; 38. Boxmeer; 39. Broekhuizenvorst; 10. Grubbenvorst; 40. Echternach (Luksenburg) —- kościół klasztorny, 698/706 r.; 12. Dourbes (Belgia) — St. Servatius, X—XI w. 43. Mons-lez-Liege (Belgia);
44. Oosterbeek (Holandia), X w. (według .,Kunstchronik").......217
10 i 11. Kościoły jednonawowe krzyżowe: 45. Trewir — Liebfrauenkirche, X w; 46. Wetzlar, poświęcony w 897 r.(?); 47. Rohr - St. Michael, IX—X w.; 48. Kolonia — St. Pantaleon, przed 965 r.; 49. Soest—St. Patroklus, przed 965 r.; 50. Spira — St. German, 1. budowla, X w.; 52. Libice (Morawy), kaplica zamkowa, 962—981 r.; 53. Genewa — St. Gervais, trzy okresy budowy, VIII—X w.; 54. Hornbach — St. Fabian, XI w.; 55. St. Gallen - St. Mang, kościół karoliński; 56. Neustadt nad Menem, 768—769 r.; 57. Saben ^Austria, Tyrol), VI w.; 58. Spiez (Szwajcaria), po 765 r.; 59. Sursee (Szwajcaria), połowa IX w.; 60. Romainmótier (Szwajcaria), 1. budowla około 360 r.(?); 61. Romain-mótier, 2. budowla poświęcona w 753 r.; 62. Riehen (Szwajcaria), budowla karolińska; 63. Querfurt, kaplica zamkowa, XI w.; Trewir — kościół północny (Katedra) i 65. kościół południowy, stan około 370—380 r.; 60. Kolonia — Katedra planowana w początku IX w. i 67. zrealizowana około 870 r.; 68. Wormacja - Katedra, VII w.; 69. Kolonia — St. Ursula, 2. budowla, IV w.; 70. Kolonia — St. Severiu: a) 2—3. budowla, IV i VI w.; b) 4. budowla, VII w.; c) 5 b. budowla. IX w.; 71. Kolonia — St. Cacsarius, V w.; 72. Dieburg, VIII w.; 73. Essen - Damenstiftkirche, 852—873 r.; 74. Nyfels/Nivelles (Belgia) — St. Gertrud, karolińska budowla; 75. Bockweiler, pierwsza połowa IX w.; 77. Hirsau - St. Aurelius, około 820 r. (według „Kunstchronik")...............218
12. Kościoły trzynawowe: 78. Paderborn — Abdinghofkirche. 2. budowla, 799 r. i 79. budowla, 1016—1031 r.; 80. Korwey, 884 r. 81. Hildesheim, X w.; 82. Móllenbeck, X w.; 83. Minden — Katedra, kwadratowy chór, około 800 r. 84. Vreden, koniec IX w.; 85 Herdecke nad Ruhrą około 820 r.; 86. Spira — St. German, 2. budowla, początek XI w.; 87. Lozana - Katedra, około 1000 r. (według ,,Kunstchronik")...............^
13. Kościoły rentralne: 88. Trewir. koniec VI początek VII w.; 89. Wiirzburg, Marienveste. VII w.; 90. Trewir - St. Michel i St. Mauritius. 1088 r. (według „Kunstchronik")................219
14. Kościoły jednonawowe z pastoforiami: A. Romainmótier; B. Il-Anderin; C. Sur-kanya ...................219
15. Świątynie germańskie na Islandii: 1. Ihyrli; 2. Lundi (Sued Reykjadal) (według Seeselberga)................219
16. Steinbach. Bazylika Einharda, około 820 r. (według Ostendorfa) . . . 220
17. Kotłów. Kościół Narodzenia M. Panny z wnękami czołowymi (według So-kołowskiego).................220
18. Vernes (Staerdalen, Norwegia). Kościół jednonawowy /. wnękami typu pasto-foriów (według Seesselberga)............221
19. Kościoły jednonawowe z wnękami czołowymi w Norwegii: 1. Bergen; 2. Ring-saker; 3. Grań (według Seesselberga)..........222
-0. Kraków. Kościół św. Andrzeja z wnękami czołowymi, rzut poziomy przyziemia
i empory (według Świszczowskiego)..........222
21. Kraków. Kościół Salwatora, IX—X w., rekonstrukcja części prezbiterialnej i pa-stoforiów. Opracowanie autora.............223
22. Kościoły trzynawowe z pastoforiami w Hiszpanii: L. Tunon — S. Adriano;
2. Priesca - S. Salvador (według Haupta).........223
23. Kościoły trzynawowe z pastoforiami w Hiszpanii: 1. Yal de Dios; 2. Oviedo — Santullano; 3. S. Pedro de Nave (według Haupta).......223
24. Gerasa. Kościół św. Piotra i Pawła (według Crowfoota). . . . . 224
25. Dura Europos. Kościół przerobiony z domu mieszkalnego, III w. (według Crowfoota).................224
26. Bazyliki północnej Syrii (według Strzygowskiego).......225
27. Odległe związki krajów mozańskich w okresie między VIII a XI wiekiem. Legenda: 1. gruba kreska ciągła = drogi kontynentalne; 2. kreska przerywana = - drogi morskie; 3. dwie równoległe kreski (ciągłe lub przerywane) = szlaki Żydów Radhanitów, IX w.; 4. kwadrat, koło = targi (C = skóra, E = cyna) (Lombard, UArt. Mosan, Paryż 1953)...........226
ZYGMUNT ŚW1ECHOWSKI
DRZEWO ŻYCIA W MONUMENTALNEJ RZEŹBIE ROMAŃSKIEJ W POLSCE
1. Jędrzejów, opactwo, zaginiony tympanon. Rys. B. Podczaszyński .... 227
2. Końskie, kościół parafialny, tympanon. Rys. P. Gartkiewicz...... 227
3. Sulejów, kościół klasztorny, tympanon. Fot. Zaborowski....... 228
4. Sierzawa, kościół ŚW. Jana, tympanon. Fot. Z. Świechowski..... 229
5. Ziębice, kościół parafialny, portal. Fot. Z. Świechowski....... 230
6. Królików, kościół parafialny, płyta nagrobna. Fot. E. Kozłów ska .... 231
7. Stare Miasto k. Konina, kościół paraf., płyta nagrobna. Fot. Z. Świechowski 231
8. Wrocław, katedra, trzon kolumny romańskiej z portyku zachodniego. Fot. Z. Świechowski.................., , 232
9. Wiślica, kolegia, relief ze ściany zachodniej. Fol. T. Szydłowski..... 232
ZBIGNIEW HORNUNG
CZY JAN MARIA ZWANY „IL MOSCA" ALBO PADOVANO BYŁ KLASYCYST^?
1. Cud św. Antoniego z pucharkiem w bazylice S. Antonio w Padwie .... 233
2. Sąd Salomona wr paryskim Luwrze............ 234
3. Pomnik Giov. Batt. Bonziego w kościele S. Giovanni e Paolo w Wenecji . . . 231
4. Posąg św. Rocha w kościele S. Rocco w Wenecji......... 235
5. Figura św. Jana Chrzciciela w kościele S. Stefano w Wenecji...... 235
6. Pomnik biskupa Piotra Tomickiego w katedrze krakowskiej...... 236
7. Fragment pomnika Jana i Jana Krzysztofa Tarnowskich w katedrze tarnowskiej 237
8. Płyta Rafała Ocieskiego w krużgankach dominikańskich w Krakowie .... 238
9. Płyta Kryysztofa Herburta w kościele parafialnym w Felsztynie..... 238
10. Pomnik Barbary Tarnowskiej w katedrze tarnowskiej....... 239
11. Pomnik trzech Janów Tarnowskich w katedrze tarnowskiej...... 240
TADEUSZ RUDKOUSkl
RENESANSOWY ZESPÓŁ NAGROBKÓW W SZKLARACH GÓRNYCH
J. Nagrobki rodziny v. Schindel (według Bimlera)........ 241
2. Płyta nagrobna Hansa Stbssla. Fot. autor........... ^42
3. Płyta nagrobna Jona Schindla. Fot. autor........... 242
4. Płyta nagrobna Anny Stossel. Fot. autor........... 243
5. Płyta nagrobna Barbary Schindel. Fot. autor......... 243
6. Fragment płyty nagrobnej Zygmunta Stossla. Fot. autor....... 244
7. Fragment płyty nagrobnej Jona Schindla. Fot. autor........ 244
8. Fragment płyty nagrobnej Dawida Stossla. Fot. autor....... 245
9. Fragment płyty nagrobnej Hansa Stbssla. Fot. autor........ 245
10. Jedno z aediculów strony północnej. Fot. autor......... 246
11. Kartusz z aedieuluni ze strony północnej. Fot. autor....... 246
12. Mankaron ze strony południowej. Fot. autor.......... 247
13. Nagrobek St. Stoszów w Mojęcicach. Fot. autor......... 247
14. Gioby hrabiów wirtemberskich w kościele kolegiackim (według Hilde-
b r a n d t a).................. 248
MIECZYSŁAW GĘBAROWICZ
Z DZIEJÓW PRZEMYSŁU BUDOWLANEGO XVI-XIX W.
1. Lwów. H;..s/ia Prochowa. Dawny widok od strony północno-wschodniej . . . 249
2. Lwów. Baszta Prochowa. Dawny widok od strony południowo-zachodniej . - . 250
3. Baszta Prochowa. Dach (zdjęcie z 1931 r.).......... 250
4. Dachówka. Typ. 1.................. 251
5. Dachówka. Typ" II................. 251
6. Dachówka. Typ III............... , 252
7. Dachówka. Typ IV................. 252
8. Dachówka. Typ. IV. Znak (ok. 1/2 w. n.).......... . 253
9. Dachówka. Typ. V................,253
10. Dachówka. Typ. VI................. 254
11. Dachówka. Typ. VII................. 254
12. Dachówka. Typ. VIII................. 254
13. Dachówka. Typ VII. Znaki (ok. 2/3 w. n.).......... 255
14. Dachówka. Typ. VIII. Znaki ok. 1/2 w. n.).......... 256
15. Dachówka. Typ IX............... 257
16. Dachówka. Typ X............... 257
17. Dachówki z Baszty Prochowej w chronologicznym następstwie typów: fig. 1—2 z ratusza, fig. 3—6 z katedry (?), fig. 7—9 z pałacu Jabłonowskich, fig. 10—12
kon. XVIII — pierwsza połowa XIX w. (ok. 1/10 w. n.)....... 258
MARIAN MORELOWSKI
RYSUNKI ARCHITEKTONICZNE SAMUELA SUCHODOLCA Z ROKU 1672
1. Widok z lotu ptaka miasta Poczdamu z zamkiem (P. S e i d 1, Postdamer Stadt-
schloss bis Friedrich dem Grossen, Berlin 1904)......... 259
2. Zamek w Poczdamie od strony wjazdu (P. S e i d 1, op. cit.)...... 259
3. Zamek w Poczdamie od strony podkowy dziedzińcowej (P. S e i d 1, op. cit.) - 260
4. Zamek w Poczdamie. Korpus główny, fasada ogrodowa (P. S e i d I, op. cit.) 260
5. Rzut poziomy całego zamku w Poczdamie (P. S e i d 1, op. cit.)..... 261
6. Zamek w Poczdamie, przekrój wzdłuż osi głównej (P. S e i d I, op. cit.) ... 262





SPIS TREŚCI

Słowo wstępne................... ó
Władysław Podiach a, 1875—1951. Napisał Zbigniew Horming .... 7
Wincenty P o d 1 a c h a, Bibliografia prac Władysława Podlachy...... 23
Władysław Podiach a. Scena Wieczerzy Pańskiej w malarstwie cerkiewnym
XV i XVI wieku................. 29
Janina O r o s z. Sztuka i ubiór. Wspólność założeń w kształtowaniu .... 43
Władysław Tatarkiewicz. Przerzuty stylowe......... 55
Kazimierz Majewski, Nowe formy kultu na Krecie na przełomie 111 i 11 tysiąclecia przed naszą erą................ 65
Stefan Parnicki-Pudełko, Uwagi do genezy kolumny doryckiej .... 73
Wllhelmina Lepik-Kopaczyńska, Problem skiagrafii z czasów Platona . . 85 Jerzy H a w r o t, Geneza formy kościoła ^v. Wojciecha vr Krakowie o problem pasto-
foriów w Polsce................, 99
Zygmunt Świechowski. Drzewo życia w monumentalnej rzeźbie romańskiej
Polski.................... 113
Zbigniew H o r n u n g. C/y Jan Maria 7anj ..[1 Mosca" albo Padorano bł kla-
sycystą?................, . , 119
Tadeusz Rudkowski. Renesansowy zespół nagrobków w Szklarach Górnych . . 129
Mieczysław Gębarowicz, Z dziejów przemysłu budowlanego XVI—XIX wieku 143
Marian M o r e 1 ow s k i, Rysunki architektoniczne Samuela Suchodolca z roku 1672 161
Helena Blumówna. Na marginesie twórczości Leona Wyczółkowskiego . . . 171
Ilustracje.................... 181
Spis ilustracji................... 26i




Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.


ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT


NIE ODWOŁUJĘ OFERT, PROSZĘ POWAŻNIE PODCHODZIĆ DO LICYTACJI