Opis produktu
Wydawnictwo Impuls
ISBN [zasłonięte]978-8350-405-4
Kraków 2013, wydanie 1, format 165 x 235,
objętość 260 str., oprawa miękka
Problematyka wstydu w nauce
stanowiła przede wszystkim obszar zainteresowania psychologii i teologii. Ujęcie
prezentowane w książce jest nawiązaniem i rozwinięciem socjologicznego ujęcia
wstydu zaproponowane przez amerykańskiego profesora Thomasa
Scheffa.
Praca koncentruje uwagę Czytelnika na prezentacji ujęcia
teoretycznego w nawiązaniu do tradycji myślenia na temat wstydu w socjologii ale
przede wszystkim na aplikacjach założeń teoretycznych proponowanego
ujęcia.
Książka składa się z pięciu części.
W pierwszej z nich
zaprezentowany zostaje dotychczasowy dorobek myśli socjologicznej w kontekście
wstydu (pionierzy tego ujęcia oraz wkład autorów z kręgu interakcjonizmu
symbolicznego oraz teorii kontroli społecznej).
Część drugą stanowi
krytyczna, przedstawiona w duchu psychoanalitycznym prezentacja proponowanego
ujęcia wstydu zapoczątkowaną ustaleniami terminologicznymi. Jedna z kluczowych
kwestii społecznych współczesnego świata jest agresja. Wyjaśnienie genezy jej
powstawania, mechanizmów przejawiania się oraz narastania zyskuje tu wyjaśnienie
i uzasadnienie empiryczne w ujęciu „spirali wstydu-gniewu”, jako oryginalna i
przekonywująca próba ukazania związku pomiędzy zakwestionowanym wstydem i
agresją. W szczególności badania Lewis nad kłótniami małżeńskimi stanowią tu
inspirującą weryfikację dynamicznego procesu narastania agresji. Produktywność
podejścia do zagadnień społecznych z perspektywy wstydu zostaje ukazana także w
odniesieniu do innych znaczących korelatów, takich jak: obraz siebie czy
depresja. Kwestia empirycznej weryfikacji zaproponowanej teorii stanowi poważne
wyzwanie badawcze, i ta kwestia zamyka część drugą książki.
Część trzecia
książki jest wieloaspektową perspektywą ukazującą produktywność i uniwersalny
charakter proponowanego ujęcia teoretycznego, ukazując różne, odmienne warianty
aplikacyjne. Jednym z takich wariantów jest próba wyjaśnienia casusu dojścia
Adolfa Hitlera do władzy oraz społecznego przyzwolenia demokratycznych Niemiec
na jego zbrodnicze poczynania. Pomimo ogromnej literatury na ten temat, fenomen
Hitlera nie został przekonywująco rozpoznany. Kwestia ta jest dla współczesnego
świata demokratycznego szczególnie istotna, pozwala bowiem zdiagnozować i
podejmować działania prewencyjne w zbliżonych do sytuacji przedwojennych Niemiec
okolicznościach. Casus biograficzny Alfreda Speera, bliskiego współpracownika
Hitlera odsłania ważny w teorii aspekt moralny związany z ujęciem wstydu i
pozwalający odróżnić wstyd od sytuacyjnego zażenowania. W części trzeciej,
podobnie jak to czynił Freud następuje odwołanie do psychologicznego wyjaśnienia
charakterystyk zachowań postaci literackich stworzonych przez genialnych pisarzy
Tołstoja i Goethego. Odmiennym źródłem inspiracji, wskazującym na fundamentalny
charakter wstydu w wyjaśnianiu ludzkich zachowań stanowi odwołanie do
egzegetycznych interpretacji z kręgu chrześcijańskiego jakie stanowią biblijne
„Wygnanie z raju” oraz praktyka spowiedzi, rozumiana tu jako próba przeniesienia
treści nieświadomych obarczonych wstydem do świadomości.
Część czwarta
książki, akcentuje znaczenie więzi społecznej, której naruszenie czy załamanie
manifestuje się, po stronie osobistej - doświadczeniem wstydu. Następuje tu
wyakcentowanie znaczenia związku tego co osobiste a więc wstydu, z tym, co
społeczne a mianowicie więzią. W tej części wskazuje się na charakterystyczna
dla współczesnych kultury okcydentu dystrofię więzi społecznej oraz skrywane
pragnienie jej naprawy. Tworzenie neoplemion (Maffesoli) jest tutaj dobitnym
wyrazem tych pragnień. W tej części zgłoszone zostają jeszcze inne przykłady
produktywności aplikacyjnej wstydu w odniesieniu do takich ważnych społecznie
problemów jak: wyraźnie niski poziom zaufania społecznego w Polsce, generalnie
(nie tylko w Polsce) niski poziom ruchliwości społecznej, pionowej tj. z dołu do
góry w odniesieniu do przedstawicieli grup o niskim społecznym
prestiżu.
Część piątą, i ostatnią książki zamykają rozważania na temat
ważnych prób podejmowanych w naukach społecznych a mających na celu
sformułowanie imponderabiliów w funkcjonowaniu człowieka. Próby takie służą
powiększeniu kumulatywności ogromu narastającej wiedzy społecznej oraz
uniwersalizacji jej stosowania. Prezentowane ujecie wstydu wpisuje się w te
próby konkurując, w jakiejś mierze zwycięsko z innymi, podobnie jak wstyd
obrosłymi w liczne próby badawcze i teoretyczne ujęcia, jakimi są: Terror
Menagement Theory (TMT) czy Teoria wstrętu (Disgust Theory). Mechanizm
konformizmu vs. nonkonformizmu oparty jest na wstydzie (Barbalet). Wstyd
stanowił przez wieki podstawowy mechanizm leżący u podstaw praktyki
pedagogicznej. Książkę zamykają rozważania a raczej inspiracje pedagogiczne
jakie nasuwają się w związku z proponowanym ujęciem wstydu dla szeroko
rozumianego wychowania.
Kupując na kilku naszych aukcjach za wysyłkę płacisz tylko raz - jej koszt
zależny jest od wagi książek, o kalkulację kosztów prosimy pytać w mailu.
Kupujący otrzyma paragon lub fakturę.