OD AUTORA
WSTĘP. NAUKA i TEORIA NAUKI
Część I
TEORiA DZIAŁAŃ POZNAWCZYCH
1. ZAŁOŻENIA WYJŚCIOWE
1. 1. Hierarchia celów teoretycznych
1. 2. Założenia onlologicznczne
2. PODSTAWOWY MODEL NAUKI: METODA IDEALIZACJI
2. 1. Założenia teorii działań poznawczych
2. 2. Perspektywa onlologiczna
2. 3. Prawo i teoria
2. 4. Sprawdzanie i wyjaśnianie
2. 5. Podstawowa struktura działalności poznawczej
2.6. Dodatek do modelu I: konkretyzacja wewnątrzfunkcyjna
3. FORMAL1ZACJA I MODELOWANIE
3. 1. Dedukcyjna metoda tworzenia teorii
3. 2. Modelowanie jako metoda tworzenia teorii
3. 3. Struktura działań poznawczych w modelu II
4. APROKSYMACJA
4. I. Problem tzw. przybliżeń w naukach empirycznych
4. 2. Aproksymacyjna teoria ideałizacyjna
4. 3. Struktura działań poznawczych w modelu II
5. PROJEKTOWANIE
5. 1. Problem osobliwości badań praktycznych
5. 2. Teoria optymalizacyjna
5.3. Struktura działań badawczych w naukach praktycznych (model IV)
Część II
TEORIA PRAKTYK! POZNAWCZEJ
6. PROCES POZNAWCZY i RZECZYWISTOŚĆ SPOŁECZNA
6. l. Działanie poznawcze i proces poznawczy
6. 2. Proces poznawczy i funkcja nauki w społeczeństwie
6. 3. Teoria działań poznawczych, teoria procesu poznawczego, teoria funkcjonowania nauki
7. MECHANIZM POSTĘPU POZNAWCZEGO
7. 1. Prawdziwość względna i prawdziwość absolutna
7. 2. Dialektyczna korespondencja teorii jako kryterium postępu
7. 3. Mechanizm walki miedzy orientacyjnej
8. NAUKA l PRAKTYKA SPOŁECZNA
8. 1. Epistemologiczna rola praktyki społecznej
8. 2. Usprawnianie praktyki pozapoznawczej
9. MIEJSCE NAUKI W FORMACJI SPOŁECZNO-EKONOM1CZNE
9. 1. Struktura formacji społeczno-ekonomicznej
9. 2. Determinacja nauki przez warunki spoleczno-ekonomiczne
9. 3. Determinacja warunków społeczno-ekonomicznych przez naukę