Książka jest zbiorem doświadczeń zawodowych i osobistych autorki. Opisuje w niej bowiem swoje doświadczenia, które zdobyła (i nadal zdobywa) jako matka niepełnosprawnego dziecka oraz jako terapeutka dzieci z głębokimi zaburzeniami w rozwoju.
Jest to publikacja niezwykle cenna, gdyż większość książek dostępnych na rynku dotyczy zagadnień teoretycznych. Brakuje natomiast pozycji, która prosto, w zintegrowany sposób przekazywałaby podstawową wiedzę na temat wychowywania i wspomagania rozwoju dziecka niepełnosprawnego. Niniejsza książka znakomicie wypełnia tę lukę. Zawiera bowiem krótkie wprowadzenie teoretyczne, po którym następuje zasadnicza część książki - proste i czytelne wskazówki, jak pomóc dzieciom nauczyć się wielu umiejętności niezbędnych w codziennym funkcjonowaniu, oraz jasne procedury postępowania zweryfikowane w praktyce, a także postępowanie na wypadek problemów z zastosowaniem wskazanych procedur. Ogromnym atutem jest zwięzły i klarowny język.
Spis treści
Część I
Wybrane aspekty wspomagania zaburzonego rozwoju małego dziecka
Teoria
Wprowadzenie
Kilka uwag o procesie wspomagania
Metody terapeutyczne – krotki przegląd
Słowo o zasadach wspomagania rozwoju
Część II
Wybrane aspekty wspomagania zaburzonego rozwoju małego dziecka
Praktyka
Wprowadzenie
Program nauki spożywania posiłków przy stole
Program nauki spożywania posiłków przy użyciu sztućców
Trening czystości, czyli trudna sztuka korzystania z nocnika
Samodzielne zasypianie
Jak nauczyć dziecko posługiwania się własnymi rękoma.
Metoda F. Affolter
Codzienna stymulacja sensoryczna
Domowe zabawy z zakresu metody Integracji Sensorycznej (SI)
Praca z dzieckiem z głęboką niepełnosprawnością
Muzyka w procesie wspomagania zaburzonego rozwoju dziecka
Słowo o wyglądzie zewnętrznym
Zakończenie
Aneks
Bibliografia