Joanna Gładyszewska-Cylulko
Wspomaganie rozwoju dzieci nieśmiałych poprzez wizualizację i inne techniki arteterapii
- Wydawnictwo: Impuls
- Rok wydania: 2010
- Format: B5
- Stan: NOWA
- Okładka: miękka
- Ilość stron: 246
Nasza cena: 30,00 PLN
OPIS:
W dzisiejszych konsumpcyjnych czasach, gdzie współzawodnictwo, izolacja i samotność zwiększają swój zasięg, rośnie także populacja dzieci nieśmiałych, które nie radzą sobie w kontaktach społecznych. W zapobieganiu utrwalania nieśmiałości ważną rolę odgrywają oddziaływania wychowawcze nastawione na odpowiednie kształtowanie się osobowości dziecka. Jednak, gdy zaburzenia przybierają na sile, konieczne jest zastosowanie odpowiednich działań terapeutycznych.
Inspiracją do podjęcia tematu były wieloletnie doświadczenia autorki w stosowaniu wizualizacji z wybranymi technikami arteterapii w terapii i wspomaganiu rozwoju dzieci. Celem praktycznym jest zaproponowanie nowej metody przydatnej w pracy terapeutyczno-wychowawczej z dziećmi nieśmiałymi.
Książka zawiera część praktyczną, w której znajdują się m.in. przykładowe scenariusze zajęć z wykorzystaniem wizualizacji z wybranymi technikami arteterapii, arkusze obserwacyjne oraz arkusze oceny dzieci.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział pierwszy
Nieśmiałość
Definicje i pojęcia
Geneza nieśmiałości
Wpływ nieśmiałości na funkcjonowanie dziecka
Formy terapii dzieci nieśmiałych
Rozdział drugi
Wizualizacja
Definicje i pojęcia
Rodzaje wizualizacji
Funkcje wizualizacji
Zasady prowadzenia wizualizacji
Rozdział trzeci
Arteterapia
Definicje i pojęcia
Funkcje i cele arteterapii
Klasyfikacja arteterapii
Ekspresja twórcza
Rozdział czwarty
Autorska koncepcja wizualizacji z wybranymi technikami arteterapii
Wizualizacja z wybranymi technikami arteterapii
Funkcje i cele
Struktura i przebieg
Rekwizyty
Gabinet do terapii i jego wyposażenie
Osoba terapeuty
Rozdział piąty
Metodologia badań własnych
Problem badawczy i hipotezy badawcze
Metody i techniki badawcze
Charakterystyka osób badanych
Opis terenu badań
Opis przebiegu badań
Rozdział szósty
Wyniki badań
Wyniki uzyskane za pomocą „Arkusza obserwacyjnego aktywności werbalnej dziecka”
Wyniki uzyskane za pomocą Skali Metrycznej do Badania Zdolności Ruchowych Dzieci i Młodzieży N. Ozjereckiego w opracowaniu A. Barańskiego
Wyniki uzyskane za pomocą „Rysunku postaci ludzkiej” Goodenough-Harrisa w opracowaniu E. Hornowskiej i W. Paluchowskiego
Wyniki uzyskane za pomocą „Arkusza oceny improwizacji na dziecięcych instrumentach perkusyjnych inspirowanej wizualizacją”
Wyniki uzyskane za pomocą „Arkusza oceny improwizacji ruchowej inspirowanej wizualizacją”
Wyniki uzyskane za pomocą „Arkusza oceny rysunków inspirowanych wizualizacją”
Rozdział siódmy
Omówienie wyników badań
Podsumowanie
Bibliografia
Aneks 1
Przykładowe scenariusze sesji z wykorzystaniem wizualizacji z wybranymi technikami arteterapii
Aneks 2
„Arkusz obserwacyjny aktywności werbalnej dziecka”
Aneks 3
„Arkusz oceny improwizacji na dziecięcych instrumentach perkusyjnych inspirowanej wizualizacją”
Aneks 4
„Arkusz oceny improwizacji ruchowej inspirowanej wizualizacją”
Aneks 5
„Arkusz oceny rysunków inspirowanych wizualizacją”
Indeks nazwisk