Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej

28-02-2012, 14:10
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 36.60 zł     
Użytkownik arik_ksiegarnia
numer aukcji: 2029713466
Miejscowość SANOK
Wyświetleń: 12   
Koniec: 30-01-2012 09:52:08

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: twarda
Rok wydania (xxxx): 2010
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Arik, podręczniki akademickie

e-mail: [zasłonięte]@arik.pl
tel: 510 [zasłonięte] 753


» Strona "o mnie"
» Inne moje aukcje
» Dodaj do ulubionych





Stron: 222
Format: 16,5 x 23,5 cm
Rok wydania: 2010
Oprawa: twarda, szyta



Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej

Amadeusz Krause

Przedstawiamy Czytelnikom książkę, będącą propozycją swoistej mapy paradygmatycznej. Ma ona charakter dezaktualizacji i aktualizacji kluczowych dla pedagogiki specjalnej zagadnień, a jej konstrukcja wyznacza autorską wizję rozwoju naukowego tej dyscypliny. Subiektywizm prezentowanego modelu związany jest głównie z wyborami, jakich autor musiał dokonać w książce. Ów problem podjął od podstaw, próbując ustalić czym jest paradygmat i jakim ulega zmianom, przy jednoczesnym uwzględnieniu odmienności znaczenia tego terminu w innych subdyscyplinach edukacji.

           W prezentowanej publikacji autor odniósł się do dorobku wspomnianych subdyscyplin. Podjął zadanie określenia miejsca i istoty paradygmatu w naukach humanistycznych. Odwołał się do poglądów Thomasa S. Kuhna, będącego inicjatorem dyskusji paradygmatycznej, a także do prac Zbigniewa Kwiecińskiego, Bogusława Śliwerskiego, Lecha Witkowskiego, Teresy Hejnickiej-Bezwińskiej, Bogusława Milerskiego, Joanny Rutkowiak, Krzysztofa Rubachy.

             Autor musiał dokonać wyborów również w analizach dotyczących pedagogiki specjalnej. Wynikało to z tego, iż paradygmaty naukowe nie zawsze znajdują odzwierciedlenie w rzeczywistości rehabilitacyjnej lub mają w niej inny zakres, są inaczej określane lub rozumiane. Amadeusz Krause podjął się pewnego uporządkowania teoretycznego tych kategorii.

Treść książki przedstawiona została w trzech częściach zawierających po cztery rozdziały. Autor w części I przedstawia tło przeobrażeń paradygmatycznych związanych z niepełnosprawnością, w części II rozważa o ryzyku i dylematach tworzenia paradygmatów w pedagogice specjalnej, w części III najbardziej obszerniej treściowo ukazuje przemiany paradygmatyczne w pedagogice specjalnej, aktualne (nowe) paradygmaty upowszechniane w tej nauce i ich społeczne konsekwencje.

 Treść książki zamyka zakończenie w którym Autor stara się odpowiedzieć na pytanie: co zmieniają paradygmaty w pedagogice specjalnej? 

Książka jest teoretyczną monografią współczesnych paradygmatów pedagogiki specjalnej.



Spis treści:

Od autora

Wprowadzenie 1

Pedagogika specjalna w procesie zmiany – od Historii szaleństwa

Michela Foucaulta do Końca człowieka Francisa Fukuyamy

• pytanie o potencjał transformacyjny pedagogiki specjalnej • zmiany w europejskiej

i polskiej pedagogice specjalnej • od niechcianych szaleńców po eugenikę luksusu

i postępu – ważne pytania na bliższą i dalszą przyszłość •

Wprowadzenie 2

Ku paradygmatyczności dyscyplin naukowych

• wokół teorii Thomasa S. Kuhna – kłopot z paradygmatami w naukach społecznych

• konsensus paradygmatyczny • paradygmaty w pedagogice • uspołecznienie paradygmatu

• ryzyko fundamentalizmu paradygmatycznego • po co pedagogice wielość

paradygmatów? •

 

Część 1

Tło przeobrażeń paradygmatycznych związanych z niepełnosprawnością

Rozdział 1

Rehabilitacja człowieka niepełnosprawnego

• rewalidacja – rehabilitacja • ewolucja filozofii rewalidacyjnej • polskie zmiany „od

góry” i „od dołu” • opieka w dorosłości jako „odkrycie rewalidacyjne” XXI wieku •

pomiędzy teorią a praktyką rewalidacyjną • rehabilitacja kontra nauka • od instrumentalizmu

rewalidacyjnego ku rehabilitacji funkcjonalnej •

 

Rozdział 2

Szkoła w dynamicznej fazie przejścia – zaniechania i absurdy

• w cieniu transformacji ustrojowej • problemy zmian w środowisku nauczycielskim

• nauczyciel – ofiara patologii akademickiej? • o oświacie z urzędu • niefortunność

reform • dydaktyka „na usługach” • profesjonalizacja niekompetencji

 

Rozdział 3

Dziecko niepełnosprawne w integracji szkolnej

• aktualizacja pojęcia integracji szkolnej • podstawy zmiany koncepcji edukacyjnej

dzieci niepełnosprawnych • rekonstrukcja koncepcji ochronnych • zarys reformy

szkolnictwa specjalnego w Polsce • powrót do nierozwiązanych dylematów • instrumentalizm

dydaktyczny w pedagogice specjalnej •

 

Rozdział 4

Wychowanie – pedagogika specjalna w odwrocie?

• czy mamy kryzys wychowania? • media – niebezpieczny sprzymierzeniec w wychowaniu

• specyfika wychowania po wielkiej zmianie • Szkoła a kryzys wychowania

• wychowanie a nauczanie • wychowanie w pedagogice specjalnej – specyfika i pochodne

kryzysu • dziecko niepełnosprawne w procesie wychowania – błędy zaniechania

 

Część 2

Pedagogika specjalna i ryzyko paradygmatycznych uzgodnień

Rozdział 1

Terminologiczna reprezentacja paradygmatów pedagogiki specjalnej

• pojęcia a paradygmaty • obieg pojęć naznaczających • dziecko specjalnej troski •

upośledzenie umysłowe • umysł kontra intelekt • terminologia a reprezentacja paradygmatu

– uwagi końcowe •

 

Rozdział 2

Zdiagnozowana odmienność jako podłoże konstrukcyjne paradygmatu

• diagnoza jako reprezentacja paradygmatu • diagnostyczne dylematy • diagnoza

niepełnosprawności w pedagogice specjalnej •

 

Rozdział 3

Paradygmaty a uzgodnienia społeczne na temat niepełnosprawności

• paradygmaty a obiektywizacja wiedzy potocznej • stereotyp niepełnosprawności •

inny w środowisku – hipoteza „złotego podziału” • tło i figura – społeczna lokalizacja

niepełnosprawności • przeciwdziałanie stygmatyzacji •

 

Rozdział 4

Ryzyko konstruowania wiedzy o osobach niepełnosprawnych w pedagogice specjalnej

• upośledzona dorosłość – wątki zaniedbane • instytucjonalne ujednolicenie dorosłości

• infantylizacja jako silne uzgodnienie paradygmatyczne • niepełnosprawność

i specjaliści • koniec dyskryminacji podpartej naukową argumentacją? • paradygmatyczne

konsekwencje uzgodnień •

 

Część 3

Paradygmaty pedagogiki specjalnej

Rozdział 1

Paradygmatyczne poszukiwania w pedagogice specjalnej

• od praktyki do nauki • w poszukiwaniu pierwszego paradygmatu • trudności identyfikacji paradygmatycznej • uwagi do koncepcji paradygmatów Ireny Obuchowskiej

 

Rozdział 2

Paradygmatyczne dezaktualizacje – biologizm i rehabilitacja

• dlaczego dezaktualizacja? • medyczny rodowód pedagogiki specjalnej • biologizm

a społeczne postrzeganie niepełnosprawności • ukryta doktryna PRL• nowoczesny

powrót do medykalizacji? • dlaczego paradygmat biologiczny był szkodliwy • od

biologizmu ku paradygmatowi rehabilitacyjnemu • następstwa dominacji filozofii

rewalidacyjnej •

 

Rozdział 3

Paradygmatyczny kłopot z integracją

• od postulatu do paradygmatu integracyjnego • specyfika zmiany paradygmatycznej

a integracja • konsekwencje przyjętego paradygmatu – modele integracji • słuszna

koncepcja – niesłuszne interpretacje? • integracja jako źródło dominacji i selekcji

społecznej • jeśli nie paradygmat, to co z tą integracją?

 

Rozdział 4

Paradygmatyczne aktualizacje w pedagogice specjalnej

4.1. Paradygmat humanistyczny i jego pochodne

• istota paradygmatu humanistycznego • źródła oporu wobec paradygmatu humanistycznego

w pedagogice specjalnej • przesłanki zmiany humanistycznej w pedagogice

specjalnej • paradygmat humanistyczny w pedagogice specjalnej i jego konsekwencje

4.2. Paradygmat społeczny niepełnosprawności

• istota społecznego paradygmatu niepełnosprawności • humanistyczny rodowód

modelu niepełnosprawności • pomiędzy paradygmatem a modelem • następstwa

społecznego paradygmatu niepełnosprawności •

4.3. Paradygmat normalizacji środowiska

• wątpliwości pojęciowe normy i normalności • niepełnosprawność – ryzyko zakwalifikowania do grupy „nienormalnych” • norma w działaniach pedagogiki specjalnej

• trudne początki procesu normalizacyjnego w Polsce • istota paradygmatu normalizacyjnego

i jego konsekwencje •

4.4. Paradygmat emancypacyjny (podmiotowości i autonomii)  

• od „przedmiotowości” do podmiotowości osoby niepełnosprawnej • autonomia

i jej ponowne odkrycie • od autonomii i podmiotowości do specjalnej pedagogiki

emancypacyjnej • ku paradygmatowi emancypacyjnemu •

Zakończenie

Pedagogika specjalna w zmianie paradygmatycznej

• zmiana zmianie nierówna • pomiędzy tradycjonalizmem a humanizmem • co

zmieniają paradygmaty w pedagogice specjalnej? •

Bibliografia