Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenie, klasy

28-02-2012, 14:12
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 42.50 zł     
Użytkownik arik_ksiegarnia
numer aukcji: 2029716391
Miejscowość SANOK
Wyświetleń: 7   
Koniec: 30-01-2012 10:28:24

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Rok wydania (xxxx): 2009
Kondycja: bez śladów używania
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Arik, podręczniki akademickie

e-mail: [zasłonięte]@arik.pl
tel: 510 [zasłonięte] 753


» Strona "o mnie"
» Inne moje aukcje
» Dodaj do ulubionych





Stron: 344
Format: 16.5x24.5 cm
Rok wydania: 2009
Oprawa: oprawa twarda



Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenie, klasyfikacje, badania

Bogusław Śliwerski

Publikacja powstała jako dopełnienie wcześniejszych studiów Autora nad współczesnymi teoriami i nurtami wychowania. Książka nie ma charakteru badań historycznych, gdyż zakres analizowanego rozwoju myśli pedagogicznej ma niedługą historię, a pod pewnymi względami wykracza nawet poza rozwój nauk pedagogicznych, choć te czerpią z nich swoje inspiracje.

Książka jest owocem prowadzonych przez wiele lat badań i dyskusji w środowiskach akademickich w naszym kraju. Kolejne jej fragmenty są wynikiem spotkań i wygłaszanych w czasie konferencji referatów, które miały miejsce na wielu uczelniach wyższych w Polsce. Niektóre były częściowo publikowane w rozproszonych materiałach konferencyjnych czy tomach jubileuszowych. Książka nawiązuje także do zapoczątkowanego w 1989 r. cyklu seminariów i studiów kulturowych, jakie prowadzili profesorowie UMK w Toruniu – Zbigniew Kwieciński i Lech Witkowski pod nazwą „Nieobecne dyskursy”. Dzięki nim odtwarzane były nieistniejące i zniszczone w okresie PRL dyskursy pedagogiczne, w tym szeroko rozumiana pedagogika humanistyczna.

Publikacja składa się z pięciu rozdziałów. W pierwszym skoncentrowano się na terminologii wykorzystywanych w badaniach współczesnej myśli pedagogicznej. Drugi rozdział rozwija temat myśli pedagogicznej w ponowoczesnym świecie (metafora pedagogiki jako hipermarketu i labiryntu myśli). W trzecim rozdziale przedstawiono klasyfikacje, typologie i mapy myśli pedagogicznej. Kolejny rozdział zawiera studia porównawcze myśli pedagogicznej. W ostatnim rozdziale rozwinięto problematykę egzemplifikacji badań nad recepcją i krytyką prądów pedagogicznych.

Jest to podręcznik, który powinien być wykorzystywany w kształceniu studentów pedagogiki i pedagogiki specjalnej, a także w doskonaleniu kadr nauczycielskich oraz akademickich. Książka powinna stać się dobrą zachętą dla innych badaczy do dalszych analiz porównawczych współczesnej myśli pedagogicznej.



Spis treści

Wstęp

Rozdział I

Terminologia w badaniach współczesnej myśli pedagogicznej

Paradygmat

Szkoła naukowa – pedagogiczna

Podejście retoryczne i socjologiczne w pedagogice

Kierunek naukowy – pedagogiczny

Ruch, prąd naukowy – pedagogiczny

Doktryna naukowa – pedagogiczna

Podejście teoretyczne – pedagogiczne

Dyskurs pedagogiczny

Ideologie polityczne – pedagogiczne

Moda umysłowa – pedagogiczna

Myśl pedagogiczna

Rozdział II

Myśl pedagogiczna w ponowoczesnym świecie – między fundamentalizmem

a pluralizmem

Metafora pedagogiki jako hipermarketu i labiryntu myśli

Rozdział III

Klasyfikacje, typologie, mapy myśli pedagogicznej

Klasyfikacje polskich pedagogów

Klasyfikacje kierunków myśli pedagogicznej w innych krajach

Rozdział IV

Studia porównawcze myśli pedagogicznej

Badania historyczne myśli pedagogicznej

Badania ahistoryczne, problemowe

Kryteria porównywalności kierunków myśli pedagogicznej

Analiza dyskursów

Badania hermeneutyczne

Kartografia kierunków pedagogicznych

Fenomenografia

Badania biograficzne – biografistyka pedagogiczna

Podejście antagonistyczne

Recepcja potoczna

Warunki prowadzenia badań porównawczych myśli pedagogicznej

Rozdział V

Egzemplifikacje badań nad recepcją i krytyką prądów pedagogicznych

Komparatystyka z wnętrza filozofii i kultury

Wspólnota badań porównawczych w naukach

o wychowaniu Polski i Niemiec po II wojnie światowej

Założenia kierunków współczesnej psychologii

w badaniach pedeutologicznych

Analiza dyskursu pedagogicznego i jej znaczenie w badaniach

pedagogicznych

Filozoficzna rekonstrukcja myśli klasyków pedagogiki

Rekonstrukcja metodą historyczną ewolucji edukacji estetycznej

Analiza słabo obecnego w polskiej praktyce edukacyjnej

prądu pedagogicznego

Dekonstruowanie mitów pedagogicznych

Przykład badań nad recepcją antypedagogiki w Polsce

Zamiast zakończenia

Bibliografia