WSPÓŁCZESNA MŁODZIEŻ WOBEC PROBLEMU WOLNOŚCI
Studium socjologiczno-pedagogiczne
Violetta Kopińska
Wydawnictwo edukacyjne AKAPIT
Książka składa się z dwóch części. W pierwszej, noszącej tytuł "Teoretyczne podstawy badań" Violetta Kopińska wykorzystując bogatą literaturę przedmiotu przedstawia filozoficzne i prawne interpretacje pojęcia "wolność" oraz charakteryzuje społeczne wymiary wolności skupiając się na takich kwestiach szczegółowych jak: znaczenie wolności w kontekście edukacyjnym, różne konotacje pojęcia wolność (np.: poczucie wolności i jej ograniczenia, odpowiedzialność, tolerancja, autokreacja i samorealizacja), interpretacje wolności w środowisku rodzinnym, rówieśniczym oraz szkolnym, wolność a media. W części drugiej koncentrującej się na analizie wyników badań własnych przeprowadzonych wśród młodzieży uczęszczającej do liceów ogólnokształcących i techników Autorka skupia się nie tylko na definiowaniu i interpretowaniu przez badanych takich pojęć jak: wolność, odpowiedzialność, tolerancja ale także ukazuje stosunek badanych do wolności i jej poczucie wolności w różnych kontekstach społecznych. W recenzji wydawniczej prof. zw. dr hab. Zbyszko Melosik (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) m.in. pisze: "Pragnę stwierdzić z pełnym przekonaniem, iż recenzowana książka stoi na bardzo wysokim poziomie merytorycznym - i to zarówno w kontekście przyjętych przez Autorkę założeń teoretycznych i metodologicznych, sposobu przeprowadzenia badań, narracji oraz argumentacji, jak i konkretnych rezultatów analitycznych. Violetta Kopińska jawi się w niej jako dojrzały młody naukowiec, który potrafi samodzielnie rozwiązać podjęty przez siebie problem badawczy. Bardzo swobodnie porusza się po poszczególnych zagadnieniach, wreszcie potrafi komunikatywnie i precyzyjnie wyrażać swoje myśli i przedstawiać swoje linie argumentacji. ( ) Narracje Autorki są dynamiczne i otwarte, dając czytelnikowi możliwość dokonania własnych interpretacji omawianych zagadnień. Literatura, która stanowiła punkt wyjścia do analiz jest bardzo reprezentatywna dla badanego problemu, a badania są niezwykle mocno osadzone zarówno w przyjętym przez Nią "zestawie" kategorii teoretycznych, jak i - w wyznaczonej przez tytułowy problem - logice pracy ( ). W ostatecznej konkluzji uważam, że problem badawczy postawiony przez Violettę Kopińską jest wartościowym problemem naukowym. Autorka rozwiązała go samodzielnie i zgodnie z obowiązującymi we współczesnej nauce regułami metodologicznymi. Jest to oryginalne i twórcze dzieło stanowiące niezaprzeczalny wkład Autorki w wybrane przez Nią pole problemowe. Dowodzi Jej bardzo wysokiej ogólnej wiedzy teoretycznej, zarówno w zakresie nauk społecznych, jak i szeroko rozumianej humanistyki".
Format B5
Strony 329
Wysyłka 0 zł