Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

WSKAŹNIK NAPIĘCIA 12/24V GNIAZDO ZAPALNICZKI

20-11-2014, 6:25
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 15.49 zł      Najwyzsza cena licytacji: zł      Aktualna cena: 15.49 zł     
Użytkownik franco_fr
numer aukcji: 4772596175
Miejscowość Głogów
Kupiono sztuk: 4    Zostało sztuk: 1    Licytowało: 3    Wyświetleń: 63   
Koniec: 20-11-2014 06:36:05
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

WSKAŻNIK NAPIĘCIA AKUMULATORA 12/24V

 

ŚLEDŹ NA BIEŻĄCO STAN SWOJEGO AKUMULATORA

 

WYSTARCZY WETKNĄĆ GO DO CZYNNEGO GNIAZDA ZAPALNICZKI

 

DZIĘKI NIEMU BĘDZIESZ TAKŻE KONTROLOWAĆ STAN TWOJEGO ALTERNATORA BĄDŹ

 

REGULATORA NAPIĘCIA

 

IDEALNY TANI PREZENT

GALERIA

 

 

ODROBINA WIEDZY

Z ładowaniem akumulatora kwasowego 12V jest tak:

Są dwie metody ładowania akumulatora:

1. Ładowanie przy stałym napięciu - (napięcie ładowanie 14,2V; +/-0,3V), prąd zależny od oporności

wewnętrznej akumulatora (im bardziej rozładowany tym większy prąd zgodnie z prawem Ohma). Tak

doładowywany jest akumulator w sprawnym układzie ładowania samochodu.

2. Ładowanie prądem:

a/. Wyrównawcze - prąd ładowania, I*A+ = 0,05 Q [Ah] przez 20[h]);

b/. Doładowywanie - prąd ładowania I*A+ = 0,1 Q *Ah+ przez 10*h+;

c/. Przyśpieszone - prąd ładowania początkowo I*A+ = 0,8 Q *Ah+, do osiągnięcia 12,4 *V+, następnie

zmniejsza się prąd do wartości 0,1 Q *Ah+; ładowanie szkodliwe dla akumulatora, stosować tylko w

awaryjnych sytuacjach;

d/. Odsiarczające prąd ładowania 0,02...0,05 Q *Ah+, ładujemy z przerwami, po 12h ładowania -

1...2h przerwy od wystąpienia oznak pełnego naładowania.

W czasie ładowania ładowarkami temperatura akumulatora nie powinna przekraczać 50*C, w

przypadku dalszego wzrostu temperatury należy, zmniejszyć prąd ładowania lub je przerwać.

Obowiązują jeszcze zasady eksploatacji akumulatora:

1. Napięcie na zaciskach akumulatora nie może spaść poniżej 8V (np. w samochodzie

nieeksploatowanym, samo rozładowanie).

2. Napięcie ładowania nie może różnić się od podanej wyżej wartości (opadanie masy czynnej płyt

akumulatora i jego powolne uszkadzanie).

3. W niskich temperaturach np. -20*C sprawność akumulatora spada chwilowo do ok. 60% (dlatego

przy silnych mrozach najlepiej trzymać akumulator w ciepłym pomieszczeniu).

4. Raz na rok, warto odkręcić klemy przeczyścić je i słupki "+" ; "-" papierem ściernym (100,80),

posmarować wazeliną techniczną i ponownie zakręcić.

5. Co ok. pół roku, warto jeżeli to możliwe, zdjąć (odkręcić) korki i sprawdzić czy elektrolit przykrywa

płyty i separatory. Jeżeli płyty są odkryte należy dolać wody destylowanej, (nie za dużo ok. 10 mm

ponad separatory).

Wniosek jest taki, że prawidłowa eksploatacja i doładowywanie akumulatora (prądem jaki sobie sam

ustali przy ściśle określonym napięciu na jego klemach) powinno wydłużyć jego żywotność!

Uwaga!!!

1. W celu wymontowania akumulatora z samochodu w pierwszej kolejności odkręcamy klemę

ujemną a następnie dodatnią, montażu dokonujemy w odwrotnej kolejności. Inna kolejność

czynności może spowodować zwarcie "+" do karoserii (części silnika) i przepływ prądu zwarcia, (może

powstać łuk elektryczny i "przyspawać" klucz. Znam z autopsji "ciekawe zjawisko".

2. Podczas ładowania akumulatora wydziela się wybuchowa mieszanina gazów tlenu i wodoru. (Ich

większe nagromadzenie i przypadkowa iskra może spowodować wybuch).

Dobre rady starego dziadka Anatola.

1. Ocena stanu naładowania akumulatora:

a/. Akumulator w pełni naładowany 2,2[V]/ogniwo, gęstość elektrolitu 1,28[g]/[cm^3]

b/. Akumulator normalnie rozładowany 1,75[V]/ogniwo, gęstość 1,14[g]/[cm^3] Pomiary gęstości elektrolitu dokonujemy w temperaturze 25*C, 30 min. po ładowaniu.

2. Na zimę akumulator można "ubrać" w ciepłe ubranko z materiału o dużej izolacji termicznej (niech

i jemu będzie ciepło).

3. Staremu akumulatorowi może nieco pomóc wypłukanie cel wodą destylowaną w celu usunięcia

opadniętej masy czynnej, której nadmiar może robić zwarcia płyt.

Uwaga! Przy wylewaniu elektrolitu zachować szczególną ostrożność, SUBSTANCJA ŻRĄCA !!!

4. Domowy sposób sprawdzenia pojemności akumulatora. Do słupków naładowanego akumulatora

(13,2V) podłączamy żarówkę np. H4 55W/60W, z połączonymi równolegle włóknami 55/60W.

Przy podanym napięciu przepłynie prąd ok. 7,78 A.

Zegarkiem mierzymy ile czas upłynie aż napięcie na akumulatorze spadnie do wartości 10,5V.

Mnożąc zmierzony czas 'h" razy przepływający prąd "A", obliczymy przybliżoną pojemność

akumulatora "Ah". Jest to metoda tylko szacunkowa ponieważ wraz ze spadkiem napięcia będzie

malał prąd.

5.Odsiarczanie akumulatora głęboko zasiarczonego:

a/. Wylewamy elektrolit i nalewamy wody destylowanej, następnie ładujemy odsiarczająco przez ok.

24...26h

b/. Rozładowujemy akumulator np. żarówką do napięcia 10,5 V.

c/. Wylewamy wodę i nalewamy elektrolit, następnie doładowujemy do oznak pełnego naładowania

13.2V.

Źródła:

1. Jerzy Ocioszyński "Samochodowe urządzenia elektryczne" - WSiP Warszawa 1989;

2. Instrukcja obsługi akumulatorów CENTRA rok 2009;

3. Bogusław Pijanowski -"Akumulator" WKiŁ Warszawa 1988

 

 

 

PRZESYŁKI LISTOWE NIEREJESTROWANE (LIST EKONOMICZNY I PRIORYTETOWY) NA ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZAMAWIAJĄCEGO !!!

 

Nie odpowiadam na SMS-y.

Na e-mail odpowiadam tego samego dnia wieczorem lub dnia następnego rano.