WSKAŻNIK NAPIĘCIA AKUMULATORA 12/24V
ŚLEDŹ NA BIEŻĄCO STAN SWOJEGO AKUMULATORA
WYSTARCZY WETKNĄĆ GO DO CZYNNEGO GNIAZDA ZAPALNICZKI
DZIĘKI NIEMU BĘDZIESZ TAKŻE KONTROLOWAĆ STAN TWOJEGO ALTERNATORA BĄDŹ
REGULATORA NAPIĘCIA
IDEALNY TANI PREZENT
GALERIA
ODROBINA WIEDZY
Z ładowaniem akumulatora kwasowego 12V jest tak:
Są dwie metody ładowania akumulatora:
1. Ładowanie przy stałym napięciu - (napięcie ładowanie 14,2V; +/-0,3V), prąd zależny od oporności
wewnętrznej akumulatora (im bardziej rozładowany tym większy prąd zgodnie z prawem Ohma). Tak
doładowywany jest akumulator w sprawnym układzie ładowania samochodu.
2. Ładowanie prądem:
a/. Wyrównawcze - prąd ładowania, I*A+ = 0,05 Q [Ah] przez 20[h]);
b/. Doładowywanie - prąd ładowania I*A+ = 0,1 Q *Ah+ przez 10*h+;
c/. Przyśpieszone - prąd ładowania początkowo I*A+ = 0,8 Q *Ah+, do osiągnięcia 12,4 *V+, następnie
zmniejsza się prąd do wartości 0,1 Q *Ah+; ładowanie szkodliwe dla akumulatora, stosować tylko w
awaryjnych sytuacjach;
d/. Odsiarczające prąd ładowania 0,02...0,05 Q *Ah+, ładujemy z przerwami, po 12h ładowania -
1...2h przerwy od wystąpienia oznak pełnego naładowania.
W czasie ładowania ładowarkami temperatura akumulatora nie powinna przekraczać 50*C, w
przypadku dalszego wzrostu temperatury należy, zmniejszyć prąd ładowania lub je przerwać.
Obowiązują jeszcze zasady eksploatacji akumulatora:
1. Napięcie na zaciskach akumulatora nie może spaść poniżej 8V (np. w samochodzie
nieeksploatowanym, samo rozładowanie).
2. Napięcie ładowania nie może różnić się od podanej wyżej wartości (opadanie masy czynnej płyt
akumulatora i jego powolne uszkadzanie).
3. W niskich temperaturach np. -20*C sprawność akumulatora spada chwilowo do ok. 60% (dlatego
przy silnych mrozach najlepiej trzymać akumulator w ciepłym pomieszczeniu).
4. Raz na rok, warto odkręcić klemy przeczyścić je i słupki "+" ; "-" papierem ściernym (100,80),
posmarować wazeliną techniczną i ponownie zakręcić.
5. Co ok. pół roku, warto jeżeli to możliwe, zdjąć (odkręcić) korki i sprawdzić czy elektrolit przykrywa
płyty i separatory. Jeżeli płyty są odkryte należy dolać wody destylowanej, (nie za dużo ok. 10 mm
ponad separatory).
Wniosek jest taki, że prawidłowa eksploatacja i doładowywanie akumulatora (prądem jaki sobie sam
ustali przy ściśle określonym napięciu na jego klemach) powinno wydłużyć jego żywotność!
Uwaga!!!
1. W celu wymontowania akumulatora z samochodu w pierwszej kolejności odkręcamy klemę
ujemną a następnie dodatnią, montażu dokonujemy w odwrotnej kolejności. Inna kolejność
czynności może spowodować zwarcie "+" do karoserii (części silnika) i przepływ prądu zwarcia, (może
powstać łuk elektryczny i "przyspawać" klucz. Znam z autopsji "ciekawe zjawisko".
2. Podczas ładowania akumulatora wydziela się wybuchowa mieszanina gazów tlenu i wodoru. (Ich
większe nagromadzenie i przypadkowa iskra może spowodować wybuch).
Dobre rady starego dziadka Anatola.
1. Ocena stanu naładowania akumulatora:
a/. Akumulator w pełni naładowany 2,2[V]/ogniwo, gęstość elektrolitu 1,28[g]/[cm^3]
b/. Akumulator normalnie rozładowany 1,75[V]/ogniwo, gęstość 1,14[g]/[cm^3] Pomiary gęstości elektrolitu dokonujemy w temperaturze 25*C, 30 min. po ładowaniu.
2. Na zimę akumulator można "ubrać" w ciepłe ubranko z materiału o dużej izolacji termicznej (niech
i jemu będzie ciepło).
3. Staremu akumulatorowi może nieco pomóc wypłukanie cel wodą destylowaną w celu usunięcia
opadniętej masy czynnej, której nadmiar może robić zwarcia płyt.
Uwaga! Przy wylewaniu elektrolitu zachować szczególną ostrożność, SUBSTANCJA ŻRĄCA !!!
4. Domowy sposób sprawdzenia pojemności akumulatora. Do słupków naładowanego akumulatora
(13,2V) podłączamy żarówkę np. H4 55W/60W, z połączonymi równolegle włóknami 55/60W.
Przy podanym napięciu przepłynie prąd ok. 7,78 A.
Zegarkiem mierzymy ile czas upłynie aż napięcie na akumulatorze spadnie do wartości 10,5V.
Mnożąc zmierzony czas 'h" razy przepływający prąd "A", obliczymy przybliżoną pojemność
akumulatora "Ah". Jest to metoda tylko szacunkowa ponieważ wraz ze spadkiem napięcia będzie
malał prąd.
5.Odsiarczanie akumulatora głęboko zasiarczonego:
a/. Wylewamy elektrolit i nalewamy wody destylowanej, następnie ładujemy odsiarczająco przez ok.
24...26h
b/. Rozładowujemy akumulator np. żarówką do napięcia 10,5 V.
c/. Wylewamy wodę i nalewamy elektrolit, następnie doładowujemy do oznak pełnego naładowania
13.2V.
Źródła:
1. Jerzy Ocioszyński "Samochodowe urządzenia elektryczne" - WSiP Warszawa 1989;
2. Instrukcja obsługi akumulatorów CENTRA rok 2009;
3. Bogusław Pijanowski -"Akumulator" WKiŁ Warszawa 1988
PRZESYŁKI LISTOWE NIEREJESTROWANE (LIST EKONOMICZNY I PRIORYTETOWY) NA ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZAMAWIAJĄCEGO !!!
Nie odpowiadam na SMS-y.
Na e-mail odpowiadam tego samego dnia wieczorem lub dnia następnego rano.