Warszawska Spółka Akcyjna Budowy
Parowozów emisja I.
idealny zestaw dla początkującego kolekcjonera oraz w celach inwestycyjnych (ceny papierów wartościowych systematycznie idą w górę: http://www.rp.pl/artykul/555245.html)
kto wie - może również zostaną wreszcie wypłacone odszkodowania za zawłaszczone mienie.......
Więcej o spółce:
Warszawska Spółka Akcyjna Budowy Parowozów (WSABP), znana też jako "Parowóz" – polska fabryka budująca i remontująca parowozy. Istniała w latach 1920-1935, następnie do wybuchu II wojny światowej jako filia Zakładów Ostrowieckich. Produkcja obejmowała też silniki spalinowe, walce drogowe i lokomotywy spalinowe.
Warszawska Spółka Akcyjna Budowy Parowozów została założona na początku 1920 roku przez Ziemski Bank Kredytowy we Lwowie, Polski Bank Przemysłowy we Lwowie oraz inż. Zygmunta Sochackiego[1]. Podstawą do powołania spółki była umowa z rządem polskim, przewidująca zamówienie w fabryce w ciągu 10 lat budowy 350 parowozów oraz naprawy głównej 510 parowozów[2]. Wykupiono w tym celu teren o powierzchni 28 500 m² w Warszawie, między ul. Kolejową a Karolkową, wraz ze znajdującymi się tam fabrykami "Borman i Szwede" oraz "J. Borkowski"[2][1]. Przebudowano istniejącą kotlarnię i odlewnię oraz dobudowano między nimi trzecią halę, wybudowano też inne budynki i sieć torów. Wyposażenie obejmowało około 3000 obrabiarek[2]. Do 1928 roku powierzchnia zakładów wzrosła do 82 000 m², w tym domy dla urzędników i kolonie robotnicze[2]. Załoga w tym czasie wynosiła około 2800 pracowników[2].
Z braku własnych konstrukcji, fabryka współpracowała początkowo z austriacką firmą Wienner Neustadt (dawniej G. Sigl) z Wiednia. Początkowo w fabryce montowano z austriackich części parowozy serii 270, oznaczonej w Polsce jako Tr12. Pierwszy parowóz wyprodukowany w całości w kraju został zbudowany w marcu 1924[1]. Ogółem zbudowano 60 lokomotyw Tr12[2]. Od 1927 roku wyprodukowano 266 parowozów serii Ty23[3]. Były to jedyne parowozy normalnotorowe produkcji WSABP, wszystkie zbudowane dla PKP.
Oprócz parowozów normalnotorowych, fabryka budowała małe serie parowozów wąskotorowych, opracowanych przez własne biuro konstrukcyjne w kilku odmianach. Przede wszystkim, w 1929 r. zaprojektowano i zbudowano dla PKP udaną serię 21 wąskotorowych parowozów Wp29 (która stała się podstawą dla najliczniejszej powojennej serii Px48). Parowozy wąskotorowe budowano także na eksport do ZSRR - w 1932 r. 6 tendrzaków, a w 1933 r. wspólnie z Fablokiem, 19 parowozów typu Unia[4]. Ponadto, WSABP dokonywała napraw parowozów i tendrów oraz produkowała walce drogowe i wolnoobrotowe wysokoprężne silniki spalinowe konstrukcji prof. Ludwika Ebermanna[5].
Z powodu kryzysu ekonomicznego i mniejszych zamówień rządowych, niż wynikało z umowy, spółka popadła w kłopoty finansowe i została sprzedana. 29 grudnia 1934 spółka została zakupiona przez Zakłady Ostrowieckie i dalej działała jako Wytwórnia Parowozów Zakładów Ostrowieckich - Oddział w Warszawie. Oprócz niewielkiej liczby lokomotyw spalinowych (4 typu FIAT 35[5]) i parowych lub spalinowych lokomotyw wąskotorowych, spółka nie produkowała już jednak parowozów, a głównie zajmowała się produkcją na zamówienia wojskowe oraz kotłów parowozowych[1].
Podczas II wojny światowej byłe zakłady WSABP zostały przejęte przez Niemców. Kontynuowano w nich produkcję kotłów parowozowych i naprawy parowozów. W latach 1[zasłonięte]943-19 zbudowano jeszcze dla Niemców 30 parowozów serii BR 50-ÜK[1].
Podczas powstania warszawskiego zakład został zniszczony w 50%[1]. Po wojnie został odbudowany, lecz nie wznowiono produkcji parowozów. Kontynuowano natomiast produkcję kotłów dla parowozów produkowanych w Fabloku i dla ZNTK[1]. Zakłady funkcjonowały wówczas pod nazwą Warszawskie Zakłady Budowy Urządzeń Przemysłowych[6]. Następnie, przekształcono profil zakładu na produkcję koparek i ciężkiego sprzętu budowlanego, jako Zakłady Mechaniczne im. Ludwika Waryńskiego[1].
Przedstawione dokumenty pochodzą z prywatnej kolekcji. Zdjęcie obrazuje analogiczny egzemplarz.
UWAGA!!! ZDARZAJĄ SIĘ PRÓBY PODSZYCIA PODE MNIE I WYŁUDZENIA ZAPŁATY - PROSZĘ DOKŁADNIE SPRAWDZAĆ SKĄD I OD KOGO PRZYCHODZĄ WIADOMOŚCI!!!!