Absolutny bestseller! Serdecznie polecamy!
"Myślą przewodnią Wprowadzenia do neurologopedii jest zwrócenie uwagi na medyczną stronę mechanizmów
porozumiewania się przez człowieka uwarunkowanych zaburzeniami w ośrodkowym i obwodowym układzie nerwowym....
Autorami książki są nie tylko profesorowie poznańskiego Uniwersytetu Medycznego, lecz także wybitni uczeni
z Bydgoszczy, Warszawy, Lublina i Zielonej Góry. Wśród nich znajdują się również logopedzi praktycy od wielu
lat biorący udział w szkoleniu neurologopedów...
Uważam, że zaletą książki jest piśmiennictwo, które pozwoli zainteresowanym czytelnikom poszerzyć wiadomości,
a może zachęci także do własnych badań."
prof. dr hab. med., dr h.c. Andrzej Obrębowski
„Wprowadzenie do neurologopedii” stanowi unikatowe opracowanie w skali kraju, ponieważ po raz pierwszy
problematyka neurologopedii jest przedstawiana od strony medycznej. Zespół autorów, w skład którego wchodzą
lekarze – specjaliści wielu dziedzin medycyny (otolaryngologii, audiologii, foniatrii, neurologii dziecięcej i dorosłych,
psychiatrii i medycyny pracy), a także uznani specjaliści z zakresu neurologopedii, logopedii, psychologii, surdopedagogiki, fizjoterapii oraz protetyki słuchu, przedstawił w tym opracowaniu szerokie, wieloaspektowe spojrzenie na problemy zaburzeń mowy. [...] Główną tematykę podręcznika stanowią podłoże anatomiczne i patofizjologiczne oraz aspekty kliniczne i zasady rehabilitacji zaburzeń porozumiewania się człowieka, uwarunkowanych nieprawidłowościami w ośrodkowym i obwodowym układzie nerwowym. [...]
Jest to cenny materiał źródłowy, który z pewnością znajdzie pełne wykorzystanie w kształceniu coraz szerszej rzeszy
specjalistów z zakresu nie tylko neurologopedii, lecz także logopedii ogólnej, audiologii i foniatrii, psychologii, pedagogiki specjalnej oraz protetyki słuchu.
prof. dr hab. med. Mariola Śliwińska-Kowalska
Andrzej Obrębowski - profesor zwyczajny medycyny, specjalista II stopnia z zakresu otolaryngologii, audiologii i foniatrii, były konsultant krajowy ds audiologii i foniatrii. W latach 2[zasłonięte]001-20 kierownik Katedry i Kliniki Foniatrii i Audiologii Akademii Medycznej im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, prodziekan i dziekan Wydziału Lekarskiego Akademii Medycznej
w Poznaniu w latach 1[zasłonięte]993-20, prorektor do spraw klinicznych i Szkolenia Podyplomowego Uniwersytetu Medycznego
im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu (2[zasłonięte]002-20), wiceprzewodniczący Wielkopolskiej Izby Lekarskiej.
Członek kilkunastu towarzystw naukowych w kraju i za granicą oraz komitetów redakcyjnych i rad naukowych
kilku polskich czasopism. Laureat licznych
nagród towarzystw naukowych, ministerialnych i uczelnianych. Odznaczony m.in. Krzyżem Kawalerskim i Krzyżem
Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski oraz Medalem Komisji Edukacji Narodowej.
SPIS TREŚCI
Wstęp
Rozdział 1
Podstawy neuroanatomii
Andrzej Obrębowski
Rozdział 2
Mózgowa organizacja funkcjonowania poznawczego
Elżbieta Szeląg
Rozdział 3
Badanie narządu mowy
Andrzej Obrębowski, Antoni Pruszewicz, Anna Żebryk-Stopa
Rozdział 4
Zagadnienia psychologiczne w neurologopedii
Roman Ossowski, Kinga Sobieralska-Michalak
Rozdział 5
Wybrane zagadnienia z neurologii klinicznej i ich znaczenie w praktyce neurologopedycznej
Sławomir Michalak
Rozdział 6
Wybrane zagadnienia psychiatryczne w neurologopedii
Dorota Łojko
Rozdział 7
Problemy foniatryczne w zaburzeniach obwodowego narządu mowy
Andrzej Obrębowski
Rozdział 8
Problemy foniatryczne w ośrodkowych zaburzeniach mowy
Andrzej Obrębowski
Rozdział 9
Aspekty foniatryczne w zaburzeniach płynności mowy
Andrzej Obrębowski, Antoni Pruszewicz
Rozdział 10
Psychospołeczne aspekty jąkania
Ewa Humeniuk
Rozdział 11
Zaburzenia czytania i pisania w neurologopedii
Bożena Wiskirska-Woźnica, Barbara Maciejewska
Rozdział 12
Zaburzenia głosu w praktyce neurologopedycznej
Bożena Wiskirska-Woźnica
Rozdział 13
Zaburzenia mowy w chorobach neurologicznych
Karolina Popławska-Domaszewicz, Wojciech Kozubski
Rozdział 14
Wybrane zagadnienia z neurologii wieku rozwojowego w neurologopedii
Barbara Steinborn
Rozdział 15
Komunikacja słowna z udziałem osoby upośledzonej umysłowo
Zbigniew Tarkowski, Jolanta Góral-Półrola
Rozdział 16
Logoneurozy
Tomasz Zaleski
Rozdział 17
Wczesne wspomaganie rozwoju językowego u dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych
Tadeusz Gałkowski
Rozdział 18
Problematyka audiologiczna w neurologopedii
Antoni Pruszewicz
Rozdział 19
Zaburzenia ośrodkowego przetwarzania słuchowego w praktyce neurologopedycznej
Waldemar Wojnowski
Rozdział 20
Powszechny skrining słuchowy i jego znaczenie we wczesnym wykrywaniu dysfunkcji słuchowych
Alicja Sekula
Rozdział 21
Zasady protezowania słuchu u osób w wieku rozwojowym i dorosłych
Piotr Świdzińsk
Rozdział 22
Zasady rehabilitacji słuchu, głosu i mowy u głuchych
Alicja Sekula
Rozdział 23
Alternatywne i wspomagające metody komunikacji
Bogdan Szczepankowski
Rozdział 24
Zawroty głowy i zaburzenia równowagi w praktyce neurologopedycznej
Andrzej Obrębowski
Rozdział 25
Zaburzenia połykania w praktyce neurologopedycznej
Andrzej Obrębowski, Bożena Wiskirska-Woźnica, Zofia Obrębowska
Rozdział 26
Rehabilitacja zaburzeń połykania
Bożena Wiskirska-Woźnica, Andrzej Obrębowski, Anna Żebryk-Stopa
Rozdział 27
Zasady rehabilitacji chorych po chirurgicznym leczeniu zmian nowotworowych krtani (całkowite i częściowe laryngektomie)
Antoni Pruszewicz, Andrzej Obrębowski, Jacek Kraśny
Rozdział 28
Zasady diagnostyki neurologopedycznej
Ewa Krajna, Anna Żebryk-Stopa
Rozdział 29
Wczesna interwencja logopedyczna u dzieci. Kontekst diagnostyczny
Mirosława Rządzka
Rozdział 30
Zasady postępowania terapeutycznego w neurologopedii
Ewa Krajna, Anna Żebryk-Stopa
Rozdział 31
Zadania neurologopedy w szkole
Mirosława Rządzka
Rozdział 32
Orzecznictwo lekarskie w neurologopedii
Krzysztof Tuszyński, Andrzej Obrębowski
Piśmiennictwo