Tytuł
Wprowadzenie do logopedii
Autor
Grażyna Gunia, Viktor Lechta
Opis
Wydawnictwo Impuls
ISBN
[zasłonięte]978-8387-610-9
Kraków 2011, wyd. 1, format 170 x 240,
objętość 190 str., oprawa miękka
Opracowanie monografii
Wprowadzenie do logopedii stanowi systemową analizę wybranych zagadnień
logopedycznych. Praca ta jest źródłem wiedzy o aktualnej problematyce logopedii
dla studentów, pedagogów, a także dla osób interesujących się tym
zagadnieniem. Adresatami książki są studenci studiów pedagogicznych, szczególnie
pedagogiki specjalnej, przedszkolnej, wczesnoszkolnej, opiekuńczo-wychowawczej,
asystenci osób niepełnosprawnych, studenci logopedii, a także pedagodzy –
nauczyciele oraz terapeuci, którzy często w swojej praktyce spotykają się z
osobami z zaburzeniami mowy.
Całość opracowania podzielono na dwie
części: ogólną i specjalistyczną.
W pierwszej przedstawiono główne
założenia logopedii jako nauki, ustalenia terminologiczne, przedmiot i podmiot
badań logopedii, zasady pracy logopedycznej, osobliwości słownego i pozasłownego
porozumiewania się oraz główne założenia prewencji, diagnozy i terapii wad i
zaburzeń mowy.
W drugiej części – szczegółowej (specjalistycznej) –
omówiono poszczególne zaburzenia mowy, uwzględniając wielowymiarowość
zagadnienia, tzn. istotę problemu, etiologię, klasyfikację, symptomatologię oraz
główne zasady logopedycznej interwencji, rozumianej jako: diagnoza, terapia i
prewencja. W terapii logopedycznej dominuje podejście eklektyczne, które wymaga
od specjalisty zintegrowanej wiedzy i umiejętności w zakresie nie tylko diagnozy
i terapii, ale również profilaktyki.
Zamierzeniem autorów było
opracowanie monografii o logicznej koncepcji: od wstępnych ustaleń logopedii
jako dziedziny wiedzy, przez historię do specyfiki poszczególnych specjalizacji
zawodowych, takich jak balbutologopedia, neurologopedia i inne. Książka ma więc
postać wielowymiarowego i międzynarodowego opracowania. Jej autorzy są
przedstawicielami pedagogiki specjalnej i logopedii z Polski i Słowacji. To
całościowe podejście do teoretycznych i metodycznych podstaw logopedii w formie
polsko-słowackiej analizy zagadnień będzie, mamy nadzieję, cennym źródłem
wiedzy, którą każdy student subdyscyplin pedagogiki, logopedii oraz
pedagog-praktyk powinien posiadać.
Wstęp
Część I. Wprowadzenie do teoretycznych i metodycznych podstaw
logopedii
Viktor Lechta
1. Podstawy teoretyczne logopedii
1.1.
Podstawowe definicje
1.1.1. Logopedia jako dyscyplina naukowa
1.1.2.
Logopedia jako profesja
1.1.3. Logopedia jako przedmiot studiów
1.2.
Rozwój myśli logopedycznej w świetle ewolucji światowych paradygmatów
1.3.
Zaburzona zdolność komunikacyjna (ZZK)
1.4. Interwencja logopedyczna
1.4.1. Logopedyczna diagnoza
1.4.1.1. Metody i zasady logopedycznej
diagnozy
1.4.2. Logopedyczna terapia
1.4.2.1. Metody, techniki,
strategie logopedyczne
1.4.2.2. Zasady i formy pracy
1.4.3. Logopedyczna
profilaktyka
1.5. Sens terapii logopedycznej
Grażyna Gunia
2.
Komunikacja alternatywna
2.1. Ustalenia terminologiczne na temat komunikacji
wspomagającej i alternatywnej
2.1.1. Język migowy
2.1.2. System Blissa
2.1.3. Piktogramy
2.1.4. Makaton
2.2. Misja Stowarzyszenia ISSAC
2.3. Podobieństwa i różnice między sposobami porozumiewania się
Grażyna Gunia
3. Pomoce w diagnozie, terapii i profilaktyce
logopedycznej
3.1. Funkcje i zadania środków dydaktycznych w interwencji
logopedycznej 3.2. Znaczenie dźwięków naśladowczych w interwencji logopedycznej
3.3. Graficzne i plastyczne wspomaganie interwencji logopedycznej
3.4.
Urządzenia wspomagające terapię logopedyczną
Grażyna Gunia
4.
Koncepcja i organizacja opieki logopedycznej w Polsce
4.1. Model
multiinterdyscyplinarnej opieki logopedycznej w teorii L. Kaczmarka
4.2.
Organizacja opieki logopedycznej – systemowa analiza
4.3. Perspektywy
logopedycznej interwencji na początku XXI wieku
4.4. Profilaktyka
logopedyczna szansą dla dziecka, rodziców, logopedy
4.4.1. Prenatalne
uwarunkowania rozwoju mowy
4.4.2. Zapobieganie zaburzeniom mowy w okresie
noworodkowym oraz niemowlęcym
4.4.3. Wspomaganie rodziców
4.4.4.
Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym
4.4.5. Kultura żywego
słowa
Część II. Zaburzenia mowy
Grażyna Gunia
1. Wprowadzenie
do zaburzeń w kształtowaniu się mowy
1.1. Uwagi ogólne na temat typologii
zaburzeń mowy, głosu i zaburzeń zdolności komunikacyjnej
Grażyna
Gunia
2. Dyslalia
2.1. Ustalenia terminologiczne
2.2. Etiologia
2.3. Klasyfikacja dyslalii
2.4. Diagnoza
2.5. Terapia
2.6.
Seplenienie
2.7. Rotacyzm
2.8. Profilaktyka
Grażyna Gunia
3.
Rhinolalia
3.1. Terminologia
3.2. Etiologia
3.3. Rozszczep
podniebienia
3.3.1. Statystyka
3.3.2. Etiologia
3.3.3. Symptomy
3.3.4. Diagnoza
3.3.5. Terapia
3.3.6. Profilaktyka
Grażyna
Gunia
4. Afazja, afazja dziecięca (alalia)
4.1. Ustalenia terminologiczne
4.2. Przyczyny
4.3. Klasyfikacja i symptomatologia
4.4. Afazja
dziecięca – terminologia
4.4.1. Etiologia
4.4.2. Klasyfikacja
4.4.3.
Diagnoza
4.4.4. Terapia
4.4.5. Profilaktyka
Grażyna Gunia
5.
Dyzartria
5.1. Ustalenia terminologiczne
5.2. Dyzartria a mózgowe
porażenie dziecięce
5.3. Typologia etiologiczno-symptomatologiczna dyzartrii
5.4. Diagnoza
5.5. Terapia
5.6. Profilaktyka
Grażyna
Gunia
6. Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu
6.1. Ustalenia
terminologiczne
6.2. Etiologia
6.3. Klasyfikacja
6.4. Statystyka
6.5. Symptomy
6.6. Diagnoza objawów ryzyka dysleksji
6.6.1. Wiek
niemowlęcy i poniemowlęcy
6.6.2. Wiek przedszkolny (3–5 lat)
6.6.3. Wiek
6–7 lat
6.6.4. Młodszy wiek szkolny (klasa I–III)
6.6.5. Wiek szkolny
powyżej klasy IV
6.7. Diagnoza
6.8. Terapia
6.9. Profilaktyka
Viktor Lechta
7. Mutyzm
7.1. Ustalenia terminologiczne
7.2.
Etiologia
7.3. Klasyfikacja
7.4. Symptomatologia
7.5. Zasady
interwencji logopedycznej
7.6. Profilaktyka
Viktor Lechta
8.
Zaburzenia głosu
8.1. Terminologia
8.2. Etiologia
8.3. Klasyfikacja
8.4. Symptomatologia
Kupując na kilku naszych aukcjach za wysyłkę płacisz tylko raz - jej koszt
zależny jest od wagi książek, o kalkulację kosztów prosimy pytać w mailu.
Kupujący otrzyma paragon lub fakturę.
NAJBARDZIEJ
POSZUKIWANE KSIĄŻKI
ZAWSZE W ATRAKCYJNEJ CENIE!