Intencją tej pracy jest wprowadzenie Czytelnika w podstawowe filozoficzne problemy etyki. Znajomość ta jest niezbędna każdemu, kto chce się zająć którąś z dziedzin etyki szczegółowej. Istotnie, zanim przystąpi się do pracy nad etyką konkretnych dziedzin praktyki, powinno się wiedzieć, o co w estetyce zasadniczo chodzi. Wtedy bowiem dopiero można odnieść problematykę etyczną do konkretnych obszarów życia i badać je szczegółowo pod tym kątem.
W książce tej staram się połączyć aspekt systematyczny z historycznym. Z jednej strony chodzi mi o systematyczne wprowadzenie w główne tematy etyki, z drugiej o zarys najważniejszych pod względem historii oddziaływania teorii etycznych, a więc o naszkicowanie ważnych historycznie stanowisk w dziedzinie etyki filozoficznej.
Proponowane tu rozważanie zaczynam od potocznego przedrozumienia. W ten sposób wyniki, do których one prowadzą, są sprawdzalne dla każdego, kto będąc sam podmiotem moralnym, zajmuje się problemami etyki. Każdy może sam ocenić, czy w tych próbach określenia i sprecyzowania pojęcia etyki może odkryć odtworzenie swej własnej świadomości moralnej.
Książka ta jest w pewnym sensie kontynuacją mojego „Wprowadzenia do filozofii" (Kraków 2003), ponieważ wydziela z szerokich ram filozofii etykę filozoficzną i czyni ją tematem specjalnego omówienia. Cieszy mnie ogromnie, że moje „Wprowadzenie do etyki" pojawia się teraz również w polskim tłumaczeniu. Książkę tę, wydaną po raz pierwszy w roku 1992, dla polskiego wydania zaktualizowałem i uzupełniłem. Pragnąłbym, aby zachęciła ona wielu zainteresowanych polskich Czytelników do filozoficznej refleksji nad podstawowymi problemami etyki. (prof. Arno Anzenbacher)
Wprowadzenie do logiki
Bremer Józef
WAM
Logika współczesna jest obszerna i wcale niełatwa. Podręcznik J. Bremera jest próbą przedstawienia elementów logiki w ramach logica utens. Czytelnik znajdzie tutaj, po pierwsze, wiadomości historyczne, po drugie, wykład tzw. logiki tradycyjnej, po trzecie, prezentację rudymentów nowoczesnej logiki formalnej oraz po czwarte, informacje o wnioskowaniach uprawdopodobniających i sztuce przekonywania. Całość daje pewne minimum, które winno być znane absolwentom szkół wyższych. Niech dobrze służy polskiej inteligencji.
(fragment Przedmowy - prof. dr hab. Jan Woleński)