WPŁYW FILMU NA ROZWÓJ MYŚLENIA HISTORYCZNEGO UC
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Wstęp
Celem niniejszej pracy —- jak najbardziej ogólnie sformułowanym — jest zbadanie wpływu stosowania filmu fabularnego, dokumentalnego i dydaktycznego na wyniki nauczania historii, a szczególnie na samodzielność i aktywność myślenia historycznego uczniów i. Cel ten pragnę sprecyzować w dalszej części pracy, po omówieniu literatury tematu, a więc: pozycji z dydaktyki historii w zakresie badań nad kształceniem myślenia historycznego uczniów; prac dotyczących podstaw psychologicznych i dydaktycznych stosowania środków audiowizualnych w szkole, ze szczególnym uwzględnieniem filmu; pozycji omawiających wykorzystanie filmu w nauczaniu historii.
Zadania dzisiejszej szkoły nieustannie rosną, zarówno w dziedzinie dydaktyki, jak i wychowania. Konieczne jest stałe unowocześnianie szkoły. Ogromnie rosną zadania w zakresie przygotowania młodzieży do rozwijania przez nią w przyszłości dotychczasowego dorobku nauk mate-matyczno-przyrodniczych i technicznych, czy chociażby umiejętności korzystania z tego dorobku. Równocześnie mówi się o groźbie dehumanizacji społeczeństwa, której szkoła powinna w dużej mierze zapobiec. W postępie geometrycznym rośnie suma wiedzy, którą uczniom bezwzględnie należałoby przekazać, a przecież czas i możliwości poznawcze ucznia takim zmianom nie podlegają. Tym większe są zatem zadania pedagogiki, a szczególnie dydaktyki. Zadania te trzeba rozwiązywać kompleksowo, biorąc pod uwagę całokształt procesu wychowania i nauczania. Istnieje więc konieczność prowadzenia ciągłych badań niezliczonej ilości problemów, jakie skupia szkoła, w tym i odnoszących się do poszczególnych przedmiotów nauczania. Jednym z tych przedmiotów jest historia. Odgrywa ona niepoślednią rolę w procesie nauczania i wychowania, i to nie tylko w szkole. W Polsce najlepszym tego dowodem było ogromne zainteresowanie falą publicystyki związanej z Tysiącleciem Państwa. Interesująca z punktu widzenia mojej pracy była również szeroka dys-
wprlłup- R W. Lewickiego: Słownik gatunków
Tytuł:
WPŁYW FILMU NA ROZWÓJ MYŚLENIA HISTORYCZNEGO UCZNIÓW
Autor: JANUSZ RULKA
Wydawnictwo i rok wydania: BYDGOSZCZ
1969
Wyd.I
780 egz.
Stan: db przytarcia, slady na okladce, na kilku stronach podkreslenia i notatki w tekscie
Oprawa: miekka
Ilość stron: 146 str.
Format: 17x24 cm
Ilustracje: ---
Spis treści:
I. WSTĘP
H. CELE, ZAKRES I METODY PRACY 24
Tezy robocze pracy 24
Teren badań 25
Metody badań . . . . . . . . . . 27
Zasady sprawdzania wyników . , 28
Metody obliczeniowe . . 29
ni. WPŁYW FILMÓW FABULARNYCH NA KOZWOJ MYŚLENIA HISTO
RYCZNEGO UCZNIÓW 31
Zachowanie się młodzieży w czasie projekcji filmów fabu
larnych 33
Badania przeprowadzone na podstawie filmu Woyna i pokój 35
Badania przeprowadzone na podstawie filmu Krzyżacy . 53
Badania przeprowadzone na podstawie filmu Przeminęło
z loiatrem ........... 67
5. Badania przeprowadzone na podstawie filmu Barwy walki . 74
IV. WPŁYW FILMÓW DOKUMENTALNYCH I DYDAKTYCZNYCH NA
ROZWÓJ MYŚLENIA HISTORYCZNEGO UCZNIÓW .... 80
1. Zachowanie się młodzieży w czasie projekcji badanych fil
mów dokumentalnych i dydaktycznych 81
Badania przeprowadzone na podstawie filmu Tu mówią
Niemcy 83
Badania przeprowadzone na podstawie filmu Tor ... 96
Badania przeprowadzone na podstawie filmu Powstanie
stycznioice 113
Badania przeprowadzone na podstawie filmu Wiek ośnńe-
cenia .118
Wpływ filmów dokumentalnych na zaangażowanie emocjo
nalne uczniów w treści historyczne 120
Wpływ filmu na przebieg dyskusji lekcyjnych . . . . 125
Wpływ stosowania filmu na rozwój zainteresowania historią
jako przedmiotem nauczania . . 130
V. WNIOSKI Z BADAŃ 132
Weryfikacja hipotez 132
Interpretacja wyników w świetle teorii informacji . . 141
Bibliografia 145
Strona o mnie
Moje aukcje (książki o zbliżonej tematyce. Kliknij.)
Uwaga! Na zdjęciach wokół liter możliwe charakterystyczne zniekształcenia - wynikają z konieczności kompresji zdjęć. W rzeczywistości zniekształcenia nie występują. Możliwe też błędy w opisie - z powodu niedoskonałości odczytu OCR, za co przepraszam.