World of WarCraft to pozycja, która należy do gatunku cRPG. Przygotowana została specjalnie z myślą o rozgrywce w trybie massive online multiplayer, gdzie w szranki stanąć może tysiące graczy z całego świata. Gra przenosi nas do starganego różnymi wojnami i zniszczeniem fantastycznego świata Azeroth - znanego z serii WarCraft.
Minęło zaledwie kilka lat od wydarzeń znanych z WarCrafta III: The Frozen Throne. Pomimo zażegnania minionych konfliktów świat Azeroth nie zaznał spokoju. Na przekór staraniom zmęczonych już nieustanną walką i pragnących spokoju mieszkańców, na horyzoncie pojawiły się nowe zagrożenia.
W Azeroth uformowały się dwie zwalczające się grupy: Sojusz, w skład którego wchodzą przedstawiciele ras: Ludzi, Krasnoludów, Nocnych Elfów oraz Gnomów. Na przeciwko nim stanęła zaś Horda skupiająca Orków, Taurenów, Nieumarłych oraz Trolli.
Świat World of WarCraft jest w całości zamieszkały, począwszy od zimnych lodowych pustyń Winterspring, aż po duszną dżunglę Stranglethorn. Na obszarach tych występują zarówno istoty inteligentne, jak i takie, którym rzeczonej inteligencji niestety brakuje. Tylko od nas zależy to, kim się staniemy. Możliwości jest wiele...
Osoby lubujące nutkę tajemniczości, klimaty nocy i otaczającą wszystkich przyrodę wybiorą najprawdopodobniej przedstawiciela rasy Nocnych Elfów zamieszkujących mistyczne lasy Kalidaru. Należy tutaj pamiętać jednak o tym, iż Nocnym Elfom strasznie trudno nawiązać jest kontakt z przedstawicielami innych ras ze względu na wyższość jaką w stosunku do nich odczuwają.
Z Khan Modan pochodzą natomiast potężne i harde Krasnoludy, które przez wiele lat zamieszkiwania gór ich ojczyzny wyuczyły się niemal do perfekcji fachu kowalskiego. Ich dość skromny wzrost nie przeszkadza wcale w dzierżeniu potężnych i śmiercionośnych toporów. Strategię ich walki cechuje forma defensywna - ich twierdze są praktycznie nie do zdobycia. Szczególną renomą wśród pozostałych ras cieszą się precyzyjni strzelcy oraz gryfi jeźdźcy wywodzący się właśnie z rodu Krasnoludów.
Główny człon Hordy stanowi zaś nikt inny, jaki zielonoskórzy Orkowie. W przeszłości ich umysły opętane były przez potężne moce Płonącego Legionu, jednakże teraz Orkowie kierują się swoim własnym rozsądkiem. Stali się uduchowionymi istotami, które nie utraciły jednak swojej mocy i potęgi.
Taureni to kolejni przedstawiciele Hordy. Są to silni wojownicy, którzy wyglądem bez wątpienia przypominają byki. Pomimo tężyzny fizycznej przedstawiciele tej rasy potrafią również dość skutecznie posługiwać się wszelakimi czarami i zaklęciami. Ponadto Taureni przejawiają silne przywiązanie do Matki Ziemi, z której to właśnie czerpią poniekąd swe szamańskie moce.
Jeśli jednak jesteś godną i prawą osobą wybrać możesz także przedstawiciela Ludzi i miecz koło miecza, tarcza koło tarczy, stanąć do walki aby godnie reprezentować mieszkańców Lordaeronu.
Tworzenie naszego bohatera nie kończy się jednak wyłącznie na określeniu jego rasy i wyglądu. Równie ważnym aspektem jest wybranie profesji. Podobnie jak ras jest ich równie dużo: Wojownicy, Magowie, Szamani, Warlockowie, Druidzi, Łowcy, Paladyni, Łotrzykowie, Kapłani.
Świat World of WarCraft to przeogromne miejsce, największymi zaś krainami oprócz Azeroth są: Kalimdor, Khaz Modan, Lordaeron, Northrend, Quel'Thalas oraz Stranglethorn. Wszystkie zamieszkane są natomiast przez różne stworzenia. Jedne mniej niebezpieczne, drugie wręcz przeciwnie. Podczas przemierzenia np. Stranglethornu napotkać można bazyliszka, przed którym mniej doświadczeni bohaterowie powinni uciekać, gdzie pieprz rośnie, jeśli oczywiście życie im miłe. W krainie Elfów, tj. Kalidarze uważać należy na latające Harpie, które na swoją przekąskę wybrały już niejednego walecznego podróżnika. To tylko skromna część bestiariusza, jaki występuje w World of WarCraft. Uzupełniają go takie potwory, jak: Defias Thief, Frostmane Troll, Gnoll, Green Dragonspawn, Harvest Golem, Jungle Troll, Kobold, Rockjaw Trogg, Skeleton, Venom Spider, Furbolg.
Należy zaznaczyć również to, iż nieustannie nad rozwojem świata gry i tworzeniem kolejnych jeszcze bardziej interesujących i ekscytujących zadań czuwa ogromna grupa osób. Oczywiście wszystko po to, aby World of WarCraft cieszył każdego gracza przez długie dni, miesiące a może nawet i lata. Niestety taki stan rzeczy wiąże się również z uiszczaniem comiesięcznej opłaty abonamentowej. Jednak jak to się mówi za przyjemności trzeba płacić...
The Burning Crusade to podtytuł pierwszego, płatnego dodatku do World of Warcraft - wielokrotnie nagradzanej, popularnej na całym świecie gry MMOcRPG firmy Blizzard Entertainment. Opisywany add-on rozszerza wirtualny świat programu o mnóstwo nowych materiałów, począwszy od nowych ras do wyboru dla prowadzonych postaci, a skończywszy na zupełnie nowym kontynencie oddanym do eksploracji.
Fabuła dodatku w pewnym stopniu nawiązuje do trzeciej części Warcrafta. Od czasu pokonania Płonącego Legionu w bitwie pod Mount Hyjal minęło kilka lat. Rasy żyjące w Azeroth starały się odbudować to, co zniszczyła wojna. Po odzyskaniu sił, bohaterowie Hordy i Sojuszu rozpoczęli eksplorację nowych terenów. Przedarli się też przez Mroczny Portal, aby poznać światy wykraczające poza znane im ziemie. Dotarli do kontynentu nazwanego Outland, gdzie rządy po porażce z Arthasem sprawował Illidan (dawniej była to kraina Orków). To właśnie ta kraina, rozmiarem sięgająca czwartej części dotychczasowych terytoriów, jest lwią częścią tego dodatku. Składa się ona z siedmiu lokacji (m.in. Terokkar Forest, Hellfire Peninsula i Shadowmoon Valley) pełnych nowych questów do wykonania, monstrów do zabicia, czy przedmiotów do wykorzystania w dalszych przygodach. Autorzy zwiększyli także limit poziomów jakie mogą osiągnąć bohaterowie. Dotychczas maksymalnym levelem był 60, teraz jest to 70.
Istotnym elementem The Burning Crusade są dwie premierowe grywalne rasy, Krwawe Elfy po stronie Hordy oraz Draenei po stronie Sojuszu. Oczywiście dla każdej z nich przygotowano nowe obszary startowe. Postanowiono także bardziej zbalansować grę poprzez umożliwienie graczom, którzy opowiedzieli się po stronie Hordy, stworzenie postaci paladyna, a ich przeciwnikom z Sojuszu szamana. Tym samym zniknęły najpoważniejsze różnice pomiędzy stronami konfliktu. Pojawiły się również latające wierzchowce, którymi można poruszać się tylko w obrębie Outland. Nie zapomniano też o fanach craftingu i rozszerzono dostępne profesje o Jewelcrafting, czyli możliwość wytwarzania biżuterii, w tym o własnościach magicznych, zwiększających wybrane współczynniki bohaterów.
Licznym zmianom poddano system walki PvP, świat gry wzbogacono o nowe obszary typu instance, dodano nowy battleground (Eye of the Storm) i szereg aren, na których mogą walczyć przedstawiciele Hordy i Sojuszu. Ponadto postarano się o wprowadzenie licznych usprawnień w wielu innych aspektach gry.